تهدیدها و خطرات هوش مصنوعی همزمان با افزایش کاربرد آن

همزمان با افزایش کاربرد هوش مصنوعی و تسهیل استفاده از آن برای عموم از طریق سایت‌ها و برنامه‌ها، نیاز است تا با تهدیدها و خطرات هوش مصنوعی آشنا شوید.

همیشه پیشرفت تکنولوژی باعث رفع نیاز‌های انسان شده است. اما در کنار آن،‌ به دلیل وجود افراد منفعت طلب، مفسد و … و استفاده آن‌ها از این تکنولوژی در راه‌های خلاف، با تهدیدهای فراوان رو به رو بوده‌ایم.

این روزها واژه هوش مصنوعی و کاربردهای فراوان آن را بسیار می‌شنویم و یا از آن‌ها برای تسهیل امورمان بهره می‌بریم. با شناخت تهدیدهای هوش مصنوعی می‌توانیم از اطلاعات‌مان در برابر این خطرات محافظت کنیم.

از تأثیرات هوش مصنوعی بر روی مشاغل و اشتغال گرفته تا نگرانی‌های مربوط به انتشار خبرهای جعلی، سوگیری‌ها و امنیت و حریم خصوصی، از جمله تهدیدهای هوش مصنوعی هستند، که در ادامه علاوه بر تمرکز بر کاربرد هوش مصنوعی به مضرات آن نیز خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

بهترین سایت ها برای شبیه سازی صدا از طریق هوش مصنوعی

عکس : چهره زن ایرانی از نگاه هوش مصنوعی

خطرات هوش مصنوعی

خطرات هوش مصنوعی
خطرات هوش مصنوعی

عدم آشنایی با یک پدیده، یک مکان، نتایج یک عمل و … و به طور کل عدم آگاهی باعث ایجاد ترس در انسان می‌شود. زمانی که اکثر مردم با تکنولوژی‌های ساده آشنا نیستند، دنیا به سمت استفاده بیشتر از هوش مصنوعی پیش می‌رود. به همین دلیل نیز در وهله اول انسان دچار ترس می‌شود. هوش مصنوعی می‌تواند کارهایی را انجام دهد که قبلاً فقط انسان‌ها می‌توانستند آن ها را انجام دهند.

هوش مصنوعی اکنون می‌تواند از آثار هنری و مقالات گرفته تا گزارش‌های علمی و غیره را دقیقا مشابه و حتی بهتر از انسان تولید کند. با این حال، کارشناسان نگران هستند که سیستم های هوش مصنوعی ممکن است اطلاعات نادرست، تهدیدات امنیت سایبری، از دست دادن شغل و سوگیری سیاسی ایجاد کند.

به عنوان مثال، سیستم های هوش مصنوعی می توانند ایده های پیچیده را به طور منسجم و سریع به دلیل مجموعه داده ها و اطلاعات عظیمی که دارند بیان کنند. با این حال، اطلاعاتی که توسط هوش مصنوعی برای تولید پاسخ ها استفاده می شود، به دلیل ناتوانی هوش مصنوعی در تشخیص داده های معتبر، نادرست است. بنابراین استفاده از سیستم های هوش مصنوعی ممکن است این اطلاعات نادرست را در نوشته ها، متون و مقالات دانشگاهی ترویج کند.

خطرات هوش مصنوعی
خطرات هوش مصنوعی

علاوه بر این، الگوریتم‌هایی که قابلیت‌های عملیاتی هوش مصنوعی را تشکیل می‌دهند توسط انسان‌هایی با سوگیری‌های سیاسی و اجتماعی ساخته می‌شوند. اگر بشریت برای جستجوی اطلاعات به هوش مصنوعی متکی شود، این سیستم‌ها می‌توانند تحقیقات را به گونه‌ای سازماندهی کنند که به نفع یک طرف سیاسی باشد.

هوش مصنوعی مزایای زیادی برای انسان دارد، از جمله ساده کردن کارهای پیچیده و روزمره و می تواند به عنوان یک دستیار، هفت روز هفته و 24 ساعته در خدمت شما باشد. با این حال، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که از کنترل خارج شود.

اظهارات جنجالی ایلان ماسک درباره فناوری هوش مصنوعی [+جزئیات]

از جمله مضرات هوش مصنوعی :

  • خطر برای مشاغل
  • خطر انتشار محتوای جعلی و نادرست
  • خطر ایجاد تعصب، تبعیض و جانبداری
  • خطر تضعیف امنیت و افشای داده های خصوصی
  • خطر انتشار بدافزار و ویروس
  • خطر ایجاد ماشین‌های هوشمند و خود مختار
خطرات هوش مصنوعی
خطرات هوش مصنوعی

با استفاده از توانایی‌های هوش مصنوعی، بدافزارها می‌توانند به صورت خودکار و به طور مداوم ایجاد شوند. علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند بدافزارها را بهبود بخشد و روش‌های جدیدی برای مهندسی و گسترش آن‌ها ارائه دهد.

چگونه می‌تواند برای مشاغل خطرناک باشد؟ به این صورت که هوش مصنوعی برای کارفرما به صرفه تر خواهد بود و کارفرما به جای نیروی کار از هوش مصنوعی بهره می‌برد.

چگونه محتوای جعلی منتشر می‌شود؟ این محتواهای جعلی می‌توانند شامل مقالات، گزارش‌ها و حتی ویدئوهایی با قابلیت اقناع بالا باشند که خطر جدی‌ را برای جامعه به وجود می‌آورد، زیرا ممکن است باعث گمراهی افراد، افزایش اختلافات اجتماعی و تضعیف اعتماد عمومی شود. همچنین، این خبرهای جعلی می‌توانند تأثیر منفی بر رسانه‌ها و سیاست‌ها داشته باشند و فرآیندهای تصمیم‌گیری را به خطر بیاندازند.

از آنجا که سیستم‌های هوش مصنوعی از اطلاعات و داده‌های موجود یاد می‌گیرند و در این داده ها نیز ردپایی از تعصبات و تبعیض موجود است بنابراین اگر داده‌های مورد استفاده بیش از حد تعصبی یا ناعادلانه باشند، سیستم هوش مصنوعی نیز این تعصبات را تقویت کند و در تولید محتواها و تصمیم‌گیری‌های خود تمایل به تبعیض پیدا می‌کند.

استفاده گسترده از هوش مصنوعی می‌تواند باعث به خطر افتادن امنیت و حریم خصوصی فردی و سازمانی شود. برخی از تهدیدات امنیتی شامل نفوذ به شبکه‌ها، جاسوسی، دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی و سرقت اطلاعات است که می‌تواند منجر به آسیب دیدن فردی و سازمانی و نقض حریم خصوصی شود.

بسیاری از محققان نگرانند که سیستم‌های هوش مصنوعی به سطحی ارتقا پیدا کنند که اراده خودشان را توسعه دهند و اقداماتی را انجام دهند که با منافع انسان در تضاد باشد یا حتی موجودیت انسان را تهدید کند. در رابطه با این مسئله فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری تا کنون ساخته شده است. ایکس من، جهان غرب و … نمونه‌هایی از آن هستند.

پاسخ ترسناک هوش مصنوعی بینگ به پرسش ساده [+جزئیات]

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *