نقد فیلم cinderella (سیندرلا ٢٠٢١) ؛ مانیفست فمینیستی

روایت سیندرلا یک حواس پرتی ذهنی و بی ضرر است، اما نا امید کننده نه بیشتر. در ادامه با نوشتار نقد فیلم cinderella با فیگار همراه باشید.

سیندرلا در طول این سال‌ها جان سالم به در برده است، با حضور ممتد نامادری شرور، سپس صدها نسخه و اقتباس در کتاب‌ها، در تلویزیون و فیلم، که تقریباً همه انجام داده‌اند، از جمله والت دیزنی، جولی اندروز، جری لوئیس، درو بریمور، آن هاتاوی، راجرز و همرشتاین. cinderella قرار است از این نسخه فریب خورده هم نیز جان سالم به در ببرد، ترکیبی از نقل قول‌های بی‌هوا و اضافه بار که بدون حس می خواهند شانه‌های مخاطب را بگیرند و فریاد بزند: مکث کنید، بخوانید و سرگرم شوید. ما به شما اهمیت می‌دهیم!

فیلم کی کانن که cinderella را به تصویر کشیده است جذابیت ندارد. سیندرلا حتی جادوی مادرخوانده را زیر سوال می برد که ما را بیشتر از داستانی که قرار است پر از عناصر فانتزی باشد جدا می کند. کی کانن قبلاً نشان داده است که می تواند با کارهای قبلی خود، Blockers (2018) و Pitch Perfect (2012)، کمدی کارگردانی کند و موزیکال بنویسد، که دو نمونه از فیلم‌های نسبتا کمدی و جذاب هستند. اما این یکی باعث می‌شود سوال ایجاد شود که برای چه کسی ساخته شده است؟ مخاطب اصلی این کار کیست؟ در ادامه با نوشتار نقد فیلم cinderella همراه فیگار بمانید.

نقد فیلم cinderella (سیندرلا ٢٠٢١)

مانیفست فمینیستی

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم cinderella خواهید خواند به شرح زیر است:

سیندرلا به عنوان چهره‌ای فمینیستی برای مدت طولانی غیرقابل تصور بود. دختری ملایم که فقط منفعلانه منتظر شاهزاده خود بر روی اسب سفید است تا او را پیدا کند، تصویری نیست که این روزها بسیاری از والدین می‌خواهند از فرزندان خود ارائه دهند. زمان مناسبی برای قصه گویی معاصر تری از افسانه است. این سیندرلا جدید، که خواننده موسیقی پاپ کامیلا کابلو با آن ورود بزرگی به دنیای فیلم می‌کند، راه زیادی را طی می‌کند.

اگرچه این افسانه ممکن است موردی برای رویاپردازی باشد، اما در واقع دیگر با تعصب کنونی مطابقت ندارد. سیندرلا بنابراین داستان مدرن‌تری از آن ساخته است. شاید هنوز هم مانند گذشته در زمان پادشاهی تنظیم شده باشد، اما الا فراتر از یک نظافتچی است. این الا رویایی دارد و تمام وقت آزاد خود را صرف طراحی و دوخت لباس می کند. او در خواب، شاهزاده‌ای روی اسب سفید نمی بیند، بلکه در فکر افتتاح مغازه خود است.

سیندرلا از ابتدا تا انتها یک آشفتگی مطلق است. با شروع بازی Rhythm Nation، این بازی پر جنب و جوش شروع می‌شود، اما به زودی مشخص می‌شود که این راه حل کمی دشوار خواهد بود. اول از همه، این یک فیلم فوق‌العاده نابالغ است که سعی می‌کند پیامی مبنی بر اینکه سیندرلا رئیس خودش است و در برابر شیوه‌های زندگی پیروی نمی‌کند، ارسال کند. این فقط کوچکترین کاری نیست که این فیلم انجام می‌دهد، پیام فوق العاده ضعیف و کم پخته در میان فیلمنامه است.  در ادامه با نوشتار نقد فیلم cinderella همراه فیگار بمانید.

رسیدن مارکسیسم به فمینیسم

سیندرلا فیلمی است که توسط والت دیزنی بر اساس داستان عامیانه اروپایی نوشته شده است.

چارلز پرو در سال 1697. این فیلم داستان دختری را به تصویر می‌کشد که مجبور شده است رفتار ظالمانه نامادری و خواهران نامادری را تحمل کند، که در ادامه او می‌خواست سرنوشت خود را در یک شب تغییر دهد. این داستان در مورد مبارزه طبقاتی، وضعیت مردم بحث کرده است و آگاهی نویسنده از نظریه‌های کارل مارکس برای تحلیل این موضوع است، همچنین عناصر موجود در تحلیل فیلم سیندرلا می‌شد نتیجه گرفت که سیندرلا فقط یک فیلم متحرک معمولی نبود بلکه فیلمی پر از عناصر مارکسیستی بود!

اما چیزی که در فیلم cinderella کی کانن مشاهده می‌کنیم، تنها ما با آدم‌های واحد با یک تقدیر مواجه هستیم. اما راه رسیدن آنها به مقصد و روایت سیندرلا ٢٠٢١  لباس فمینیسم زننده‌ای به تن دارد!

زیبای مفاهیم در لایه پنهان وجود ندارد. ذهن مخاطب به آنها آنقدر راحت و سریع دسترسی پیدا می‌کند است که گویی ما با تیزر تبلیغاتی برای جلب مشتری رو‌به‌رو هستیم! در ادامه با نوشتار نقد و بررسی فیلم cinderella همراه فیگار بمانید.

چه رویایی به واقعیت تبدیل می‌شود؟

سیندرلا بر اساس پایه‌های قدیمی بناهای خود داستان است. رویایی که باید محقق شود. او همیشه و در هر صورت یک رویا داشته است!

چه رویایی به واقعیت تبدیل می‌شود؟

الا تنها در یک پلان در مکالمه با شاهزاده به مخاطب می‌فهماند، رویایی که در سر دارد زندگی در قصر و عروسی سلطنتی نیست، و در مرحله اول رسیدن به خواسته‌اش و انتخاب خودش است!

روایت سیندرلا کامل در اختیار یک دختر مدرن شده است و میل به استقلال و به روز‌شدن دارد…

هویت فردی

مجموعه‌های مجلل موسیقی و رقص در این فیلم، در غوطه‌ور کردن یا جابجایی تماشاگران به مقصود خود موفق نمی‌شوند. اگرچه برای ایجاد انرژی و حیرت‌انگیز کردن در طراحی سیندرلا طراحی شده است، اما فقدان فریبنده زیبایی‌شناسی و هویتِ فردی وجود دارد. همه اینها طاقت فرسا هستند و جذاب نیستند. این سکانس ها که همانند موزیک ویدئوها ساخته شده اند و برش‌های سریع و تیز همانند عکس‌های گسترده و متوسط، ​​متناوب هستند! در ادامه با نوشتار نقد فیلم سیندرلا 2021 همراه فیگار بمانید.

 کفش شیشه ای

حتی اگر تکرارهای قبلی این داستان، مانند “همیشه بعد از آن” ، اقتباس از فیلم تلویزیونی دیزنی “سیندرلا” و “سیندرلا” از کنت برانا به طور مشابه، تفسیری روشن‌بینانه، Cannon، برای بهتر و بدتر، بسیار دور است در مورد دسیسه‌های آن بیشتر گیج کننده است و در حالی که تلاش یک کارگردان توانا است، این کفش شیشه‌ای بسیار ناخوشایند است.

زاویه دید اشتباه

سیندرلا جدید ضد مردان نیست، اما تقریباً همه زنان آنها در فیلم به عنوان ستم دیده، نشان داده می‌شوند. تنها شخصیت قوی، لباس شاهزاده، ان‌هم لباس مردانه به تن دارد. اگرچه شاهزاده می‌گوید که می‌خواهد روزی پادشاه(ملکه) شود، این کاملا در طول فیلم روشن و واضح است. او به وضوح هیچ جاه‌طلبی ندارد.

شاه کاملا خصوصیت مردانه دارد. حتی موش‌هایی که به شکل انسان هستند از “دم” بدنشان در جلوی بدن خود شگفت‌زده می‌شوند. زنان از طرف دیگر قوی و باهوش هستند اما به دلیل اینکه زن هستند، مورد قدردانی قرار نمی‌گیرند. درست است که در روایت داستان سیندرلا برای نجات خودش به مرد احتیاج ندارد، اما این یک انتخاب داستانی ضعیف است که باعث می‌شود مردان در تصویر بد جلوه داده شوند تا زنان خوب به نظر برسند. در ادامه با نوشتار نقد فیلم cinderella همراه فیگار بمانید.

موسیقی

آنچه در سیندرلا بلافاصله برجسته می‌شود، رویکرد موسیقی است. این موزیکال فقط شامل آهنگ‌های شناخته شده‌ای مانند “Somebody to Love” از Queen و “Let’s Get Loud” از Jennifer Lopez نمی‌باشد. همچنین فضا را برای آهنگ‌های اصلی جدید مانند “میلیون به یک” (که خود کابلو در آن مشارکت داشت) و “دختر رویایی” (توسط ایدینا منزل) ارائه می دهد…

موعظه

گاهی اوقات داستان فیلم cinderella موعظه آمیز است، اما برای بینندگان جوانتر درس بهتری است از اینکه منتظر نمانند تا شاهزاده از کنارشان بگذرد. شما باید خوشبختی خود را بسازید. بنابراین، افرادی را که از شما حمایت می‌کنند دور خود جمع کنید و خود را در اولویت قرار دهید.

روایت سیندرلا یک حواس پرتی ذهنیست با لباس زینت شده از فمینیست ولی بی ضرر است، اما ناامید کننده نه بیشتر…

مشخصات

  • کارگردان: کی کانن
  • فیلمنامه‌نویس: کی کانن
  • بازیگران: Camila Cabello , Billy Porter , Nicholas Galitzine
  • تدوین: استیسی شرودر
  • مدت: 113 دقیقه

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم cinderella سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


7 thoughts on “نقد فیلم cinderella (سیندرلا ٢٠٢١) ؛ مانیفست فمینیستی

  1. اتفاقا من این سیندرلا رو از سیندرلا ی قبلی بیشتر دوست داشتم.
    به جای انتظار برای شاهزاده با اسب سفیدش، تلاش میکرد که خودش به جاهای بزرگ برسه.
    فمنیست بود درسته، اما مرد ستیزم‌ نبود.
    دلیل این که خواهر شاهزاده دوست داشت پادشاه یا همون ملکه بشه، دلیل بر مرد ستیزی نیست. اما این که یک دختری رو به خاطر این که داره تلاش میکنه تا به قدرت ها و مسئولیت هایی که مردان داشتن برسه، مورد انتقاد قرار بدیم و سرزنشش کنیم، زن ستیزیه.
    هیچ ایرادی نداره اگه یه دختر بر خلاف رسم بخواد که پادشاه بشه و قدرت ها و مسئولیت های اداره یک کشور رو به عهده بگیره، یا دختری که بخواد بیزینس خودش رو راه اندازی کنه. تمامی موارد اونقدر باید اذهان عمومی جا افتاده باشن که ما اینو به عنوان یه داستان معمولی قبول کنیم. نه به عنوان یه پیام فمنیستی یا غیره. مثلا همونطور که اگه تو یه داستانی پسر پادشاه بشه، لزوما پیام خاصی نداره. همین مورد باید برا دخترا هم جا افتاده باشه که رسیدن دخترا به یه جایگاه بالا، دقیقا مثل پسرا، لزوما پیام خاصی نداره و صرفا تلاش یک انسان برای رسیدن به جایگاه بالا به تصویر کشیده میشه. فارغ از جنسیت. همون طور که فرشته ی مهربونی که تو داستان اصلی یه خانوم بود، تو این داستان یه مرد بود و این لزوما به این معنا نبود که داستان زن ستیز یا مدافع حقوق مردانه.
    همون طور که قدرت داشتن مردا تو یه داستان، انقدر جنجال به دنبال نداره، باید قدرت داشتن دخترا هم همونقدر عادی جلوه بشه.
    امید وارم که تونسته باشم پیام رو رسونده باشم.

  2. فیلم واقعا عالی و خیلی بهتر از هر فیلم سیندرلایی دیگه بود. چون سعی داشت به مخاطباش بفهمونه همه ما آدم ها فارغ از جنسیت حق انتخاب داریمو آزاد هستیم و نباید فکر کنیم که زن ها ضعیفن و مردها مزدور! دقیقا نشون داد که همه مون باهم برابریم. امیدوارم هرکی فیلم رو میبینه طرز فکری که از قبل داشته کمی تغییر کنه

  3. مرسی از نظرات و نقد بی طرفتون؛ اما در مورد این جمله “مردان در تصویر بد جلوه داده شوند تا زنان خوب به نظر برسند “؛ هر چند که به نظر من اینطور نبود ولی خیلیا دارن انتقاد میکنن که چرا تو این نسخه دیگه نامادری سیندرلا بدجنس نیست، خب قبلا هم یه زن نقش بد بود تا اون مرده خوب به نظر برسه!

  4. سلام.
    نقد شما رو خوندم ولی باهش موافق نیستم و البته به نظر شما احترام می گذارم. من این سیندرلا بیشتر از کارای قبلی دوست داشتم به دلایل زیر:
    اولا این فیلم موزیکاله و در قسمت های متعددی شخصیت ها اواز می خونند مخصوصا که بازیگر کوبایی سیندرلا خواننده هم هست.
    دقیقا درست خوندید بازیگر سیندرلا یک وایت اروپایی نیست دیگر خبری از چشم ابی و مو بلوند نیست یک بازیگر کوبایی نقش سیندرلا را برعهده گرفته با پوستی روشن اما نه سفید و مو و چشمانی تیره و مشکی.(معیارهای زیبایی را تغییر داده و به گونه ای می گوید که میشه جور دیگر هم زیبا دید)
    ثانیا سیندرلا از اون دخترایی نیست که دنبال شاهزاده رویاهاشه بلکه اتفاقا دنبال تحقق رویای خودشه اونم با پیشرفت در حرفه طراحی لباس، هنری که هم بهش علاقه دارد و هم درش مهارت دارد(خوبه دخترای ما این قصه شاهزاده ای از راه می رسد که زندگیم رو متحول می کنه رو به پایان برسونند و خودشون دنبال تحقق آرزوهاشون باشند)
    ثالثا زمانه سیندرلا را به گونه ای نشان می دهد که قوانین اجتماعی حقوق کمی برای زنان قائله مردسالاریه و زن حق کسب و کار ندارد و ارزوی سیندرلا برای طراح لباس شدن امکان تحقق ندارد.شاه علاوه بر پسر دختری دارد که بی نهایت علاقه مند به سیاست صلح آمیزه و به فکر مردم دردمنده ولی پدرش تمایل دارد پسرش(که به زعم مردم کودنه و از سیاست چیزی نمی داند)شاه بعدی باشه چون حکومت به یک دختر نمی رسد و سیندرلا منتقد وضع موجوده و تا حد توان باهش مقابله می کنه.
    رابعا شاه خواسته که شاهزاده داماد بشه تا پادشاهی رو بهش منتقل کند شاهزاده سیندرلا رو انتخاب می کنه ولی سیندرلا در مصاف انتخاب مردی که دوست دارد و آرزوی طراح شدن،رویای خودش رو انتخاب می کنه
    خامسا سیندرلا با رفتارش شاهزاده رو متقاعد می کنه که مناسب پادشاهی نیست و می تواند زندگی خودش رو داشته باشه واون طوری که می خواد زندگی کنه نه طبق قواعد از پیش تعیین شده و با استعفای اون پادشاه متوجه میشه که میشه یک زن هم به حکومت برسد و باید قوانین را تغییر داد.حالا به نظرتون این سیندرلا آموزنده تر نیست؟؟
    پی نوشت
    ولی انصافا من فیلم را نگاه کردم یک مقایسه ریز زدم بین سیندرلا و. مگان مارکل، به نظرم غیر مستقیم فیلم ساپورت مگان رو دارد.
    توجه کنید به شباهت سیندرلا و. مگان، خروج مگان و شاهزاده هری از کاخ سلطنتی و زندگی در امریکا بدون پایه سلطنتی و مصاحبه جنجالی مگان و هری بعد از تولد آرچی با اپرا در مورد نگاه های نژاد پرستانه خانواده سلطنتی.
    نظر شما چیه؟

    1. اونوقت میتونن یه فیلمی دیگه با کاراکتر و داستان دیگه ای بسازن که گند نزنه به یکی از بهترین انیمیشنای دنیا!
      سیندرلا ۱۹۵۰ کارکتر عالی داشت اصلا ضعیف نبود نمونه زیبایی از قدرت ایمان و صبر بود که یک فرد حتی وقتی گرفتار ظلم و ناعدالتی ادم های دیگه شد بازم ایمانش رو از دست نداد و همچنان یک فرد مهربان و صبور بود که هیچوقت کنترلشو از دست نمیداد و ارامش خودشو نگه میداشت در حالی که سیندرلای ۲۰۲۱ دختری با کارکتر کاملا غیر منطقی معجون احمقانه ای از خودخواهی ، پرحرفی های مسخره و اینکه (( او ببینید من با دخترای دیگه فرق دارم ،مثل شما ضعیف نیستم. )) بود.
      کل فیلم ایدش با همچین ترکیبی مسخره شده بود
      اگر شما منطق فمنیستیو از این فیلم فاکتور بگیری و فقط به نقشه راهی که فیلمنامه و کارکترا داشتن نکاه کنی کاملا فیلمنامه عجیب و بی منطقی داشت که داستان هیچ تطابقی با کاراکترا نداشت
      اصن چرا باید مهم باشه یه دختر بره به بال در حالی که دنبال پرنس نیست یا یهو یه فرشته بدون هیچ دلیلی برای دختره معجزه کنه ؟؟ مگه اصل اومدن فرشته بخاطر این نبود که دختر به کمک احتیاج داشت و تنها چیزی که داشت ایمان به قدرت خدا بود ؟؟ اگه سیندرلای ۲۰۲۱ به نظر کسی اهمیت نمیده و یا اصن نیازی به کمک خاصی یا حتی صبر و ایمان نداره پس وجود فرشته و اومدنش عملا بی منطقه!
      دقیقا به همین دلیله که این فیلمو به انیمیشن سیندرلا وصل کردن چون بدون اعتبار انیمیشن اصلی این فیلم عملا هیچ منطقی توش نیست و کل فیلمنامه و ایدش بی فایدس!!

    2. ولی یه چیزیوو گفتی که واقعااا نکته جالبی بود و موافقم
      سیندرلا ۱۹۵۰ کارکتر کاملا شبی به پنسس دایانا داشت ( حتی چهره و بلوندو چشم ابی ، اخلاق ، وضعیت )
      در حالی که ۲۰۲۱ کارکتر ۲۰۲۱ دقیقا شبی مگان مارکل بود ( سیاهپوست ، با مو و چشم سیاه ، اخلاق و وضعیت )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *