نقد فیلم فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه (Furiosa: A Mad Max Saga) ؛ بهترین فیلم اکشن سال؟

در این مطلب قصد داریم تا به نقد فیلم فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه (Furiosa: A Mad Max Saga) بپردازیم تا ببینیم که آیا این اثر ارزش دیدن دارد یا خیر.

Furiosa: A Mad Max Saga از مورد انتظارترین و بهترین فیلم های موزیکال 2024 است که اسپین آف فیلم مکس دیوانه: جاده خشم محسوب می‌شود.  داستان فیلم فیوریوسا حدود 15 تا 20 سال پیش از وقایع جاده خشم اتفاق می‌افتد.

در این دوران تاریک و آشفته، «فیوریوسا»، راننده ماهر و جنگجوی سرسخت، توسط گروهی از موتورسواران یاغی به رهبری «وارلرد دمنتوس» ربوده می‌شود. «فیوریوسا» که حامل راز بزرگی است، به قلعه «ایمورتان جو» ظالم و بی‌رحم، فرستاده خواهد شد.

در حالی که «دمنتوس» و «ایمورتان جو» برای قدرت می‌جنگند، «فیوریوسا» با چالش‌های سختی روبرو می‌شود. او باید از چنگال این ستمگران فرار کرده، راز خود را حفظ کند و راهی برای بازگشت به خانه و نجات مردم خود بیابد.

دانلود فیلم فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه با زیرنویس چسبیده


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


از هر نظر می‌توان فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه را جزو مهم‌ترین فیلم‌های سال دانست؛ چرا که نسخه قبلی در سال 2015 یعنی تقریبا 10 سال پیش اکران شد. بازیگران اصلی آن «تام هاردی» و «شارلیز ترون» بودند و مکس دیوانه موفق شد تا جزو بهترین فیلم‌های اکشن در تمام دوران قرار بگیرد.

نقد فیلم فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه

در ادامه لیست مطالب نقد فیلم Furiosa: A Mad Max Saga را مشاهده خواهید کرد:

نقد فیلم فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه
نقد فیلم فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه

در این مقاله از فیگار قصد داریم ببینیم که آیا این فیلم توانسته مانند نسخه قبلی خود موفق ظاهر شود یا خیر. در ادامه با نقد فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه همراه ما باشید.

بررسی فیلم فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه توسط منتقدان

نقد فیلم فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه
نقد فیلم فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه

نقد فیلم Furiosa: A Mad Max Saga توسط منتقدان با نمرات مثبت و بالایی همراه بوده است. این فیلم توانست از وب‌سایت Rotten Tomatoes نمره 90 از 100، از وب‌سایت IMDB نمره 7.8 از 10 و از وب‌سایت Metacritic نمره 79 از 100 را دریافت کند. در ادامه تحلیل فیلم Furiosa: A Mad Max Saga توسط برخی منتقدان را مشاهده خواهید کرد.

Original-Cin / تام ارنست: 100

فیلم Furiosa: A Mad Max Saga بعید است مانند فیلم قبلی‌اش در مراسم اسکار بدرخشد؛ اما همچنان فرمولی برنده است و اگر کسی به شما گفت که بهترین صحنه‌های اکشن ثبت‌شده در سینما را دارد، حرفشان را باور کنید.

Empire / جان نوگنت: 100

شاسی ممکن است آشنا به نظر برسد، اما موتور محرک فیلم Furiosa با Fury Road بسیار متفاوت است: حماسه‌ای پر‌مایه و گسترده که اسطوره مکس را تقویت و عمیق‌تر می‌کند. این تا ابد ماندگار خواهد بود.

Washington Post / جن یاماتو: 88

فیلم Furiosa فراتر از پیشینیان خود که به فیلم وحشیانه مکس دیوانه در سال 1979 برمی‌گردد، بر حماقت و درنده‌خویی مردان سمی تأکید می‌کند که در ویرانه‌های بشریت، بازی ارباب مگس‌ها را انجام می‌دهند.

Slate / دانا استیونز: 80

اگرچه Furiosa فاقد فشردگی روایت و حرکت رو به جلوی بدون توقف فیلم Fury Road است، اما هرگز در ویژگی‌های اصلی دیگری که کسی برای تماشای یک فیلم Mad Max به آن روی می‌آورد، صرفه‌جویی نمی‌کند: طراحی صحنه‌ی دیوانه‌وار و اکشن هیجان‌انگیز.

The Daily Beast / نیک شگر: 75

با فیلم Furiosa، «میلر» تصمیم می‌گیرد الگویی را دنبال کند که کمتر از یک دهه پیش نوشته بود. در نتیجه، نتایج چه بهتر و چه بدتر فقط به همان اندازه حماسی هستند که انتظار دارید.

تحلیل فیلم Furiosa: A Mad Max Saga

نقد فیلم فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه
نقد فیلم فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه

فیلم فیوریوسا به کارگردانی «جرج میلر» که هدایت فیلم مکس دیوانه: جاده خشم را نیز برعهده داشت، ساخته شد. کاملا مشخص است که «میلر» سعی داشته تا فرمول فیلم قبلی را نیز در همین اثر هم پیاده کند و می‌توان گفت که تا حد زیادی موفق بوده؛ اما چه چیزهایی باعث افت فیوریوسا نسبت به نسخه قبلی شده است؟ در ادامه بررسی فیلم فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

داستان فیلم از آنجایی شروع می‌شود که «فیوریوسا» در یک سرزمین پر نعمت در دنیایی جنگ‌زده و نابود شده قرار دارد. این سرزمین دست کمی از بهشت ندارد و کسانی که در آن زندگی می‌کنند، می‌دانند که هیچکس جز خودشان نباید از این سرزمین خبردار شود. «فیوریوسا» توسط افراد «دمنتوس» با بازی «کریس همسورث» ربوده می‌شود و در این میان سعی دارد که به خانه بازگردد.

در واقع ساخت فیلم فیوریوسا تصمیم بسیار خوبی بود، زیرا ما را با گذشته این شخصیت آشنا کرد و گستردگی این دنیای آخر زمانی را به ما نشان داد. متوجه شدیم که «فیوریوسا» چگونه در دار و دسته «ایمورتان جو» حضور داشت و در یک اثر دو ساعته، شاهد وقایع این 15 سال بودیم.

در ابتدا بیایید کمی در مورد داستان فیلم صحبت کنیم. در طول این فیلم می‌بینیم که داستان به چندین فصل تبدیل شده و در دو فصل اول شاهد کودکی «فیوریوسا» هستیم. داستان تا حدی گسترده است که انگار نمی‌توان آن را در یک فیلم جا داد. کاملاً مشخص می‌شود که حتی دو ساعت و نیم برای روایت چنین داستانی کم است و نیاز بود تا فیلم زمان بیشتری داشته باشد.

«آنیا تلیور جوی» در نقش «فیوریوسا»، در فصل سوم وارد ماجرا می‌شود و متوجه می‌شویم که در میان افراد «ایمورتان» بزرگ شده و کم کم نقشه فرار خود را آماده می‌کند. به مراتب در فیلم شاهد پرش‌های زمانی و داستانی هستیم که مخاطب را گیج می‌کند؛ داستان گاهی بسیار جزئی و گاهی بسیار کلی می‌شود و یک موضوع بسیار مهم در چند ثانیه خلاصه خواهد شد.

این باعث شده تا داستان فشردگی زیادی داشته باشد و روند فیلم آرام‌تر پیش برود. برخلاف فیلم مکس دیوانه: جاده خشم، فیوریوسا بسیار آرام پیش می‌رود و آن سرعت و جنون فیلم قبلی را در آن نمی‌بینیم. داستان این فیلم به قدری فشرده است که قطعا یک بار دیدن آن کافی نیست و برای فهمیدن دقیق داستان نیاز به تماشای دوباره آن دارید (قطعا ارزش دوبار دیدن را دارد).

صحنه‌های اکشن فیوریوسا کاملا از فرمول فیلم قبلی پیروی می‌کند و همان نبردهای جاده‌ای با چاشنی جنون را می‌بینیم؛ اما انگار کافی نیست و انتظار بیشتری از آن می‌رود. در فیلم جاده خشم، نبردهای جاده به مخاطب خود امان فکر کردن نمی‌دادند و ما در لحظه شاهد چندین درگیری بسیار نفس‌گیر بودیم.

قطعا سکانس‌های اکشن فیوریوسا از دیگر فیلم‌های هالیوودی اخیر بسیار برتر هستند، اما برای مقایسه به فیلم قبلی همین فرانچایز متکی می‌شویم؛ زیرا تنها فیلم جاده خشم لیاقت مقایسه شدن با فیوریوسا را دارد. از هر جهت نگاه کنیم، می‌بینیم که نبردهای جاده خشم بسیار برتر از این فیلم هستند و بعد از سال‌ها همچنان می‌توانیم آن را ببینیم و شگقت‌زده شویم.

نقد فیلم فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه
نقد فیلم فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه

بازیگران در نقش خود بسیار فوق‌العاده هستند. «آنیا تیلور جوی» در اکثر فیلم دیالوگی ندارد و فقط با چشم و ظاهر خود توانسته احساسات شخصیت را به مخاطب منتقل کند که بسیار عالی است. همچنین شاهد یک نقش آفرینی بسیار متفاوت از «کریس همسورث» هستیم که به خوبی توانسته از پس این نقش بر بیاید و باید اعتراف کنیم که فکرش را نمی‌کردیم که چنین عملکردی را از او شاهد باشیم.

«تیلور جوی» توانسته آن «فیوریوسا» در دوران جوانی را نشان دهد و از خشم بسیار زیادی برخوردار است و خوی وحشی‌گری بسیار بیشتری نسبت به نسخه «شارلیز ترون» دارد.

«همسورث» که در قامت «دمنتوس» حضور دارد، نقش یک رهبر گروه را بازی می‌کند که هر کاری برای قدرتمندتر شدن انجام می‌دهد. او نقش بسیار موثری در زندگی «فیوریوسا» دارد، اما دقیقاً نمی‌توان فهمید که این شخصیت چه می‌خواهد. آرک داستانی او کامل نیست و مخاطب نمی‌تواند با او ارتباط درستی برقرار کند.

هر چقدر هم که «همسورث» این نقش را خوب بازی کرده باشد، ما نیاز داشتیم تا جیزهای بیشتری در مورد اعتقادات و اهداف این شخصیت بفهمیم و شاید کمی بیشتر از زندگی گذشته او بدانیم. به جرعت می‌توان گفت که «ایمورتان جو» نسبت به «دمنتوس» شرور بهتری است و مخاطب بسیار راحت‌تر می‌تواند او را بفهمد.

جمع‌بندی

نقد فیلم فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه
نقد فیلم فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه

در نتیجه‌گیری نقد فیلم فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه می‌توان گفت که این اثر در برابر نسخه قبلی فرانچایز خود عملکرد ضعیف‌تری داشت، اما داستان بسیار پخته‌تری دارد و دنیای گسترده‌تری را به ما نشان داد. به طور کلی این فیلم در میان آثار اکشن با اختلاف بسیار زیادی در بالای لیست قرار می‌گیرد و یک ماجرای هیجان انگیز از دنیای مکس دیوانه را به تصویر می‌کشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *