داستان طرح خروج زنان از کشور با اذن سرپرست از چه قرار است؟

مصوبه جدید خروج زنان از کشور که به تصویب مجلس رسیده است و به تازگی بعد از منتشر شدنش، جنجال به پا کرده، چیست و آیا صحت دارد؟

طرح جدید خروج زنان از کشور چیست؟ از آنجایی که در سال‌های گذشته خبر ممنوع الخروج بودن زنان ورزشکار به دلیل عدم اذن همسرانشان بسیار خبرساز شد. اجازه‌ای که نبودش، آنان را از مسابقات باز گذاشت.

خروج زنان از کشور

داستان این طرح چیست؟

خروج بانوان از کشور
خروج بانوان از کشور

روز گذشته خبری از قول سخنگوی کمیسیون حقوقی، قضایی مجلس شورای اسلامی منتشر شد که در این خبر کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون حقوقی، قضایی مجلس مطرح کرد: از این پس خروج تمام زنان بالای 18 سال از کشور باید با اذن سرپرست صورت گیرد. مگر در موارد خاص که با حکم دادگاه انجام می‌شود.

تا پیش از این مصوبه صرفا برای خروج زنان متاهل از کشور، اذن شوهر لازم بود و دختران مجرد بالای 18 سال و زنان مطلقه نیازی به کسب اجازه از شخص دیگری نداشتند.

فاطمه رحمانی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: خبری که از سوی سخنگوی کمیسیون حقوقی، قضایی مجلس در خصوص ممنوعیت خروج تمام زنان از کشور بدون اجازه سرپرست اعلام شده، اصلا طرح نیست. سخنگوی کمیسیون حقوقی، یک نظری دادند که چنین طرحی در مجلس وجود ندارد و برداشت شخصی ایشان است.

پس از تمام این اظهارات سرانجام امروز روابط عمومی مجلس اصلاحیه‌ای در کانال اطلاع‌رسانی خود منتشر کرد و خبر سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس را “برداشت غلط رسانه‌ها” خواند.

اذن خروج بانوان از کشور

اذن خروج بانوان از کشور
اذن خروج بانوان از کشور

در اطلاعیه روابط عمومی مجلس آمده است: اولا اساسا زنان مجرد بالای 18 سال نیاز به موافقت فرد دیگر ندارند و مصوبه کمیسیون هم به هیچ‌وجه متعرض این مورد نشده است.

ثانیا، حتی در مصوبه کمیسیون، در خصوص زنان متاهل به جای دادستان با اعطای اختیار به دادگاه خانواده که دارای تجربه لازم در این خصوص هستند، سعی در تسهیل قانون گذرنامه فعلی شده است تا همسر نتواند با دلایل غیرموجه، جلوی خروج بانوان از کشور را بگیرد و این طرح دقیقا در ادامه لایحه منع خشونت علیه زنان می‌باشد که در مجلس مطرح شد.

بر اساس این متن چنانچه مثلا بانویی برای حضور در مسابقات ورزشی یا هر رویدادی نیاز به خروج از کشور داشته باشد و همسرش بدون دلیل با این موضوع موافق نباشد، می‌تواند از مسیر طراحی‌شده در این مصوبه با استفاده از حکم دادگاه از کشور خارج شود.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *