نواختن موسیقی باعث تقویت حافظه می‌شود

تحقیقی در مورد تاثیر موسیقی انجام شده که نشان می‌دهد نواختن ساز می‌تواند در تقویت حافظه و بهبود مهارت‌های فکری افراد در سنین بالاتر مؤثر باشد.

این تحقیق توسط محققان دانشگاه اکستر بریتانیا انجام شد و بر اساس آزمایش‌هایی بر روی بیش از هزار نفر که بالای 40 سال داشتند، اجرا شد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


تحقیق دانشگاه اکستر بریتانیا درباره تاثیر موسیقی

در این تحقیق، عملکرد مغز افرادی که تجربه نواختن یک ساز را داشتند با افرادی که سابقه نوازندگی نداشته‌اند، مقایسه شد. نتایج نشان دادند که بین نواختن موسیقی و حافظه قوی در سنین بالاتر، یک رابطه مستقیم وجود دارد.

محققان دانشگاه اکستر بیان کردند که سازهای بادی چوبی و بادی برنجی، همچنین پیانو می‌توانند در بهبود سلامت حافظه به شکل مؤثری نقش داشته باشند. این تحقیق نشان می‌دهد که فعالیت‌های موسیقی می‌توانند به عنوان یک عامل مثبت در ترقی عملکرد ذهنی افراد در سنین بالاتر عمل کنند.

تاثیر موسیقی
تاثیر نواختن موسیقی بر حافظه

هرچند که نتایج این تحقیق اشاره به ارتباط مستقیم بین نواختن موسیقی و بهبود حافظه دارند، اما محققان تأکید داشتند که انتظار از نواختن یک ساز به تنهایی برای جلوگیری از زوال قوای شناختی یا دمانس خیلی ساده‌لوحانه خواهد بود.

به عبارت دیگر، راهکارهای برنامه ریزی شده و چند جانبه نیاز است تا بهبود عملکرد حافظه در سنین بالاتر را تضمین کنند. به طور کلی، این تحقیق نشان می‌دهد که موسیقی و نواختن سازها می‌تواند در ارتقاء کیفیت زندگی و عملکرد ذهنی افراد در سنین بالاتر مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی این تحقیقات در مورد تاثیر موسیقی بر حافظه چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *