جشن «سده» در یونسکو ثبت شد

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد که با نام یونسکو نیز شناخته می‌شود اعلام کرد که جشن سده ، هنر تذهیب و افطاری به عنوان میراث فرهنگی ناملموس جهانی ثبت شد.

این سازمان بین‌المللی که مقر آن در پاریس قرار دارد، در گزارشی که در تاریخ 15 آذر منتشر کرد گفت که جشن سالانه سده که هر سال در دهم بهمن ماه (سی‌ام ژانویه) برگزار می‌شود، به درخواست کشورهای ایران و تاجیکستان به ثبت جهانی رسیده است. همچنین هنر تذهیب که به زراندود یا طلاکاری نیز شهرت دارد، به درخواست ایران، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، ترکیه و ازبکستان در این سازمان ثبت شد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


جشن «سده» در یونسکو ثبت شد

جشن ایرانی سده یکی از آیین‌های مهم در ایران باستان است که هنوز در برخی از مناطق این کشور برگزار می‌شود. در این آیین، آتش همراه با آب، باد و خاک، از عناصر مقدس شمرده می‌شوند. ایرانیان باستان باور داشتند که آتشی که در این روز روشن می‌شود، نمادی از گرم شدن زمین و آماده شدن برای ورود به فصل بهار است.

جشن سده

آئین افطاری که در ماه رمضان، هنگام غروب آفتاب مصرف می‌شود، به درخواست کشورهای جمهوری آذربایجان، ایران، ترکیه و ازبکستان در فهرست میراث فرهنگی جهان ثبت شد. کمیته حفاظت از میراث فرهنگی یونسکو، در جلسه‌ای که از روز سه‌شنبه در شهر «کاسان بوتسوانا» در آفریقا برگزار کرد، گفت که قرار است تا روز جمعه در مورد ثبت 55 مورد جدید در فهرست این میراث تصمیم‌گیری کند.

تاکنون برخی از سنت‌ها و عناصر فرهنگی به درخواست ایران و سایر کشورهایی که میراث فرهنگی مشترکی دارند در یونسکو به ثبت جهانی رسیده‌اند. قالی‌بافی، تعزیه، نقالی، نوروز و چوگان از جمله این سنت‌ها و فرهنگ‌هایی هستند که در یونسکو حضور دارند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی ثبت جشن سده در یونسکو چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *