فیلم های شبیه عنکبوت مقدس ؛ فیلم های ایرانی که در خارج ساخته شدند

فیلم های شبیه عنکبوت مقدس رفته رفته بیشتر می‌شوند و اینها معمولا در زمره فیلم های ایرانی که در خارج ساخته شدند به شمار می‌روند.

عنکبوت مقدس فیلمی در ژانر درام دلهره‌آور و جنایت واقعی به نویسندگی علی عباسی و افشین کامران بهرامی و کارگردانی علی عباسی محصول سال ۲۰۲۲ است. زهرا امیرابراهیمی، مهدی بجستانی، فروزان جمشیدنژاد، آرش آشتیانی، سینا پروانه، نیما اکبرپور و سارا فضیلت از جمله بازیگران این فیلم هستند.

این فیلم در اردن فیلم‌برداری شده‌است و بر پایهٔ داستان واقعی سعید حنایی، قاتل زنجیره‌ای معروف به قاتل عنکبوتی که کارگران جنسی را هدف قرار داد و ۱۶ زن را از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ در مشهد به قتل رساند، یک روزنامه‌نگار زن خیالی را در حال تحقیق دربارهٔ یک قاتل زنجیره‌ای به تصویر می‌کشد و البته حاوی محتوای توهین آمیز به مقدسات مسلمانان و شیعیان است.

فیلم های شبیه عنکبوت مقدس

فیلم های ایرانی که در خارج ساخته شدند

فهرست عناوینی که در نوشتار فیلم های ایرانی که در خارج ساخته شده اند خواهید خواند به شرح زیر است:

فیلم های شبیه عنکبوت مقدس 
فیلم های شبیه عنکبوت مقدس

عنکبوت مقدس برای رقابت برای نخل طلای جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ انتخاب شد، و در ۲۲ مه ۲۰۲۲ نمایش داده شد. زهرا امیر ابراهیمی در این جشنوارهٔ برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر زن شد. این فیلم برای اکران سینماها در فرانسه در ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است.

سعید، یک مرد خانواده، برای کشتن کارگران جنسی به مشهد می‌رود. پس از قتل چندین زن، به دلیل عدم استقبال جامعه از این قتل‌ها که در ذهن او به عنوان «رسالت الهی» قلمداد شده، به شدت مضطرب می‌شود. یک روزنامه‌نگار وارد دنیایی می‌شود که در آن مردی که رسانه‌ها قاتل عنکبوتی را به آن لقب داده‌اند، اقدام مذموم خود را انجام می‌دهد. وقتی سعید دستگیر و به اعدام محکوم می‌شود، افکار عمومی او را به یک قهرمان تبدیل می‌کند.

Circumstance

فیلم های شبیه عنکبوت مقدس 
فیلم های شبیه عنکبوت مقدس

شرایط فیلمی از مریم کشاورز و محصول سال ۲۰۱۱ است. این فیلم در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد و جایزهٔ برگزیده تماشاگران را دریافت نمود. فیلم شرایط به کارگردانی مریم کشاورز روز جمعه ۲۶ اوت ۲۰۱۱ در شهرهای لس آنجلس و نیویورک نمایش یافت. داستان این فیلم به موضوع همجنسگرایی می‌پردازد.

عاطفه حکیمی (دختر یک خانواده متمول و تحصیل‌کرده) همراه با صمیمی‌ترین دوستش شیرین ارشدی (دختر دو مبارز سیاسی که اعدام شده‌اند) به پارتی‌های مختلف می‌روند، مواد مخدر و مشروب مصرف می‌کنند و به صورت غیرقانونی فیلم‌های ممنوعه را دوبله می‌کنند. مهران برادر عاطفه که در گذشته دانشجوی رشته موسیقی بوده‌است و مدتها به مواد مخدر اعتیاد داشته پس از ترک مواد به خانه برمیگردد اما اعضای خانواده متوجه می‌شوند که رفتار مهران به شدت تغییر کرده و او به یک فرد بسیار متعصب و مذهبی تبدیل شده‌است.

فیلم های شبیه عنکبوت مقدس

فیلم های شبیه عنکبوت مقدس 
فیلم های شبیه عنکبوت مقدس

این موضوع باعث می‌شود که روابط عاطفه و مهران تحت تأثیر قرار بگیرد. مهران که با بسیج همکاری می‌کند با دیدن شیرین به شدت شیفته او می‌شود. از سوی دیگر ارتباط شیرین و عاطفه از یک دوستی ساده به یک رابطه عاشقانه تبدیل می‌شود. سرکشی‌های عاطفه و شیرین ادامه می‌یابد و یک شب که هر دو به شدت مست هستند دستگیر می‌شوند.

فیلم های شبیه عنکبوت مقدس

فیلم های خارجی ایرانی, فیلم های ایرانی که در خارج ساخته شدند
فیلم های خارجی ایرانی, فیلم های ایرانی که در خارج ساخته شدند

عاطفه به کمک پدرش آزاد می‌شود ولی شیرین به جز دایی متعصبش کسی را ندارد. مهران به شیرین پیشنهاد می‌دهد که در ازای ازدواج با او برای آزادی او اقدام کند و شیرین می‌پذیرد. ازدواج شیرین و مهران، عاطفه را به شدت افسرده و غمگین می‌کند. اما شیرین به او توضیح می‌دهد که هنوز او را دوست دارد و تنها برای رها شدن از زندان و بودن کنار او با مهران ازدواج کرده‌است و این دو روابط همجنسگرایانه خود را از سر می‌گیرند.

مهران از طریق دوربین‌های مداربسته که مخفیانه در خانه کار گذاشته‌است از رابطه عاطفه و شیرین مطلع می‌شود. او به شدت شیرین را کتک می‌زند و به او تعرض می‌کند. شیرین که ترسیده و وحشت‌زده‌است از عاطفه دوری می‌کند. عاطفه متوجه دوربین‌ها می‌شود و تصمیم می‌گیرد که به صورت غیرقانونی از ایران مهاجرت کند. شرایط از فیلم های ممنوعه ایرانی به شمار می‌رود.

 مشکل فیلم «شرایط» این است که خودش هم تعریف درستی از جامعه آزاد ندارد. تمام حرف خانم کشاورز در این فیلم این بوده که اگر به پارتی بروید و توی سر و کله همدیگر بزنید، آزادید!. این نوع نگرش خام به مشکلات جامعه ایران باعث شده تا «شرایط» در لحظاتی حتی برای تماشاگر خنده دار به نظر برسد.

اینکه در یک پارتی ملت از سر و کول هم بالا بروند، به سمت همدیگر مشروب پرتاب کنند و… موقعیتی نیست که در ایران مقبولیت چندانی داشته باشد. از طرفی دیگر تصویری که خانم کشاورز در این فیلم به تماشاگر خارجی ارائه داده این است که عموم مردم ایران انسانهای خشن و بی روحی هستند که فقط قصد آزار و اذیت دیگران را دارند!.

یکی از مهمترین مسائلی که در نقد یک اجتماع صورت می‌گیرد این است که افکار مردم را به شکل واحد دسته بندی نمی‌کنند و در اصل از نفوذ عقاید و باورهای مردم درصد می‌گیرند و… در واقع می‌خواهم بگویم که خانم کشاورز در این فیلم انتقادی برخلاف رویه معمول، نتوانسته نگاهی منتقدانه به جامعه ایران داشته باشد و به جای آن ترجیح داده تا دیدگاه شخصی اش را در مورد ایران به معرض نمایش قرار دهد.

حتی دیالوگ‌های سیاسی بازیگران فیلم هم بسیار خام و ابتدایی از زبان شخصیت ها خارج می‌شود. مطمئن هستم که ایرانیهای داخل ایران به خوبی می‌توانند تشخیص دهند که جنس دیالوگ گویی‌های فیلم کاملا یک طرفه و به دور از نقد منصفانه صورت گرفته است.

Rhino season

فیلم های خارجی ایرانی, فیلم های ایرانی که در خارج ساخته شدند
فیلم های خارجی ایرانی, فیلم های ایرانی که در خارج ساخته شدند

فصل کرگدن فیلمی به کارگردانی بهمن قبادی عرضه شده در سال ۲۰۱۲ و به بازیگری بهروز وثوقی، مونیکا بلوچی، آرش لباف، برن سات و جانر جیندروک بازیگر ترک است. این فیلم روایتگر یک داستان عاشقانه پس از تحولات سیاسی بعد از انقلاب ۵۷ است. فصل کرگدن اولین فیلم بهمن قبادی است که در ترکیه ساخته می‌شود. تورج اصلانی برای این فیلم برنده بهترین فیلمبرداری از جشنواره فیلم سن‌سباستین شد.

ماجرا مربوط به بی‌خبری یک عاشق و معشوق در یک خانه اشرافی قبل از انقلاب است که نوکر زاده خانه (راننده) با حسادت و نفرت آنها را زیر نظر دارد پس از تحولات انقلاب نوکرزاده با پرونده سازی منجر به مصادره منزل و کشتن صاحبخانه و اسارت دختر و دوستش می‌شود.

فیلم های شبیه عنکبوت مقدس

فیلم های شبیه عنکبوت مقدس 
فیلم های شبیه عنکبوت مقدس

وی با ورود به سیستم نظامی انقلاب که اکثر از جنس خود او هستند موجبات شکنجه عاشق و معشوق را فراهم می‌کند و در نهایت در زندان به دختر تجاوز می‌کند و پس از آزادی با او ازدواج کرده و دو دختر از او به دنیا می‌آید.

حال سالها بعد به پوچی زندگی می‌کند دخترانش در ترکیه فاحشه شده‌اند و عاشق قدیم با بازی بهروز وثوق که میانسال و دلشکسته اما همچنان استوار است بدون اینکه دختر همسرش را بشناسد با دختر ارتباط جنسی می‌گیرد. بهروز پس از آنکه جلاد خود را شناخت و متوجه شد عشقش و دخترانش که هستند موجبات مرگ خود و جلاد فاسق را فراهم می‌کند.

حرص خوردن قبادی از اوضاع کنونی ایران، منجر به فیلم‌هایی شده که آنقدرها عمیق و تأثیرگذار نیستند. همچنان که در “کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره”، عقده‌های قبادی به یک سری شعارِ سطحی تبدیل شده بود و همه چیز غلوشده و بی منطق می‌نمود، در “فصل کرگدن” هم نشان دادن سیاهی‌ها تنها به یک سری فحش و بد و بیراه و حرف های آنچنانی که از دهان انقلابیون بیرون می‌آید، تبدیل شده و نه چیزی بیشتر از این. تازه وقتی می‌بینیم بیشتر از ساحل، شخصیت مثبت داستان، می‌توانیم با اکبر، شخصیت منفی داستان همذات پنداری کنیم، همه چیز به ضدِّ خود تبدیل می‌شود!

سنگسار ثریا

فیلم های شبیه عنکبوت مقدس 
فیلم های شبیه عنکبوت مقدس

سنگسار ثریا م. نام فیلم درام محصول سال ۲۰۰۸ ایالات متحده آمریکا است. به کارگردانی سیروس نورسته این فیلم پایه رمانی به همین نام (سنگسار ثریا م) (۱۹۹۴) نوشته فریدون صاحب جمع در مورد سنگسار شدن ثریا منوچهری، ساخته شده که داستان آن در ۱۹۸۶ و در راستای نقض حقوق بشر اتفاق می‌افتد.

داستان فیلم از اینجا شروع می‌شود که روزنامه‌نگاری فرانسوی در سفرش به روستایی می‌رسد و اتومبیلش را برای تعمیر به هاشم، مکانیک روستا می‌دهد. توقف روزنامه‌نگار فرانسوی در روستا فرصتی است تا او با یک ماجرای هولناک مواجه شود؛ زنی به نام زهرا به محض دیدن روزنامه‌نگار او را به خانه خود دعوت می‌کند و از او می‌خواهد پای حرف‌هایش بنشیند. از این نقطه فیلم وارد یک فلش بک می‌شود و داستان در گذشته روایت می‌شود و خواهر زاده زهرا «ثریا» در مرکز این ماجرا قرار دارد.

فیلم های شبیه عنکبوت مقدس

فیلم های شبیه عنکبوت مقدس 
فیلم های شبیه عنکبوت مقدس

شوهر ثریا که یک زندان بان است قصد تجدید فراش دارد اما چون توانایی پرداخت هزینه هر دو زن را ندارد به ثریا پیشنهاد طلاق می‌دهد، ثریا وقتی حق و حقوقش را مطالبه می‌کند مرد نمی‌پذیرد و با کدخدا و روحانی ده تبانی می‌کند، نقشه از این قرار است که ثریا را به خانه هاشم برای کلفتی می‌فرستند، مردی که زنش را از دست داده و به همراه فرزند ناشنوایش زندگی می‌کند و این ویژگی‌ها موقعیت را برای متهم شدن ثریا به رابطه با هاشم فراهم می‌کند. شوهر ثریا با همدستی کدخدا و ملای ده به زن بی گناه اتهاماتی را نسبت می‌دهند که در نهایت به سنگسار شدن ثریا منجر می‌شود.

یک، دو، یک

فیلم های شبیه عنکبوت مقدس 

یک، دو، یک فیلمی در ژانر درام اجتماعی، به کارگردانی مانیا اکبری و نویسندگی مانیا اکبری و مجید اسلامی است که در سال ۱۳۸۹ ساخته شده‌است. در این فیلم بازیگرانی مانند ندا امیری، پیام دهکردی، حسن معجونی و بهاره رهنما ایفای نقش کرده‌اند.

یک، دو، یک One 2 one poster.jpg کارگردان مانیا اکبری تهیه‌کننده ابوالقاسم اشرفی نویسنده مانیا اکبری مجید اسلامی بازیگران ندا امیری پیام دهکردی حسن معجونی اشکان مهری بهاره رهنما فرناز رهنما رامونا شاه مریم بوبانی الهه حصاری رویا جاویدنیا شبنم شعاریان فیلم‌بردار شهریار اسدی تاریخ‌های انتشار آذر ۱۳۹۵ (اکران اینترنتی در آپارات) مدت زمان ۱ ساعت و ۱۹ دقیقه کشور ایران زبان فارسی این فیلم از زمان ساخت اجازهٔ اکران نیافت و کارگردان آن مانیا اکبری در اعتراض به همین مسأله نامه‌هایی را به علیرضا سجاد‌پور، مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد نوشت و در این نامه‌ها از «عدم کسب پروانه نمایش با وجود مواردی مانند ایجاد تغییرات خواسته شده در فیلم‌نامه، تجاری نبودن فیلم و مخاطبان اندک آن» انتقاد کرد.

روابط اجتماعی آدم‌ها، روابط پیچیده‌ای است که قابل الگو‌برداری نیست، اما همیشه و در هر حالتی شانس انتخاب دیگر داشتن، برای زن یا مرد گاه باعث ایجاد مثلث‌های مختلفی حول محور یک رابطه می‌شود. این فیلم به سراغ تصویر کردن یک وضعیت انسانی در مناسبات عاشقانه رفته و قصهٔ زنی زخم‌خورده را می‌گوید که در مسیر انتخاب دیگری قرار گرفته است.

مریم

فیلم های شبیه عنکبوت مقدس 
فیلم های شبیه عنکبوت مقدس

مریم نام فیلمی محصول آمریکا به سال ۲۰۰۰ (و پخش ۲۰۰۲) میلادی است. این فیلم درام که به وقایع یک خانواده ایرانی مقیم آمریکا در زمان اوایل سالهای پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ می‌پردازد، ساختهٔ رامین سری است و بازیگران چون مازیار جبرانی، شهره آغداشلو و شان توب در آن به نقش‌آفرینی می‌پردازند.

داستان فیلم در جامعهٔ آمریکا در زمان انقلاب ۱۳۵۷ ایران اتفاق می‌افتد، و یک خانوادهٔ ایرانی مقیم آمریکا را نشان می‌دهد. انقلاب ایران به تازگی رخ داده و مردم آمریکا در برابر واقعه تصرف سفارت آمریکا در تهران واکنش نشان می‌دهند.

مریم آرمین دختریست در دبیرستان در نیوجرسی در آمریکا که خود را یک آمریکایی می‌داند. تا اینکه پسر عمویش علی از ایران به منظور تحصیلات عالیه وارد آمریکا می‌شود. او یک اصولگرای مذهبی و از طرفداران پر و پا قرص روح الله خمینی است. اما رفته رفته مریم متوجه می‌شود که بین علی و پدرش گذشتهٔ دردناکی مدفون شده‌است.

از سوی دیگر، در حالیکه دانشجویانی در ایران سفارت آمریکا را تصرف کرده‌اند، علی نیر در صدد ترور محمدرضا شاه پهلوی در مرکز سرطان مموریال اسلون-کترینگ در منهتن می‌شود، جایی که شاه در آن بستری است، و پدر مریم پزشکی در آن مرکز است…

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار فیلم های شبیه عنکبوت مقدس سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *