نقد و بررسی فیلم Shazam! Fury of the Gods 2023

فیلم شزم: خشم خدایان ، از مهم‌ترین فیلم‌های کمپانی دی سی در سال 2023 بود که در ادامه، با نقد فیلم Shazam 2023 همراه شما خواهیم بود.

شزم خشم خدایان یا همان Shazam! Fury of the Gods 2023 ، یک فیلم ابرقهرمانی آمریکایی محصول سال ۲۰۲۳ است که بر اساس شخصیت Shazam از دی سی کامیکس ساخته شده است و ما در ادامه‌ی این نوشتار، نقد Shazam Fury of the Gods 2023 را انجام خواهیم داد.

این فیلم توسط New Line Cinema ،DC Studios، و شرکت Safran تولید و توسط Warner Bros. Pictures توزیع شده است. این فیلم، دنباله‌ی فیلم شزم 2019 Shazam می‌باشد و دوازدهمین قسمت از DC Extended Universe (DCEU) است که در ادامه، به بررسی فیلم شزم 2 خواهیم پرداخت.

این فیلم به کارگردانی دیوید اف سندبرگ، تهیه کنندگی پیتر سافران و نویسندگی هنری گیدن و کریس مورگان ساخته شده و زاکاری لوی، آشر آنجل، جک دیلن گریزر ، ریچل زگلر، گریس کارولین کری، آدام برودی، راس باتلر، میگان گود، لوسی، جیمون هونسو و هلن میرن در آن ایفای نقش کرده‌اند. فیلمبرداری اصلی این فیلم، در ماه می 2021 در آتلانتا، جورجیا آغاز شد و در اکتبر همان سال به پایان رسید.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های دی سی 2023، 2024 و تمام دوران

تاریخ انتشار فیلم های جدید دی سی از 2023 تا 2025

بهترین فیلم های دی سی 2022 تا 2024 و تمام دوران

500 تا از بهترین فیلم های دی سی جهان

نقد فیلم Shazam 2023

  • بیخود و بی‌جهت‌ترین فیلم تاریخ دی سی؟

شما میتوانید فهرست تحلیل فیلم Shazam 2023 را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

نقد فیلم Shazam 2023
نقد Shazam Fury of the Gods 2023

Shaza! Fury of the Gods در 14 مارچ 2023 در سالن تئاتر فاکس ویلج در محله وست وود لس آنجلس به نمایش گذاشته و در 17 مارچ در ایالات متحده اکران شد. این فیلم با نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان مواجه شد که آن را ضعیف‌ترین فیلم کمپانی دی سی می‌دانستند.

همچنین این فیلم، پس از یک ماه بر روی پرده سینما بودن، به صورت اورجینال منتشر شد. همچنین نمرات این فیلم در وبسایت راتن تومتوز 50 درصد از 100 درصد شد و در متاکریتیک نمره پایین 49 را دریاقت کرد و در ادامه، با نفد فیلم Shazam 2 با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

شزم کیست؟

نقد فیلم Shazam 2023
تحلیل فیلم Shazam 2023

شِزَم یا همان Shazam، یک شخصیت خیالی در کتاب‌های کامیک آمریکایی منتشر شده توسط دی‌سی کامیکس است. این شخصیت توسط بیل پارکر و سی.سی. بک در ابتدا برای انتشارات فاست کامیکس خلق شده بود که برای اولین بار در شماره‌ی ۲ از مجموعه کمیک ویز کامیکس فوریه ۱۹۴۰ حضور پیدا کرد.

او جادوگری باستانی است که به بیلی بَتسون جوان قدرت تبدیل شدن به ابرقهرمانی به نام کاپیتان مارول را می‌دهد. دی‌سی کامیکس سپس از سال ۱۹۷۳، ماجراجویی‌های کاپیتان مارول را تحت عنوان شزم! به نام خود ثبت کرد.

حدود ۹۰۰۰ سال پیش، زمانی که شزم تنها یک پسر جوان چوپان بود، توسط شش خدای فراموش شده برای تبدیل به قهرمان آن‌ها برگزیده شد. با به زبان آوردن کلمه جادویی ولارم، این پسر تبدیل به یک قهرمان می‌شد. سال‌ها بعد او فردی به‌شمار می‌رفت که مسئولیت اعطای این قدرت به تث ادم و بیلی بَتسون را به عهده داشت. در ادامه با نقد فیلم Shazam 2023 خهمراه شما خواهیم بود.

روایت

نقد فیلم Shazam 2023
بررسی فیلم شزم 2

این فیلم، دنباله‌ای بر ماجراجویی ابرقهرمانی بچه‌های دوست داشتنی 2019 Shazam می‌باشد که دوباره به شش فرزند خوانده فیلادلفیا می‌پیوندد که دارای مجموعه‌ای از قدرت‌های جادویی هستند. فیلم با اشاره‌ای حیله‌گرانه به فیلم سریع و خشمگین این را تصدیق می‌کند.

در این فیلم، که بدون شک ضعیف‌ترین اثر ساخته شده‌ی کمپانی دی سی نیز می‌توان آن را نام برد، اشاره به برخی از عناصر فیلم‌های مختلف دیده می‌شود که به عروسک آنابل، تیشرت‌های مختلف از فیلم‌های برادران وارنر اشاره می‌کند و به قدری این را تکرار می‌کند که بیننده خسته می‌شود و تبدیل به کلیشه می‌شود.

روایت فیلم، شوخی‌های بی‌مزه و فوق‌العاده کلیشه‌ای را در بر می‌گیرد که حتی برای یک دورهمی آخر هفته نیز توصیه نمی‌شود. شوخی‌های شخصیت اصلی به قدری تکرار می‌شود که بیننده شزم را به جای اینکه یک شخصیت شوخ بداند، آن را خنگ فرض می‌کند؛ در صورتی که در تمام کمیک‌ها، او صرفاً شوخی‌های جالبی انجام می‌دهد.

تصمیم‌های غیر عاقلانه، سوتی‌های مکرر داستانی که باگ‌های فراوانی را به فیلم اضافه کرد، نمی‌توانست فضای گیرایی را برای مخاطب تداعی کند. فضای فیلم، بسیار هالیوودی و تینیجرپسند بود که از این قضیه نیز از آن طرف بوم افتاد و آن تم ابرقهرمانی را حفظ نکرد.

فیلم، با تمرکز بر روی رابطه‌ی عاشقانه‌ی شخصیت‌هایی که به عنوان محوریت اصلی فیلم نبودند، آنقدر پیش رفت که به بک‌استوری شرورها توجه نشد و ما حتی متوجه نشدیم که هدف بزرگی که آن‌ها را بیدار کرده، چه بوده و کاری کرد که مانند دیگر شروران همه‌ی فیلم‌ها، بیننده صرفاً از آن‌ها بدشان بیاید. حتی خانواده‌ی شزم آنقدر زیاد هستند و بر روی آن‌ها وقت گذاشته نشده که حتی بیننده آن‌ها را فراموش می‌کند.

کمپانی دی سی، در سال 2023 توانست دو فیلم به اسم‌های بلک آدام و شزم خشم خدایان را منتشر کند که از لحاظ داستانی هیچ ربطی به یکدیگر ندارند و کمپانی برادران وارنر به هیچ وجه نتوانست ربطی بین این دو فیلم پیدا کند و این در صورتی اتفاق می‌افتد که بلک آدام، دشمن اصلی شخصیت شزم است.

جدا از اینکه هالیوود به طرز مسخره‌ای سعی دارد LGBTQ را نشان دهد و فرهنگسازی را دقیقاً برعکس کرده، در این فیلم هیچ وقتی برای نمادین نشان دادن حتی افراد این گرایش ندارد و صرفاً آن را در یک دیالوگ بی موقع و بدون اینکه لازم باشد، بیان می‌کند.

این فیلم دقیقاً هر چیزی که یک فیلم ابرقهرمانی کلیشه‌ای بخواهد را به شما نشان می‌دهد. در ابتدا، شما مطمعن هستید که قدرت قهرمان داستان اگر گرفته بشود، حتما بازخواهد گشت. مثال دوم، قهرمان همیشه برنده و شرور همیشه می‌بازد.سومین چیز، عاشق شدن و برگشتن نقش منفی دختر برای نجات قهرمان و آخرین مرحله هم می‌تواند در نهایت زنده ماندن قهرمان باشد.

جلوه‌های ویژه

نفد فیلم Shazam 2

جلوه‌های ویژه این فیلم که در نقد فیلم Shazam 2023 به آن می‌پردازیم، جلوه‌های ویژه افتضاحی نیست و حداقل از فیلم‌های آبکی دی سی، مانند Birds of Prey و Black Adam، و فاز چهارم مارول بهتر عمل کرده است؛ اما در هر صورت فیلمی که تماماً بر جلوه‌های ویژه می‌چرخد، نتوانسته آن جور که باید و شاید این فیلم را نجات دهد.

نداشتن چیزهای چشم‌گیری مانند یونیکورن‌های شیطانی که با اسمارتیز زام می‌شوند، بیشتر سوتی داستانی محسوب می‌شود تا جلوه‌های ویژه؛ اما باز هم نمی‌توان نمره‌ی بالایی به CGI این فیلم داد.

ساختار کلی فیلم

نقد فیلم Shazam 2023
نقد فیلم Shazam 2023

از ساختار کلی در نقد فیلم Shazam 2023 فیلم نیز نمی‌توان ایراد خاصی گرفت؛ اما همچنین تعریف هم نمی‌شود کرد. بازیگران خیلی خوب بازی نمی‌کنند، موسیقی متن نمی‌تواند نجات بخش یک سکانس حماسی باشد، فیلمبرداری عنصر عجیبی ندارد و ساختار سینمایی آنچنان نمی‌تواند شما را به وجد بیاورد.

ساختار فیلم، یک فیلم کمیکی خنده‌دار است که می‌تواند از بچه‌ی 10 تا 16 ساله را عمیقاً خوشحال کند و اتفاقات سرگرم‌کننده‌ی خوبی را به ارمغان بیاورد.

سکانس‌های پس از تیتراژ

نقد فیلم Shazam 2023
نقد فیلم Shazam 2023

سکانس‌های پس از تیتراژ فیلم نیز، مانند اتفاقات سینمای مارول پیش می‌رود و صرفاً گذاشته می‌شود تا مخاطب تا لحظه‌ی پایانی بر روی صندلی‌های سینما بنشیند و آخر نیز یک قهرمان یا شروری را معرفی کند.

تفاوت کاری که سینمای آشفته‌ی این روزهای دی سی نشان می‌دهد، این است که شرور یا قهرمان سری بعدی در کار نخواهد بود و حتی بیننده گیج می‌شود که چرا اصلا این سکانس ضبط شده است؛ مانند سکانس پایانی بلک آدام که بیننده را هایپ کرد و در این فیلم هیچ استفاده‌ای از آن نشد.

فیلم درکل جزو ضعیف‌ترین آثار دی سی به شمار می‌رود و اگر جزو کسانی هستید که طرفدار دنیای دی سی و حتی شخصیت شزم می‌باشید، این فیلم می‌تواند شما را حرص بدهد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Shazam 2023 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *