همنواز

بررسی و نقد قسمت 4 سریال یاغی ؛ یاغی در راه قهرمان شدن

فرهنگِ کلاه مخملی اکنون و پس از پنجاه سال در سینمای ایران، جای خود را به لات بازیِ مدل قورباغه (سریال) ای داده است. در نقد قسمت 4 سریال یاغی در دنیایی کنج‌کاوی می‌کنیم که هیچ‌ در آن از نان شب واجب‌تر نیست.

در قسمت 4 شاهد چترِ نجاتِ بهمن خان به روی سر جاوید بودیم و جاوید شاهد تضاد طبقاتی زندگی خود و زندگی بهمن و طلا بود. نورپردازی و میزانسن و دکوپاژهای جذاب و بازی‌های خوب از ویژگی‌های بارز این قسمت بود که به آنها خواهیم پرداخت.

بررسی و نقد قسمت 4 سریال یاغی

تحلیل قسمت 4 یاغی

نقد قسمت 3 سریال یاغی
نقد قسمت 4 سریال یاغی

در بررسی قسمت 4 یاغی بازی‌های تکنیکال تداوم خود را حفظ می‌کند. طناز طباطبایی در نقش طلا خوب جا خشک کرده است. پیروزفر به کمک گریم و لباس به کاراکتر نزدیک شده (این یک تکنیک بازیگری است)، جمشیدی‌فر کاراکتر نیست اما تیپ هم نیست. رفتارهای منحصر به فردش را بدور از اغراق و در چهارچوب بازیگریِ تکنیکی ارائه می‌دهد. علی شادمان همچنان می‌درخشد و بازیگرهای کنار در حد خودشان بازی می‌کنند. سریال زیاده‌گویی ندارد. قصه سر راست است و حتی قابل پیش‌بینی، لزومی هم به مطالعه رمانِ سالتو نداریم.

هنر کارگردانی

نقد قسمت 4 سریال یاغی
نقد قسمت 4 سریال یاغی

هنر کارگردان در روایت و تکنیک است که یک سریالِ قابل پیش‌بینی (از جهتِ قصه) را زیبا می‌کند. بیایید و از نور پردازی خوب و سیستماتیکِ خانه بهمن‌خان شروع کنیم. یکی از تاثیرگذارترین عملیات در تصویربرداری سینما، نورپردازی صحنه است. نور در سینما فراتر از تاباندن نور به اشیا فقط برای نمایاندن آنهاست. نورپردازی بافت را جلوه‌گر می‌کند، یعنی به ما امکان دیدن خطوط نرم یک صورت، بافت زیر یک تکه چوب، نقوش ظریف تار عنکبوت، درخشندگی شیشه و تلألو یک جواهر تراش‌خورده را می‎دهد که همه اینها در سکانس صبحانه خوردن درآمده بود.

نور در واقع نگاه ‌ما را به اشیا و کنش‌های خاص معطوف می‌کند. یک لکه که نور بیشتری دریافت کرده می‌تواند چشم ما را به یک ژست مهم جلب کند و در مقابل سایه جزئیات را نیز پنهان می‌کند. نور با ایجاد نقاط روشن و تاریک به اشیا شکل می‌‎دهد. نقاط روشن نشانه‌های مهمی به بافت سطح ارائه می‌دهند. آقای کارت خوب از پس این مسئله برآمده است.

نقد قسمت 4 سریال یاغی

نقد قسمت 3 سریال یاغی
نقد قسمت 4 سریال یاغی

به پلان‌های داخلِ ماشین طلا دقت کنید! سَرسَری گرفته نشده‌اند. دکوپاژ در خدمت محتواست. کارگردان باهوش است. پلان نوعِ غذا خوردن جاوید را نگاه کنید. بدون اغراق و بی‌تکلف به لحنی صریح در شخصیت‌پردازی می‌رسد و از مخاطب خنده هم می‌گیرد. در میزانسن هم باهوش است و به شعور توهین نمی‌کند. جاوید (بر خلاف سوپراستارهای فیکِ سینمای ایران) وقتی از خواب بیدار می‌شود ترشحاتِ چشمی‌اش را پاک می‌کند و گریمش شخصی را به ما نشان می‌دهد که 10 ساعتی خوابیده.

تنها چیزی که به شعور من توهین کرد به خرید رفتنِ طلاخانم با جاوید بود. سطح طلا و کلاسش در حدی نیست که برای جاوید تا مرکز خرید برود و برایش عینک دودی بخرد. بهمن انقدری خدم و حشم دارد که همسرش را برای اینکار نفرستد. جاوید چطور به این سرعت با آنها پسرخاله شد؟ در کل ماجرای خرید رفتن طلا با جاوید تیریکِ کارگردانیِ آقای کارت برای دراماتیزه کردن ماجرا و وصل کردنِ طلا به خواهرِ جاوید و تداوم در روایت است. ازین تیریک خوشم نیامد و امیدوارم در قسمت‌های بعدی هیچ‌گاه دست به این کلک‌ها نزند!

پتانسیل سریال

نقد قسمت 3 سریال یاغی
نقد قسمت 4 سریال یاغی

با توجه به تعریف خوبِ کارگردان از روابطِ بین انسانی و توصیفِ خوبِ فقیر و غنی و نمایشِ بی اغراقِ آن پتانسیلِ خوبی در سریال میبینم در جهتِ تغییر روابط و شنای معکوس آدمهای سریال در روابط بین انسانی. به نظر کاراکترِ طلا نقش مهمی در شکل‌گیری روابط خاص در این سریال داشته باشد. با توجه به اوج‌گیری جاوید روابط او نیز تغییر خواهد کرد. در اصل این سریال همان‌طور که بارها و در سه نقد قبلی (بررسی و نقد قسمت 3 سریال یاغی) عرض کردم این سریال ورژنی از سریال‌های نسبتا ترند و موفق ترکیه‌ای است.

در هر نقدم یک اسم متفاوت سریال ترکیه‌ای را آوردم. این‌بار هم به شباهت این سریال به سریال Medcezir (جذرومد) اشاره خواهم کرد. در آنجا هم جوانی از پایین محله با کمکِ مردی ثروتمند به موفقیت می‌رسد اما هیچ‌وقت مشکلاتِ پایین‌محله‌ای بودنش او را رها نمی‌کردند. البته تِم عاشقانه و ریتم و تمپو و قصه این دو سریال با هم متفاوت است. به جرات می‌توانم بگویم یاغی (تا این‌جا) صدبار بهتر از جذرومد است.

رمان سالتو

نقد قسمت 3 سریال یاغی
نقد قسمت 4 سریال یاغی

کتاب سالتو درباره نوجوانی شانزده ساله به نام سیاوش است که در یکی از محله‌های فقیرنشین پایتخت روزگار می‌گذراند. او زندگی سختی دارد و بزرگ‌ترین علاقه‌اش نیز رفتن به باشگاه و کشتی گرفتن است. اما به خاطر مشکلات مالی نمی‌تواند مدام تمرین کند تا اینکه برای رسیدن به آرزوهایش، بدون هیچ امکاناتی خودش را به مسابقات منطقه‌ای می‌رساند و حریفش را شکست می‌دهد. پس از این مسابقه، دو مرد مرموز و عجیب به نام‌های سیامک و نادر با دیدن استعداد سیاوش، به سراغش می‌روند و پیشنهاداتی به او می‌دهند که زندگی‌اش برای همیشه تغییر می‌کند.

در ادامه داستان سریال یاغی قهرمان قصه رمان سالتو در سراسر کتاب خودش را اهل جزیره معرفی می‌کند؛ البته منظور او جایی بیرون از تهران نیست بلکه محله‌‌‌ی دور افتاده و فقیر خود را چنین می‌نامد. نویسنده نیز تلاش کرده علاوه بر ترسیم وضعیت قشر فرودست و فراموش شده، به مسائل ورزشکاران با استعداد بپردازد و حتی به سراغ باندهای قاچاق مواد مخدر نیز برود. همچنین از همان ابتدای رمان سلسله رخدادهایی پیش می‌آید که شما را تا انتها جذب خواهد کرد و به مرور حال و هوای معمایی و جنایی نیز بر همه چیز غلبه می‌کند.

اطلاعات سریال

نقد قسمت 3 سریال یاغی
نقد قسمت 4 سریال یاغی

یاغی مجموعه تلویزیونی ایرانی در ژانر درام است که برای سرویس نمایش خانگی فیلیمو ساخته شده‌است. محمد کارت (کارگردانِ شنای پروانه) کارگردانی این مجموعه را بر عهده دارد و فیلم‌نامه آن را پدرام پورامیری، حسین دوماری و کارت بر اساس رمان سالتو به نگارش درآورده‌اند. محمد کارت پیشتر در شنای پروانه نشان داده بود که به فرهنگِ لوتی‌گری و لات‌بازی و قشر پایین جامعه علاقه دارد.

بازیگران اصلی این مجموعه پارسا پیروزفر، علی شادمان، طناز طباطبایی، امیر جعفری، نیکی کریمی، فرهاد اصلانی، مهدی حسینی‌نیا، آبان عسکری، مه‌لقا باقری، عباس جمشیدی‌فر، جواد خواجوی و الیکا ناصری هستند. یاغی در ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ از طریق فیلیمو به نمایش درآمد. لازم به ذکر است موسیقی این فیلم (طبق روال) بر عهده جناب آقای بامداد افشار است. همانطور که گفته شده علی شادمان یاغی را خوب بازی می‌کند. 

داستان سریال یاغی

نقد قسمت 3 سریال یاغی, بررسی قسمت 3 یاغی, تحلیل قسمت 3 یاغی, داستان سریال یاغی, رمان سالتو, بازیگران سریال یاغی, علی شادمان یاغی
نقد قسمت 4 سریال یاغی, بررسی قسمت 3 یاغی, تحلیل قسمت 3 یاغی, داستان سریال یاغی, رمان سالتو, بازیگران سریال یاغی, علی شادمان یاغی

یاغی جدیدترین ساخته محمد کارت، کارگردان جوان شیرازی است که با فیلم سینمایی شنای پروانه به گیشه سینماها پا گذاشت و توانست با این فیلم نظر منتقدین و تماشاگران را به خود جلب کند. حال این کارگردان جوان تصمیم گرفته با یاغی پا به عرصه شبکه نمایش خانگی بگذارد.

این کارگردان که فارغ التحصیل هنرهای نمایشی می‌باشد پیش از ساخت فیلم سینمایی شنای پروانه تعداد زیادی مستند درخشان ساخته و جوایز داخلی و بین‌المللی فراوانی نیز کسب کرده است؛ فیلم سینمایی شنای پروانه نیز با اینکه اولین فیلم سینمایی ساخته او محسوب می‌شد به محض پخش در سینماها و شبکه نمایش خانگی، مورد توجه عموم مردم قرار گرفت.

نقد قسمت 4 سریال یاغی

نقد قسمت 3 سریال یاغی, بررسی قسمت 3 یاغی, تحلیل قسمت 3 یاغی, داستان سریال یاغی, رمان سالتو, بازیگران سریال یاغی, علی شادمان یاغی
نقد قسمت 4 سریال یاغی, بررسی قسمت 3 یاغی, تحلیل قسمت 3 یاغی, داستان سریال یاغی, رمان سالتو, بازیگران سریال یاغی, علی شادمان یاغی

این فیلم در جشنواره‌های بسیاری به نمایش گذاشته شد و برنده جوایز بسیاری نیز گردید؛ علی شادمان در سریال یاغی نقشِ جاوید را بازی می‌کند. کسی که در محله جنوب شهر تهران زندگی می‌کند؛ دو نفر به نام‌های بهمن (با بازی پارسا پیروزفر) و نادر (با بازی مهدی حسینی نیا) به سراغش می‌روند تا او را به سمت خلاف هدایت کنند. تجربه کاری و فعالیت‌های محمد کارت نشان داده است که باید منتظر یک سریال متفاوت و درخشان باشیم. تصویربرداری سریال یاغی اواخر اسفند ماه 1400 در گرجستان به پایان رسید. در ادامه به بازیگران سریال یاغی اشاره میکنیم. (بازیگران سریال یاغی ؛ بیوگرافی سریال یاغی به همراه خلاصه داستان)

بازیگران سریال یاغی

نقد قسمت 3 سریال یاغی, بررسی قسمت 3 یاغی, تحلیل قسمت 3 یاغی, داستان سریال یاغی, رمان سالتو, بازیگران سریال یاغی, علی شادمان یاغی
نقد قسمت 4 سریال یاغی, بررسی قسمت 3 یاغی, تحلیل قسمت 3 یاغی, داستان سریال یاغی, رمان سالتو, بازیگران سریال یاغی, علی شادمان یاغی
  • پارسا پیروزفر
  • علی شادمان
  • طناز طباطبایی
  • امیر جعفری
  • نیکی کریمی
  • فرهاد اصلانی
  • مهدی حسینی‌نیا
  • آبان عسکری
  • مه‌لقا باقری
  • عباس جمشیدی‌فر
  • جواد خواجوی
  • الیکا ناصری

بیشتر خوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد قسمت 4 سریال یاغی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال یاغی قسمت یک ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *