انیمه بهتر است یا انیمیشن؟ انیمه برای کودکان ساخته می‌شود یا بزرگسالان؟

انیمه و انیمیشن دو عضو جدایی ناپذیر از دنیای سرگرمی هستند، اما همواره این سوال وجود دارد که کدام یک از آن‌ها عملکرد بهتری داشته‌اند؟

انیمه و انیمیشن از محبوب‌ترین ژانرهای سینما و تلویزیون هستند و طرفداران زیادی دارند. آثاری که با این سبک ساخته می‌شوند معمولا لحن متفاوتی با فیلم‌ها و سریال‌های لایو اکشن دارند و ازز پیام‌های مختلف و تصاویر متنوعی استفاده می‌کنند.

از زمانی که دیزنی اولین انیمیشن‌های رنگی را وارد دنیای سرگرمی کرد، بسیاری از شرکت‌ها در هر کجای جهان دست به کار شدند و سبک هنری خود را ارائه دادند. در میان هواداران انیمیشن و انیمه جدل‌های زیادی است که کدام سبک عملکرد بهتری دارد؛ در این مطلب به تفاوت و برتری آن‌ها نسبت به یکدیگر می‌پردازیم.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


انیمیشن در مقابل انیمه از این نظر متفاوت است که شخصیت اصلی مورد توجه قرار می‌گیرد؛ اما انیمه بر شخصیت‌های مختلف و طراحی تصاویر تمرکز دارد.

تفاوت‌های انیمه و انیمیشن ؛ کدام بهتر است؟

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

انیمه و انیمیشن
انیمیشن و انیمه

شاید برای بسیاری از شما سوال باشد که تفاوت انیمه با انیمیشن در چیست؟ اکثر افرادی که با این دو دنیای شگفت انگیز، مخصوصا انیمه آشنا نیستند، در نگاه اول تصورات غلطی خواهند داشت. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا بررسی کنیم که کدام سبک برای شما جذابیت بیشتری دارد.

انیمه چیست؟

انیمه و انیمیشن
بهترین انیمه های جهان

انیمه به عنوان یک سبک خاص از کارتون‌های ژاپنی شناخته می‌شود. اگرچه ماهیت نمایش انیمه و دیگر کارتون‌هایی که ما تماشا می‌کنیم مشابه است، انیمه طرح‌های برجسته شخصیت‌های فیزیکی را تعریف می‌کند. این شخصیت‌ها حرکات متعادل و کنترل شده‌ای دارند و حسی واقع گرایانه به آدم می‌دهند. انیمه در دهه 1960 با سبک هنری متمایز خود با تلاش‌های خلاقانه «اوسامو تزوکا» به وجود آمد.

در حین بحث درباره اینکه انیمه چیست، باید درک کنیم که جلوه‌های بصری، به انیمه جذابیت می‌بخشد. جزئیات هنری و ظاهر شخصیت‌ها با دقت ساخته می‌شود و تفاوت چشمگیری با انیمیشن‌های عادی دارند.

از ویژگی‌های بصری انیمه‌های ژاپنی می‌توان به چشمان درشت با بازتاب‌ها برای شخصیت‌ها، بدن نازک و کشیده، طیف گسترده‌ای از سایه‌ها و رنگ‌ها برای افزایش جذابیت هنر، به تصویر کشیدن جذاب و واقع گرایانه لباس، بدن و چهره شخصیت‌ها اشاره کرد.

تفاوت دیگر بین بهترین انیمیشن های جهان و انیمه به موضوع و محتوا مربوط می‌شود. انیمه تنها برای کودکان نیست. از آنجایی که به بزرگسالان نیز می‌رسد، موضوعات پیچیده و مهم می‌توانند در مرکز انیمه قرار بگیرند. خشونت و محتوای بزرگسالان نیز در انیمه به تصویر کشیده شده است.

در انیمه، حرکت در مقایسه با سایر انواع انیمیشن کمتر دیده می‌شود. با توجه به تفاوت در سبک حرکت، به خصوص سبک روان‌تر، انیمه‌ها می‌توانند طراحی شخصیت‌های دقیق‌تری داشته باشند.

انیمیشن چیست؟

انیمه و انیمیشن
بهترین انیمیشن های جهان

انیمیشن فرآیند اجرای سریع طرح‌های متعدد یکی پس از دیگری است که باعث ایجاد توهم حرکت می‌شود. این سبک بیشتر بر حرکت غیر طبیعی شخصیت‌ها متمرکز است که با چشم اندازهای فیزیکی غیر معمول و بسیار فراتر از واقعیت هستند.

ممکن است فیلم‌های انیمیشنی مانند تام و جری، اسکوبی‌دو و غیره را به خاطر بیاورید. آنها عمدتاً بر سرگرمی کودکان و نوجوانان تمرکز دارند. ماجراجویی و طنز بر محتوای آن‌ها غالب است. اغراق شخصیت‌ها و حرکات آنها برای القای جلوه‌های کمیک انجام می‌شود. انیمیشن‌های رایانه‌ای از این نظر که دارای حرکات متحرک فراوان هستند، تفاوت‌های زیادی نیز دارند. در ادامه به تفاوت انیمیشن و انیمه در ساختار و محتوا می‌پردازیم.

انیمه و انیمیشن چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

انیمه و انیمیشن
تفاوت انیمیشن و انیمه

طراحی شخصیت‌های انسانی در انیمیشن‌ها کمی با کارتون‌ها یا کتاب‌های مصور متفاوت است. همین امر برای انیمه‌ها نیز صدق می‌کند. شخصیت‌ها چشم‌های درشتی دارند با سایه‌های خط‌دار، رنگ‌آمیزی دقیق، بینی‌های کوچک‌تر و دهان‌هایی که با یک یا دو خط نشان داده می‌شوند. اگر دهان بازتر شود، از خطوط کمتری نیز برای به تصویر کشیدن آن استفاده خواهد شد.

در انیمه شخصیت‌ها از زوایای مختلف نشان داده می‌شوند و خطوط باریک و روان هستند. جزئیات بیشتری به مو، لباس، مژه و غیره اضافه خواهد شد و تنوع رنگ‌ها و سایه‌ها بسیار زیاد هستند. برای افزودن عمق، از بازتاب‌ها و سایه‌ها استفاده می‌شود.

در انیمیشن، شخصیت‌ها ماهیت کمیک یا اغراق آمیزی دارند و جزئیات آن‌ها کمتر است. توجه به نمایش سبک در این حالت کم‌رنگ یا ظریف خواهد بود و سایه زدن بیشتر در صحنه‌های دراماتیک استفاده می‌شود. در این سبک حرکت‌های متحرک و سرعت انیمیشن‌ها بیشتر است.

در انیمه نسبت به انیمیشن، به شخصیت جزئیات و پس‌زمینه بهتری داده می‌شود. انیمیشن‌های سبک وسترن و انیمه‌های مانگا ژاپنی در چند جنبه از یکدیگر متمایز هستند. ویژگی‌های منحصر به فرد انیمه، آن را برای بینندگان بسیار منحصر به فرد کرده و این سبک هنری را متحول می‌کند.

در انیمیشن استفاده از عکس‌های مستقیم دوربین بیشتر است و زوایای نمایشی و سینمایی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال و هوای صحنه با زوایای اغراق آمیز دوربین، زوم‌ها و پرسپکتیوها تشدید می‌شود.

مهم‌ترین جنبه تفاویت انیمیشن و انیمه در محتوای آن‌ها است. انیمه‌ها داستان و شخصیت‌های متنوع و دور از انتظاری را به تصویر می‌کشند که برای بیننده تازگی دارد و در همین حین ارتباط زیادی با آن برقرار می‌کنند. در مقابل بسیاری از انیمیشن‌های معروف، ویزگی‌های یکسانی دارند و در اکثر موارد داستان تقریباً مشابه‌ای را شاهد هستیم.

انیمه برای کودکان است یا بزرگسالان؟

انیمه و انیمیشن
انیمه های بزرگسالان

از رایج‌ترین تفکراتی که در جامعه وجود دارد، می‌توان به تصور بچگانه بودن انیمه‌ها اشاره کرد. این تفکر نه درست است و نه غلط؛ بسیاری انیمه‌ها درحه سنی بزرگسال دارند و برخی دیگر برای کودکان ساخته شده‌اند. باید به این موضوع اشاره کنیم که معروف‌ترین و بهترین انیمه های جهان نه تنها برای بچه‌ها ساخته نشده‌اند، بلکه هیچگاه نباید بگزارید که کودک شما آن‌ها را ببیند.

در انیمه‌های بزرگسالانه همواره شاهد اتفاقات تلخ، صحنه‌های احساسی، خشونت و خون هستیم که می‌توانند تاثیر بسیار قابل توجهی بر مخاطب بگزارند. از آنجایی که این سبک در شخصیت پردازی فوق‌العاده قوی عمل می‌کند، اتفاقات درام مانند مرگ شخصیت‌ها بسیار تکان دهنده هستند و شاید تا مدت‌ها در ذهن شما بمانند. اگر فکر می‌کنید که انیمه تنها برای کودکان است، حتما آثاری مانند Attack on Titan و Tokyo Ghoul را ببینید تا موجه اشتباه خود شوید.

انیمه بهتر است یا انیمیشن؟ کدام را تماشا کنیم؟

انیمه و انیمیشن
انیمه و انیمیشن

همانطور که متوجه شدید، انیمه و انیمیشن تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند و تقریبا قابل مقایسه نیستند. انیمیشن‌ها معمولا داستان‌های ماجراجویی بسیار فوق‌العاده‌ای به تصویر می‌کشند و در مقابل انیمه یک ماجرای کاملا متفاوت و عجیب را به شما نشان می‌دهد.

انیمه از لحاظ شخصیت پردازی و انتقال احساس به مخاطب، عملکرد فوق‌العاده بهتری داشته و کاری می‌کند که شما تا سال‌ها با کاراکترها زندگی کنید. همچنین این سبک به مسائل بسیار عمیق‌تری اشاره می‌کند که برای همه قابل درک نیست.

اگر دوست دارید که یک ماجراجویی با کمدی خوب مشاهده کنید، انیمیشن‌ها می‌توانند برای شما جذاب باشند؛ اما در صورتی که می‌خواهید یک داستان فوق‌العاده احساسی و تاثیر‌گذار ببینید، دنیای انیمه مخصوص شما خواهد بود.

سوالات متداول

انیمه‌ها چگونه ساخته می‌شوند؟

انیمه‌ها با اقتباس از کتاب‌های مصور ژاپنی معروف یا همان مانگا ساخته خواهند شد.

معروف‌ترین سازندگان انیمه و انیمیشن کدام شرکت‌ها هستند؟

از بهترین سازندگان انیمه می‌توان به استودیوهای ماپا (MAPPA)، جیبلی (Ghibli) و بونز (Bones) اشاره کرد و در دنیای انیمیشن، استودیوهای دیزنی (Disney)، پیکسار (Pixar) و دریم ورکس (DreamWorks)، از بهترین‌ها در جهان هستند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب تفاوت انیمه و انیمیشن چه بود؟ شما طرفدار کدام هستید؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *