نقد و بررسی بخش اول پارت سوم فصل نهایی سریال Attack on Titan

بلاخره قسمت جدید انیمه‌ی محبوب Attack on Titan منتشر شد و ما در ادامه می‌خواهیم به بررسی بخش اول پارت سوم فصل نهایی Attack on Titan بپردازیم.

فصل آخر انیمه‌ی موردانتظار Attack on Titan، در سه بخشِ دو پارتی پخش می‌شود و پس از اینکه برخی از هواداران، از طولانی بودن این سریال گله کردند، سازندگان اعلام کردند که بخش آخر این سریال، به صورت دو ویژه قسمت یک ساعته پخش خواهد شد که در نهایت، امروز شاهد اولین اپیزود آن بودیم.

بخش اول پارت سوم فصل آخر سریال Attack on Titan، در قالب یک اپیزود ویژه‌ی یک ساعته صبح امروز پخش شد و بسیاری از هواداران این دنیای وسیع انیمه‌ای که با اقتباس از یک مانگایی به همین اسم ساخته شده، را انگشت به دهان گذاشت. همچنین شبکه‌ی NHK، در توئیتی اعلام کرد بخش دوم این انیمه، در نیمه‌ی دوم امسال میلادی پخش می‌شود و تاکنون تاریخ دقیقی از آن در دسترس نیست.

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمه های سال 2023 + [تاریخ اکران و تریلر]

بررسی بخش اول پارت سوم فصل نهایی Attack on Titan

بررسی بخش اول پارت سوم فصل نهایی Attack on Titan
بررسی بخش اول پارت سوم فصل نهایی Attack on Titan

حمله به تایتان یا همان Attack on Titan‎، که به عنوان اتک آن تایتان شناخته می‌شود، یک مجموعه تلویزیونی انیمه ژاپنی است که با الهام از مانگایی به همین نام اثر هاجیمه ایسایاما ساخته شده است.

این نقد، حاوی مطالبی از بخش اول پارت سوم فصل نهایی می‌باشد که امکان دارد اسپویل شوید

تحلیل روایی

بررسی بخش اول پارت سوم فصل نهایی Attack on Titan
نقد بخش اول پارت 3 فصل آخر سریال Attack on Titan

از نظر داستانی، قسمت سوم فصل آخر Attack on Titan درست از جایی که آخرین‌بار آن را ترک کرده بودیم، ادامه می‌یابد. ارن با موفقیت، آغاز خیزش خود را شروع کرد و هزاران تایتان عظیم‌الجثه در راه مارلی هستند و آماده‌اند تا جهان را نابود کنند.

دوستان و دشمنان او، تحت یک هدف مشترک متحد می‌شوند و آن هدف، به بهترین شکل ممکن، انجام می‌شود و به اینگونه است که به هر قیمتی ارن را متوقف کنید و بشریت را نجات دهید.

با این حال، تایتان‌ها غیرقابل توقف هستند و به زودی به مارلی می‌رسند. از طریق چشمان دو پسر جوان، ما می‌بینیم که چقدر قدرت آن‌ها وحشتناک است و برای اولین بار در طول این سریال، ما ارن را همانطور که واقعاً هست می‌بینیم. او آزادانه و بی پروا، به هدفی که در طول این 4 فصل برایش تلاش کرد، می‌نگرد و هیچ‌چیز، جلودار او نیست.

با اینکه این قسمت، تلفیقی از سه قسمت 29، 30 و 31 است، اما اصلاً احساس نمی‌شود و داستان به گونه‌ای چشم‌نواز پیش می‌رود که بیننده غرق در حماسه‌ای تکرار نشدنی به اسم Attack on Titan شود.

روایت، از همان ابتدا، نشان می‌دهد که شکننده نیست و به قدری برخی از سکانس‌ها حماسی را خلق می‌کند که حتی بیننده مجبور به تماشای ایستاده این قسمت می‌شود.

ابتدای قسمت، روایت با آتشی از زیر خاکستر پیش می‌رود و به راحتی خورد شدن انسان‌ها توسط تایتان‌های عظیم‌الجثه را دردناک نشان می‌دهد که اشک بیننده را سرازیر می‌کند. بیننده دردمند از اینکه قدرت در نهایت بر نیروی انسانی چیره می‌شود، می‌نگرد و این اتفاق را با حماسی‌ترین شکل ممکن در ابتدای حمله تایتان‌ها به انسان‌های بیگناه به تصویر می‌کشد.

همانطور که جهان در آتش فرو می‌رود، بشریت متحد می‌شود و همین را می‌توان در مورد قهرمانان این قسمت نیز گفت. در طرف دیگر ماجرا، حضور همه‌ی افرادی که به‌گونه‌ای ارن را ناامید کردند نیز در نوع خود دیدنی است. آن‌ها با همدیگر متحد می‌شوند تا با کسی که دوستشان بود مقابله کنند.

تلاش کاپتان لیوای، به عنوان سربازی که به شدت مصدوم است، واقعاً سکانسی را به ما یادآور می‌کند که ما حتی در عین نا امیدی، می‌توانیم امیدوار به اتفاقی خوشایند باشیم. در چشم تمامی این سربازانی که برای مقابله‌ی ارن آماده بودند، ناامیدی مرگ موج می‌زد، اما روایت تا حدی خوب پیش برد داستان را که بیننده با آن‌‌ها، شدید‌ترین ارتباط را بگیرد.

مرگ Hanji Zoe، شاید احساسی‌ترین سکانس این قسمت بود. حماسه‌ی خالص و نابی که برای این شخصیت تدارک دیدند، بدون شک هالیوود تا 50 سال آینده نمی‌تواند حتی از آن الها‌برداری کند. تمامی خشم، عذاب امیدواری و ناامیدی از چشمان Hanji می‌بارید و در نوع خود، پارادوکسی اعجاب انگیز در این قسمت به‌شمار رفت که در نهایت اشک تمامی بینندگان را سرازیر کرد.

تایتان‌ها در این قسمت، دیگر ترسناک نیستند، اما دیدن اینکه چه کاری می‌توانند انجام دهند و چقدر آسیب می‌توانند ایجاد کنند، به شما احساس عجیبی می‌دهد. در ادامه‌ی این نوشتار نقد بخش اول پارت 3 فصل نهایی سریال Attack on Titan به دیالئگ‌پردازی‌ها خواهیم پرداخت.

دیالوگ‌ها

بررسی بخش اول پارت سوم فصل نهایی Attack on Titan
بررسی بخش اول پارت سوم فصل 4 سریال حمله به تایتان

دیالوگ‌ها، مخصوصاً در بخش اول و سی دقیقه‌ی ابتدایی این سریال، مهم‌ترین نقش در انتقال احساس غم را درون بیننده ایجاد کردند و به‌گونه‌ای نا امیدانه نوشته شده بودند که بیننده با هر دیالوگ زیبا، یک چنگ درون قبلش فرو می‌رفت.

زمانی که ارن در یک فلش بک، با خودش صحبت می‌کند و عمیقاً از دردی که در آینده‌ای نزدیک اهالی آن شهر متحمل خواهند شد صحبت می‌کند، بسیار دیالوگ‌ها طعنه‌آمیز پیش می‌روند و در نهایت کمک او به آن پسرک، جمله‌ای است که نشان می‌دهد چقدر ارن مهربان می‌باشد و چه چیزی باعث شد که او به یک هیولا تبدیل شود.

“پشت دیوارها، اصلاً شبیه اون چیزی نبود که فکر می‌کردم و اصلاً” دقیقاً طمع انسان به یافتن چیزهای پوچ و بی ارزش است که ارن پس از کمک آن پسرک، به او می‌گوید و با احساسات بیننده بازی می‌کند. ناامیدی ارن به تمام چیزهایی که تجربه کرده بود و به‌گونه‌ای آن‌ها را دیده بود، در قالب اشک از چشمانش سرازیر شد.

پس از اینکه ارن از ناامیدی خودش از چیزهایی که شنیده است می‌گوید، و در سکانس‌هایی که در انیمه نشان داده می‌شود، مردم توسط تایتان‌ها در حال مرگ هستند، نشان می‌دهد که او، با این کار، تقریباً به تمامی انسان‌های این شهر و بشریت، لطف بزرگی می‌کند.

در سکانسی دیگر که آرمین در کشتی حضور دارد، جمله‌ی “ما داریم چیکار می‌کنیم وقتی هزاران نفر اونجا دارن له می‌شن”، واقعاً جمله‌آی است که می‌تواند عمق قلب تاریک افرادی را نشانه بگیرد که در این دنیا، هیچ کاری نمی‌کنند و صرفاً با ناامیدی، به اتفاقات بدی که بیرون می‌افتد، نگاه می‌کنند.

جمله‌ی “هنوز یک پشت دیواری هست که از اون بی‌خبریم” در همان سکانس نیز، نشان از چیزی می‌دهد که بیننده از آن اطلاع ندارد و احتمالاً در آخرین پارت این انیمه که د پاییز منتشر می‌شود، می‌توانیم آن را بفهمیم.

هنگامی که میکاسا و آنی در اسکله تنها می‌شود، جمله‌ی آنی با این منظور که به همراه آن‌ها، برای مقابله با ارن نمی‌آید و می‌گوید “از وقتی بچه بودم همین بوده و ترجیح می‌دم که چند روز آخر زندگی‌ام را در آرامش زندگی کنم” بدون شک دردناک‌ترین جمله و دیالوگی بود که طرفداران اتک، در این قسمت شنیدند.

احساسات

بررسی بخش اول پارت سوم فصل نهایی Attack on Titan
تحلیل بخش اول پارت 3 فصل آخر Attack on Titan

در تحلیل بخش اول پارت 3 فصل آخر Attack on Titan که به احساسات در این قسمت می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

احساسات در این اپیزود، توجه ویژه‌ای داشت و تمامی حرف و حرکات تمامی افراد سریال، حول محور احساسات می‌چرخید. موسیقی غمگینی که وقتی مردم در حال مرگ بودند پخش شد، به این احساسات کمک کرد و جدا از موسیقی، تک تک دیالوگ‌ها و قدرت چهره‌پردازی انیماتورها بود که کمک ویژه‌ای به احساسات سریال کرد.

تمام احساسات این قسمت یک طرف و شخصیت آرمین یک طرف. او انگار در این قسمت خلق شده بود که احساسات بیننده را برانگیزد. او حتی در نگاه‌هایش، حرف‌هایش و مخصوصاً رفتار‌هایش در این قسمت نشان داد که چه نقش مهمی در آینده‌ی این سریال دارد.

چیزی که شاید مقداری بیننده را اذیت کرد، پرداخته نشدنِ هیچگونه بار احساسی، بر گردن میکاسا بود. او شاید یکی از مهم‌ترین افراد این سریال باشد که در این قسمت، به غیر از یک سکانس و یک دیالوگ، چیز خاصی از او ندیدیم.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بررسی بخش اول پارت سوم فصل نهایی Attack on Titan سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *