بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان ؛ معرفی خالقان آثار ماندگار

بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان تاکنون برخی از خاطره‌انگیزترین آثار سینمایی را تولید کرده‌اند. ماهیت جذاب انیمیشن‌‌ها و نقش مهم آنها در زندگی امروزه ما باعث شده تا هر روز ایده‌های جذاب‌تری شکل بگیرند و به واقعیت نزدیک‌تر شوند.

از زمانی که والت دیزنی اولین انیمیشن خود، یعنی سفید برفی و هفت کوتوله را در سال 1937 منتشر کرد، دنیای سینما برای همیشه متحول شد. از آن زمان به بعد، انیمیشن به یکی از موفق‌ترین سبک‌های فیلم‌سازی تبدیل شد؛ تا جایی‌که در 20 انیمیشن برتر تاریخ، شاهد عناوین ماندگاری همچون شیر شاه، دیو و دلبر و منجمد هستیم.

از سازمان‌های مستقل کوچک گرفته تا شرکت‌های بزرگ چندملیتی، استودیوهایی وجود دارند که یک فیلم انیمیشنی تولید کرده و به‌نوعی مخاطب خود را تحت تاثیر قرار داده‌اند. بسیاری از ما در کودکی انیمیشن‌های بسیار خاطره‌انگیزی تماشا کردیم که بزرگ‌ترین استودیوها آن‌ها را تولید کردند. در همین راستا تیم تحریریه فیگار لیستی از بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان تهیه کرده است که در این مقاله به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمیشن های 2024 که باید منتظرشان باشیم

بهترین کمپانی های صنعت فیلم در جهان

بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان

بزرگ ترین شرکت های انیمیشن سازی

شما می‌توانید فهرست بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان
بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان

انیمیشن سازی به عنوان یک هنر و صنعت بزرگ، با گذشت زمان به توسعه و رشد قابل توجهی دست یافته است. در حال حاضر، جهان پر از شرکت‌های برتری است که در زمینه انیمیشن سازی فعالیت می‌کنند و آثار بی‌نظیری را به تصویر می‌کشند. در حالی که ده‌ها استودیو انیمیشن وجود دارد که محتوایی با کیفیت بالا را برای لذت بردن شما ایجاد می‌کنند، ما در این مقاله بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان که عملکرد درخشان‌تری نسبت به بقیه داشتند را به شما معرفی خواهیم کرد.

Paramount Animation

بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان

پارامونت انیمیشن، در سال 2011 پس از موفقیت شرکت مادرش، پارامونت پیکچرز، تأسیس شد. این کمپانی با کار در انواع ژانرهای انیمیشن موفقیت زیادی را به دست آورده است. برای طرفداران بزرگسال، انیمیشن “انومالیسا”، یک اثر کمدی، درام، روان‌شناختی و استاپ موشن به کارگردانی چارلی کافمن بود که بسیار مورد توجه سینما دوستان قرار گرفت. در همین حال، افراد کوچک‌تر با فیلم باب اسفنجی شلوار مکعبی خاطره‌سازی کردند.

Aardman Animations

بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان

وقتی ساخت انیمیشن به درستی انجام شود، سبک استاپ موشن یک هنر است که می‌تواند واقعاً زیبا باشد. این سبک را با یک حس طنز عجیب و غریب بریتانیایی بر اساس تصاویر خنده‌دار، شخصیت‌های عجیب و غریب و جناس‌های فراوان و کنایه‌های هوشمندانه ترکیب کنید، جادوی انیمیشنی آردمن را خواهید داشت. استودیو Aardman Animations در بریتانیا به خاطر انیمیشن دو مرد و سگش “والاس و گرومیت” شناخته می‌شود، اما شاید بیشتر برای انیمیشن تحسین شده “فرار مرغی” با صداپیشگی مل گیبسون آن را بشناسیم.

این استودیو همچنین در طول سال‌ها از ما با تعدادی انیمیشن بلند دیگر، از “جمله بر آب رفته”، با بازی هیو جکمن و کیت وینسلت و چند فیلم دیگر بر اساس برنامه تلویزیونی محبوب بچه‌های بریتانیا، “شان گوسفنده”، پذیرایی کرده است. طرفداران این استودیو همچنین می‌توانند انتظار داشته باشند که در نهایت دنباله‌ای از انیمیشن “فرار مرغی” که مدت‌ها در انتظار آن بودیم با همکاری نتفلیکس را دریافت کنند که تا اواخر امسال اکران خواهد شد.

Warner Bros. Animation

بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان

استودیو انیمیشن برادران وارنر پس از چندین بار بسته شدن و بازگشایی از سال 1933، عمدتاً به خاطر برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های ویدئویی که مستقیم به بازار می‌آیند شناخته می‌شود و مطمئناً آثاری را در صنعت تولید کرده است که به عنوان انیمیشن‌های کلاسیک آن‌ها را می‌شناسیم. این استودیو انیمیشن‌هایی مانند “غول آهنی”، “گربه‌ها نمی‌رقصند” و همچنین انیمیشن‌های اکشن دهه ۹۰، مانند “هرج‌ومرج فضایی” را ارائه کردند.

تلویزیون جایی است که این استودیو واقعاً در آن می‌درخشد. استودیو برادران وارنر با ساخت آثاری مانند انیمیشن‌های سریالی بتمن و انیمیشن‌های کلاسیکی مانند لونی تونز، یکی از بزرگ‌ترین و بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان است که قطعا لیاقت آن را دارد که در این لیست قرار بگیرد.

Netflix Animation

بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان

از آنجایی که تمرکز نتفلیکس در سال‌های اخیر به سمت تولید محتوای انحصاری‌تر تغییر کرده است، استودیو انیمیشن نتفلیکس در سال 2019 با انتشار انیمیشن تحسین‌شده‌ای به نام “Klaus” وارد صحنه شد. “کلاوس” یک موفقیت بزرگ بود و در کنار “بدنم را گم کردم”، اولین فیلم انیمیشنی از یک سرویس استریم بود که نامزد دریافت جایزه اسکار شد. این استودیو تازه کار است، اما با توجه به آثاری که تا به حال از آن شاهد بودیم، لیاقت آن را دارد که در میان بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان قرار بگیرد.

از آن زمان تاکنون، استودیو نتفلیکس انیمیشن فیلم دیگری منتشر نکرده است، اما برنامه‌های تلویزیونی متعددی ساخته و چند نامزدی اسکار دیگر را در این راه به دست آورد. به طور کلی، خروجی این استودیو بسیار مورد تحسین قرار گرفت و آمار بازدیدها این موضوع را ثابت می‌کند. با موفقیت اخیر گیلرمو دل تورو در “پینوکیو” و همکاری با آردمن در دنباله‌ای از انیمیشن “فرار مرغی” که قرار است اواخر امسال منتشر شود، این استودیو هیچ همچنان با سرعت به کار خود ادامه می‌دهد.

Sony Pictures Animations

بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان

سونی که با استفاده از ابزار جلوه‌های ویژه شروع به کار کرد، پس از توجه به موفقیتی که دیزنی، پیکسار و دریم‌ورکس با آثاری مانند “داستان اسباب بازی”، “شرکت هیولاها” و “شرک” داشتند، به سرعت تصمیم گرفت خود را به یک استودیوی انیمیشن در مقیاس بسیار بزرگ گسترش دهد.

شاید اولین اکران‌های سونی پیکچرز انیمیشن نتوانسته است مانند موارد فوق‌الذکر عملکرد درخشانی داشته باشند، اما راه را برای چندین انیمیشن موفق از جمله “هتل ترانسیلوانیا” و “ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی” هموار کرد. در سال‌های اخیر، این استودیو واقعاً سرعت خود را در مورد نظرات منتقدان افزایش داد و با ساخت سری انیمیشن “مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی” تحسین جهانی را دریافت کرد.

Blue Sky Animation Studios

بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان

Blue Sky Studios یک استودیوی انیمیشن بود که در سال 1987 توسط کریس وج تشکیل شد و در ابتدا بر روی ایجاد جلوه‌های ویژه و گرافیک برای تبلیغات تلویزیونی تمرکز داشت. تا اینکه در سال 2002 بود که اولین انیمیشن بلند خود را با فرانچایز نمادین “عصر یخبندان” انجام داد. به‌عنوان زیرمجموعه کمپانی فاکس قرن بیستم، همه فیلم‌های استودیو Blue Sky اکنون پس از خرید به والت دیزنی تعلق دارند و در نتیجه، مجدداً در دیزنی پلاس در دسترس مخاطبان کاملاً جدیدی قرار گرفته‌اند.

متأسفانه، در فوریه 2021، دیزنی اعلام کرد که استودیو Blue Sky در آوریل 2021 تعطیل خواهد شد و دلیل آن تاثیر اقتصادی قرنطینه‌های ویروس کرونا بر عملیات تجاری خود بود. این استودیو به طرز چشمگیری راه خود را به بازاری باز کرد که در آن زمان تحت سلطه فیلم‌های انیمیشنی دیزنی و پیکسار بود و اثری به یاد ماندنی در این صنعت بر جای گذاشت و در مجموع 13 فیلم بلند انیمیشنی را به ثبت رساند. با توجه به اینکه این استودیو سال‌ها پیش تعطیل شد، اما به دلیل ساخت آثار بسیار ماندگار، همچنان جزو بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان قرار می‌گیرد.

Illumination

بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان

یکی از بزرگترین نمادهای موفقیت این صنعت در سال‌های اخیر، استودیو Illumination در سال 2010 با انیمیشن موفق “من نفرت انگیز” وارد صحنه شد که همراه با انیمیشن‌های اسپین آف “مینیون‌ها”، به یکی از موفق‌ترین فرانچایزهای سینمایی جهان تبدیل گردید. از آن زمان، آنها فرنچایزهای موفقی مانند “آواز” و “زندگی پنهان جانوران خانگی” را ایجاد کردند. این استودیو هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت را نشان نمی‌دهد و چندین پروژه پرمخاطب در دست ساخت قرار داده است. استودیو Illumination با ساخت فرانچایزهای بسیار پرطرفدار، قطعا جزو بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان قرار می‌گیرد.

DreamWorks Animation

بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان

استودیو دریم ورکس از زمان شروع کارش، هنگام رقابت رو در رو با دیزنی با اولین اکران‌هایش، مانند “مورچه‌ای به نام زی”، “عزیز مصر” و “به سوی الدورادو”، تا کارش در ایجاد برخی از موفق‌ترین فرانچایزهای سینمایی جهان از جمله “شرک”، “چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم”، “بچه رئیس”، “ترول‌ها”، “ماداگاسکار” و “پاندای کونگ فو کار”، این استودیو توانسته است با ادامه انتشار فیلم‌های موفق، ردی پاک نشدنی در دنیای انیمیشن به جای بگذارد.

دریم ورکس یکی از موفق‌ترین و بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان است که آثار بسیار ماندگاری تولید کرد. این استودیو با هر انیمیشن خود طوفانی به پا می‌کند و نوآوری و خلاقیت این استودیو مورد تحسین منتقدان قرار گرفته است. استودیو دریم ورکس به راحتی جزو بزرگ ترین شرکت های انیمیشن سازی قرار می‌گیرد.

Pixar

بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان

پیکسار از زمان همکاری با دیزنی و اکران اولین انیمیشن سینمایی “داستان اسباب بازی” در سال 1995، به یکی از مشهورترین و بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان تبدیل شد که سبب شادی میلیون‌ها خانواده در سراسر جهان است.

انیمیشن‌های این استودیو همیشه یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین انیمیشن‌های این صنعت بوده‌اند و استعداد آن‌ها در بیان داستان‌های جذابی که با مخاطبان طنین‌انداز می‌شود، فوق العاده است. پیکسار با ساخت چندین انیمیشن به یادماندگی مانند “درون و بیرون”، “بالا”، “در جستجوی نمو” و “وال ئی” خود را در میان شرکت های برتر تولید انیمیشن قرار داد.

Walt Disney Studio Animation

بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان

سال 1937 سالی بود که دنیای انیمیشن را برای همیشه تغییر داد. این سالی بود که اولین انیمیشن بلند تاریخ به نمایش درآمد. انیمیشن مورد بحث “سفید برفی و هفت کوتوله” دیزنی در این سال اکران شد. سال‌ها پس از ساخت، نتیجه نهایی با انیمیشن خیره‌کننده، شخصیت‌های توسعه‌یافته و موسیقی متن زیبا، چنان شاهکار چشم‌گیری بود که جایزه اسکار افتخاری را به‌عنوان یک نوآوری قابل‌توجه در صفحه نمایش دریافت نمود که میلیون‌ها نفر را مجذوب خود کرد و پیشگام یک فیلم بزرگ بود. این استودیو جزو بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان است که آثار بسیار زیادی تولید کرد.

آقای دیزنی یک تندیس اسکار در اندازه کامل و هفت مجسمه مینیاتوری دریافت کرد که توسط شرلی تمپل، هنرپیشه 10 ساله کودک به او اهدا شد. از زمان انتشار، این استودیو 61 فیلم بلند انیمیشنی ارائه کرده است که اکثر آن‌ها کلاسیک هستند، از “پیتر پن” و “زیبای خفته” گرفته تا “شیر شاه” و “دیو دلبر” تا “یخ زده” و “موانا”. هیچ استودیو دیگری نمی‌تواند تاثیری که انیمیشن استودیوی والت دیزنی در مورد فیلم‌های انیمیشنی که برای چندین نسل در سراسر جهان به ارمغان آورده است داشته باشد. دیزنی یکی از بزرگ ترین شرکت های انیمیشن سازی تاریخ است.

Nickelodeon Animation Studio

بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان

اگر یک فیلم به افتخار همه کارتون‌های واقعاً عالی دوران کودکی ما ساخته می‌شد، آثار استودیو نیکلودئون محتوایی برای آن در نظر گرفته می‌شود که همه بزرگسالان همچنان با نوستالژی‌های این استودیو خاطره می‌سازند. استودیو Nickelodeon که در سال 1990 با عنوان Games Animation شروع به کار کرد، با برنامه‌هایی مانند Rugratsand The Ren و Stimpy Show، از همان ابتدا به موفقیت بزرگی دست یافت.

این شبکه تلویزیونی با بازی Legends of the Hidden Temple و Figure It Out نیز وارد برنامه‌های اکشن بازی شد، اما این مجموعه انیمیشنی بود که توسط استودیو Nicktoons نامگذاری گردید که به عنوان گواهی بر کیفیت کانال در بین آنها برجسته شد. این استودیو انیمیشن‌های بسیاری تولید کرده است، از این سری‌ها، چند انیمیشن که برجسته بودند عبارتند از: باب اسفنجی، جیمی نوترون: پسر نابغه، مهاجم زیم و آواتار: آخرین هواساز. در سال 1998، این شرکت اولین اقدام خود را به انیمیشن‌های کارتونی انجام داد و فیلم سینمایی خود را به نام The Rugrats Movie منتشر کرد.

از آن زمان، دیگر فیلم‌های مورد علاقه نیکتون برای اولین بار در صفحه نمایش بزرگ ظاهر شدند، از جمله Hey Arnold!: The Movie و هر دو نسخه باب اسفنجی. کارتون‌های کلاسیک یکی پس از دیگری توسط این استودیو ساخته شد و همچنان هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت خود در تولید محتوا را نشان نمی‌دهد. با بسیاری از داستان‌های اصلی که هنوز برای گفتن باقی مانده است، نیکلودئون جزو بهترین کمپانی های انیمیشن سازی جهان قرار می‌گیرد، زیرا همواره بهترین آثار انیمیشنی تاریخ را تولید می‌کند.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *