فوری : اعداد ناراحت کننده از تورم اقتصادی ایران [+جزئیات]

به تازگی آماری از اعداد ناراحت کننده از تورم اقتصادی ایران در رسانه ها پخش شده است. گویا ایران جزء پر تورم ترین کشور جهان قرار گرفته است.

تازه‌ترین برآوردها نشان از تضعیف جایگاه ایران در اقتصاد جهانی دارد. بررسی‌های جدید آماری اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که ایران پرتورم ‌ترین اقتصاد در میان کشورهای جهان در سال ۲۰۲۲ بوده است. تورم ایران بالاتر از کشورهایی نظیر زیمباوه، ونزوئلا و سودان قرار گرفته است.

اعداد ناراحت کننده از تورم اقتصادی ایران

  • تورم ناراحت کننده اقصاد کشور ایران
اعداد ناراحت کننده از تورم اقتصادی ایران
تورم ناراحت کننده اقصاد کشور ایران

اتاق بازرگانی تهران در سه سناریو و با فرض استمرار تورم ماهانه 1، 2 و 3 درصدی نیز پیش‌بینی کرده که تورم امسال به رقم‌های 48.4 ، 48.8 و 49.3 درصدی برسد. به این ترتیب تورم پایان سال جاری 8 درصد بالاتر از تورم پایان سال گذشته خواهد بود. با توجه به آنکه اثرات رشد نقدینگی با تاخیر در تورم منعکس می‌شود، می‌توان تداوم مسیر افزایشی تورم از مسیر افزایش خلق پول را نیز تایید کرد.

پیش‌بینی‌ها از رشد تولید ناخالص داخلی ایران در دو سال پیش رو نیز منفی است. بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول با پیش‌بینی افت رشد اقتصادی ایران در سال‌های 2023 و 2024، متوسط رشد سالانه 3 درصدی را برای کشورمان تخمین زده‌اند. تصاحب جایگاه ششم کشورهایی با تورم بالا در کنار تداوم سیاست‌های منجربه رکود را می‌توان زنگ خطری برای گرفتاری بیشتر ایران در تله رکود تورمی باشد.

تورم ناراحت کننده اقصاد کشور ایران

بیشتر بخوانید:

بازنشر محتوای شبکه های اجتماعی تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزماً بازتاب دیدگاه رسانه فیگار نیست.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *