نقد فیلم ریکاردوس بودن (Being the Ricardos 2021) ؛ من عاشقتم لوسی

با نقد فیلم ریکاردوس بودن به سراغ یکی از آخرین فیلم‌های درام سال 2021 می‌رویم. با نقد فیلم Being the Ricardos در فیگار همراه ما باشید.

داستانی روان، بازی‌های تکنیکی، طراحی صحنه کاربردی، گریمی نزدیک به واقعیت و کارگردانیِ جذاب و ریزبین از مشخصه‌های فیلمی است که در نوشتار نقد فیلم ریکاردوس بودن به آن خواهم پرداخت.

ریکاردوس بودن یک فیلم درام زندگی‌نامه‌ای آمریکایی محصول سال ۲۰۲۱ به نویسندگی و کارگردانی آرون سورکین است. این فیلم درباره رابطه بین لوسیل بال و دسی آرناز ستاره‌های I Love Lucy است.

نیکول کیدمن و خاویر باردم در نقش بال و آرناز ایفای نقش می کنند و جی کی سیمونز، نینا آریاندا، تونی هیل، آلیا شوکت، جیک لیسی و کلارک گرگ نیز ایفای نقش می کنند. با نوشتار نقد فیلم ریکاردوس بودن همراه فیگار باشید.

نقد فیلم ریکاردوس بودن

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم ریکاردوس بودن خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فیلم Being the Ricardos, بررسی فیلم ریکاردوس بودن
نقد فیلم Being the Ricardos, بررسی فیلم ریکاردوس بودن

این فیلم در 10 دسامبر 2021 توسط استودیو آمازون در ایالات متحده اکران محدودی را دریافت کرد، قبل از پخش جهانی در پرایم ویدیو در 21 دسامبر 2021.

فیلم با نگاهی کنج‌کاوانه به روابط پیچیده عاشقانه و حرفه‌ای این زوج، مخاطبان را به پشت صحنه‌ی حالا (در قاب هالیوود) جذاب شده “I Love Lucy” می‌برد. لازم به ذکر است این سریال با نام “ماجراهای لوسی” پیش از انقلاب در ایران پخش می‌شد.

عاشقتم لوسی

نیکول کیدمن ریکاردوس بودن, داستان فیلم ریکاردوس بودن
نیکول کیدمن ریکاردوس بودن, داستان فیلم ریکاردوس بودن

فیلم با پلان‌هایی مستند از افرادی که پیشتر در پشت صحنه سریال عاشقتم لوسی بوده‌اند آغاز می‌شود. این را در مخاطب حرفه‌ای ایجاد می‌کند که بررسی فیلم ریکاردوس بودن نیازمند دانستن کم و کیف این سریال قدیمی است.

اما کارگردانی هوشمندانه و بازی‌های قوی دو نقش اصلی مخاطب را بدور ازین حس نگه می‌دارد و خود فیلم به شکل کاملا حرفه‌ای این پیش‌نیاز را برطرف می‌کند. ریکاردوس بودن واقعی اما دست کمی از فیلم ندارد. با نوشتار نقد فیلم ریکاردوس بودن همراه فیگار باشید.

بیشتر بخوانید:

خاویر باردم و دسی واقعی

بررسی فیلم ریکاردوس بودن, تحلیل فیلم ریکاردوس بودن, خاویر باردم ریکاردوس
بررسی فیلم ریکاردوس بودن, تحلیل فیلم ریکاردوس بودن, خاویر باردم ریکاردوس

با دیدن جی. کی. سیمونز لاجرم به یاد شاهکار او در ویپلش (شلاق) می‌افتیم و دلمان قرص می‌شود که گروه بازیگران حرفه‌ای در نیکول کیدمن خاویر باردم خلاصه نمی‌شوند. و اینکه خاویر باردم ریکاردوس را خوب بازی می‌کند کافی نیست.

عاشقتم لوسی یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی بود که بین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۷ میلادی از شبکه سی‌بی‌اس پخش می‌گردید. این مجموعه مضمونی طنز داشت.

در مجموعه تلویزیونی عاشقتم لوسی، لوسیل بال در نقش لوسی ایفای نقش می‌کرد. لوسی واقعی زن خنگی بود که همیشه درگیر در موقعیت‌های سخت و مضحک بود. با نوشتار نقد فیلم ریکاردوس بودن همراه فیگار باشید.

فولو فوکوس میان عشق و نفرت

تحلیل فیلم ریکاردوس بودن, خاویر باردم ریکاردوس
تحلیل فیلم ریکاردوس بودن, خاویر باردم ریکاردوس

پس از شروع مستندوار فیلم به سراغ خودش می‌رود. پلان جذابی که در آن فوکوس بروی رادیو است و ما گفتگوی مابین دو کاراکتر اصلی را می‌شنویم و هاله‌ای از آنها را می‌بینیم که در کسری از ثانیه از عشق به نفرت و از نفرت به عشق می‌رسند. با نوشتار نقد فیلم ریکاردوس بودن همراه فیگار باشید.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Being the Ricardos

نقد فیلم Being the Ricardos, بررسی فیلم ریکاردوس بودن, تحلیل فیلم ریکاردوس بودن
نقد فیلم Being the Ricardos, بررسی فیلم ریکاردوس بودن, تحلیل فیلم ریکاردوس بودن

در تحلیل فیلم ریکاردوس بودن این فیلم برای مخاطب آمریکایی نوستالوژیک است. قطعا اگر فیلمی در مورد شاهکارِ “دایی‌جان ناپلئون” ساخته شود هم برای ما ایرانیان (البته قدیمی‌ها) همین حس نوستالوژیک ایجاد شود.

اولین گره داستانی شایعه کومونیست بودن لوسیل و عکس‌های لو رفته از دسی با زنی است که در روزنامه‌های آن زمان چاپ شده بود. این زوج با این شایعات وارد حاشیه می‌شوند و تولیدکنندگان سریال با این چالش دست و پنجه نرم می‌کنند.

فولو فوکوس‌های فرمالیستی کارگردان در روند کلی فیلم تغییری ایجاد نمی‌کند اما نشان‌گر دقت او به جزئیات و تکنیک کارگردانی است که شایان توجه است. با نوشتار نقد فیلم ریکاردوس بودن همراه فیگار باشید.

نیکول کیدمن بازیگری برای تمام فصول

تحلیل فیلم ریکاردوس بودن, خاویر باردم ریکاردوس
راست نیکول کیدمن در نقش لوسی، چپ لوسی واقعی

نکته قابل توجه و نگه‌دارنده ریتم و تمپوی فیلم، سینکِ خوبِ فیلم و سریال است. پلان‌های روایی مستند هم قلب تپنده این فیلم است که هیچگاه نه خود و نه کلیت فیلم را دچار سکته نمی‌کنند.

از فرازهای بازی خوب نیکول کیدمن خاویر باردم سکانس آشنایی آنهاست که طی فلش‌بک تقدیم مخاطب می‌شود. سکانسی که در آن باردم خوانندگی می‌کند و پرفورمانسی خوب را به اجرا می‌گذارد و از آن بهتر بازی در سکوت خانم کیدمن در همان سکانس است. سکوتی که مارا به یاد جمله کلیشه‌ایِ: بهترین نت در موسیقی سکوت است، می‌اندازد.

داستان فیلم ریکاردوس بودن

خاویر باردم ریکاردوس, نیکول کیدمن ریکاردوس بودن, داستان فیلم ریکاردوس بودن
خاویر باردم ریکاردوس, نیکول کیدمن ریکاردوس بودن, داستان فیلم ریکاردوس بودن

نیکول کیدمن ریکاردوس بودن را با صداسازی و لحن‌سازی‌اش زیباتر و تحسین برانگیزتر کرده است. او به خوبی از پس نقشی بر آمده که واقعی است.

او از چالشی مهم خود را گذرانده است. چالشی که فیلم‌های بر اساس واقعیت همیشه با آن دست پنجه نرم می‌کنند: بازیگر از دو جهت در این گونه فیلم‌ها ارزیابی می‌شود. یکی این است که چقدر خوب بازی می‌کند و دیگری این است که نقشش چقدر شبیه به شخصیت واقعی است.

لوسیلِ ریزبین

نیکول کیدمن ریکاردوس بودن, داستان فیلم ریکاردوس بودن
نیکول کیدمن ریکاردوس بودن, داستان فیلم ریکاردوس بودن

داستان فیلم ریکاردوس بودن به شدت روان است. لوسیل نماد احترام به شغل است. چیزی که امروزه و در ایران خودمان زیر سوال است. اقشاری مانند دکترها و معاملات ملکی‌ها گاوِ پیشانی سفیدِ این مدعی من هستند.

رفتار لوسیل در هنگام تمرین تحسین بر انگیز است. او روی تک تک جملات و مکث‌ها و دیالوگ‌ها نظارت دارد و از هیچ جزئیاتی نمی‌گذرد. او عاشق شغلش است و به حرفه‌ترین شکل ممکن آن را بر عهده گرفته است. با نوشتار نقد فیلم ریکاردوس بودن همراه فیگار باشید.

نیکول کیدمن خاویر باردم

نیکول کیدمن خاویر باردم, ریکاردوس بودن واقعی, لوسی واقعی
نیکول کیدمن خاویر باردم, ریکاردوس بودن واقعی, لوسی واقعی

این پروژه برای اولین بار در سپتامبر 2015 اعلام شد و کیت بلانشت اعلام کرد که در نقش لوسیل بال و آرون سورکین فیلمنامه را می نویسند. این فیلم توسط استودیو آمازون در آگوست 2017 خریداری خواهد شد.

با این حال، تا ژانویه 2021 بلانشت از پروژه کناره گیری کرد. نیکول کیدمن در حال مذاکره برای جایگزینی او و خاویر باردم در مذاکرات برای به تصویر کشیدن دسی آرناز بودند. سورکین که از تجربه کارگردانی The Trial of the Chicago 7 برخوردار بود به عنوان کارگردان انتخاب شد.

انتخاب کیدمن با جنجال‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد که لوسیل آرناز در دفاع از انتخاب کیدمن صحبت کرد. در فوریه نیز جی کی سیمونز و نینا آریاندا به ترتیب برای به تصویر کشیدن ویلیام فرولی و ویویان ونس انتخاب شدند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم ریکاردوس بودن سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.

پرسش‌ های متداول در رابطه با فیلم ریکاردوس بودن 2021

آیا لوسیل و دسی واقعا وجود دارند؟

لوسیل بال (زاده ۶ اوت ۱۹۱۱ – درگذشته ۲۶ آوریل ۱۹۸۹) هنرپیشه و خواننده اهل ایالات متحده آمریکا بود. وی بین سال‌های ۱۹۳۲ تا ۱۹۸۹ میلادی فعالیت می‌کرد. دزی آرناز یا سِر دزی آرناز با نام اصلی دسیدریو آلبرتو آرناز دآچادرس  (زاده ۲ مارس ۱۹۱۷ – درگذشته ۲ دسامبر ۱۹۸۶)، بازیگر، موسیقی‌دان و تولیدکنندهٔ تلویزیونی آمریکایی-کوبایی بود. همان طور که در متن نقد فیلم ریکاردوس بودن اشاره شد آنها از ستاره‌های برنامه تلوزیونی با نام عاشقتم لوسی بودند.

فیلم ریکاردوس بودن چقدر نزدیک به واقعیتِ آن زمان بوده است؟

با مقایسه سریال اصلی و فیلم ریکاردوس بودن و همچنین شواهد و مستنداتی که شاهدان عینی روایت می‌کنند فیلم ریکاردوس بودن خیلی شبیه به زندگی و کار این دو هنرمند است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *