نقد و بررسی فیلم Dungeons and Dragons 2023

با نقد و بررسی فیلم Dungeons and Dragons: Honour Among Thieves که یک اثر فانتزی و ماجراجویی می‌باشد، همراه سایت فیگار باشید.

فیلم Dungeons & Dragons: Honour Among Thieves اقتباسی از یک بازی معروف به نام Dungeons & Dragons می‌باشد و در همان قدم اول شاید طرفداران این بازی را برای تماشا به خود جذب کند. این فیلم در ژانر فانتزی ساخته شده و مدت زمان دو ساعت و چهارده دقیقه‌ای دارد.

امروزه سینما به سمت ساخت آثار اقتباسی از بازی‌ها حرکت می‌کند و این آثار روز به روز در حال افزایش هستند. در واقع بازی‌ها را می‌توان یکی از مهم‌ترین عناصر اقتباس در سینمای حال حاضر دانست. اخیرا نیز سریال The Last of Us نمونه موفقی از ساخت یک اثر بر اساس یک بازی بود. اما تمامی آثار اقتباس شده از بازی‌ها به موفقیت نمی‌رسند و برخی با شکست نیز مواجه شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

10 فیلمی که نمی‌دانستید بازی ویدئویی هم دارند

نقد و بررسی قسمت اول تا نهم سریال آخرین بازمانده از ما

بهترین فیلم های فانتزی تاریخ سینمای جهان

نقد و بررسی فیلم Dungeons and Dragons: Honour Among Thieves

 اقتباسی خوب اما فیلمی ضعیف

مقالات مکمل:

نقد و بررسی فیلم Dungeons and Dragons: Honour Among Thieves
نقد و بررسی فیلم Dungeons and Dragons: Honour Among Thieves

ساخت یک اثر سینمایی بر اساس بازی همواره ریسک بزرگی است چرا که این آثار هم باید از نظر سینمایی کیفیت خود را حفظ کنند و هم باید مورد قبول طرفداران متعصب آن بازی قرار بگیرند. در ادامه با نقد فیلم Dungeons & Dragons: Honour Among Thieves هر دو مورد را بررسی خواهیم کرد.

سرگرمی و کمدی

نقد فیلم Dungeons & Dragons: Honour Among Thieves
نقد فیلم Dungeons & Dragons: Honour Among Thieves

فیلم Dungeons & Dragons: Honour Among Thieves شاید برای طرفداران بازی این مجموعه یادآور حسی خوب باشد و شاید بتوان آن را اقتباسی قابل قبول و خوب از این بازی دانست اما این فیلم از نظر سینمایی چندان اثر موفقی نیست.

اولین ویژگی و بهترین ویژگی که فیلم Dungeons & Dragons: Honour Among Thieves آن را دارا می‌باشد، سرگرم‌کنندگی است. این فیلم اثری سرگرم‌کننده است و نمی‌توان آن را انکار کرد. گرچه که شاید کمی مدت زمان آن طولانی به نظر برسد، اما در حین تماشا مخاطب را خسته و کلافه نمی‌کند.

یکی از دلایل این سرگرم‌کننده بودن، کمدی بسیار خوب و بعضا لحظات اکشن است. کمدی استفاده شده در فیلم Dungeons & Dragons: Honour Among Thieves کاملا فکر شده و به جا بوده و در لحظات زیادی ممکن است باعث ایجاد لبخند شود. در واقع همین کمدی در کنار برخی لحظات اکشن کمی فیلم را نگه داشته و آن را حداقل تبدیل به اثری سرگرم‌کننده می‌کنند.

نکات مثبت فیلم Dungeons & Dragons: Honour Among Thieves همینجا تمام می‌شود، کمی کمدی و ریتم خوب در کنار اکشن با کیفیت. البته که در کنار این ویژگی در سطح شبکه‌های اجتماعی اکثر طرفداران این بازی از اقتباس انجام شده رضایت داشته‌اند.

فضاسازی

بررسی فیلم Dungeons & Dragons: Honour Among Thieves
بررسی فیلم Dungeons & Dragons: Honour Among Thieves

مورد بعدی که در بررسی فیلم Dungeons & Dragons: Honour Among Thieves به آن می‌پردازیم، فضاسازی است. بزرگ‌ترین معضل و مشکلی که فیلم Dungeons & Dragons: Honour Among Thieves با آن روبرو است، بحث فضاسازی است. فیلم هیچ تلاشی برای ساخت فضایی که در حال تماشای آن هستیم، نکرده است. در واقع فیلم سعی نکرده تا اثری مستقل از عنوان بازی خود باشد و در برپایی و شکل‌گیری دنیای خود در ذهن مخاطب ناتوان است.

هنگامی که با اثری فانتزی با دنیایی خیالی روبرو هستیم، مسئله فضاسازی اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند چرا که اگر فیلم موفق نشود تا مخاطب را کاملا با آن وفق دهد، مخاطب تا انتها آن را باور نمی‌کند. در واقع این دنیای خیالی باید برای مخاطب تبدیل به دنیایی واقعی و قابل باور شود که قوانین و شرایط خاص خود را دارد.

نمونه‌های مختلفی از این ساخت جهان را در آثار موفق فانتزی دیده‌ایم. بنابراین فیلم Dungeons & Dragons: Honour Among Thieves هرگز موفق به برپایی یک دنیای فانتزی و خیالی نمی‌شود، بلکه تنها المان‌های فانتزی مثل جادو و غیره را در خود جای داده است اما صرفا با استفاده از اتفاقات خیالی، یک دنیای خیالی نمی‌توان ساخت.

فیلمنامه

نقد و بررسی فیلم Dungeons and Dragons: Honour Among Thieves
نقد و بررسی فیلم Dungeons and Dragons: Honour Among Thieves

فیلم از نظر فیلمنامه و شخصیت‌پردازی نیز وضعیت چندان خوبی ندارد. در کل فیلمنامه فیلم Dungeons & Dragons: Honour Among Thieves ملات کافی برای یک خروجی دو ساعته را ندارد اما به دلیل استفاده درست از موقعیت‌های کمدی این موضوع چندان حس نمی‌شود.

شخصیت‌ها اغلب حتی به تیپ هم نمی‌رسند و شیوه آشنایی و ارتباط بین آن‌ها کاملا اجباری و رادیویی است. هیچ چیزی در فیلم Dungeons & Dragons: Honour Among Thieves ساخته نمی‌شود و ما تنها با گزاره‌های خبری مواجه هستیم. شخصیت منفی فیلم نیز تا حدی خنده‌دار است. او اصطلاحا بدمنی است که صرفا باید بدمن باشد. هیچگونه مانوری بر روی او وجود ندارد و دلیل برخی از اعمال او اصلا مشخص نیست. مخاطب صرفا باید این گزاره را بپذیرد که او نقش منفی فیلم است و او به ساده‌ترین و سطحی‌ترین شکل ممکن رها شده است.

از طرف دیگر شخصیت سایمون نیز به عنوان جادوگری که همراه با گروه خود قصد به دست آوردن لوح احیا و بازگرداندن کیرا را دارند، ابدا در طول قصه شکل نمی‌گیرد. برای این شخصیت دو نقطه A و B تعریف شده است که از نقطه اول ناگهان به نقطه دوم می‌رسد. روند تبدیل و خودباوری این شخصیت برای جادوگری بدون اعتماد به نفس و تغییر او به شخصی که کارهای خارق‌العاده انجام می‌دهد، ابدا در فیلم وجود ندارد و سیر و تحول شخصیت کاملا از درون این فیلم حذف شده است. سایر شخصیت‌ها نیز وضعیتی مشابه دارند.

سخن پایانی

نقد و بررسی فیلم Dungeons and Dragons: Honour Among Thieves
نقد و بررسی فیلم Dungeons and Dragons: Honour Among Thieves

در پایان تحلیل فیلم Dungeons & Dragons: Honour Among Thieves باید گفت فیلم Dungeons & Dragons: Honour Among Thieves شاید اقتباسی خوب از این بازی بوده و برای دوستداران آن لذت‌بخش باشد، اما به عنوان یک اثر مستقل سینمایی و در مدیوم سینما اثر چندان موفقی نیست.

فیلم Dungeons & Dragons: Honour Among Thieves سرگرم‌کننده است و می‌تواند با کمدی درست از مخاطب خود لبخند یا حتی خنده نیز بگیرد و بعضا در لحظات اکشن هیجان‌آفرین نیز می‌باشد‌. اما از سوی دیگر فیلم مشکل جدی در فضاسازی و ساخت دنیای خود دارد و کاملا حس می‌شود که در حال تماشای دنیایی ترکیب شده از تمامی دنیاهای فانتزی هستیم و فیلم نمی‌تواند دنیای مستقل، قانونمند و باورپذیر خود را بسازد.

شخصیت‌ها همگی ناقص و تک بعدی هستند و فیلم به اجبار سعی دارد تا ارتباط بین آن‌ها را دراماتیک کند اما به دلیل اجباری و مصنوعی بودن، این اقدام شکست می‌خورد. دلیل اعمال شخصیت‌ها و روند تغییر آن‌ها نیز سطحی و ساده‌انگارانه بوده و هرگز جدی گرفته نمی‌شود. با رعایت چند نکته که البته بسیار مهم و اساسی بودند، فیلم Dungeons & Dragons: Honour Among Thieves می‌توانست به اثری بسیار بهتر از چیزی که دیدیم تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی فیلم Dungeons and Dragons: Honour Among Thieves سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


One thought on “نقد و بررسی فیلم Dungeons and Dragons 2023

  1. همه‌ی حرفاتون درست.
    کاری به این ندارم که فیلم کجا ها کم گذاشته و کجاهاش ضعف داره.
    اما در کل ارزش یک بار دیدن رو داره و میشه با خانواده نشست و از دیدنش لذت برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *