نقد فیلم The Night House (خانه شب 2020) ؛ هیچ چیز آنجا هست !

آنقدر فیلم های ماوراءالطبیعه وجود دارد که فکر نمی‌کردیم در این ژانر بتوان کار جدیدی انجام داد. با نوشتار نقد فیلم The Night House با فیگار بمانید.

فیلم The Night House شاید از برخی زوایا کار خاصی را انجام داده باشد. به طرز ماهرانه ای از همه (یا حداقل اکثر) کلیشه های معمول اجتناب می‌شود. داستانی است که هوشمندانه، احساسی و فوق العاده وهم آور است. این نکته برای افرادی که دنبال هیجانات خاص می‌گردند، نکته حائز اهمیتی است.

نقد فیلم The Night House (خانه شب 2020)

هیچ چیز آنجا نیست !

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار تحلیل فیلم خانه شب خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فیلم The Night House, نقد فیلم خانه شب
نقد فیلم The Night House, نقد فیلم خانه شب

برای افرادی که در وحشت درونی معنی غریب اما آشنایی را درک کرده‌اند، این فیلم دقیقا آن‌چیزی است که باید ببینند. همه چیز در مورد فیلم یک مشت محکم بر چهره‌هایی است که منتظر دیدن کلیشه‌هایی هستند که به آن بخندند. در ادامه با نوشتار بررسی فیلم The Night House همراه فیگار باشید.

بیشتر بخوانید:

تحلیل ساختار روایت – نوعی حضور

بررسی فیلم The Night House,تحلیل فیلم The Night House
بررسی فیلم The Night House,تحلیل فیلم The Night House

بث (ربکا هال) معلم مدرسه ای است که شوهرش اوون به تازگی با اسلحه ای خودکشی می‌کند. او برای از بین رفتن تاثیرات این واقعه تلاش می‌کند. بهترین دوستش کلر (سارا گلدبرگ) سعی می‌کند تا آنجا که می‌تواند از او حمایت کند. با این حال، بیشتر بت تنها در جنگلی است که اوون در آن خانه‌ای برای خودشان ساخته است. مل (وندی کورتیس هال)، همسایه ای مهربان، او را زیر نظر دارد.

به آرامی که جلو می‌روم بث در یکی از شب‌ها شروع به شنیدن صداهای عجیب می‌کند. به نظر می‌رسد نوعی حضور، احتمالاً اوون یا احتمالاً چیز دیگری، خود را آشکار می‌کند. او همچنین چراغ هایی را در دریاچه می‌بیند، که با توجه به این که هیچ خانه ای در آنجا وجود ندارد، عجیب است.

پس از کشف تصاویر غیرمعمول در تلفن همراه همسر مرحومش و طراحی های عجیب در نمونه کارها، او در جستجوی پاسخ از آن دریاچه عبور می‌کند. چیزی که او دریافت می‌کند این است که خانه‌ای وجود دارد که قبل‌تر از حضور آن بی خبر بوده، نسخه ای دیگر از خانه او، که توسط اوون بنا شده است. یک کشف تکان دهنده که باعث می‌شود سوالات بیشتری ایجاد شود. با نوشتار نقد فیلم The Night House همچنان همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید:

تحلیل تکنیکی – احساس دلهره

نقد فیلم The Night House, نقد فیلم خانه شب
نقد فیلم The Night House, نقد فیلم خانه شب

کارگردان دیوید بروکنر (Southbound) از دو راه حیاتی به تعلیق می‌رسد. اول، او لحن ترسناک و نگران کننده ای را تنظیم و حفظ می‌کند. فیلم مایل است صبور باشد تا بینندگان احساس خلق و خوی شوم را شدیدتر کنند.

سپس، ترس‌های مبتکرانه ای را اضافه می‌کند. در صحنه ای، بث به آنچه به نظر می‌رسد طرح کلی یک پایه در برابر پس زمینه یک اتاق است، نگاه می‌کند. سپس طرح کلی تغییر می‌کند و نشان می‌دهد که در واقع به شکل یک شخص است. حفظ تعادل بین محیط و ترس های پر تنش درونی آشکارا تضمین می‌کند که هرگز نمی‌توانید در طول فیلم خانه شب از احساس دلهره خلاص شوید.

یکی دیگر از عناصر کلیدی فیلم که فیلم The Night House را خاص می‌کند: ربکا هال است. بازیگر زنی که بازی فوق العاده ای را ارائه می‌دهد که از ابتدا تا انتها کاملاً قانع کننده با فرم فیزیکال متناسب و بیانی درخشان همه فضاسازی‌های اصلی ساختار روایی فیلم را برای ما دراماتیک می‌کند.

در صحنه های اولیه، قلب ما برای بث عزادار می‌شکند. سپس، با شروع رویدادهای عجیب، ما نگران این هستیم که آن‌ها چه معنایی برای او خواهند داشت. هال این فیلم را طوری پایه گذاری می‌کند که با وجود به تصویر کشیدن چیزهایی که به وضوح در قلمرو فانتزی هستند، واقعی به نظر برسد. او ما را با بث به سفر می‌برد و هرگونه توقف احساسی را در طول مسیر ارزشمند می‌کند.

خانه شب با فیلمنامه ای هوشمندانه از بن کالینز و لوک پیوتروسکی، فیلمی ترسناک است که راز مافوق طبیعی زیرکانه و دردناکی را در دل خود دارد؛ رازی که قابل پیش بینی یا آشکار نیست.

بیشتر بخوانید:

پیامدهای آن پس از اتمام سکانس نهایی فیلم برای شما، در ذهن شما و در جان شما باقی می‌ماند. در زمانه ای که فیلم های ماوراءالطبیعه این نوع بسیار رایج شده اند، خوشحال می‌شویم یکی را بدست آورید که نوآوری را به شما نشان می‌دهد.

ربکا هال که کاملاً متعهدانه و صادقانه بازی می‌کند، و کارگردان دیوید بروکنر با نحوه ای دقیق برای حرکت دادن دوربین به سمت کارآمدترین و موثرترین ترس عمل می‌کند. بروکنر همچنین دقیقاً می‌داند که چه موقع و چگونه می‌تواند یک ترس با فضاسازی متناسب را ارائه دهد. چندین مورد در فیلم وجود دارند که از جمله موثرترین مواردی هستند که  در طول تاریخ دیده ایم یا احساس کرده ایم، و همه آنها به طور کامل زمان بندی شده اند و در خدمت یک روایت یا هدف شخصیتی هستند.

ما عادت کرده ایم که ربکا هال را در یک فیلم به بهترین نحو مشاهده کنیم، و دیدن او در هدایت کل فیلم خوب است. بسیاری از فیلم فقط او در یک خانه خالی است و عملکرد او از اندوه و عصبانیت کاملاً پر از حرف است.

با لحظات ظریفی که هر کسی که از دست دادن یکی از اعضای نزدیک خانواده اش را تجربه کرده باشد، عمیقا احساس خواهد کرد. مانند بسیاری از فیلم های ترسناک، این نقش بسیار آسان است تا با نمایشی احمقانه یا کارتونی تبدیل شود که از حیز انتفاء در فضاسازی‌های ترسناک و دلهره‌آور ساقط شود، اما هال به آن احساس صادقانه و اصیل می‌دهد و در آن زندگی می‌کرد. در ادامه با نوشتار نقد فیلم The Night House همراه فیگار بمانید.

تحلیل فلسفی و روانشناختی – فیلمی درباره غم

بررسی فیلم The Night House,تحلیل فیلم The Night House
بررسی فیلم The Night House,تحلیل فیلم The Night House

خانه شب دارای یک فرض الهام بخش است که شما را از همان ابتدا جذب می‌کند. هرچه بیشتر بث فاش شود، فیلم تکان دهنده تر می‌شود. در نهایت، همه آن شوک ها، و همچنین همه سوالات بی پاسخ را از شما پس می‌گیرد و عمیقاً آنها را با هم ترکیب می‌کند و در نهایت آنچنان در ذهنتان فرو می‌کند که چاره‌ای جز هضم کردنشان ندارید.

فیلم خانه شب یک فیلم درباره غم است، در مورد روابطی است که افراد را حتی در مرگ به هم پیوند می‌دهد. راز در مرکز ساختار روایی فیلم رضایت بخش است؛ زیرا کاملاً به منطق داخلی فیلم پایبند است. اما به این دلیل که چیزی در مورد شخصیت ها نشان می‌دهد که همدلی ما را نسبت به آنها عمیق تر می‌کند، منطق در لابلای فضاسازی‌های غیر معمول در شما حس قوی‌تری را ایجاد می‌کند. بسیاری از فیلم های ماوراءالطبیعه در پایان خود با عبارتی چون “ما روح را شکست دادیم” شما را راضی می‌کنند. خانه شب به دنبال چیزی بسیار اساسی تر است.

بیشتر بخوانید:

اندوه قدرتمند است و می‌تواند ذهن و جسم شما را به طریقی که انتظارش را ندارید درگیر کند. این مفهوم باعث می‌شود احساس وحشتناکی را در خود حس کنید، احساسی که همچنین ذهن و بدن شما را به طریقی که انتظارش را ندارید درگیر می‌کند. وحشت به عنوان یک ژانر فیلمسازی، در طول تاریخ فیلم به طرق مختلف و خلاقانه از این مفاهیم سود برده است و این کار را دوباره در خانه شب انجام می‌دهد.

فیلم زمان زیادی را صرف ساختن شکل روانشناختی بث می‌کند و در مورد اینکه آیا او واقعاً چیزهایی را می‌بیند یا نه، تردید ایجاد می‌کند، به طوری که فراموش می‌کند در مورد آنچه که واقعاً در حال رخ دادن است یا آنچه دقیقا او را آزار می‌دهد، اطلاعاتی را در اختیار ما بگذارد.

در زمان افشای این اطلاعات، به نظر نمی‌رسد یک افشاگری کسب شده به اندازه یک معماع مهم باشد، و این کمی ناامید کننده است. علاوه بر این، پایان فیلم کمی ناگهانی و مبهم است، مطمئناً یک انتخاب هدفمند بوده و ممکن است برای تماشاگران نیز مناسب نباشد.

نقد فیلم The Night House, نقد فیلم خانه شب, بررسی فیلم The Night House,تحلیل فیلم The Night House
نقد فیلم The Night House, نقد فیلم خانه شب

مشخصات فیلم

  • کارگردان: دیوید بروکنر
  • فیلمنامه‌نویس: بن کالینز , لوک پیوتروسکی
  • بازیگران: Rebecca Hall , Sarah Goldberg , Vondie Curtis-Hall
  • تدوین: دیوید مارکس ؛ واکنش منتقدان به فیلم خانه شب
  • تصویربردار: Elisha Christian ؛ نقد The Night House
  • موسیقی: Ben Lovett ؛ نقد فیلم The Night House
  • توزیع کننده: Searchlight Pictures ؛ واکنش منتقدان به فیلم خانه شب
  • تهییه کننده:  Searchlight Pictures ، Phantom Four Films ، Anton

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم The Night House سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *