نقد انیمیشن قرمز شدن (Turning Red 2022) ؛ عجیب‌ترین شکل ممکن برای بلوغ!

“می” دختری 13 ساله است که با روشی عجیب به بلوغ می‌رسد. تغییری که هر دختر نوجوانی آن را تجربه می‌کند اما میِ قصه ما آن را به شکل دیگری تجربه می‌کند. در نقد انیمیشن قرمز شدن به فیلمی می‌پردازیم که با فُرمِ فانتزی و قصه نسبتا جذاب خود مخاطب را با خود همراه می‌کند.

قرمز شدن یک فیلم انیمیشن کمدی فانتزی آمریکایی محصول سال ۲۰۲۲ است که توسط استودیو انیمیشن پیکسار تولید و توسط استودیو والت دیزنی موشن پیکچرز توزیع شده است. کارگردانی آن را Domee Shi در اولین کارگردانی خود انجام داد و شی و جولیا چو آن را نویسندگی کردند.

صداپیشگان: Rosalie Chiang، Sandra Oh، Ava Morse، Hyein Park، Maitreyi Ramakrishnan، Orion Lee، Wai Ching Ho، Tristan Allerick Chen و James Hong هستند. این بیست و پنجمین فیلم بلند پیکسار است. در ادامه متن اسپویل وجود دارد.

نقد انیمیشن قرمز شدن

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد انیمیشن قرمز شدن خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد Turning Red 2022
نقد Turning Red 2022

پلات اصلی این فیلم این جمله است: “می یک دانش‌آموز 13 ساله چینی-کانادایی است که به دلیل یک نفرین (طلسم) ارثی، به یک‌باره و در طی یک شب، به پاندای غول‌پیکری تبدیل می‌شود.”

این اولین فیلم پیکسار است که صرفا توسط یک زن کارگردانی شده است و دومین فیلمی است که پس از Up (2009) یک شخصیت اصلی آسیایی را به نمایش می‌گذارد.

خلاصه نقد و بررسی در یک نگاه

نقد تکنیکی و محتوایی

نقد انیمیشین قرمز شدن, نقد فرمز شدن, نقد فیلم قرمز شدن
نقد انیمیشن قرمز شدن, نقد فرمز شدن, نقد فیلم قرمز شدن

در ابتدای امر باید عرض کرد توجه ویژه صنعت سینمای آمریکا به چین و فرهنگش در روزهای اخیر توجه بنده را جلب کرده است. این مسئله اخیرا در فیلم‌هایی همچون After Yang و همین Turning Red که مورد نقد است، مشاهده می‌شود.

داستان انیمیشن قرمز شدن در مورد دختری چینی-کانادایی است که در سال 2002 در تورنتو زندگی می‌کند. می به مراقبت از معبد خانواده که به جدشان، سان یی اختصاص داده شده است کمک می‌کند و تلاش می‌کند تا مادر سختگیر و بیش از حد محافظ‌کارِ خود، مینگ را مفتخر کند.

تکنیک استفاده شده در این انیمیشن همان سه بعدی همیشگی این‌روزهای والت‌دیزنی است با این تفاوت که مولف اثر تصمیم گرفته فانتزی بودن کاراکترها را نگه دارد و بجای سوپر رئال نشان دادن فضا و کاراکترها سعی در عروسکی دیده شدن کاراکترها داشته است که در نقد Turning Red 2022 حائز اهمیت است.

پرداخت انیمیشن قرمز شدن به مسئله پریود به نظر کمی به کارِ جهان سوم بیاید چون در فرهنگ خانوادگی و در بحث آموزش مدارسِ فرنگ این مفاهیم و دغدغه‌ها خیلی زود به پسرها و دخترها توضیح داده می‌شود.

فلذا در نقد Turning Red چینی بودن کاراکتر اصلی هم اینجا توجیح اقتصادی خودش را برای پیکسار و والت‌دیزنی پیدا می‌کند و البته باید از غربِ مهربان ممنون باشیم که به دخترهای نوجوان ما پریود شدن را با خرسِ قرمز و به ملودرام‌ترین حالت ممکن توضیح می‌دهند.

روندِ روایی

نقد انیمیشن سرخ شدن, نقد Turning Red 2022, نقد Turning Red
نقد انیمیشن سرخ شدن, نقد Turning Red 2022, نقد Turning Red

در ادامه داستان قرمز شدن مینگ علاقه‌مندی می به کارمند فروشگاه را متوجه می‌شود و به طور ناخواسته، می را در ملاء عام شرمنده می‌کند. از جمله در مقابل تایلر که یک قلدر است. این اتفاق باعث می‌شود می یک کابوس واضح با پانداهای قرمز ببیند.

صبح روز بعد می از خواب بیدار می‌شود و می‌بیند که به یک پاندا بزرگ قرمز تبدیل شده است. پس از پنهان شدن از پدر و مادرش می متوجه می‌شود که او فقط زمانی متحول می‌شود که در اوج احساسات است.

مینگ و جین، پدر می، توضیح می‌دهند که سون یی برای محافظت از دخترانش این کار را کرده است و از آن زمان به بعد هر یک از اعضای زن خانواده نیز وقتی به سن بلوغ می‌رسند، دگرگون می‌شوند.

نقد انیمیشن قرمز شدن

نقد انیمیشین قرمز شدن
نقد انیمیشن قرمز شدن

این امر ناخوشایند و خطرناک شده است بنابراین روح پاندای قرمز باید با مراسمی مُهر و موم شود. شبی که بعد از یک ماه اتفاق می‌افتد. دوستانِ می به طور ناخواسته تغییر شکل او را متوجه می‌شوند و به آن علاقه دارند و می متوجه می‌شود که تمرکز روی آنها به کنترل پاندای قرمز درون او کمک می‌کند.

مینگ به می اجازه می‌دهد تا زندگی عادی خود را از سر بگیرد اما اجازه نمی‌دهد می در کنسرت شرکت کند. دختران مخفیانه شروع به جمع‌آوری پول برای بلیط در مدرسه می‌کنند و از محبوبیت شکل پاندای قرمز سوء‌استفاده می‌کنند.

می موافقت می‌کند که به عنوان پاندای قرمز در جشن تولد تایلر شرکت کند تا آخرین بلیط را پوشش دهد. در مهمانی می متوجه می‌شود که کنسرت در واقع در شب آیینی او خواهد بود.

او عصبانی می‌شود و زمانی که تایلر به خانواده‌اش توهین می‌کند به او حمله می‌کند و بچه‌های دیگر را می‌ترساند. مینگ فعالیت‌های اخیر می را متوجه می‌شود و دوستانش را به خاطر فساد و سوء‌استفاده از می تنبیه می‌کند. می نمی‌تواند از دوستانش دفاع کند زیرا شرمنده است و می‌ترسد در مقابل مادرش بایستد. با نقد انیمیشن Turning Red همراه فیگار باشید.

نقد انیمیشن قرمز شدن

نقد انیمیشین قرمز شدن
نقد انیمیشن قرمز شدن

مادربزرگ می و خاله‌هایش برای کمک به مراسم او می‌آیند و این باعث ناراحتی مینگ می‌شود. همانطور که می خودش را آماده می‌کند، جین ویدیوهایی را که از خودش به عنوان پاندا قرمز با دوستانش گرفته است پیدا می‌کند و به او می‌گوید که نباید خجالت بکشد.

در طول مراسم درست زمانی که شکل پاندای قرمز قرار است مهر و موم شود می تصمیم می‌گیرد تا قدرت خود را حفظ کند. او این مراسم را رها می‌کند تا با دوستانش در کنسرت SkyDome شرکت کند.

می در هنگام فرار از معبد به طور ناخواسته به طلسم مادرش آسیب رساند. مینگ خشمگین به یک پاندای قرمز به اندازه کایجو تبدیل می‌شود و کنسرت را مختل می‌کند و قصد دارد می را به زور پس بگیرد. این در حالی است که تماشاگران پنهان می‌شوند و فرار می‌کنند. می و مینگ در مورد استقلال می با هم بحث می‌کنند و می به طور تصادفی مادرش را ناک اوت می کند.

نقد انیمیشن قرمز شدن

نقد انیمیشین قرمز شدن
نقد انیمیشن قرمز شدن

بقیه اعضای خانواده نیز برای کمک می‌آیند. همه زنان طلسم‌های خود را می‌شکنند تا از فرم‌های پاندای قرمز رنگ خود برای کشیدن مینگ به یک دایره آیینی جدید استفاده کنند.

زنان دیگر پانداهای قرمز خود را در طلسم‌های جدید پنهان می‌کنند اما می تصمیم می‌گیرد تا پانداهای خود را حفظ کند و مینگ می‌پذیرد که دارد راه خودش را پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

اولین کارگردان زنِ پیکسار ؛ شی

نقد انیمیشن Turning Red, داستان انیمیشن قرمز شدن, داستان قرمز شدن 
نقد انیمیشن Turning Red, داستان انیمیشن قرمز شدن, داستان قرمز شدن

در ادامه نقد انیمیشن سرخ شدن به کمی هم به کارگردان اثر می‌پردازیم. شی فیلم کوتاه بائو پیکسار را در سال 2017 به پایان رسانده بود که پیکسار از او دعوت کرد تا سه ایده برای یک فیلم کامل ارائه دهد. مفاهیم او همگی بر پایه بلوغ با محوریت دختران نوجوان بود. با مفهومی که تبدیل به قرمز شدن از سنگ‌های بنای آن بود.

بر اساس دختری که یک “بلوغ جادویی” را پشت سر می‌گذارد. شی آن را بر اساس تجربیات شخصی خود نوشته است. شی گفته است: “همه آنجا بوده‌اند. همه 13 ساله بوده‌اند و احساس می‌کنند در حال تبدیل شدن به یک جانور وحشی، مودار و هورمونی هستند و فکر می‌کنم به همین دلیل است که Pixar به سمت آن کشیده شد.”

نقد انیمیشن قرمز شدن

نقد انیمیشین قرمز شدن
نقد انیمیشن قرمز شدن

شی به عنوان نویسنده و کارگردان فیلم کامل بعدی پیکسار در 8 می 2018 اعلام شد و او اولین زنی بود که به تنهایی یک فیلم پیکسار را کارگردانی کرده است. او همچنین اولین کارگردان انفرادی پیکسار برای یک فیلم بلند است.

در نقد فیلم قرمز شدن باید اشاره کرد گروه خلاق فیلم اولین تیم کاملا زن برای پیکسار بودند، که مدیر عامل پیکسار، جیم موریس درین مورد گفته است: “بسیار ارگانیک اتفاق افتاد و نه از روی قصد.”

بیشتر بخوانید:

الهام از مکان‌های واقعی

نقد انیمیشین قرمز شدن, نقد فرمز شدن, نقد فیلم قرمز شدن, نقد انیمیشن سرخ شدن
نقد انیمیشن قرمز شدن, نقد فرمز شدن, نقد فیلم قرمز شدن, نقد انیمیشن سرخ شدن

این انیمیشن بیشتر شبیه یک نسخه بسیار نرم، رنگارنگ، جادویی، بت و تقریبا نوجوان‌پسند است“. این شامل جلب محبوبیت گروه‌های پسرانه در آغاز هزاره و نحوه واکنش دختران نوجوان به آنها می‌شود.

انیماتورهای پیکسار از مکان‌های مختلف در اطراف کالیفرنیای شمالی برای الهام گرفتن و ارجاعات بصری بازدید کردند. آنها پانداهای قرمز را در باغ وحش سانفرانسیسکو مطالعه کردند و به معماری در محله چینی‌ها در سانفرانسیسکو و معبد بوک‌کای در مریسویل نگاه کردند.

شی نگاه کلی فیلم را به عنوان “رویای آسیایی” توصیف کرد. چندین انیمه بر ظاهر فیلم تاثیر گذاشتند از جمله: Sailor Moon، Ranma ½، Fruits Basket، و Inuyasha.

با نقد فرمز شدن متوجه می‌شویم این فیلم به بلوغ می‌پردازد اگرچه فیلم مستقیما از تغییرات بیولوژیکی صحبت نمی‌کند. به عنوان مثال، مادر می واکنش می به تغییر شکلش را با اولین قاعدگی اشتباه می‌گیرد.

شی گفت که آنها درباره بحث در مورد این موضوعات در فیلم “عذرخواهی نمی‌کنند”. عنوان قرمز شدن استعاره از پریود شدن است. به گفته شی، رنگ قرمز همچنین نشان دهنده احساسات دیگری است که نوجوانان تجربه می‌کنند، مانند خجالت یا شهوت. شی و کارکنانش می‌ترسیدند که مدیران استودیو بخواهند صحنه‌های مربوط به بلوغ را حذف کنند، اما این صحنه‌ها پذیرفته شد.

فروش

نقد Turning Red 2022, نقد Turning Red, نقد انیمیشن Turning Red, داستان انیمیشن قرمز شدن, داستان قرمز شدن 
نقد Turning Red 2022, نقد Turning Red, نقد انیمیشن Turning Red, داستان انیمیشن قرمز شدن, داستان قرمز شدن

از 21 مارس 2022، Turning Red 8.4 میلیون دلار در خارج از ایالات متحده و کانادا به دست آورده است. این فیلم در آخر هفته افتتاحیه 3.8 میلیون دلار از 12 بازار بین‌المللی به دست آورد، با افتتاحیه‌های رتبه دوم در عربستان سعودی (920000 دلار)، لهستان (430000 دلار) و امارات متحده عربی (420000 دلار). در آخر هفته دوم خود 2.8 میلیون دلار به دست آورد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد انیمیشن قرمز شدن سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.

 


4 thoughts on “نقد انیمیشن قرمز شدن (Turning Red 2022) ؛ عجیب‌ترین شکل ممکن برای بلوغ!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *