نقد فیلم زندانیان سرزمین ارواح (Prisoners of the Ghostland) ؛ حمامی پر از خون

در میان دوستداران سینمای آسیا، سیون سونو از موقعیتی تقریباً خداگونه برخوردار است. با نوشتار نقد فیلم زندانیان سرزمین ارواح همراه ما باشید.

خلاصه داستان واقعی نمایش تقریباً 100 دقیقه ای فیلم دشوار است. نیکولاس کیج نقش هیرو را بازی می‌کند، یک جنایتکار کوچک سابق که به دلیل سرقت از بانک به چندین سال زندان محکوم شد. روزی فرماندار (بیل موزلی)، رئیس شهر سامورایی، به او مأموریت می‌دهد.

او قرار است برنیس (سوفیا بوتلا)، یکی از دختران فرماندار را در عرض چند روز از سرزمین ارواح مرموز آزاد کند و او را به سرپرستی پدرش بازگرداند. اگر هیرو به این چالش غلبه کند، در عوض به او آزادی داده می‌شود. با این حال، اگر او موفق نشود، باید منتظر عواقب جدی و زشتی باشد. کت و شلوار چرمی که هیرو پوشیده است دارای بمب های خطرناکی است که او را تهدید به انفجار بعد از زمان مشخص شده یا در صورت حرکت اشتباه می‌کند. مسابقه ای با زمان آغاز می‌شود، که در آن به سختی می‌توان از یکی از حمام های خونی جلوگیری کرد.

نقد فیلم زندانیان سرزمین ارواح

حمامی پر از خون

فهرست بخش‌هایی که در ادامه نوشتار نقد فیلم زندانیان سرزمین ارواح خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فیلم زندانیان سرزمین ارواح, بررسی فیلم زندانیان سرزمین ارواح, نقد فیلم Prisoners of the Ghostland, بررسی فیلم Prisoners of the Ghostland
نقد فیلم زندانیان سرزمین ارواح, بررسی فیلم زندانیان سرزمین ارواح, نقد فیلم Prisoners of the Ghostland, بررسی فیلم Prisoners of the Ghostland

ساختار روایی – ساختار روایی مزخرف یا منسجم و پر معنا ؟

سونو برای اولین بار به زبان انگلیسی، چندین ژانر را با موفقیت ترکیب کرده است. او بی وقفه بین وسترن اسپاگتی، بازیگران سامورایی و فیلم های آخر زمان به این شاخه و آن شاخه می‌پرد. از یک سو، سونو کلیشه ها و تروپ های رایج فیلم های ژانر وسترن را با لحن مفرح و مبالغه آمیز فیلمش از بین می‌برد.

از سوی دیگر، هنگام تماشای فیلم جدید سونو می‌توانید عشق غیرقابل انکاری را نسبت به سینمای ژانر آمریکایی احساس کنید، به همین دلیل است که عناصر پارودیکی نیز می‌توانند به عنوان ادای احترام در این فیلم دراماتیک شوند.

در مورد آنچه در واقع گفته می‌شود، مطمئناً نظرات در رابطه با فیلم زندانیان سرزمین ارواح متفاوت خواهد بود. برخی جدیدترین فیلم سونو را بجای گفتن داستانی منسجم به عنوان ساختار روایی مزخرف و بی معنی در دیوانگی خود تلقی می‌کنند. با این حال، برخی انتقاد سختی از استثمار ایالات متحده و آمریکا روی سبک آسیایی را تشخیص خواهند داد. هرکسی که بتواند به شکل احساسی (با مشاهده دقیق تر) سرنوشت غم انگیز شخصیت های فیلم را درک کند، در پایان با کاتارسیس آرامش بخشی روبرو می‌شود؛ اما آیا در این فیلم امکان پذیر است؟

بیشتر بخوانید:

صرف نظر از اینکه داستان چقدر منسجم است، به سختی میتوان عامل سرگرمی عمومی را انکار کرد. تماشای نیکلاس کیج که اخیرا فیلمی متفاوت و به در بخور را با نام خوک یا Pig بازی کرده است بسیار سرگرم کننده به نظر می‌رسد نه هیچ چیز دیگر. بیل موزلی همچنین می‌تواند عملکرد فوق العاده ای عجیب در مقام فرماندار داشته باشد. اما ایا دارد؟

زندانیان سرزمین ارواح تقریباً مطمئناً ذهن مردم را دچار تردید خواهد کرد. پس از شروع، که نیاز به کمی تامل بیشتر برای فهمیدن اوضاع ساختار روایی دارد، بسیاری از ذهن و حال و هوایی که در آن زمان درش قرار دارند، خارج می‌شوند و در وهله اول راه خود را پیدا نمی‌کنند. اما اگر بتوانید در کنجکاوی‌های سیون سونو شرکت کنید، یک فضای آخرالزمانی کاملاً دیدنی سامورایی غربی خواهید دید که هم سرگرم کننده است و هم بسیار جنون ‌آلود!

تحلیل تکنیکی – یادآور نوآرهای پساآخرالزمانی

نقد فیلم زندانیان سرزمین ارواح, بررسی فیلم زندانیان سرزمین ارواح, نقد فیلم Prisoners of the Ghostland, بررسی فیلم Prisoners of the Ghostland
نقد فیلم زندانیان سرزمین ارواح, بررسی فیلم زندانیان سرزمین ارواح, نقد فیلم Prisoners of the Ghostland, بررسی فیلم Prisoners of the Ghostland

در هر صورت، به ویژه در صحنه پردازی، به سرعت مشخص می‌شود که سونو تا چه اندازه بر عملکردهای مختلف ژانرها تسلط دارد. ظاهر بصری شهر سامورایی یادآور شهرهای کوچک وسترن های کلاسیک است که با زیبایی های رنگارنگ درخشان یک فیلم سامورایی ترکیب شده اند.

سرزمین ارواح، که با یک فاجعه هسته ای مشخص شده است، یادآور نوارهای پسا آخرالزمانی همچون فیلم Mad Max در هرج و مرج خود فرو رفته، که توسط موجودات بایر و زامبی احاطه شده است.

بیشتر بخوانید:

در سطح کاملاً سمعی و بصری، به سختی می‌توان فیلم را مقصر دانست یا کمبودی در آن پیدا کرد. طراحی صحنه به طرز باشکوهی اتفاق افتاده است و با رنگ های غنی اشباع شده است. سکانس های اکشن به طرز ماهرانه ای فیلم‌برداری و کروگرافی شده‌اند و همه چیز هماهنگ است.

تحلیل روانشناختی و فلسفی – آزادی منتظر هیچکس نیست !

نقد فیلم زندانیان سرزمین ارواح, بررسی فیلم زندانیان سرزمین ارواح, نقد فیلم Prisoners of the Ghostland, بررسی فیلم Prisoners of the Ghostland
نقد فیلم زندانیان سرزمین ارواح, بررسی فیلم زندانیان سرزمین ارواح, نقد فیلم Prisoners of the Ghostland, بررسی فیلم Prisoners of the Ghostland

برنیس روسپی (سوفیا بوتلا) از شهر سامورایی فرار می‌کند. اما هیچگونه آزادی منتظر آنها در خارج از آنجا نیست. بلکه یک امپراتوری ویرانگر است که در آن همه اراده خود را برای زندگی از دست داده اند. برای برگرداندن برنیس، فرماندار (بیل موزلی) یک جنایتکار ظاهرا بی وجدان (نیکلاس کیج) و بعداً قهرمان را می آورد که پنج روز برای ماموریت خود مهلت دارد. در صورت موفقیت، حکم وی لغو می‌شود.

بیشتر بخوانید:

هیرو وقتی در سرزمین ارواح است، افرادی را پیدا می‌کند که تسلیم شده اند و تسلیم ترس های خود شده اند. برخی از ساکنان به مانکن های بی جان تبدیل شده اند، از جمله برنیس. وقتی هیرو ظاهر می‌شود، با تردید راه خود را برای بازگشت به روحیه جنگندگی قدیمی خود پیدا می‌کند. او هیرو را از شرارت فرماندار مطلع می‌کند و با او نیرویی تشکیل می‌دهد تا شهر سامورایی را از ظلم رها کند. در ادامه با نوشتار نقد فیلم زندانیان سرزمین ارواح همراه فیگار بمانید.

سیون سونو، کارگردان ژاپنی، به شیوه معروف و عالی، اولین فیلم انگلیسی زبان خود را کارگردانی می‌کند. کیفیت فیلم های استاد در نوسان است، که با توجه به فراوانی تولیدات جای تعجب نیست. متأسفانه، آخرین کار او با اصلی ترین داستان‌های او مطابقت ندارد. گیج شده، کمی الهام گرفته و با نیکلاس کیج به عنوان بازیگر اصلی غافلگیر شده، زندانیان سرزمین ارواح نمی‌توانند پس از نیم ساعت اول همچنان به تسخیر خود ادامه دهند.

مشخصات فیلم

  • تاریخ اکران: 31 ژانویه 2021
  • کارگردان: سایون سونو
  • نویسنده: آرون هندری، رضا سیکسو صفایی
  • توزیع‌کننده: آر.ال.جی.ای فیلمز
  • بازیگران: نیکولاس کیج، سوفیا بوتلا، نیک کاساوتیس، بیل موزلی، تاک ساکاگوچی، ناریسا سوزوکی، گریس سانتوس، کانن ناواتا، تاکاتو یونیموتو، جفری رو، متیو چوزیک، چارلز گلاور
  • فیلم‌برداری: سوهی تانیکاوا
  • تدوین: تیلور لیوای
  • موسیقی: جوزف تراپانیز
  • خلاصه داستان: «هیرو» یک سارق بانک و در زندان است. مردی ثروتمند به نام «بیل موسلی» او را استخدام می‌کند تا نوه‌اش «برنیس» که به طرز مرموزی مفقود شده را پیدا کند و در عوض «هیرو» را از زندان آزاد کند. حسگرهای عصبی به قسمت‌های مختلف بدن «هیرو» متصل می‌شود که در صورت تخلف منفجر می‌شوند. آیا هیرو می‌تواند در مسیر یافتن «برنیس» به رستگاری برسد؟

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم زندانیان سرزمین ارواح سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *