نقد فیلم Fatherhood (پدرانگی) ؛ احساس خوب به جای غم و اندوه

[yasr_overall_rating]در این نوشتار به نقد فیلم Fatherhood به کارگردانی پال وایتز می‌پردازیم. در ادامه با فیگار و بررسی فیلم پدرانگی آخرین فیلم کوین هارت همراه ما باشید.

سونی فیلمی به کارگردانی پاول ویتز و نویسندگی ویتز و دانا استیونز بر اساس کتاب Two Kisses for Maddy: A Memoir of Loss & Love که توسط نویسنده‌ای با نام متیو لوگلین (Matthew Logelin) نوشته شده است ارائه می‌دهد.

فیلمی دوست‌داشتنی از آب درآمده است. با اجرای کوین هارت در یکی از بازی های بی‌نظیر خود در کنار بازیگری جوان (و شایان ستایش نقش دختر هارت) بنام ملودی هرد.

وقتی بزرگان کمدی مانند جیم کری یا رابین ویلیامز به نقش های جدی روی بیاورند، میتواند به نتایج جالبی منجر شود. از این رو که کوین هارت قسمت اصلی را به عهده گرفته است ، “پدرانگی” به ناچار یک آزمایش به نظر میرسد.

استندآپ کمدین، متولد سال 1979، به لطف فیلم‌های گیشه ای مانند Ride along (2014) یا Jumanji: Willkommen im Dschungel (2017) برای سالها ستاره کمدی مورد جستجو بوده است. در “پدرانگی” او اکنون میتواند برای اولین بار در یک نقش جدی و مرکزی دیده شود. هارت تجسم پدر آینده با نام مت است که با همسرش لیز (دبورا آئوریند) در انتظار دختری است.

پدرانگی داستانی سریع و طرحی ساده دارد. درواقع فیلم در مورد انسانی است که وقتی همسرش می‌میرد باید همه چیز را تحت کنترل خود بگیرد و او مجبور است غم و اندوه خود را جدا کند زیرا یک نوزاد تازه متولد شده وجود دارد که تمام دنیای او به او بستگی دارد.

ساختار روایت به گونه‌ای است که در ابتدا همه چیز برای شخصیت‌های اصلی خوب پیش می‌رود؛ اما اندکی پس از به دنیا آمدن دختر کوچک آنها بنام مادی، لیز همسر مت، دچار عوارضی می‌شود و فوت می‌کند.

نقد فیلم Fatherhood (پدرانگی)

احساس خوب به جای غم و اندوه

در ادامه نوشتار نقد فیلم Fatherhood به مطالبی که در زیر لیست شده است خواهیم پرداخت:

  • یک کمدین جدی
  • احساس خوب به جای غم و اندوه
  • عمق زیاد نیست
  • جنبه‌های اجتماعی
  • کوین هارت
  • نتیجه
نقد فیلم Fatherhood (پدرانگی) ؛ نمایی از کوین هارت در فیلم پدرانگی
نقد فیلم Fatherhood (پدرانگی) ؛ نمایی از کوین هارت در فیلم پدرانگی

برای مت (کوین هارت) و لیز (دبورا آئوریند) بچه دار شدن یک رویای مطلق است که به تازگی تحقق میابد. این زوج در انتظار فرزند اول خود هستند! اما این رویا وقتی لیز کمی پس از زایمان بر اثر آمبولی ریوی ممیرد، به یک کابوس تبدیل میشود.

مت میتواند به خانواده اعتماد کند، به خصوص ماریان (آلفره وودارد)، همه کارها را برای عشقی که به نوه‌اش مادی (ملودی هرد) دارد انجام میدهد. اما این تردیدها همچنان وجود دارد که آیا واقعاً زن جوان بیوه وظیفه پرورش تنها کودک را دارد یا خیر. زیرا علی رغم توصیه های زیادی که از اطراف به سمتش وجود دارد او واقعاً نمیداند چگونه با این شرایط کنار بیاید. تنها چیزی که او میداند این است که باید تلاش کند. چون او مدیون مدی و لیز است.

یک کمدین جدی

 نقد فیلم Fatherhood (پدرانگی) ؛ نمایی از کوین هارت در حال دست و پنجه نرم‌کردن با زیست جدیدش
نقد فیلم Fatherhood (پدرانگی) ؛ نمایی از کوین هارت در حال دست و پنجه نرم‌کردن با زیست جدیدش

وقتی در مورد بازیگران بزرگ شخصیت زمان سوال می‌شود، افراد کمی باید به فکر کوین هارت باشند. در حالی که او در زمینه کمدی ثابت شده است، به عنوان مثال در  Jumanji: Welcome to the Jungle or the Night School، نقش های این‌چنینی بسیار کم است.

بنابراین میتوان پیش از این کمی تردید داشت که او می‌تواند یا خیر. اما بعد از دیدن این فیلم می‌توان به پتانسیل‌های وی جهت بازی در چنین نقش‌هایی اعتماد کرد. مردی که پس از یک ضربه سخت که سرنوشت در دامن وی می‌گذارد، مجبور است دختر کوچک خود را به تنهایی بزرگ کند. این فرصتی است تا به دیگران ثابت کنیم که چیزهای بیشتری برای او وجود دارد.

این فیلم که باید قبل از فروش به نتفلیکس در سینماها حضور پیدا می‌کرد، بدون شوخ طبعی کامل اتفاق نیفتاده است. در ابتدا، مت به سختی میتواند با زندگی روزمره بسیار جدید کودک کنار بیاید و به طور مکرر نمیداند دقیقاً چه کاری باید انجام دهد.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Werewolves Within 2021

واکنش منتقدان به انیمیشن اژدهای آرزوها (Wish Dragon 2021)


سپس دوستان دیگری هستند که توسط Lil Rel Howery و Anthony Carrigan بازی میشوند، که به وضوح به عنوان یک تسکین کمیک در فیلم نوشته شده اند. اما این اتفاق نسبتاً با احتیاط می افتد، خصوصاً برای فیلمی با بازی هارت که لزوماً چیزی نیست که همیشه در آن حضور داشته.

پدرانگی ممکن است در ابتدا یادآور کمدی مشهور سه مرد و یک کودک فرانسوی باشد، اما پس از آن خیلی بیشتر از همکار خود که با موقعیت های پوچ بازی میکند، درگیر واقعیت میشود.

احساس خوب به جای غم و اندوه

 نقد فیلم Fatherhood (پدرانگی)
نقد فیلم Fatherhood (پدرانگی)

اما حتی به عنوان یک درام، فیلم نسبت به آنچه انتظار میرفت متواضع تر است. اگر داستانی با مرگ یک زن در هنگام به دنیا آوردن فرزند خودش آغاز شو ، به نظر میرسد یک ملودرام عالی است. دیالوگ‌هایی با ریتم و تمپوی بسیار پایینی در ساختار روایت فیلم Ftherhood وجود دارد که در آن شما باید حد تحمل بالاتری را با خود به همراه بیاورید.

هارت در این صحنه ها نیز کاملاً خوشحال به نظر نمیرسد. به نظر میرسد او کسی است که واقعاً نمیداند چه کاری انجام میدهد، نه فقط در نقش. اما آنها واقعاً معمول نیستند، پدرانه سعی میکند به جای اینکه درد را از بین ببرد، لحن را آرام و گرم نگه دارد.

از یک طرف، شما از لحظات جنبه‌ی احساسی فیلم که شما را به گریه وامی‌دارد، در امان هستید. اما این همچنین بدان معنی است که پدر بودن فاقد احساسات واقعی است. زیرا این مسئله برای آن خیلی سطحی است و فیلم انگار به موضوعاتی که پرداخته میشود کشش و کنش کافی ندارند.

مورد دوم قطعاً وجود دارد. به عنوان مثال، یک هویت جنسیتی وجود دارد، که اکنون برای Maddy به یک مشکل تبدیل شده است: هر کسی که متفاوت باشد، مورد آزار و اذیت قرار میگیرد.

اقتباس از کتاب دو بوسه برای مادی: خاطره‌ی از دست دادن و عشق توسط متیو لوگلین، که تجربیات خود را در آن نوشته است، این جنبه را به همان سرعت درگیری با مادر شوهر ماریان، که میخواهد بگیرد، کاهش میدهد.

عمق زیاد نیست

برای مخاطبی که تجربه‌ی دیدن همچین فیلم‌هایی را ندارد و چون برچسب نتفلیکس روی این فیلم خورده و سراغ دیدن این فیلم آمده است، فیلم بدی به نظر نمی‌رسد. و می‌تواند زیست متفاوتی را تجربه کند.

به خصوص اینکه صحنه های زیبایی پدر و دختر وجود دارد که حتی در اواسط تابستان دل و روح شما را گرم میکند. هرگونه توقع در رابطه با محتوا باید به حداقل ممکن کاهش یابد.

پدر بودن علی رغم جدی بودن موضوع، که بسیاری از نقاط مهم در محتوایی که برای فیلم انتخاب شده است را برای بحث در اختیار شما قرار میدهد، حرف زیادی برای گفتن دارد. این فیلم بیشتر تحول در ظاهر کوین هارت به عنوان یک کمدین است.

جنبه‌های اجتماعی

 نقد فیلم Fatherhood (پدرانگی) ؛ جنبه های اجتماعی
نقد فیلم Fatherhood (پدرانگی) ؛ جنبه های اجتماعی

مهمتر از همه، جزئیات قانع کننده هستند. در حاشیه فیلم پدرانگی نیز هوشمندانه به جنبه های اجتماعی اشاره شده است. هنگامی که مت بیرون از خانه با مادی رفت و آمد میکند، غریبه ها مدام میپرسند: “مامان کجاست؟” به نظر میرسد مردی که کنار کودک قرار می‌گیرد، هنوز آن‌چیزی نیست که بر همگان عرف شده باشد. کار مراقبت بدون شک به زن اختصاص داده شده است.

پس از یک جهش در زمان، مادی در حال حاضر یک کودک پنج ساله شده است، که بسیار دلسوزانه و پر از انرژی توسط ملودی هورد بازی میکند. مدی از پوشیدن دامن در مدرسه کاتولیک امتناع میورزد. و او همچنین “لباس پسرانه” معمولی را ترجیح میدهد. در حالی که راهبه های مدرسه و برخی از هم سن و سالانشان با آن مشکل دارند، مت با خونسردی واکنش نشان میدهد: “قرن 21 است!”

کوین هارت

کوین هارت نیز مانند بسیاری از کمدین های قبل از خود نشان میدهد که میتواند کارهای دیگری را در یک فیلم انجام دهد. این باعث موفقیت او شد، و به عنوان یک بازیگر به آنچه در این زمینه میتوان رسید دست یافت.

فرصت بازی در یک نقش نمایشی جدی و مرکزی زیاد پیش نمی آید. با این حال، اگر در این امر سرآمد باشید، نوع جدیدی از احترام و ارزش پیدا خواهید کرد. این دقیقاً همان چیزی است که کوین هارت در حال حاضر تجربه میکند. زیرا او ثابت میکند یک بازیگر بسیار متنوع با پتانسیل‌های بازیگری بسیار زیاد است که لحظات دردناک و احساسی “پدرانه” را قانع کننده بازی میکند.


بیشتر بخوانید:

نقد قسمت سوم سریال لوکی (Loki)

نقد فیلم No Sudden Move (حرکت ناگهانی ممنوع 2021)


اما کاملاً بدون شوخ طبعی این کار را نمیکند. با این حال، همانطور که در زندگی واقعی اتفاق می افتد، ملایمتی طبیعی را در جریان ساختار روایت فیلم پدرانه سرلوحه بازی در نقش مت قرار می‌دهد. همچنین کمک میکند تا کمی موضوع دردناکی که در حال رخ دادن است ملایم‌تر به تصویر کشیده شود.

زیرا در این فیلم به عنوان شخصیت اصلی شما مردی را می‌بینید که با پستی و بلندی زندگی دست و پنجه نرم میکند، با هر آنچیزی که برایش اتفاق افتاده مشکل دارد. حالا از درد کمرش خم شده است، اما سعی میکند تمام دخترش باشد و نیازها پدرانه‌ی وی را فراهم کند. فیلم پدرانگی ، فیلمی دوست داشتنی و زیبا است. و به خوبی به درون ذهن و روان شما نفوذ می‌کند؛ به روشی واقعی، آرام و روح انگیز.

نتیجه

 نقد فیلم Fatherhood (پدرانگی)
نقد فیلم Fatherhood (پدرانگی)

پدرانگی موضوعی خاص و منحصر به فردی را به تصویر نمی‌کشد. چنین داستان هایی بارها دیده شده است. اما این فیلم برای کوین هارت یک چالش است. زیرا او مت را با به کارگیری کمدی و شوخی‌های متنوع بازی نمی‌کند. بلکه باید احساس واقعی را منتقل کند. او این کار را خیلی خوب انجام میدهد. او درد را در فیزیک خود در طول فیلم برای بیننده محسوس و ملموس میکند.

عوامل فیلم

  • کارگردان: پاول ویتز
  • نویسنده: دانا استیونز و پاول ویتز بر اساس رمانی از مت لوگلین
  • بازیگران: کوین هارت، آلفره وودارت، لیل رل هاوری و ملودی هرد

بیشتر بخوانید:

نظر خود را در خصوص بررسی و نقد فیلم پدرانگی با فیگار در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید. نظرات شما موجب خرسندی و بهبود نوشتار ما خواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *