نقد فیلم Prey (شکار 2021) ؛ یک همدردی دشوار از نتفلیکس

فیلم شکار یا پرداختن حق گناهکاران از Netflix، فیلمی دلهره‌آور ساخته تواس سایبن است. با نوشتار نقد فیلم Prey همراه فیگار باشید.

شکار، به ما نشان میدهد که چگونه سفر به جنگل پنج دوست که فضاسازی خاصی برای جشن مجردی را به یاد هر جوانی می‌آورد، پس از ظهور یک تک تیرانداز پر از معما و تعلیق به نبردی ناامیدکننده برای زنده ماندن یا بقاء تبدیل می‌شود.

پنج دوست، پنج شخصیت کاملاً متفاوت در فیلم شکار، به طرزی که گاهی اوقات همدردی با یکی از آن‌ها دشوار به نظر می‌رسد. در ادامه با نوشتار نقد فیلم Prey همراه فیگار بمانید.

نقد فیلم Prey (شکار 2021)

یک همدردی دشوار از نتفلیکس

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم Prey خواهید خواند به شرح زیر است:

  • تحلیل ساختار روایی – یک سفر غافلگیر کننده
  • تحلیل تکنیکی – هم امن است و هم تهدید کننده
  • تحلیل فلسفی و روانشناختی – یک انتقام محض و مشترک بین دو جنس

در ادامه با فیگار و نوشتار نقد فیلم شکار همراه ما باشید تا ببینیم این فیلم جدید از نتفلیکس چه کرده با ما!

نقد فیلم Prey, نقد فیلم شکار
نقد فیلم Prey, نقد فیلم شکار

تحلیل ساختار روایی – یک سفر غافلگیر کننده

زمان به زودی فرا می‌رسد. عروسی رومن (دیوید کروس) و لیزا (لیویا متس) نزدیک است! اما ابتدا باید یک سفر دیگر به یک پارک ملی بروید. او به همراه برادر بزرگترش آلبرت (هانو کافلر) و سه دوستش پیتر (رابرت فینستر)، وینسنت (یونگ نگو) و استفان (کلاوس اشتاین باخر) می‌خواهند طبیعت را دوباره تجربه کنند.

پیاده روی‌های زیادی انجام دهند و در این بین یک قایق رانی انجام دهند. اما این طرح زمانی به طور ناگهانی به پایان می‌رسد که ناگهان صدای شلیک می‌آید. در ابتدا، این پنج نفر معتقدند که این صدا، این شلیک، باید یک اشتباه باشد؛ اما آنها به سرعت متوجه می‌شوند که در واقع شخصی وجود دارد که به طور هدفمند قصد شکار آن‌ها را دارد.

بگذارید مسئله را اینطور باز کنیم که پنج دوست، پس از گذراندن یک روز خوب، هنگامی که به خودروی پارک شده در مزرعه باز می‌گردند، صدای تیراندازی را می‌شنوند.

با کمال تعجب، تیر به یکی از پنج نفر از اعضای گروه اصابت می‌کند و آنها باید خود را در پشت ماشین در برابر رگبار گلوله‌های جدید محافظت کنند.

آنها مانند خرگوش ها فرار می‌کنند و در میان سرزنش‌های پوچ، زیستشان در برابر بقاء از عرش به فرش می‌رسد و در نهایت زنی را پیدا می‌کنند که می‌تواند به آنها کمک کند. اما فایده‌ای ندارد و آن زن توسط زنی تنهای دیگر با یک تفنگ کشته می‌شود. اکنون این سوال مطرح است که آیا او تنها است یا در جمع گرگ ها جولان خود را در برابر این پنج دوست می‌دهد؟

گفته می‌شود که آلمانی ها نمی‌توانند فیلم های ژانر به خصوصی را بسازند: اما حداقل در زمینه هیجان انگیز، کم تلاش نمی‌کنند. فیلمسازانی که به وضوح به تولیدات بین المللی گرایش دارند، کم ندارند. یکی از آنها توماس سیبن است.

چند سال پیش او فیلم مهیج ربوده شدن استلا را که در ابتدا برای سینما در نظر گرفته شده بود، فیلمبرداری کرد، و در نتفلیکس کار خود را به پایان رساند. Prey، اثر جدید این کارگردان و فیلمنامه نویس آلمانی، اکنون نیز اولین نمایش خود را در نتفلیکس جشن می‌گیرد. با این حال، بسیار بی سر و صدا: در واقع تبلیغات زیادی برای فیلم وجود نداشت. همچنین در هیچ جشنواره ای هم حضور نداشت. همانطور که اخیراً در مورد Blood Red Sky، یکی دیگر از فیلم های آلمانی نتفلیکس اتفاق افتاد.

اما این مسئله ممکن است ربط به این داشته باشد که فیلم سناریوی قابل مقایسه ای برای تبلیغ ندارد. شکار شدن توسط شخص دیگری در یک منطقه دور افتاده، واقعاً ایده چندان اولیه ای نیست. این سناریو بارها در موقعیت‌های مختلف دراماتیک شده است. علاوه بر نمایندگان متعدد وحشت در جنگل ها، که در آن برخی وحشی ها به مردم شهر حمله می‌کنند، فیلم‌های هیجان‌انگیز دیگری در راستای حفظ بقا نیز این موضوع را مطرح کرده‌اند.

برای پر کردن 87 دقیقه Prey بسیار طولانی است، فلاش بک هایی در مورد رومن و دوست دخترش لیزا، که به هر حال یک طراح است که برای برادر بزرگترش کار می‌کند، کارساز نمی‌شود و حتی ساختار روایی فیلم را از ریتم و تمپویی که باید داشته باشد می‌اندازد.

اگر بتوانیم با شخصی در فیلم Prey همدلی کنیم، آن شخص رومن است. مردی نجیب، با اعتماد به نفس و بیش از حد عاشق‌پیشه.

بقیه بازیگران چیز خاصی به ساختار روایی فیلم مورد نظر نمی‌دهند و هر آنچیزی که در فیلم می‌بینیم از تعلیق گرفته تا تنش‌های موجود صدها بار در فیلم‌های دیگر هم دیده‌ایم. کم کم از فیلم‌های نتفلیکس هم باید نا امید شد!

اینکه یک فیلم با زمانی کمتر از یک ساعت و نیم با قدرت شروع می‌شود و در ادامه مخاطب مدام به فکر تمام شدنش باشد، هیچ نکته مثبتی را برای نویسنده و کارگردان آن اعلام نمی‌کند.

بدیهی است که این فیلم با  بودجه بسیار کمی ساخته شده است، اما این مسئله نباید برای یک فیلم از نتفلیکس طوری ساختارمند شود که تعلیق ناچیز را در چشم مخاطب فرو کنند تا به زور بیننده پای فیلم بماند.

بیشتر بخوانید:

تحلیل تکنیکی – هم امن است و هم تهدید کننده

نقد فیلم Prey, نقد فیلم شکار, بررسی فیلم شکار, بررسی فیلم Prey
نقد فیلم Prey, نقد فیلم شکار, بررسی فیلم شکار, بررسی فیلم Prey

آندریاس برگر، به عنوان فیلمبردار، جنگل را به عنوان مکانی نشان می‌دهد که هم امن است و هم تهدید کننده. در ادامه هنگامی که شکار شونده‌ها در ساختمان‌های دور افتاده در جستجوی مکانی امن به این در و آن در می‌زنند، ویژگی‌های سورئال در عین واقعیت حس می‌شود. فیلم شکار از نظر فضاسازی بسیار درست عمل می‌کند.

این مسئله بسیار مایه تاسف است که فیلم محتوای مناسبی برای ارائه ندارد و اینکه بسیاری از مفاهیم در سطح باقی می‌مانند و به درستی اندیشیده نمی‌شوند. صحنه هایی که باید خون بیننده را در شیشه کند مبتذل به تصویر کشیده شده‌اند و با سطحی نگری از دست رفته است؛ که همه‌ی این مسائل کار کارگردانی است که فقط خواسته فیلم را بسازد. با وجود برخی از عناصر خوب، که در واقع شامل تیم تولید با استعداد است: این فیلم آن چیزی نیست که بشود با خیال راحت به عنوان یکی از محصولات نتفلیکس دید و ازش لذت برد. در ادامه با بررسی فیلم Prey همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید:

تحلیل فلسفی و روانشناختی – یک انتقام محض و مشترک بین دو جنس

نقد فیلم Prey, نقد فیلم شکار, بررسی فیلم شکار, بررسی فیلم Prey
نقد فیلم Prey, نقد فیلم شکار, بررسی فیلم شکار, بررسی فیلم Prey

این واقعیت که تک تیرانداز یک زن است نه یک مرد، تنها نکته سطحی فیلم شکار است که گویا کارگردان می‌خواهد موضع فمینیستی خود را در ذهن بیننده بچپاند؛ یک انتقام محض که متأسفانه بین هر دو جنس مشترک است.

حقیقتا ساختار تنش‌مند این فیلم نمی‌خواهد یک رویداد سرگرم کننده را نشان دهد. بارها و بارها، سیبن اشاراتی به این نکته می‌کند که دوستی بین این پنج نفر زیاد مقاوم نیست. آن وقت شاید کمی آزاردهنده باشد. هنگامی که شکار آنها آغاز می‌شود، لزوماً همدردی زیادی دیده نمی‌شود یا نمی‌توانید حس کنید. اگر آن پنج نفر علاقه چندانی به یکدیگر ندارند، چرا باید با تماشاگران تفاوت داشته باشد؟ با این حال، این یک مساله سهل انگاری صرف نیست. بلکه، وقتی پنج نفر برای بقا می‌جنگند، ساختار روایی آگاهانه به این عدم هماهنگی تکیه می‌کند.

به عنوان یک مفهوم در طرح فیلم Prey، ساختاری قابل قبول و محکمی است. اگر جهت فرار از یک شکارچی ناشناس، با افرادی که با آنها جامعه ای از سرنوشت تشکیل می‌دهید نیز مبارزه کنید، این یک سناریوی بالقوه هیجان انگیز است.

اما Prey سود بسیار کمی از آن می‌کند. به ویژه با توجه به اطلاعات پیشین، این تریلر نتوانسته تعادل مناسب را پیدا کند. در پایان، شما به اندازه کافی با آن پنج نفر و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر آشنا نمی‌شوید. علیرغم اینکه فلش بک های زیاد شما را از ریتم و تمپوی فیلم دور می‌کند. هیچ پیامد واقعی از امری که در کل ساختار فیلم اتفاق می‌افتد، وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Prey سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *