نقد و بررسی فیلم Asteroid City ؛ جدیدترین فیلم وس اندرسون

Asteroid City یکی از مهم‌ترین آثاری بود که در جشنواره کن پخش شد و جایزه نیز گزفت. در ادامه به نقد و بررسی فیلم Asteroid City خواهیم پرداخت.

استروید سیتی ، یا همان Asteroid City یک فیلم کمدی ، درام ، عاشقانه ، علمی تخیلی آمریکایی محصول ۲۰۲۳ به کارگردانی وس اندرسن است که بر اساس داستانی از اندرسن و رومن کوپولا ساخته شد که در ادامه به نقد فیلم Asteroid City خواهیم پرداخت.

گروهی از بازیگران شامل جیسون شوارتزمن، اسکارلت جوهانسون، تام هنکس، جفری رایت، تیلدا سوینتن، برایان کرانستون، ادوارد نورتون، آدرین برودی، لیو شرایبر، هوپ دیویس، استیو پارک، روپرت فرند، مایا هاک، استیو کرل، مت دیلون، هانگ چائو، ویلم دفو، مارگو رابی، تونی ریوولوری، جیک ریان، و جف گلدبلوم در این فیلم حضور دارند. داستان آن به وقایع تحول‌آفرینی می‌پردازد که در سال ۱۹۵۵ در انجمن اخترشناسی رخ می‌دهد. همچنیین در این بررسی Asteroid City به به نقدهای منتقدین نیز خواهیم پرداخت.

نقد و بررسی فیلم Asteroid City

جدیدترین فیلم وس اندرسون

شما می‌توانید فهرست تحلیل فیلم استروید سیتی را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

نقد و بررسی فیلم Asteroid City
بررسی Asteroid City

استروید سیتی در ۲۳ مه ۲۰۲۳ در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و در آن‌جا برای کسب نخل طلا در رقابت بود. این فیلم در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳ به وسیله فوکس فیچرز در ایالات متحده اکران محدودی خواهد داشت و اکران گسترده را در ۲۳ ژوئن آغاز خواهد کرد. این فیلم نقدهای مثبتی از طرف منتقدان دریافت کرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های 2023

بهترین انیمیشن های 2023

درباره فیلم

نقد و بررسی فیلم Asteroid City
نقد فیلم Asteroid City

در سپتامبر ۲۰۲۰ گزارش شد که وس اندرسن یک فیلم عاشقانه را نویسندگی و کارگردانی می‌کند. او همچنین در کنار جرمی داوسون و استیون ام. رالس از طریق امریکن امپریکال پیکچرز و ایندین پین‌براش فیلم را تولید می‌کند.

در فوریه ۲۰۲۱، مایکل سرا و جف گلدبلوم وارد مذاکره برای بازی در این فیلم شدند، فیلمی که اکنون درباره گروهی از نوجوانان خوش فکر توصیف شده است. در ژوئن ۲۰۲۱، تیلدا سوینتون اولین فردی بود که به‌طور رسمی برای بازیگری انتخاب شد. سپس بیل مری، آدرین برودی و تام هنکس در ژوئیه به گروه بازیگران پیوستند. در اوت، مارگو رابی، روپرت فرند، جیسون شوارتزمن، اسکارلت جوهانسون، برایان کرانستون، هوپ دیویس، جفری رایت و لیو شرایبر به عنوان بخشی از این گروه اعلام شدند.

فیلم‌برداری اصلی که ابتدا در رم صورت گرفت، در اوت ۲۰۲۱ در اسپانیا آغاز شد و قرار بود در اواخر سپتامبر به پایان برسد. چندین مکان در چینچون، مادرید، مشابه چشم‌انداز بیابان و یک ایستگاه قطار ساختگی برای فیلم‌برداری استفاده شدند.

استروید سیتی در ۲۳ مه ۲۰۲۳ در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. این فیلم برای اکران محدود در ایالات متحده در شهر نیویورک و لس آنجلس در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده‌است، و در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۳ اکران گستردهٔ خود را آغاز خواهد کرد.

در ایالات متحده، انجمن سینمایی آمریکا ابتدا به‌دلیل برهنگی واضح مختصر به فیلم درجه‌بندی R را داد. فوکس فیچرز به این تصمیم درخواست تجدید نظر کرد و درجه‌بندی فیلم به‌علت برهنگی واضح مختصر، استعمال دخانیات، و اصول شهوت‌انگیز به PG-13 تغییر یافت.

نقد و بررسی فیلم The Zone of Interest

نقد و بررسی فیلم Asteroid City
تحلیل فیلم استروید سیتی

سناریوی فراگیر اندرسون نسبت به لذت سکانس به سکانس سبک کمیک اسکچ، او و پرداختن به نقد واریته با گروه بازیگرانش، در درجه دوم اهمیت قرار داده شده‌اند. این اثر، فیلمی برای طرفداران وس اندرسون است و نقش جف گلدبلوم به تنهایی ارزش دیدن را دارد.

فقط گذراندن وقت با این جمع لحظات خود را دارد، حتی اگر دوست دارید این همه سرگرمی و شادی بهتر به هم بچسبد و به چیزی با سنگینی بیشتر منجر شود. با این حال، این یک فیلم وس اندرسون برای طرفدارانش است.

این اثر هنری خوش رنگ، مطمئناً طرفداران وس اندرسون، متدین را خوشحال می‌کند، اما بعید است کسانی را که با این سبک ارتباط خاصی نمی‌گیرند، جذب شوند. حتی اگر این یک اثر پیشرفته در The French Dispatch باشد.

دیدن این ستاره آمریکایی Amerindie که با صدایی طنین انداز به زمین سقوط می‌کند و تنها یک سوراخ خالی با طراحی خیره کننده و مطالعه شده در پی خود باقی می‌گذارد، یک وحشت کیهانی است.

 

نقد و بررسی فیلم The Zone of Interest

نقد و بررسی فیلم Asteroid City
نقد و بررسی فیلم Asteroid City

داستان قرنطینه دهه 50 وس اندرسون مانند پاسخ عجیب و سوررئالیستی نویسنده آمریکایی به منطقه گرگ و میش است که به صحرای غبارآلود غرب قدیمی منتقل شده است. مانند یکی از تقلیدهای اخیر ساخته شده توسط هوش مصنوعی از آثار اندرسون، این فیلم دارای سبکی خودآگاهانه است که کنایه‌ای دور، از هم ایجاد می‌کند که برای هر لذت قابل توجهی مضر است. این فیلم، داستان جذابی دارد و گاهی نیز تکان دهنده است.

تمامی عنوان و تلنگرها در این فیلم، به روایت کرانستون در این برنامه تلویزیونی، تجربه خط اصلی داستان را کاملاً از بین بردند. در موردی که مجموع اجزای آن در واقع بیشتر از کل است، در نهایت این فیلم، سفری می‌باشد که بسیاری ممکن است بدون نیاز به بازدید سالانه از آن لذت ببرند. وس اندرسون با داستان سرایی و سبک بصری خاص خود، قلب ما را با کاوش در عمیق ترین اسرار جهان در این ماجراجویی کیهانی جذاب و تکان دهنده به دست می‌آورد.

بررسی ساختاری منتقدین

نقد و بررسی فیلم Asteroid City
نقد و بررسی فیلم Asteroid City

در وبگاه نقد و بررسی راتن تومیتوز، استروید سیتی بر اساس نظر ۳۷ منتقد، امتیاز ۸۱٪ با میانگین نمرهٔ ۷٫۵/۱۰ را کسب کرد. اجماع منتقدان این وبگاه می‌گوید:

بعید است که استروید سیتی بتواند تعداد زیادی از تغییرات وس اندرسون را جذب کند، اما کسانی که به سبک خاص او واکنش نشان می‌دهند، این فیلم را بازگشتی به فرم بسیار منظم خواهند دید.

این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۲۳ منتقد امتیاز ۷۳ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر نقدهای عموماً مطلوب است.

همچنین برخی از منتقدین در سایت‌های مختلف، این فیلم را در کن دیدند و نقدهای خود را به انتشار گذاشتند. روزنامه گاردین در رابطه با این فیلم نوشت:

این داستان از رویدادهای زمین درهم شکستن در یک شهر بیابانی وسواس فضایی به زیبایی به مصنوعی خود تکیه می‌کند و هر جزئیات خوش‌طعم و لحظات کمدی آن لذت بخش است.

روزنامه ایندی وایر گفت:

همانطور که انتظار می‌رفت، Asteroid City دنیای فیلم با دقت چیده شده است و همانطور که انتظار می‌رود، آن دنیا مملو از شخصیت‌های به یاد ماندنی می‌شود که سعی می‌کنند همان میزان کنترل را بر زندگی خود اعمال کنند.

رولینگ استون نیز از این فیلم تقدیر کرد و گفت:

نویسنده کارگردان عجیب و غریب به کن بازمی‌گردد. این فیلم، یک نگاه رویایی تب‌دار دهه 1950، است.

روزنامه تایم اوت، نیز گفت:

خوشبختانه، برای فیلمسازی که سبک خاصش گاهی اوقات می‌تواند فاصله گرفتن، احساس و همچنین دوره‌های شیک را در شهر سیارکی احساس کند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی فیلم Asteroid City سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *