نقد فیلم Pinocchio ؛ یک لایو اکشنِ خوب با سناریوی ضعیف

نقد فیلم Pinocchio به اثری فول اکشن و جذاب می‌پردازد که بر اساس رمانی قدیمی و دوست‌داشتنی ساخته شده است. همراه فیگار بمانید.

فیلم با شکستن دیوار چهارم شروع می‌شود و جیرجیرکی گوگولی با مخاطب وارد گفتگو می‌شود. گفتگویی که در انتهای فیلم نیز در جریان است و پایانِ خوش را رقم می‌زند. جیرجیرکی که بخشِ بزرگی از بارِ ریتمیکِ فیلم روی دوش او قرار دارد.

نقد فیلم Pinocchio

لایو اکشنی با سناریوی ضعیف

فهرست مطالبِ نوشتار نقد فیلم Pinocchio به شرح زیر است:

پینوکیو فیلم لایو اکشن آمریکایی در ژانر درام، موزیکال و فانتزی به کارگردانی رابرت زمکیس بر پایهٔ فیلمنامه‌ای از زمکیس و کریس وایتز و تهیه‌کنندگی والت دیزنی پیکچرز است. این فیلم یک بازسازی از فیلم پینوکیو (۱۹۴۰) است که خود بر اساس کتاب ایتالیایی ماجراهای پینوکیو در سال ۱۸۸۳ اثر کارلو کلودی ساخته شده‌است.

فیلم Pinocchio 2022

نقد فیلم Pinocchio
نقد فیلم Pinocchio

در این فیلم تام هنکس، سینتیا اریوو و لوک ایوانز به همراه بنجامین ایوان اینسورث، جوزف گوردون لویت، کیگان-مایکل کی و لورین براکو در صداپیشگی نقش آفرینی می‌کنند. پینوکیو در ۸ سپتامبر ۲۰۲۲ در دیزنی پلاس منتشر شد. برخلاف فیلم سال 1940، این نسخهٔ لایو اکشن نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان دریافت کرده که آن را فاقد جذابیت فیلم اصلی دانستند.

نقد فیلم Pinocchio
پینوکیو 2022

ساختار فیلم

نقد فیلم Pinocchio
پینوکیو 2022

فیلم A.I. Artificial Intelligence اسپیلبرگ به نظر من بهترین اقتباس ممکن از پینوکیو بود. البته برای یافتن استعاره و کنایه و نسبتِ هوش مصنوعی با اثرِ کارلو کلودی شاید نیاز به هوشِ طبیعیِ خوبی داشته باشید. البته پیش می‌آید که آثاری مانند همین فیلمی که مورد نقد است، رفتارهای عجیبی مانند سیاه‌پوست کردنِ پریِ مهربان انجام می‌دهد. البته بعد از سیاه‌پوست شدنِ لُرد مکبث (The Tragedy of Macbeth)، دیگر هیچ انتظاری از این دم و دستگاه ندارم. مخصوصا اگه پای دیزنی پلاس و یا نتفلیکس در میان باشد.

فیلم Pinocchio 2022

نقد فیلم Pinocchio
نقد فیلم Pinocchio

پریِ مهربانی که به یکباره با بازیِ بدِ خانم سینتیا اریوو شروع به آواز خواندن می‌کند، با آن صدای بد و فالش. صرفا برای اینکه فیلمی موزیکال است دلیل نمی‌شود هر لحظه که سناریست و یا کارگردان اراده می‌کند شروع کند به رقصیدن و آواز خواندن (مخصوصا وقتی پیرمردی مهربان در خانه خواب است : )))

در پینوکیو 2022 روند فیلم‌نامه پر است از تقلیل‌گرایی در مفهومِ والای داستانِ پینوکیو. از مسخره نشان دادنِ پری بگیرید تا حضور کم‌رنگِ گربه و روباه در فیلم. به نظر من داستان پینوکیو چیزی بیش از این‌هاست. نگاه دقیق به سیر داستان و تحلیل محتوایی آن، نشان می‌دهد که پینوکیو داستانی درباره آسیب‌شناسی و منزلت دانایی است.

فیلم Pinocchio 2022

نقد فیلم Pinocchio
نقد فیلم Pinocchio

آدمکی چوبی با از سر گذراندن ماجراهایی، لیاقت آن را پیدا می‌کند که به انسانی واقعی تبدیل شود. ظرافت اصلی داستان در همین نکته است. چه چیزی پینوکیو را از آدمکی چوبی به انسانی واقعی تغییر می‌دهد؟ اخلاق و آموختن راه و رسم زندگی در جریان داستان، تنها یک وجه قضیه است. به نظر من، پینوکیو با دانایی به جایگاه انسان بودن می رسد و فرشته مهربان داستان نیز در واقع فرشته دانایی است.

فلسفه‌ی پینوکیو

نقد فیلم Pinocchio
نقد فیلم Pinocchio

اما داستان واقعی پینوکیو چیست ؟ پینوکیو، داستان زندگی خود ماست، داستان ناشی گری‌ها، سطحی نگری‌ها، خوش‌خیالی‌ها و نادانی هایمان. پینوکیو مسیر زندگی انسان را نشان می‌دهد، مسیری که بشریت با فرگشت طی می‌کند، با این تفاوت که در پایان این مسیر، پینوکیو آدم می‌شود ولی خیلی انسان‌ها را سراغ دارم که آدم به دنیا می‌آیند و گوساله از دنیا می‌روند.

Pinocchio

نقد فیلم Pinocchio
نقد فیلم Pinocchio

پیش از شروع کتاب جمله‌ای از کروچه نقل شده است: “چوبی که پینوکیو از آن تراشیده شده، بشریت نام دارد.” این جمله در من تأثیر عجیبی بر جای گذاشته است. شاید به همین دلیل تصورم در مورد پینوکیو تغییر پیدا کرده است و آن را داستانی عادی و صرفا اخلاقی نمی‌دانم.

Pinocchio

نقد فیلم Pinocchio
نقد فیلم Pinocchio

پینوکیو، داستان بشریت را روایت می‌کند. هر کدام از ماجراهای پینوکیو به نوعی بیانگر تجربه‌های بشری است. جهل، ناشی‌گری، راحت‌طلبی و تن‌آسایی، خوش‌خیالی و فراموشی (که کیمیاست) از اصلی‌ترین موانع دانایی محسوب می‌شوند، محورهای اصلی داستان پینوکیو را تشکیل می‌دهند.

فلسفه‌ی فیلم

نقد فیلم Pinocchio
نقد فیلم Pinocchio

حال در این فیلم کدام یک از مفاهیم که ذکر کردم پرداخت شده است؟ صرفا با لایواکشنی جذاب طرف هستیم که می‌توانیم یک ساعت و چهل دقیقه خود را با آن بگذرانیم. کدام بچه با دیدن این فیلم دچار تفکر می‌شود؟ متاسفانه دیزنی پلاس مثل سرطان دارد گند می‌زند به هرچه که قبلا بوده و نبوده و پول و قدرتش در حدی است که نمی‌شود جلواش ایستاد.

Pinocchio

نقد فیلم Pinocchio
پینوکیو 2022

در انتهای داستانِ واقعی پینوکیو دیگر آدمک چوبی نیست، به انسان تبدیل شده است و دنبال پینوکیوی چوبین پیشین می‌گردد. ژپتو، آدمک چوبی را به او نشان می‌دهد. پینوکیو به آدمک چوبی خیره نگاه کرد و گفت: چه مسخره‌ای بودم آن زمان که آدمک چوبی بودم! خوشبختانه اینک آدم راست راستکی شده‌ام.

ما به کجا رسیده‌ایم و چه وضعی داریم؟ چوبِ ما برای جلب توجه در اینستاگرام و… لایک گدایی می‌کند. غذا که میخوریم استوری‌اش می‌کنیم تا به بقیه بگوییم… از باسن و بازوی خود عکسِ هنری می‌گیریم که بگوییم… چوبی که پینوکیو از آن تراشیده شده، بشریت نام دارد. این بشریت اکنون در چه حال و روزی به سر می‌برد؟

Pinocchio

نقد فیلم Pinocchio
نقد فیلم Pinocchio

کارلو کلودی به واقع شاهکاری جهانی خلق کرده است. گاهی حرف‌های جدی را هم می‌توان به زبان ساده گفت (مانند شازده کوچولو)، البته یافتن چنین زبانی کار هر کسی نیست ولی نویسنده پینوکیو از عهده این کار سنگین برآمده است. پینوکیو داستان زندگی ماست. آیا همچنان که در آغاز راه شبیه پینوکیو هستیم به پایانی مشابه خواهیم رسید؟

لایو اکشن چیست؟

نقد فیلم Pinocchio
نقد فیلم Pinocchio

بعد از داستان پینوکیو در نقد پینوکیو باید به فرم فیلم نیز بپردازیم. لایو اکشن به معنی حرکتِ زنده نوعی فیلمسازی یا فیلم‌برداری است که به جای پویانمایی از تصویربرداری استفاده می‌کند. گاهی آثار هنری زنده را با پویانمایی ترکیب می‌کنند. لایو اکشن برای تعریف نوعی فیلم، بازی ویدئویی یا رسانه بصری مشابه استفاده می‌شود. گاهی به اشتباه پویانمایی فوتورئالیستی، به خصوص پویانمایی رایانه‌ای مدرن، با عنوان لایو اکشن توصیف می‌شود، مانند برخی گزارش‌های رسانه‌ای دربارهٔ بازسازی شیرشاه در سال ۲۰۱۹. طبق تعریف دیکشنری انگلیسی کمبریج، لایو اکشن شامل انسان‌های واقعی یا حیوانات است، نه مدل‌ها یا تصاویر کشیده یا تولید شده توسط کامپیوتر.

Pinocchio

نقد فیلم Pinocchio
نقد فیلم Pinocchio

نخستین فیلم لایو اکشن دیزنی، جزیره گنج در سال ۱۹۵۰ بود. مری پاپینز (۱۹۶۴) و چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ (۱۹۸۸) نمونه‌هایی از لایو اکشن‌های دیزنی و فیلم‌های مخلوط با پویانمایی دیزنی هستند. پس از موفقیت مارول و پیکسار، شرکت والت دیزنی تصمیم گرفت که انیمیشن‌های قبلی‌اش از جمله کتاب جنگل (۱۹۹۴) را بازسازی کند. (این انیمیشن در سال ۲۰۱۶، به شکل لایو اکشن مخلوط با پویانمایی رایانه‌ای واقع‌گرایانه بازسازی شد).

داستان پینوکیو

نقد فیلم Pinocchio
نقد پینوکیو

ماجراهای پینوکیو رمانی ایتالیایی نوشته کارلو کلودی (Carlo Collodi) در قرن نوزدهم است. شخصیت اصلی این رمان آدمکی چوبی به نام پینوکیو است که دماغ چوبی او مشخصهٔ بارز این شخصیت تخیلی است. در سال ۱۸۸۱ پینوکیو در یک مجلهٔ کودکان ایتالیایی توسّط کارلو لورنزینی چاپ شد. نام مستعار او کارلو کلودی که این نام را از روستای زادگاه مادرش وام گرفت.

Pinocchio

نقد فیلم Pinocchio
نقد پینوکیو

داستان در مورد پیرمرد نجاری است که بچه‌ای ندارد و تنهاست. پدر ژپتو به‌همراه یک گربه و دارکوب که با درست کردن اشیاء چوبی امرار معاش می‌کند. او با درست کردن عروسکی چوبی به اسم پینوکیو باور می‌کند که کودکی دارد. فرشته‌ای مهربان وقتی متوجه آرزوی قلبی پیرمرد می‌شود، با زنده کردن عروسک آرزوی پیرمرد را برآورده می‌کند. مدتی می‌گذرد، پدر ژپتو پینوکیو را مثل تمام کودکان به مدرسه می‌فرستد.

Pinocchio

نقد فیلم Pinocchio
نقد پینوکیو

پینوکیو در راه مدرسه از روی سادگی و خوش‌قلبی گول روباه مکار و گربه نره را می‌خورد و به تماشای نمایشخیمه‌شب‌بازی می‌رود. در آنجا روباه مکار او را به صاحب خیمه‌شب‌بازی می‌فروشد. پینوکیو با جوجه اردک همراهش جینا به‌ناچار در آنجا می‌ماند و به‌همراه آن‌ها از شهری به شهر دیگر می‌رود و ستارهٔ نمایش خیمه‌شب‌بازی می‌شود؛ تا این‌که تصمیم به بازگشت به خانه را می‌گیرد و در راه باز فریب روباه مکار را می‌خورد و سکه‌هایی را که از صاحب خیمه‌شب‌بازیگرفته بود از دست می‌دهد و در جنگل با پری مهربان آشنا می‌شود.

پری که از پدر ژپتو اجازه گرفته بود مدتی از پینوکیو مراقبت می‌کند و به او درس حساب می‌دهد. یک بار به‌دلیل بازی‌گوشی به شهر احمق‌ها رفته و پشیمان برمی‌گردد؛ هنگام برگشت به خانه باز به دام روباه مکار و گربه نره می‌افتد و ماجراهای بسیاری رخ می‌دهد و با این‌که بارها گول آن‌ها را می‌خورد ولی باز هر بار با سادگی و خوش‌قلبی با آن‌ها دوست می‌شود؛ تا این‌که سرانجام برای یافتن پدر ژپتو به دریا می‌رود و او را در شکم نهنگ پیدا می‌کند و پس از نجات‌یافتن و پایان‌یافتن سفرها در آخر توسط پری مهربان به انسان تبدیل می‌شود.

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Pinocchio سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *