نقد سریال The Staircase 2022 ؛ حقیقت چیست؟

مینی‌سریال راه پله فضای درام جنایی واقعی آمریکایی را به تصویر می‌کشد که توسط آنتونیو کامپوس ساخته شده‌است. با نقد سریال The Staircase با ما همراه بمانید.

راه پله بر اساس مستندهای جنایی واقعی به همین نام در سال ۲۰۰۴ توسط ژان-زاویه دو لیستاد ساخته شده‌است. در این سریال کالین فرث در نقش مایکل پترسون، نویسنده‌ای که به جرم قتل همسرش کاتلین پترسون (تونی کولت)، که در پایین راه پله خانه‌شان جسدش پیدا شد، محکوم شد، بازی می‌کند. این سریال در ۵ می ۲۰۲۲ در اچ‌بی‌او مکس پخش شد.

بررسی و نقد سریال The Staircase 2022

نقد سریال The Staircase 2022
نقد سریال The Staircase 2022

داستان سریال راه پله از این قرار است که مایکل پترسون نویسنده که به مرگ همسرش که از پله افتاده است، متهم به قتلش شده.

طرح

مایکل پترسون، رمان‌نویس جنایی، متهم است که همسرش کاتلین را پس از اینکه جسدش در پایین پله‌های خانه‌شان پیدا شد، به قتل رسانده باشد. در حالی که تحقیقات ادامه دارد، خانواده درگیر یک درگیری حقوقی شدید می‌شوند. در همین حال، یک تیم مستند فرانسوی به داستان علاقه نشان می‌دهد.

بر اساس مستند همنام

تحلیل سریال The Staircase
تحلیل سریال The Staircase

سریال Staircase بر اساس مستند واقعی مایکل پترسون ساخته شده است. یک شب نویسنده با 911 تماس گرفت و گزارش داد که همسرش زیر پله‌هایی که به اتاقش منتهی می‌شد پیدا شده و او هنوز زنده است.

وقتی پلیس می‌رسد، او مظنون اصلی تحقیقات می‌شود. در چهار قسمت اول آن، درگیر این می‌شوید که آیا مایکل پترسون واقعاً مقصر است یا خیر.

همانطور که گفته شد این مینی سریال بر اساس مستند فرانسوی The Staircase است که می‌توانید آن را در نتفلیکس و سایت‌های دانلودی پیدا کنید و از دیدنش اطلاعات بیشتری در رابطه با این شخصیت واقعی کسب کنید.

توصیه می‌کنیم ابتدا مینی سریال را تماشا کنید زیرا اگرچه حقیقت در یک نقطه مشخص کشف می‌شود، اما بهتر است مانند فرزندان پترسون که در طول مراحل قانونی در کنار پدر خود بودند بدون اینکه بدانند آیا واقعاً پدرشان مقصر بوده یا خیر، درگیر باشیم.

وقتی آدم به تماشای «راه‌پله» می‌نشیند، تازه متوجه می‌شود که چرا از این سریال به عنوان پیشگامِ مستندهای جرایم واقعی یاد می‌کنند. «راه‌پله» حکم «پسرانگی» ریچارد لینک‌لیتر در بین مستندهای جرایم واقعی را دارد. همان‌طور که «پسرانگی»، زندگی یک پسربچه و آدم‌های دور و اطرافش را در گذشت ۱۲ سال واقعی روایت می‌کرد، «راه‌پله» هم در قالب ۱۳ اپیزود، گذشت یک عمر را جلوی چشمانمان ورق می‌زند.

بزر‌گ‌ترین جذابیتِ «راه‌پله» این است که سازندگانش از همان روزهای اول دستگیری پیترسون، به خودش، تیم وکیل مدافع‌هایش، خانواده‌اش و کلِ تغییر و تحول‌های دادگاه دسترسی داشته‌اند و نتیجه به وقایع‌نگاری دقیق و بسیار بسیار کاملی از این پرونده منجر شده است.

بررسی فلسفی

تحلیل سریال The Staircase
تحلیل سریال The Staircase

کامپوس به بازیگران خود برای یافتن اکت‌های مناسب اعتماد دارد، در حالی که جدول‌های زمانی را هماهنگ می‌کند تا قطعات کمیک سیاه هرگز بر درام اصلی داستان غلبه نکنند.

این عناصر انسانی با هم درمی‌آمیزند تا بررسی سوبژکتیویته سریال را تقویت کنند. دادگاه‌ها برای یافتن حقایق عینی ساخته می‌شوند، اما دادگاه‌ها نیز توسط انسان‌هایی ساخته می‌شوند که ذهنی هستند و برای عملکرد بر ذهنیت انسانی تکیه می‌کنند.

همانطور که یکی از شخصیت‌ها استدلال می‌کند، “یک مجالی است برای دو طرف رقابت برای گفتن یک داستان بهتر.” هیئت منصفه مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنند و حکم آنها “عدالت نامیده می‌شود”. مستند لاسترید ایده‌های مشابهی را مورد بررسی قرار می‌دهد، اما مجموعه HBO Max آن‌ها را فراتر می‌برد، قراردادهای ژانر مدرن را به عقب می‌اندازد، و تأثیری را که سند اصلی بر «عدالت» مایکل داشت، در بر می‌گیرد.

بررسی سریال The Staircase
بررسی سریال The Staircase

به نوعی این مینی‌سریال یک دفاع داستانی را تعریف می‌کند، دادستان داستانی را بیان می‌کند و مخاطب – این بار کارگردانی که دوربین در دست دارد – نیز داستان خود را تعریف می‌کند. در مسائلی مانند این که آگاهی ما با دیدن هر دو نسخه غم انگیز مرگ کاتلین شکل می‌گیرد، هیچ کس نمی‌خواهد اشتباه کند.

آنها باید به یک حقیقت واحد ایمان داشته باشند، چه به این دلیل که شغلشان آن را ایجاب می‌کند و چه به این دلیل که اعتقاد به عدالت به عنوان یک پوشش آسایش اجتماعی عمل می‌کند. به‌جای اینکه ما را با پاسخ‌ها گرم کند، همانطور که بسیاری از داستان‌های جنایی واقعی مدرن می‌کنند، «پله‌ها» دقیقاً در آغازین خود سؤال دیگری می‌پرسد: «حقیقت؟» پونتیوس پیلاطس گفت: حقیقت چه چیزی است؟

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد سریال The Staircase سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *