عوامل مهمی که در فیلم ها با ژانر ترسناک بیشتر استفاده میشوند

عوامل زیادی دست به دست هم می‌دهند تا یک فیلم ترسناک شکل بگیرد و در ادامه به عوامل مهمی که در فیلم ها با ژانر ترسناک بیشتر استفاده میشوند خواهیم پرداخت.

یک فیلم ترسناک عالی، واقعاً می‌تواند مخاطب خود را بترساند، اما گاهی اوقات، مهم ترین عوامل در شکل دهی فیلم ها با ژانر ترسناک می‌باشد که مشخصه یک فیلم ترسناک خوب است. ژانری که همچنان مورد علاقه مخاطبان می‌باشد، ژانر وحشت است و با تسلط مهم ترین عامل شکل دهنده فیلم ترسناک ، توانتسته تا به امروز، تسلط خود را به گیشه در سینما پیدا کند.

با این حال، برخی از این اتفاقات و عوامل، در این ویژگی‌های ترسناک از مد افتاده‌اند، یا حداقل آنقدر تکراری شده‌اند که بینندگان را به وحشت نمی‌اندازند؛ اما همچنان می‌توان از آن‌ها به عنوان ترسناک ترین عوامل مهم که در فیلم های وحشتناک کاربرد دارند نام برد.

عوامل مهمی که در فیلم ها با ژانر ترسناک بیشتر استفاده میشوند

مهم ترین موضوعاتی که یک فیلم ترسناک دارد

شما می‌توانید فهرست عوامل مهمی که در فیلم ها با ژانر ترسناک بیشتر استفاده میشوند را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

عوامل مهمی که در فیلم های ترسناک بیشتر استفاده میشوند
عوامل مهمی که در فیلم ها با ژانر ترسناک بیشتر استفاده میشوند

این عوامل، باعث می‌شود تا طرفداران بتوانند آدرنالین خود را در مواجهه با چیزهای ناشناخته احساس کنند. به همین دلیل است که این تروپ‌ها را می‌توان بیشتر توسعه داد یا در فیلم‌های آینده جایگزین کرد.

بیشتر بخوانید:

کامل ترین فهرست بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان

بهترین فیلم های ترسناک 2023 بر اساس امتیاز IMDB

جامپ اسکیرها

عوامل مهمی که در فیلم های ترسناک بیشتر استفاده میشوند
مهم ترین عوامل در شکل دهی فیلم ها با ژانر ترسناک

تماشاگران بیش از حد طرفدار جامپ اسکیر هستند. این ترس یک راه ارزان برای ایجاد حال و هوای ترسناک می‌باشند و بسیاری از شخصیت‌های شرور بزرگ ترسناک توسط صحنه‌ای که به دنبال این داستان است، نابود شده‌اند. در حالی که آنها زمانی در غافلگیر کردن بینندگان موثر بودند، افراد معمولی عاشق ترسناک عملاً منتظر وقوع آن هستند.

جامپ اسکیر در فیلم‌های ترسناک، می‌تواند خود را به چندین روش مختلف نشان دهد، که رایج‌ترین آنها ظاهر شدن مجرم پشت قربانی یا ظاهر شدن در آینه است. استفاده بیش از حد از جامپ اسکر نیز زمانی است که شخصی دستی را روی شانه قربانی می‌گذارد و معلوم می‌شود که دوست اوست. اکنون این صحنه‌ها آنقدر قابل پیش‌بینی هستند که توانایی ترساندن هر کسی را از دست داده‌اند.

شماره‌های ناشناس

عوامل مهمی که در فیلم های ترسناک بیشتر استفاده میشوند
مهم ترین عامل شکل دهنده فیلم با ژانر ترسناک

در فیلم‌های ترسناک که در آن تلفن همراه وجود نداشت، ترس واقعی‌تر به نظر می‌رسد؛ زیرا راهی برای درخواست کمک وجود ندارد. با این حال، فیلم‌های ترسناکی که در عصر حاضر اتفاق می‌افتند، سعی دارند تا با این کار رازآمیز که یک موبایل دقیقاً در لحظه‌ی مناسب کار نمی‌کند، آن فضا را بازسازی کنند، که بسیار ساختگی و ترسناک است.

برای تلفن همراه، بسیار راحت است که در مواقعی که بیشتر به آن نیاز است کار نکند، به خصوص که تلفن‌های همراه، معمولاً در زندگی بسیار قابل اعتماد هستند. باتری گوشی‌های تمام شده نیز بعید به نظر می‌رسد زیرا مردم نمی‌توانند بدون تلفن‌های خود زندگی کنند و همچنین نبود خط تلفن همراه بر روی گوشی نیز یکی دیگر از عوامل ترس است. به نظر می‌رسد این ترفند خیلی اجباری است و می‌تواند ترسناک‌ترین فیلم‌های نتفلیکس ، سینما یا دیگر غول‌های استریم را از بین ببرد.

عروسک‌های جن زده

عوامل مهمی که در فیلم های ترسناک بیشتر استفاده میشوند
ترسناک ترین عوامل مهم که در فیلم ها با ژانر ترسناک کاربرد دارند

عروسک‌های جن‌زده و تسخیر شده یکی دیگر از موارد مورد علاقه طرفداران می‌باشد که بارها مورد استفاده قرار گرفته است و اکنون دیگر به اندازه قبل جذاب نیست. طرفداران در Child’s Play و دنباله‌های بعدی چاکی آشفته را دیدند، اما در نهایت، چاکی به یک شخصیت ترسناک عمدتاً خنده‌دار و به سختی ترسناک تبدیل شد.

آنابل نیز همچنین، عنوان عروسکی را نشان داد که وقتی تحت کنترل قرار نداشت خطرناک بود و در حالی که او در بیشتر فرنچایز موجودی وحشتناک بود، آخرین آنابل ساخته شده، این ترس‌ها را برآورده نکرد. حتی شیطانی‌ترین عروسک‌های فیلم نیز پس از یک نقطه دیگر از آن عامل ترس دست می‌کشند و به کاریکاتورهای ترسناکی از خودشان تبدیل می‌شوند.

کشته شدن بعد از رابطه جنسی

عوامل مهمی که در فیلم های ترسناک بیشتر استفاده میشوند
مهم ترین موضوعاتی که یک فیلم با ژانر ترسناک دارد

این سبک کلاسیک ترسناک در دهه 70 و 80، به ویژه در فیلم‌های اسلشر ، یکی از عناصر اصلی بود. در اینجا، زوجی که از گروه جدا می‌شوند تا رابطه جنسی داشته باشند، ابتدا کشته می‌شوند. این عامل، دیگر چیز جدیدی برای ارائه ندارد و می‌توان آن را پیش بینی کرد و تماشای آن ناخوشایند است؛ زیرا اکنون طرفداران می‌دانند که نوبت آنها فرا رسیده است.

هالووین و جیغ دو فیلم قابل توجهی هستند که از این استنباط استفاده کرده‌اند؛ اما قبل و بعد از آن بسیار بوده است. نشان دادن صحنه‌ای مبهم بین دو نفر که قرار است به زودی به قتل برسند، هدف چندانی ندارد و بیش از هر چیزی احساس سخیفی می‌دهد.

ماشین‌هایی که در مواقع ضروری کار نمی‌کنند

عوامل مهمی که در فیلم های ترسناک بیشتر استفاده میشوند
عوامل مهمی که در فیلم ها با ژانر ترسناک بیشتر استفاده میشوند

درست مانند تلفن‌های همراه، یکی دیگر از اختراعات مدرن دیگری که قربانیان وحشت، برای فرار از قاتلان یا موجودات ماوراءالطبیعه به آن وابسته هستند، اتومبیل‌ها است؛ اما اینها نیز غیرقابل اعتماد هستند. در زندگی واقعی، ساده‌ترین راه فرار این است که با وسیله نقلیه‌ای که دارید، فرار کنید.

خراب شدن اسرارآمیز ماشین‌ها، بدیهی است که فقط یک وسیله، طرح داستانی برای ترساندن قهرمان داستان و نزدیک به شخصیت شرور است، اما ضعیف عمل می‌کند و معنایی ندارد. اغلب، اگر ماشین خوب کار کند، قهرمان داستان خیلی می‌ترسد و کلیدها را گم می‌کند. همه اینها بخشی از همان تروپ آزاردهنده است و می‌توان آن را در Lights Out نیز مشاهده کرد که با یک پیچش خنده دار ترکیب می‌شود.

موسیقی‌های وهم‌آور

عوامل مهمی که در فیلم های ترسناک بیشتر استفاده میشوند
عوامل مهمی که در فیلم ها با ژانر ترسناک بیشتر استفاده میشوند

یک اتفاق در پس‌زمینه فیلم، می‌تواند تفاوت را در یک فیلم ترسناک ایجاد کند؛ زیرا یک پیش‌بینی جوی ایجاد کرده که تماشاگران را در حالی که هر حرکتی را روی صفحه دنبال می‌کنند، نگه می‌دارد. صدای موسیقی پس‌زمینه به همراه ساز ویولن، در فیلم‌های وحشتناک، به شدت کلیشه‌ای شده است و به عنوان موسیقی پس زمینه ترسناک سریع و آسان برای یک فیلم ترسناک استفاده می‌شود، اما همچنان می‌تواند وحشت را به دل هواداران بیاورد.

موسیقی وهم‌آور و جلوه‌های صوتی در فیلم Psycho آلفرد هیچکاک به‌طور قطعی استفاده، و خیلی زود قدیمی شد. اکنون، این فقط یک راه آسان برای ایجاد احساس ترس در مخاطبان است.

جدا شدن گروه‌های دوستی

عوامل مهمی که در فیلم های ترسناک بیشتر استفاده میشوند
عوامل مهمی که در فیلم ها با ژانر ترسناک بیشتر استفاده میشوند

این اتفاق، به قدری تکرار شده که اکنون به یک شوخی در میان مخاطبان تبدیل شده است. هیچ منطقی در گروهی از افراد وجود ندارد که از هم جدا شوند و خود را در برابر قاتل احتمالی که در کمین آنهاست آسیب پذیر کنند قرار دهد؛ اما به نوعی، فیلم‌های ترسناک، گروهی از دوستان را دارند که همه استدلال‌ها را محکوم می‌کنند و تصمیم می‌گیرند به جهات مختلف بروند تا بفهمند چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

جدا شدن گروه‌ها در فیلم های ترسناک بسیار ناامید کننده می‌باشد، زیرا تعداد است که بر روی شرور فیلم‌ها قدرت دارد. حتی یک گروه کوچک متشکل از سه یا چهار نفر می‌توانند یک قاتل را از بین ببرند، اما این امر باعث ادامه داستان فیلم نمی‌شود، زیرا به قربانیان فرصت مبارزه می‌دهد.

کشته شدن حیوانات

عوامل مهمی که در فیلم ها با ژانر ترسناک بیشتر استفاده میشوند

حتی در فیلم‌های ترسناک که تعداد افراد آنها کم است یا حتی وجود ندارد، حیوانات همیشه قربانی موجودات ماوراءالطبیعی و هوس‌های آنها می‌شوند. در مورد M3GAN، جدیدترین ساخته محبوب ترسناک موفق در سال 2023، عروسک قاتل، سگی را که پرخاشگر بود، کشت.

حتی این نیز کشتار بی‌رویه حیوانات را توجیه نمی‌کرد. حتی اگر هیچ حیوان واقعی در حین فیلمبرداری آسیب نبیند مرگ حیوانات بیگناه غیرضروری است و خشونت را ترویج می‌کند. عادی شدن این موضوع در وحشت بیهوده و کاملا خسته کننده است، و این یکی از بدترین ترس‌هایی می‌باشد که یک فیلم ترسناک می‌تواند ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم ها با ژانر ترسناک که انتظار میرفت فروش کمی دارند

بهترین فیلم ها با ژانر ترسناک درباره هوش مصنوعی و ربات‌ها

نقل مکان به خانه‌های خالی از سکنه

عوامل مهمی که در فیلم های ترسناک بیشتر استفاده میشوند
عوامل مهمی که در فیلم ها با ژانر ترسناک بیشتر استفاده میشوند

در میان تمام لوکیشن‌های ترسناک، خانه‌های تسخیر شده ، به کلیشه‌ای‌ترین فیلم‌های ترسناک تبدیل شده است. این خانه‌ها معمولاً بیش از حد بزرگ، فرسوده، ظاهری گوتیک و بسیار قدیمی دارند.

این خانه‌ها ظاهراً تسخیر شده به نظر می‌رسد، به همین دلیل است که دلیلی که هر خانواده‌ای می‌خواهد به آن نقل مکان کند، غیر منطقی است. خانه خالی از سکنه به طور خودکار ترسناک هستند و لحن فیلم را بدون هیچگونه فعالیت واقعی ترسناک ایجاد می‌کنند. این عاملی است که همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طوری که بینندگان به اندازه کافی از آن لذت برده‌اند و چیزی تازه می‌خواهند.

داستانی براساس واقعیت

عوامل مهمی که در فیلم های ترسناک بیشتر استفاده میشوند
عوامل مهمی که در فیلم ها با ژانر ترسناک بیشتر استفاده میشوند

انبوهی از فیلم‌های ترسناک هستند که بر اساس اتفاقات واقعی ساخته شده‌اند و معمولاً در ابتدای فیلم به آنها نیز اشاره می‌شود. از آنجایی که هیچ مدرک قاطعی در مورد وجود ماوراءالطبیعه در جهان، آنطور که ما می‌شناسیم وجود ندارد، این اطلاعیه، بیننده را نسبت به رویدادهایی که در فیلم رخ می‌دهد، به شک می‌اندازد، زیرا آنها دائماً آن را با زندگی واقعی مقایسه می‌کنند.

علی‌رغم نیت‌های شبح‌آمیز این اتفاق و عامل ترسناک، این اتفاق می‌تواند بسیاری از عناصر خارق‌العاده یا وحشتناک یک فیلم ترسناک را بی‌اثر کند. چسبیدن به داستان، به مخاطب این امکان را می‌دهد که واقعاً در ترس‌های فیلم غوطه‌ور شود؛ برخلاف آن که از رویدادهای واقعی زندگی گرفته شده باشد که هرگز نمی‌توانستند اتفاق بیفتند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار عوامل مهمی که در فیلم ها با ژانر ترسناک بیشتر استفاده میشوند سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول

کدام عامل ترسناک در فیلم‌ها بود که نخستین بار در فیلم روانی هیچکاک معرفی شد؟

عنصر موسیقی متن ترسناک با استفاده از ویولن، اولین بار در فیلم هیچکاک معرفی شد.

آیا تمامی عناصر وحشتناکی که استفاده می‌شوند، هنوز ترسناک هستند؟

خیر. بسیاری از آن‌ها آنقدر تکرار شدند که از مد افتادند و برخی دیگر واقعاً غیر منطقی هستند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *