نقد فیلم Girl In The Basement دختری در زیرزمین ؛ زیست انتقام جویانه به فرم تجاوز

در نوشتار نقد فیلم Girl In The Basement 2021 به بررسی فیلمی می‌پردازیم که حقیقتا دیدنش روان شما را تکان خواهد داد. با فیگار همراه باشید.

فیلم دختری در زیرزمین در طول زندگی خود از چندین زاویه آدم ربایی را روایت می‌کند، تعرض و زندان. اما عمدتا از داستان الیزابت فریتزل الهام گرفته است. الیزابت 24 سال را در زندان پدرش یوزف در انبار زیر خانه اتریشی خود گذراند و در آنجا تجاوز را تحمل کرد و چندین فرزند پدرش را به دنیا آورد.

زیستی که در فیلم دختری در زیرزمین به تصویر کشیده می‌شود چندین شباهت را دارد. طبق خلاصه داستان یک عمر زندگی دختر در زیرزمین داستان وحشتناک سارا (استفانی اسکات)، یک دختر نوجوان پر جنب و جوش است که منتظر 18 سالگی می‌ماند تا بتواند از پدر کنترل کننده خود دون (جاد نلسون) رهایی پیدا کند.

در حالی که دون سعی می‌کند همسرش ایرنه (جولی فیشر) را متقاعد کند که سارا فرار کرده است، وی به طور مخفیانه در زیرزمین به ملاقات دخترش می‌رود و در حالی که ایرنه و خواهرش امی (امیلی توپپر) در طبقه بالا زندگی خود را ادامه می‌دادند به او تجاوز می‌کرد. هرچه سالها می‌گذرد، سارا با فرندانی که از پدر خود به دنیا می‌آورد زیست عمیق تر و زجرآور تر و پر از انتقام جویی را تجربه می‌کرد.

نقد فیلم Girl In The Basement 2021 (دختری در زیرزمین)

زیست انتقام جویانه به فرم تجاوز

نقد فیلم Girl In The Basement , فیلم Girl In The Basement , نقد Girl In The Basement , Girl In The Basement , نقد فیلم دختری در زیرزمین , نقد دختری در زیرزمین , فیلم دختری در زیرزمین , دختری در زیرزمین
نقد فیلم Girl In The Basement , نقد Girl In The Basement

بازی در چنین نقش های پیچیده ای برای ستارگان، به ویژه اسکات که نمودار شخصیت آن در فیلم از یک نوجوان پر جنب و جوش به یک مادر زندانی اوج می‌گیرد و شکل و شمایل خود را ایجاد می‌کند، چالش برانگیز بوده است. حال اجازه دهید شما را با بازیگران فیلم دختر در زیرزمین آشنا کنیم.

فیلم بسیار متناسب با دورانی که در آن زیست می‌کنیم بود. با توجه به اینکه آنها مجبور بودند داستان ترسناک 24 ساله الیزابت فریتز را در این مدت کوتاه به اشتراک بگذارند. درک این که چنین رویدادهایی ممکن است اتفاق بیفتد اما اتفاق افتاده است دشوار است. دیدن پدر به این شکل سخت است. هیچ حرفی وجود ندارد. جاد نلسون که همه ما او را از باشگاه صبحانه به یاد داریم، آنقدر قانع کننده این نقش را بازی می‌کند که نه تنها مرد ترسناک و بی عاطفه ای بود بلکه در واقع می‌توانستید باور کنید که او این شخص بود.

بیشتر بخوانید:

اگر از داستان واقعی آگاه باشید، این فیلم در روح و روان شما قدرتمندتر و شدیدتر اثر خواهد کرد. با بازی های عالی ضربه ای سهمگین بر قفسه شما کوبیده می‌شود. قبل از هر چیز باید متذکر شویم که فیلم Girl In The Basement یک فیلم LMN است و شما باید ارزشی را که برای این فیلم در نظر می‌گیرید بر این اساس تنظیم کنید. اما این فیلم به اندازه کافی سطح بالایی را برای جذابیت دارد!

موضوع بسیار ناراحت کننده است، خصوصاً برای یک فیلم LMN که انتظار دارید چیزی بیش از زنان خانه دار ثروتمند در مورد همسرانشان کشف کنید. تصور اینکه این داستان بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده، باعث ناراحتی بیشتر آن می‌شود. گاهی با دیدن این فیلم آدم به این فکر می‌افتد که  طرح چقدر غیرواقعی می‌تواند باشد، اما وقتی کمی کنکاش می‌کنیم متوجه می‌شویم هیچ چیز غیر واقعی نبوده و دقیقا همین داستان و وقایع در زیست یکسری انسان اتفاق افتاده است.


بیشتر بخوانید: نقد فیلم قهرمان اصغر فرهادی ؛ ناپایداری در عصر تکنولوژی – به همراه واکنش منتقدان


نقد فیلم Girl In The Basement 2021 (دختری در زیرزمین)

, نقد فیلم دختری در زیرزمین , نقد دختری در زیرزمین , فیلم دختری در زیرزمین , دختری در زیرزمین
نقد فیلم دختری در زیرزمین , نقد دختری در زیرزمین

این فیلم با تعادل خاصی ساخته شده است، خصوصاً در مورد چگونگی دستگیری پدری که وحشتناک و بدریخت در مقابل انظار به تصویر کشیده شده است. اما تیم تولید جنبه های زیرکانه‌ای را در ساختار روایی گنجانده اند.

مخاطبان در مورد نحوه رفتار با دختر به خوبی تحت تاثیر قرار می‌گیرند. اما باید به این نکته توجه کرد که داستانی که متوجه پدر است و وحشتناک جلوه گر شده حاکی از رابطه همسرش می‌تواند باشد که در نتیجه او را به سمت دخترش به عنوان ابزاری برای انتقام سوق داده است. با نگرش به خشمش از این منظر به نظر، کارگردان بهترین فیلم خود را ساخته است؛ زیرا او توانسته داستان را از ابتدا تا انتها دقیق و مختصر نگه دارد.

در طول فیلم مدام می‌خواهید شما هم به شخصیت اصلی کمک کنید و آرزو می‌کنید که بتواند از جایی کمک بگیرد. و وقتی او سرانجام این کار را انجام می‌دهد به علت فرمی که کارگردان در ذهن شما شکل داده پایان زیبایی برای یک داستان وحشتناک ایجاد می‌کند. این ناراحت کننده است که فکر کنیم کسی می‌تواند اینقدر بی عاطفه باشد.

بیشتر بخوانید:

این فیلم در مورد یک کارگردانی کامل یا یک بازی کامل یا یک نامزدی اسکار نیست. این فیلم در رابطه با معنا، واقعیت، تجربه و زیستی است که باید بیان شود تا تجربه شود. این حوادث ناراحت کننده، واقعی است.

نیازی به بازیگری محشر در این نوع فیلم‌ها نیست. همچون بازیگران کارگردانانی همچون پازولینی. وقتی چنین چیزی را تجربه می‌کنید، عمل نمی‌کنید. شما در یک موقعیت زندگی می‌کنید  یا خود یا دیگری.

به نقدهای کودکانه درباره مزخرفات کسل کننده یا موارد مشابه گوش ندهید. در زندگی هرکسی در یک لحظه و در مکانی خاص، بخشی وجود دارد که ممکن است این اتفاق بیفتد و شما باید از چگونگی چرخش جهان بیمار به اطراف خود آگاه باشید.

همانطور که گفته شد، امیدواریم که با بخش روانشناختی و روان کاوی این نوع فیلم‌ها، وقایع این فرمی، پایان قدرتمندتری داشته باشند. آنچه بعد از دیدن این فیلم اتفاق می‌افتد بسیار مهم است؛ نه خود فیلم.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Girl In The Basement , فیلم Girl In The Basement , نقد Girl In The Basement , Girl In The Basement
نقد فیلم Girl In The Basement, نقد Girl In The Basement

عوامل فیلم ؛ نقد فیلم Girl In The Basement

  • محصول کشور: آمریکا
  • ژانر: جنایی
  • زبان: انگلیسی
  • کارگردان: الیزابت روم
  • نویسندگان: باربارا مارشال، لسلی گرف و مانو بویر
  • بازیگران: جاد نلسون، استیفانی اسکات و جولی فیشر

بیشتر بخوانید:

در یوتیوب ببینید:

تیزر اپیزود 1 فیکست – نقد و بررسی فیلم جنایات آینده 2022

جهت دیدن نسخه‌ی طولانی این نقد و بررسی از یوتیوب از طریق لینک زیر اقدام کنید:

نقد و بررسی فیلم Crimes of the Future 2022 – اپیزود اول فیکست

لینک اپیزود اول “FiCast” در CastBox

در پایان خیلی خوشحالیم که تا انتهای نوشتار نقد فیلم Girl In The Basement 2021 ما را همراهی کردید. بسیار سپاسگزار می‌شویم اگر نکته‌ای یا سخنی در رابطه با نقد فیلم دختری در زیرزمین داشتید در بخش کامنت‌های سایت فیگار با ما به اشتراک بگذاریذ.


2 thoughts on “نقد فیلم Girl In The Basement دختری در زیرزمین ؛ زیست انتقام جویانه به فرم تجاوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *