اجرای آیین هل هله کوسه برای طلب باران

آیین هل هله کوسه یک مراسم مرتبط با منطقه چهارمحال و بختیاری است که در زمان خشکسالی و کمبود باران برگزار می‌شده و حالا امکان دارد دوباره اجرا شود.

این آیین، به صورت جمعی اجرا می‌شد و در بیشتر مناطق چهارمحال و بختیاری به فراموشی رفته است. در گذشته، مردم در زمان‌های خشکسالی به خداوند پناه می‌بردند و با آیین‌ها و سنت‌های متنوعی که بر اساس راز و نیاز با خداوند بود به او التجا کرده طلب باران می‌کردند. همچنین، مردم ایران با تأسی به بزرگان دین، در زمان خشکسالی به نماز باران روی می‌آورند و استغفار و طلب نزول رحمت الهی می‌کنند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


اجرای آیین هل هله کوسه برای طلب باران

برکت و حرمت خاک و منابع طبیعی و آب و غذا را مردم در گذشته به خوبی می‌دانستند و آیین‌ها و سنت‌های قدیمی مرتبط با کشاورزی و دامپروری در فرهنگ عامه مردم مناطق مختلف رایج بوده است. یکی از آیین‌های قدیمی و کهن که مرتبط با خشکسالی بوده و در منطقه چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شده، آیین هارهار هارونک یا هل‌هله کوسه نام داشته است.

در این آیین، گروهی از کودکان منطقه با هدایت یکی از خودشان به تک‌تک خانه‌ها می‌رفتند و با خواندن اشعاری آرد جمع‌آوری می‌کردند. صاحبخانه ممکن بود قدری آرد به کودکان بدهد که نشانه طلب باران است. کودکان با گرفتن آرد از هر منزل برای اهالی آن دعای خیر و برکت در مال و دام و کشاورزی می‌کردند و سپس به منزل بعدی می‌رفتند.

آیین هل هله کوسه

در این آیین محلی، کودکان آردهای جمع‌آوری شده را با هم مخلوط می‌کردند و از آن خمیر نان می‌پختند. همچنین، یک سنگریزه یا مهره تلخ به نام زولک به طور پنهانی در یکی از چانه‌های خمیر قرار می‌گرفت و نان‌ها با این سنگریزه ساخته می‌شدند. سپس افراد آن نان‌ها را می‌خوردند و سنگریزه یا مهره درون آن نان، به عنوان عامل خشکسالی شناخته و فرد مربوطه توبیخ و تنبیه می‌شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه این استان چندی پیش توضیح داد که در آیین مذکور، نبرد بین اهورا و اهریمن شکل می‌گیرد و اهریمن سعی می‌کند زمین را نابود کند و انسان‌ها را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌یاین آیین و دیگر مراسم‌های قدیمی ایرانی چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *