نقد فیلم Sweet Girl (دختر شیرین) ؛ میل به انتقامی شیرین

دختر شیرین یک فیلم مهیج اکشن، با ابعاد درام خانوادگی، به کارگردانی برایان اندرو مندوزا است. با نوشتار نقد فیلم Sweet Girl با فیگار باشید.

ری کوپر (جیسون موموآ) همسر خود، آماندا (آدریا آرخونا) را از دست می‌دهد، زیرا یک شرکت بزرگ دارویی، BioPrime، در فروش داروی آزمایشی حود که می‌تواند بیماری او را درمان کند، به دلایلی اجتناب می‌کند. با گذشت زمان، ری به همراه دختر نوجوانش راشل (ایزابلا مرسد) به دنبال انتقام هستند.

در این فیلم جیسون موموآ (آکوامن، بازی تاج و تخت)، ایزابلا مرسد (شهر گمشده) و مانوئل گارسیا رولفو بازی میکنند. جیسون موموآ خود یکی از تهیه کنندگان فیلمی است که به نظر میرسد برای او ساخته شده است.

نقد فیلم Sweet Girl (دختر شیرین)

میل به انتقامی شیرین

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم Sweet Girl به آن‌ها می‌پردازیم به شرح زیر است:

بررسی فیلم دختر شیرین , نقد فیلم دختر شیرین , نقد دختر شیرین
بررسی فیلم دختر شیرین , نقد فیلم دختر شیرین , نقد دختر شیرین

میل به انتقام

فیلم دختر شیرین با استفاده از ترفند قدیمی نشان دادن مختصری از آنچه که در انتهای آن دیده میشود، با استفاده از ساختاری منسجم و هوشمندانه، همه چیز را تنظیم می‌کند تا به مخاطب نشان دهد که چگونه این وضعیت به وجود خواهد آمد.

جدای از این، شروع فیلم یک درام خالص از نظر ارتباطی است، و یک فضاسازی غم انگیز را ارائه می‌دهد که در طول فیلم به طور کامل کنار گذاشته نمی‌شود. ریموند کوپر (جیسون موموآ) مرد خانواده ای فداکار است که وقتی همسرش با بازی آدریا آرخونا به سرطان مبتلا میشود، خوشبختی او عمر کوتاهی را به خود می‌بیند.

به نظر میرسد وقتی داروی ضد سرطانی جدیدی که در نسخه عمومی در دسترس قرار می‌گیرد، و وارد بازار میشود، امیدی زودگذری را در ذهن او ایجاد می‌کند. با این حال ، شرکت دارویی که این دارو را تولید کرده است، رقبای خود را از تولید دقیق آن در نسخه عمومی منع می‌کند.

این عمل، با انگیزه سود آشکار، باعث عصبانیت ریموند و دخترش راشل (ایزابلا مرسد) میشود، زیرا آنها نمیتوانند داروی اصلی Bioprime را خریداری کنند.


بیشتر بخوانید:


ماه ها بعد ریموند با یک فرد غریبه تماس میگیرد و میگوید که او کسانی را در اسرار Bioprime حضور بالقوه‌ای دارند را میشناسد که در صورت افشای داروخانه میتوانند دارو را دوباره در دسترس قرار بدهند. ریموند پس از قرار ملاقات به طرزی مخفیانه، با منبع اسرارآمیز اطلاعات روبرو میشود. درست قبل از صحبت کردن، او توسط یک مهاجم مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد که همه چیز با حضور ریچل شکل دیگری به خود می‌گیرد. آنها به شدت مجروح می‌شوند. از اینجای ساختار روایی فیلم دختر شیرین به بعد، میل به انتقام و روشنگری قریب به اتفاق و مهارناپذیر خواهد بود.

خشونت و ناهمگونی

نقد فیلم Sweet Girl , نقد Sweet Girl , فیلم Sweet Girl
نقد فیلم Sweet Girl , نقد Sweet Girl , فیلم Sweet Girl

دختر شیرین مجموعه ای از ژانرهای فیلم را در خود دارا است. در درام خانوادگی و هیجان انگیز فیلم Sweet Girl توطئه ای به سبک دهه 70 فرم می‌گیرد، اکشنی از جنس نوستالژیکش و به عنوان یک نکته، دوز سخاوتمندانه ای از انتقادات اجتماعی را بر اساس طمع شرکت های بزرگ دارویی اضافه کنید.

مشکل این است که هیچ مفهوم اساسی غالب وجود ندارد که دیگران دور آن بار معنایی را ساختارمند کنند. در عوض ما یک پازل داریم که در آن قطعات با یکدیگر به شیوه ای نه چندان جذاب وصل می‌شوند. داستان به طور مداوم حتی در لحظات پرتلاطم خود نیز فضای مالیخولیایی دارد. منظور این است که میبینیم جیسون موموآ با چشمانی اشکبار خود را در معرض تصویر قرار می‌دهد.

صحنه های اکشن بسیار قوی هستند. خشونتی غریب در لابلای سکانس‌های اکشن موج می‌زند که می‌شود از این جهت این فیلم را قابل تقدیر دانست و کنش مند شما را با فیم همراه می‌کند. با این حال، بقیه مسائل تا حدودی خاکستری هستند. به کسالت نمیرسد، اما با آن هم مرز است. و اینکه عناصر طرح حالت کم رنگی را در طول ساختار روایی فیلم به خود اختصاص می‌دهند.

ریموند و ریچل توسط FBI و برخی از اراذل و اوباش که میخواهند بال تحقیقات خود را کوتاه کنند تحت تعقیب قرار میگیرند. پرس و جوهای او سمت و سویی به طرف فردی بلندپایه در Bioprime می‌گیرد که به نظر میرسد به نوبه خود هدف او بسیار بالاتر است.


بیشتر بخوانید:


در مورد گذشته شخصیت ها و گذشته آنها چیز زیادی گفته نمیشود. ما میدانیم که ریموند بوکسور بود و او مردی سرسخت است. از راشل که یک دانشجوی برجسته است و همچنین مهارت های پدرش را برای جنگ به ارث برده است. او همچنین دشمنان را مانند پدرش سرنگون میکند و تقریباً مانند او کشنده میشود. پدر و دختر به عنوان مفاهیم اساسی یک خانواده در فیلم به دنبال انتقام خود را در کائنات رها می‌کنند.

ساختار روایی فیلم

بررسی فیلم دختر شیرین , نقد فیلم دختر شیرین , نقد دختر شیرین
بررسی فیلم دختر شیرین , نقد فیلم دختر شیرین , نقد دختر شیرین

آنچه در وهله اول بیشترین تأثیر را بر ما میگذارد این است که در صحنه های اکشن، دختر ناز نمیکند. این بدان معنا نیست که آنها طراحان حرکت کارشان را خوب انجام داده‌اند یا مبارزات خیره کننده ای به تصویر کشیده می‌شود، آن دختر خشونت ضمنی را به دنباله ی ذهن و جود خود در زیستش دارد، میل به وحشیگری که او را برجسته میکند.

نکته این است که لحظات صمیمی، بر اساس فضاسازی های مالیخولیایی را تقریباً در همه فیلم هایی که قهرمانان شکنجه شده‌اند دیده ایم. لحظات توطئه نیز برای ما آشنا است. فیلمنامه حداقل از دو جهت خطی بودن را میشکند.


بیشتر بخوانید:


از یک سو، انتقادات اجتماعی از نظر دارویی، و دفاع از سلامت عمومی و در دسترس قرار گرفتن برای همگان. بدون شک یک جنبه مهم و ساسای است که همین الان هم در رابطه با واکسن با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

اما همه چیز در این فیلم در رابطه با این در دسترس قرار نگرفتن دارو، بدون توسعه باقی میماند. و از سوی دیگر، ما یکی از عناصر بحث برانگیز فیلم را داریم: پیچ و خم فیلمنامه. یکی از آنها به طور خاص باعث میشود که یک سوم آخر فیلم را به شکلی کاملاً متفاوت ببینیم. در ادامه با نوشتار نقد فیلم Sweet Girl همراه فیگار بمانید.

بازیگران دختر شیرین

نقد فیلم Sweet Girl , نقد Sweet Girl , فیلم Sweet Girl , بررسی فیلم دختر شیرین , نقد فیلم دختر شیرین , نقد دختر شیرین
نقد فیلم Sweet Girl , نقد Sweet Girl , فیلم Sweet Girl

از بسیاری جهات دختر شیرین وسیله ای برای خودنمایی جیسون موموآ است. این بازیگر هاوایی به دنبال نقشی انتقام جویانه در یک تریلر اکشن، اما از منشور مردی حساس و کمی غمگین گذر می‌کند. مردی با خانواده برای انتقام یا محافظت. از این نظر، نقش او در نقش کسانی است که لیام نیسون در سالهای اخیر انجام داده است، اما به شیوه ای بدتر و وحشیانه تر. او میتواند با کهن الگو سازگار شود، اما نقش پادشاه آتلانتیس بیشتر به او می آید.

با دنبال کردن شخصیت های زن قدرتمند، شخصیت ایزابلا مرسد را پیدا میکنیم. واقعاً در ادامه بازی دورا اکسپلورر، تبدیل شدن به یک زن جوان خشن و انتقام جو، یک پیچ و تاب کوپرنیکی است که باید مراقب آن باشید. این نقش قابل توجهی نیست، اما قابل اغماض هم نیست.

و واقعاً چیزهای زیادی برای ذکر وجود ندارد. به استثنای برخی از مأموران FBI که در بیشتر مواقع بی فایده هستند. به عنوان چهره کهن الگویی از گناه طمع، میتوانیم جاستین بارتا را در نقش مدیرعامل Bioprime برجسته کنیم و حداقل دوز سخاوتمندانه ای از خصومت را ایجاد کنیم.

به طوری که ما ناگزیر در موارد متعددی روی صفحه نمایش داستانی از رابطه پدر و فرزند خواهیم داشت که با دو موقعیت حیاتی روبرو است. راشل سعی میکند با وجود عصبانیت خود، روحیه پدر را خنثی کند و او را از انتقام منصرف کند. ریموند به نوبه خود مایل است هر کسی را که مانع او است از میان بردارد. این نزاع بخشی از اساسی ترین بخش فیلم است.

نتیجه گیری

نقد فیلم Sweet Girl , نقد Sweet Girl , فیلم Sweet Girl , بررسی فیلم دختر شیرین , نقد فیلم دختر شیرین , نقد دختر شیرین
بررسی فیلم دختر شیرین , نقد فیلم دختر شیرین , نقد دختر شیرین

علیرغم وام گرفتن از ژانرهای مختلف، دختر شیرین در نهایت به فیلمی تبدیل میشود که جرقه خاصی در هیچ یک از مسائلی که مطرح می‌کند، پیدا نمیکند. به همین دلیل است که صحنه های اکشن خشن و خشونت آمیز به همراه پیچیدگی های طرح بیشتر از هرچیز به چشم میخورد. در دختر شیرین کمی بلاتکلیفی وجود دارد. در این تریلر اکشن و درام خانوادگی، توطئه و نکوهش اجتماعی ساختار مهم‌تری را دارد؛ مثل چاشنی های زیادی برای خورشتی که در نهایت چندان خوش طعم نیست.

نقد فیلم Sweet Girl , نقد Sweet Girl , فیلم Sweet Girl , بررسی فیلم دختر شیرین , نقد فیلم دختر شیرین , نقد دختر شیرین
نقد فیلم Sweet Girl , نقد Sweet Girl , فیلم Sweet Girl , بررسی فیلم دختر شیرین , نقد فیلم دختر شیرین , نقد دختر شیرین

مشخصات

  • کارگردان: برایان اندرو مندوزا
  • فیلمنامه: فیلیپ آیزنی ، گرگ هورویتز ، ویل استیپلز
  • نویسنده: Philip Eisner و Gregg Hurwitz
  • بازیگران: جیسون موموآ، ایزابلا مونر، مانوئل گارسیا-رولفو، رضا جفری، جاستین بارتا، Lex Scott Davis، مایکل ریموند-جیمز و ایمی برنمن
  • کشور: ایالات متحده
  • سال: 2021
  • مدت زمان: 96 دقیقه
  • تهیه‌کننده: جیسون موموآ و برد پیتون
  • موسیقی: استیون پرایس
  • عکاسی: بری آکروید
  • ژانر: انتقام. عمل
  • توزیع: Netflix

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Sweet Girl سپاس‌گزار هستیم. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *