هر آنچه از فیلم جدید The Fabelmans میدانیم ؛ جادوی جدید اسپیلبرگ شما را حیرت زده می‌کند

جادوی جدید سینما، اولین کلمه‌ها در توصیف فیلم جدید استیون اسپیلبرگ است.دراین مقاله قصد داریم هر آنچه از فیلم جدید The Fabelmans میدانیم را با هم مرور کنیم.

داستان روایت شخصی او از حرفه یک فیلمساز منحصربه‌فرد، یا کلیشه‌ای برای فیلمسازی نیست. فابلمن ها درباره‌ی گذشته است تا زخمی را التیام بخشد که به نظر می رسد علیرغم طوفان های کمدی چندین سال اخیر، همچنان به قدرت روزی که ده ها سال پیش باز شد، باقی مانده است.

هر آنچه از فیلم جدید The Fabelmans میدانیم

جادوی جدید استیون اسپیلبرگ شما را حیرت زده میکند

در قلب هر فیلم اسپیلبرگ روح پسری قرار دارد که هنوز از طلاق والدینش غمگین است و غم و اندوه خود را در جعبه وسیع سینما به تصویر می کشد. می‌توانید درد آن کودک را ببینید که ناخودآگاه در شخصیت‌های دعوای مادر و پدر از برخوردهای نزدیک از نوع سوم بیرون می‌آید.

در دینامیک خانواده E.T.: فرازمینی ظهور می کند و در Catch Me If You Can تکامل می‌یابد، زیرا فرانک آبگنال به خانه خانواده دوم مادرش پناه می‌برد. اما اسپیلبرگ هرگز مانند این جدیدترین فیلم به کودکی خود با این صراحت نزدیک نشده است.

هر آنچه از فیلم جدید The Fabelmans میدانیم
هر آنچه از فیلم جدید The Fabelmans میدانیم, نقد فیلم جدید The Fabelmans

گاهی اوقات، فابلمن ها بیشتر شبیه یک رویا ایده آل از اتفاقاتی است که ممکن است برای او اتفاق بیفتد، که اغلب لبه های دنیای واقعی و خشم خالصی را که او به عنوان پسر والدین مطلقه احساس کرده است، از بین می برد.

این یک داستان اعترافی نیست این به چهره‌های دنیای واقعی لطف ضروری می‌دهد، مردم مهربان تنها پس از بیرون آمدن از آن سوی یک عمر پردازش، آن را پیدا می‌کنند. و دارای برندی از مهارت است – از مسدود کردن عمدی گرفته تا حرکات هوشمندانه و کنترل شده دوربین – که فقط زمانی اتفاق می افتد که استیون اسپیلبرگ هستید. مهمتر از همه، این پیامی همدلانه از سوی کارگردان به مادرش است.

اسپیلبرگ بار دیگر با تونی کوشنر (همکار او در داستان های وست ساید، لینکلن و مونیخ) برای توسعه فیلمنامه همکاری کرد. داستان آن‌ها با برت (پل دانو، در یک اجرای فوق‌العاده) و میتزی فابلمن (میشل ویلیامز، در یک نمایش فوق‌العاده) شروع می‌شود که پسر کوچکشان سمی (متئو زوریون فرانسیس-دیفورد در صحنه‌های اولیه و گابریل لابل در سکانس‌های نوجوانی) را می‌گیرند. ) به سینما برای دیدن بزرگترین نمایش روی زمین اثر سسیل بی. دمیل. تصاویر منتشر شده از صفحه نمایش سامی را خیره و هیجان زده می کند.

غرق قطار آتشین، که در آن ماشینی به چوب می‌چرخد، خون فوران می‌کند و انفجارها فضا را پر می‌کند، او را می‌ترساند تا جایی که او با وسواس با قطار اسباب‌بازی‌اش بارها و بارها صحنه را بازسازی می‌کند.

هر آنچه از فیلم جدید The Fabelmans میدانیم
هر آنچه از فیلم جدید The Fabelmans میدانیم, نقد فیلم جدید The Fabelmans

میتزی برای آرام کردن پسرش، به سامی اجازه می‌دهد دوربین پدرش را قرض بگیرد تا بتواند یکی از تصادف‌های قطار اسباب‌بازی‌اش را به عنوان راهی برای مقابله با ترس‌هایش فیلم‌برداری کند. با این حال، کاری که میتزی واقعا انجام می‌دهد، شعله‌ور کردن عشق درمانی به فیلم‌سازی است، و لنزی ایجاد می‌کند که به ابزار سامی برای درک جهان تبدیل می‌شود.

جهان سامی چندان پیچیده نیست. برت یک مهندس کامپیوتر باهوش و معتاد به کار و میتزی یک پیانیست آزاده و آموزش دیده کلاسیک است. سامی سه خواهر دارد: رگی (جولیا باترز)، ناتالی (کیلی کارستن) و لیزا (سوفیا کوپرا). خانه نیوجرسی که همه آنها در آن زندگی می کنند، انکوباتور عالی برای تخیل سامی است. آنها در جامعه سختگیر یهودی خود، سنت های یهودی را رعایت می کنند، شوخ طبعی فرهنگی خود را به اشتراک می گذارند، و اقوام اغلب آنها را ملاقات می کنند.

آنها همچنین با بهترین دوست و همکار برت، بنی لووی (ست روگن)، مردی که به نظر می رسد کاملاً از این زوج حمایت می کند، معاشرت می کنند، اما معایب او می تواند روزی خانواده را از بین ببرد. فیلمنامه مطمئن اسپیلبرگ و کوشنر در ساختن سیستم حمایتی ضروری که فابلمن ها در همسایگی خود از آن لذت می برند، شکاف هایی را نشان می دهد که زمانی که خانواده از محدوده آشنای خود خارج شدند، ایجاد شد.

هر آنچه از فیلم جدید The Fabelmans میدانیم
هر آنچه از فیلم جدید The Fabelmans میدانیم, نقد فیلم جدید The Fabelmans

برت جاه طلب و خودخواه است. ابتدا خانواده‌اش را از ریشه جدا می‌کند و به آریزونا می‌برد. سپس چوب ها را برمی دارد و به سمت کالیفرنیای شمالی می رود. هر چه خانواده بیشتر به سمت غرب حرکت می کند، سامی بیشتر از خانواده و ریشه های خود دور می شود – که او را به علایق هنری خود نزدیک می کند.

این تنظیم اولیه، که ساعت اول این مقاله شخصی 151 دقیقه‌ای را مصرف می‌کند، با سرعتی آهسته اجرا می‌شود، با تزی که در ابتدا گمراه‌کننده است. چه مقدار از اسپیلبرگ در سامی است؟ چه مقدار از آنچه می بینیم تخیلی است؟ چرا این اسم فقط اسپیلبرگ نیست تا همه از سردرد نجات پیدا کنند؟

در یک صحنه، سامی و پیشاهنگان عقاب همکارش مخفیانه وارد یک فیلم می شوند. گویای این است که جان فورد مردی که لیبرتی والانس را شلیک کرد در حال پخش است. این فیلم با بازی جیمی استوارت و جان وین، درباره یک سناتور محلی است که روایت می‌کند که چگونه به قدرت رسیدن او توسط افسانه‌ای مبنی بر تیراندازی به قانون شکن معروف، در حالی که در واقع این کار را نکرد، تقویت شد.

این فیلم درباره اسطوره سازی، اختراع مجدد و غرب آمریکا به عنوان یک محیط ضروری برای ایجاد هویت خود است. Fabelmans به شیوه‌ای مشابه عمل می‌کند: این یک داستان منشأ ضرب به بیت نیست، این فرصتی برای اسپیلبرگ است که بدون بار سنگین نام خود، گذشته را تغییر دهد.

هر آنچه از فیلم جدید The Fabelmans میدانیم
هر آنچه از فیلم جدید The Fabelmans میدانیم, تحلیل فیلم جدید استیون اسپیلبرگ

همچنین به او اجازه می دهد تا به یاد مادرش نزدیک شود. از بسیاری جهات، سامی و میتزی دقیقاً شبیه هم هستند. برت اشتیاق هنری آنها را به عنوان سرگرمی رد می کند. و به ویژه میتزی، سال ها را صرف کنار گذاشتن اهداف خلاقانه خود به نفع شغل رو به رشد همسرش کرده است. به قول عمو بوریس میتزی (جاد هیرش که کاملاً یک صحنه او را خرد می کند)، او می توانست در هر جایی برای هر سمفونی بنوازد. در عوض مادر شد. اکنون، او و سامی به دنبال راهی برای عبور از ویژگی‌های خاص برت هستند.

اما زمانی که سامی از راز آزاردهنده‌ای درباره میتزی (در سکانسی که به زیبایی توسط ویراستاران Fabelmans سارا بروشر و مایکل کان جمع‌آوری شده بود) راز می‌فهمد، رابطه‌ای که مادر و پسر مشترک داشتند از هم جدا می‌شود که باعث می‌شود او موقتاً عشق خود را به فیلم‌سازی از دست بدهد.

با این حال، اشتباه نکنید، The Fabelmans خشن نیست. یک هوس بصری در سراسر صفحه می رقصد. نماهای ردیابی خوب کالیبره شده و فیلمبرداری خیره کننده یانوش کامینسکی، نقطه خلاقیت را تعیین می کند. ارجاع به بزرگترین موفقیت های اسپیلبرگ به حرفه خود او می افزاید.

صحنه‌های سامی که ابتدا فیلم‌های کوتاه ساده را فیلم‌برداری می‌کند، سپس فارغ‌التحصیل در فیلم‌های جنگی با اندازه‌های مناسب و خودساخته، به اندازه‌ای جذاب است که کل مخاطب را وادار می‌کند که به فیلم‌سازی آماتور بپردازد. و در دبیرستان جدید سامی در لس آنجلس، او با یک دختر مسیحی به نام مونیکا (کلویی ایست)، که تلاش‌های او برای تغییر مذهب سامی، دعاهای پر شور و بی‌رحمانه‌ای را ارائه می‌دهد که دو برابر می‌شوند.

هر آنچه از فیلم جدید The Fabelmans میدانیم
هر آنچه از فیلم جدید The Fabelmans میدانیم, تحلیل فیلم جدید استیون اسپیلبرگ

پوستر فیلم The Fabelmans که صحنه‌های مختلفی از فیلم را در اطراف یک فیگور شبح‌دار در حال حرکت در یک استودیوی فیلم به تصویر می‌کشد و با این حال حس خیانتی که یک بچه بعد از طلاق احساس می کند، این فیلم را به حرکت در می آورد.

اینجا جایی است که لابل در نقش سامی نوجوان می درخشد. او فقط از آهنگ گفتاری اسپیلبرگ و زبان بدن او تقلید نمی کند. او با به تصویر کشیدن سامی به عنوان یک بچه‌ی بی‌حوصله، غیرورزشی، و خنگ خیابان، و در مرحله دوم به عنوان اسپیلبرگ، از یک تدبیر صرف بالاتر می‌رود.

هیچ جا به اندازه زمانی که سامی با قلدرهای یهودی ستیز خود با قدرت تجربه تئاتر روبرو می شود احساس نمی شود. این فیلمی است که به‌طور جدی تماشای فیلم‌های مردم را دوست دارد: دسیسه‌های درونی، هیپنوتیزم‌کننده، و حقایق آشکار شده‌ای که وقتی مردم خود را روی صفحه می‌بینند اتفاق می‌افتد را می‌ستاید. لابل این صحنه‌ها را با صداقتی که نه به‌هیچ‌وجه گیج‌کننده، بلکه سرخوشانه و مسری به نظر می‌رسد، می‌سازد.

هر آنچه از فیلم جدید The Fabelmans میدانیم
هر آنچه از فیلم جدید The Fabelmans میدانیم, تحلیل فیلم جدید استیون اسپیلبرگ

و در حالی که لابل به تنهایی فوق العاده است، وقتی در مقابل یک ویلیامز رشته ای و یک دانو ظریف و در عین حال قدرتمند بازی می کند، سطح دیگری را کشف می کند. (کاراکترهای انجام‌شده در اینجا جزو بهترین‌های اوست.) ویلیامز، به‌عنوان زن خانه‌دار به دام افتاده، در اجرای آزادانه‌ای اجرا می‌کند که در خامی و سرزندگی‌اش فوق‌العاده است، اگر او فقط آن را اجرا نمی‌کرد. ویلیامز کاملاً احساس زنی را که در آستانه تکه تکه شدن است، بیان می کند، تا زمانی که به یاد بیاورد که این رویاها یا شادی او نیستند که باید خرد شوند.

اما اسپیلبرگ با اطمینان از اینکه برت یا میتزی را به عنوان تبهکاران آشکار نقاشی نمی کند، روشی تازه را اتخاذ می کند. آنها افراد پیچیده ای با نیازهای غیرقابل چشم پوشی هستند که نمی توانند در کنار هم ماندن آنها را برآورده کنند. این همان درک سامی از ابهام بزرگسالی است. این است که اسپیلبرگ آن را پذیرفته است، بنابراین او می تواند مادرش را به عنوان یک فرد معتبر در حق خودش ببیند.

در پایان فیلم – که شامل فیلمی خنده‌دار و خنده‌دار است که دیوید لینچ در نقش جان فورد آن را توصیف نمی‌کند – سامی از استودیو دور می‌شود و می‌داند که مشکلاتش پشت سر اوست و آینده‌اش نزدیک است. Fabelmans اسپیلبرگ است که دانش عظیم فیلمسازی خود را به کار می گیرد تا داستانی بسازد که در آن تمام قلبش در سراسر صفحه منگنه شده است. این فیلمسازی زیبا، خاطره انگیز و جذاب است که کاملاً تنظیم شده است تا قدرتی را که در یک فیلم وجود دارد به بینندگان یادآوری کند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار هر آنچه از فیلم جدید The Fabelmans میدانیم سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *