نقد و بررسی فیلم Beau Is Afraid ؛ ادیسه حماسی و سورئال بیماری پارانویا

فیلم بیو می‌ترسد 2023، جدیدترین فیلم کارگردان مریض آقای آری استر است که در ادامه به نقد و بررسی فیلم Beau Is Afraid خواهیم پرداخت.

فیلم جنجالی Beau Is Afraid یکی از پرحاشیه‌ترین و بهترین فیلم های 2023 بود که پس از اینکه برای منتقدین مختلف به نمایش گذاشته شد، با نقد Beau Is Afraid نمرات خوبی را کسب کرد.

فیلم جدید آری استر، در ژانر ترسناک رخ می‌دهد و نشان می‌دهد که این کارگردان تا چه حد به فیلم‌های این ژانر علاقه دارد. در تحلیل فیلم بیو می ترسد می‌بینیم که او با الهام‌برداری از دو فیلم قبلی خود یعنی Hereditary و Midsommar، و با اندکی فلسفه از جنس خیال خود، کاری می‌کند که بیننده هم بتواند از فیلم لذت ببرد، هم از این اثر متنفر باشد.

در بررسی بو می ترسو می‌بینیم که واکین فینیکس در نقش Beau، یک فرد که از بیماری پارانویا رنج می‌برد را بازی می‌کند. در این فیلم واکین فینیکس در نقش شخصیت اصلی، بو واسرمن، مردی آرام، اما پارانویا را بازی می‌کند که یک اودیسه سورئال را آغاز می‌کند تا به خانه برود و در مراسم تشییع جنازه مادرش شرکت کند تا با بزرگترین ترس‌هایش در طول راه مواجه شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های ترسناک تاریخ سینمای جهان

ترسناک ترین فیلم مریض 2023 و تمام دوران

گیج کننده ترین فیلم ترسناک 2023 و تمام دوران

نقد و بررسی فیلم Beau Is Afraid

شما می‌توانید فهرست بررسی فیلم Beau is afraid 2023 را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

نقد و بررسی فیلم Beau Is Afraid
نقد Beau Is Afraid

Beau Is Afraid توسط A24 تولید و توزیع، و در اول آوریل سال 2023 در Alamo Drafthouse Cinema اکران شد. اکران محدود آن در ایالات متحده در 14 آوریل 2023 بود. همچنین این فیلم عموماً نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد.

درباره فیلم و کارگردان

نقد و بررسی فیلم Beau Is Afraid
تحلیل فیلم بیو می ترسد

پیش از اینکه این فیلم اکران شود، و به نقد و بررسی فیلم Beau Is Afraid بپردازیم، واکین فنیکس، ستاره‌ی بی چون و چرای این اثر هنری، گفته بود که این فیلم، صد درصد فیلمی است که آن را به درستی احساس نخواهید کرد. در این فیلم مضامین غنی و پیچیده بسیار زیادی وجود دارد، اما تماشای آن تجربه‌ای عجیب است، به گونه‌ای که وقتی این احساس فروکش کرد، شروع به فکر کردن درباره آن می‌کنید.

به گفته آری استر، این فیلم آن قدر برای واکین فنیکس سخت بود و نقشی که از او می‌خواست به قدری دشوار بود که او پس از برداشت یک پلان، از هوش رفت. بدون شک، ستاره‌ی بی چون چرای این اثر، بازیگری  واکین فنیکس است که روح اصلی را به فیلم می‌دهد و با مغز بیننده بازی می‌کند.

آری استر، نه تنها از بازیگران، بلکه از تمامی عوامل فیلم، درخواست سخت‌ترین کارهای ممکن، برای گیج‌تر کردن بیننده را انجام داد. برخی از مخاطبین فیلم، پس از اتمام این فیلم، انتقادها و حمله‌های شدیدی به این کرگردان کردند و این فیلمساز 36 ساله، با احترام به تمامی انتقادها، درباره خودش و فیلم‌هایی که می‌سازد گفت:

انتقادها را می‌پذیرم. با افرادی ملاقات کرده‌ام که از دیدن فیلم هیجان‌زده شده‌اند، افرادی که از آن خیلی راضی بوده‌اند، و فکر کرده‌ام که این خیلی جالب است، و بعد با آدم‌هایی برخورد کرده‌ام که ظاهراً خیلی گیج و مبهوت شده‌اند. و راضی هستم، به نظرم این عالی است. اینکه به نظر می‌رسد مردم با چیزی درگیر می‌شوند و ستیز می‌کنند را دوست دارم.

تحلیل ساختار فیلم

نقد و بررسی فیلم Beau Is Afraid
بررسی بو می ترسو

ساختار فیلم، در بحث نقد و بررسی فیلم Beau Is Afraid یکی از عواملی است که این کارگردان سعی کرده در تمامی فیلم‌هایش به نمایش بگذارد و فکر به اینکه چه عنصری حتی در فیلمبرداری باعث گیج‌تر شدن بیننده می‌شود را استفاده کرده است.

پلان‌های کوتاه و برداشت‌های سریع، کمک می‌کند تا بیننده استرس و ترسی که بیو درون خود پرورانده را درک کند و حتی تا پایان فیلم، مرز بین واقعیت و رویای یک بیمار پارانویا را نفهمد.

موسیقی و فضاسازی نیز به شدت بر این استرس قالب شده‌اند و تا حد امکان، کمک زیادی را به بیننده برای درک بهتر مرض حقیقت و دروغ می‌پرورانند. فضاسازی این اثر، با الهام‌برداری بیشتری از فیلم اول این کارگردان یعنی میدسومار است و کارگردان در کمترین سکانس تاریک و شب، می‌تواند حتی در نور خورشید، آن حس ترسی را که می‌خواهد، منتقل کند و این را مدیون بازیگری‌ها، و فضاسازی می‌باشد که خودش انجام داده است.

قطع شدن یهویی تمامی سکانس‌ها و پلان‌های پُر استرس، از دیگر خصوصیات بارز فیلمبرداری و تدوین فیلم است که در زودگذر بودن برخی از اتفاقات اشاره دارد. شاید بیش از اندازه غم‌انگیز بودن تمامی اتفاقات، با آن رنگ لعاب همیشگی خودش، با نجات یک عنصر طلایی به اسم ساختارشکنی در این فیلم، آغاز می‌شود و تا پایان این داستان، همراه است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های درام تاریخ سینمای جهان

ترسناک ترین فیلم های A24 در سال 2023، 2022 و تمام دوران

روایت

نقد و بررسی فیلم Beau Is Afraid
بررسی فیلم Beau is afraid 2023

در نقد و بررسی فیلم Beau Is Afraid ، آری آستر یک داستان بزرگ، بسیار سرگرم کننده و مملو از ترس و نفرت است. همانطور که عنوان فیلم اعلام می‌کند، قهرمان این فیلم، بو واسرمن، یک انسان غمگین می‌باشد که از بیماری پارانویا رنج می‌برد.

به نظر می‌رسد او با توجه به هرج و مرج و خشونت بیرون از آپارتمانش دلیل خوبی دارد که بترسد. اما بیو مشکلاتی دارد که در طول نیم ساعت ابتدایی فیلم، متوجه می‌شوید. از نظر ظاهری، Beau Is Afraid به نظر می رسد که یک حرکت برای استر باشد، که دو ویژگی اول آن بر روی اتفاقات وحشتناک و برخی روابط بسیار وحشتناک متمرکز است.

در اولین مورد از از فیلم او، که موروثی نام دارد، خانواده‌ای با گذشته جادویی خود نابود می‌شوند و در ادامه، فیلم میدسومار که یک زوج جوان و احمق با دوستانشان به گوشه‌ای از سوئد سفر می کنند.

بخشی از زیبایی Beau Is Afraid این است که نمی‌داند چه چیزی در هر گوشه‌ای می‌آید، زیرا هر قدمی که بیو برمی‌دارد احساس می‌کند که او در حال کاوش در دنیای کاملاً جدید است که هر یک ناشناخته، مشکوک و اغلب سرد کننده هستند.

نقد و بررسی فیلم Beau Is Afraid

ترک آپارتمان او، یک تلاش خطرناک برای زندگی است، زیرا ما دنیایی را می‌بینیم که واقعاً مانند جهنم است. به نظر می‌رسد که هر بار که بیو ساختمانش را ترک می‌کند، باید با سرعت تمام بدود تا از شلیک گلوله و تماشاچیان خشن که آماده حمله به هر کسی که به آنها نزدیک می‌شود جلوگیری کند.

اما این تنها آغاز سفر بیو است، زیرا تلاش او برای رسیدن به مادرش حتی دیوانه‌کننده‌تر از افتتاحیه فیلم است. تقریبا غیرممکن است که بتوان کاری را که استر در فیلم Beau Is Afraid انجام می‌دهد را توصیف کرد.

تقریباً عجیب است که فینیکس را در نقشی ببینیم که او را به یک حضور قدرتمند تبدیل نمی‌کند. تقریباً در هر سکانس، آستر در تلاش است تا مسخره‌ترین راه‌ها را برای شکست دادن بیو بیابد، و نتیجه هم دلخراش است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های ترسناک تکنولوژی محور 2023 و تمام دوران

ممنوعه ترین فیلم ها و سریال های ایرانی و خارجی

فلسفه؟

نقد و بررسی فیلم Beau Is Afraid
نقد و بررسی فیلم Beau Is Afraid

در موروثی و میدسومار، آستر با دقت، سطح ظاهراً معمولی جهان، یعنی قاب عادی بودن را نشان می‌دهد تا بدخواهی نابودکننده زیر داستان را آشکار سازد. در مقابل، تمام چیزهای بد و ناخوشایند در فیلم Beau Is Afraid آشکار است و صرفاً در طول سه ساعت طولانی و پرحادثه فیلم، قهرمان داستان را در حالی که تلاش می‌کند تا مادرش را ببیند، مشاهده می‌کنیم.

آستر به همان اندازه که دوست دارد بینندگان را بترساند، عاشق شگفت زده کردن تماشاگران نیز است و هر دو را با صیقل دادن بصری، درک محکمی از هنر خود، داستان‌هایی که آزادی عمل تفسیری فراوان دارند و نگرش بی رحمانه‌ای نسبت به شخصیت‌هایش انجام می‌دهد. شما در طول فیلم یاد می‌گیرید که هرگز در فیلم‌های او به کسی وابسته نشوید. در Beau Is Afraid، آستر با ایجاد دلپذیر کردن این شخصیت، همه چیز را تغییر می‌دهد.

آستر با کوچک کردن شخصیت اصلی خود، همانطور که بود، نشان می‌دهد که بو در واقع احساس می‌کند کوچک، آسیب پذیر، درمانده و شاید حتی به همان اندازه که درمانگر در یک نقطه بیان می‌کند، احساس گناه دراد. این فیلم، معمولاً بین دیدگاه‌های عینی و ذهنی جابه‌جا می‌شوند و از انواع روش‌های بسیار خوب، زوایای متحرک و نورپردازی عجیب برای بیان حالات ذهنی استفاده می‌کنند.

Beau Is Afraid دائماً بین دو افراط در حال مبارزه است. ابتدا نگاه عمیقاً شخصی و استعاری استر به پیوند بین مادر و پسر، که تقریباً به عنوان یک سفر قهرمانانه و مضحک ارائه شده است و در ادامه یک کمدی بسیار تاریک که در آن آستر می‌تواند از آزادی که به او داده است به عنوان یکی از هیجان‌انگیزترین صداهای ترسناک برای خلق یکی از وحشیانه‌ترین آزمایش‌هایی که تا به حال روی پرده نمایش داده شده است استفاده کند.

خوشبختانه، آستر می‌داند که چگونه هر دوی این افراط‌ها را به شیوه‌ای مؤثر و جذاب ترکیب کند که این فیلم را به یک فیلم غیرممکن برای پیش‌بینی تبدیل می‌کند که در نقد و بررسی فیلم Beau Is Afraid به آن پرداختیم.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار عنوان سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *