نقد و بررسی فیلم Nightmare Alley ؛ مراقب باشید که شما هم اشتباه برداشت نکنید!

جدیدترین فیلم دل تورو شاید متفاوت ترین فیلم او نیز باشد. او از آثار فانتزی فاصله گرفته است. در ادامه با نقد و بررسی فیلم Nightmare Alley با ما همراه باشید.

فیلم Nightmare Alley جدید ترین ساخته و اثر دل تورو است. کارگردانی که آثاری همچون “هزارتوی پن” و “پسر جهنمی” را در کارنامه دارد و البته مشهور ترین فیلم او “شکل آب” است که جوایز مهمی را در نودمین مراسم اسکار دریافت کرده است.

نقدی متفاوت از فیلم کوچه کابوس

نقد و بررسی فیلم Nightmare Alley

مراقب باشید که شما هم اشتباه برداشت نکنید!

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد و بررسی فیلم Nightmare Alley خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد و بررسی فیلم Nightmare Alley
نقد و بررسی فیلم Nightmare Alley

جدیدترین فیلم “دل تورو” در بخش بهترین فیلم سال نامزد اسکار 2022 شده است و از فیلم های پر سر و صدای سال 2021 است.

نگاه کلی

نقد و بررسی فیلم Nightmare Alley, فیلم کوچه کابوس
نقد و بررسی فیلم Nightmare Alley, نقد فیلم کوچه کابوس

“دل تورو” بعد از “شکل آب” و دیگر آثار فانتزی اش (بهترین فیلم های فانتزی 2022) این بار به سراغ فیلمی در سبک نئو نوآر رفته است، فیلمی که به اعتقاد گروهی از مخاطبین و منتقدین از بهترین فیلم های 2021 است.

“کوچه کابوس” فیلمی است پر ستاره در ژانر درام ، تریلر که با تمرکز روی شخصیت “استن” (با بازی “بردلی کوپر”) پیش می‌رود. داستان جوان جاه طلبی که به دنبال پیدا کردن مسیر خود در زندگی است.

اگر شما هم با دیدن واژه “تریلر” در ژانر این فیلم، انتظار یک اثر پر هیجان و پر اتفاق با ریتمی سریع را دارید، باید بگویم که اشتباه برداشت نکنید!

“دل تورو” نیمه ابتدایی فیلمش را با ریتمی کند پیش می‌برد که ممکن است برای عده ای از مخاطبان خسته کننده باشد.

این ریتم کند، صرفا کند است و کمک چندانی به شخصیت پردازی ها و عمق پیدا کردن شخصیت ها نمی‌کند اما به شکل موفقی یک کارناوال واقعی می‌سازد که آن را باور می‌کنیم. با این حال نیمه ابتدایی فیلم می‌توانست کوتاه تر از چیزی که میبینیم باشد.

بجز ضعفی که در شخصیت پردازی وجود دارد روابط بین شخصیت ها مخصوصا شخصیت اصلی یعنی “استن” با افراد کارناوال چه از نظر عشقی و چه روابط دوستانه، مصنوعی و غیرقابل باور هستند و اصطلاحا به خوبی در نیامده اند. این موضوع باعث می‌شود که مخاطب با شخصیت ها خو نگیرد و ارتباط برقرار نکند که  در ادامه می‌تواند به فیلم لطمه بزند.

فضاسازی مثال زدنی

بردلی کوپر
نقد و بررسی فیلم Nightmare Alley, بردلی کوپر در فیلم Nightmare Alley

نمی‌شود اسم “دل تورو” را بیاوریم و از زیبایی بصری حرفی نزنیم. “دل تورو” بار دیگر مثل آثار گذشته اش در زمینه بصری شما را شگفت زده و میخکوب میکند.

فضاسازی ، طراحی صحنه و فیلمبرداری فیلم به شدت خوب است و کاملا حسی که مخاطب باید از تماشای فیلم بگیرد را به او القا میکند. فیلم به خوبی برای ما فضای یک کارناوال را ترسیم میکند و ما را کاملا در فضای فیلم قرار میدهد. علاوه بر این موضوع، فیلم در زمینه رنگ هم بسیار خوب عمل میکند و به نظر می‌رسد “دل تورو” فضا و حال و هوای فیلمش را به خوبی می‌شناخته و به بهترین شکل آن را تصویر کرده است.

فیلم در بخش طراحی لباس و طراحی صحنه  نیز عملکرد بسیار خوبی دارد و در بخش های طراحی لباس و طراحی صحنه نامزد اسکار 2022 شده است. همچنین بردلی کوپر در فیلم Nightmare Alley درخشان ظاهر شده است.

نیمه دوم متفاوت

نقد و بررسی فیلم Nightmare Alley, کیت بلانشت در فیلم Nightmare Alley

اما چرا با وجود ضف های موجود همچنان فیلم Nightmare Alley از بهترین فیلم های سال 2021 است؟

از ضعف فیلمنامه و شخصیت پردازی و ریتم کند نیمه اول فیلم که بگذریم، با یک نیمه دوم کاملا متفاوت مواجه می‌شویم.

“دل تورو” در نیمه دوم فیلم کاری می‌کند که از او انتظار داشتیم. نیمه دومی پرکشش و جذاب، با ریتمی خوب و فیلمنامه منسجم و روایتی منطقی تر.

هرچقدر که فیلم در نیمه اول در ساخت دوستی و عشق موفق نیست، در نیمه دوم در ساخت و ترسیم نفرت بین شخصیت ها و فاصله گرفتن آن ها از یکدیگر بسیار موفق عمل میکند.

“دل تورو” در این فیلم نفرت و فاصله گرفتن شخصیت ها از یکدیگر را بسیار بهتر از عشق و نزدیک شدن آن ها به هم به تصویر کشیده است. او در لحظات پایانی فیلم به خوبی تنها با یک حرکت دوربین فاصله گرفتن را به تصویر میکشد.

اما آیا نیمه دوم فیلم با وجود اینکه بهتر از نیمه اول است، بی نقص است؟ خیر!

در اجرای تعلیق های موجود در نیمه دوم فیلم “دل تورو” می‌توانست بسیار بهتر و نفس گیر تر عمل کند و به عبارتی نفس را در سینه مخاطب حبس کند اما کمی از این موضوع سریع گذشته است.

شخصیت “دکتر ریتر” (با بازی “کیت بلانشت”) که از شخصیت های مهم و محوری نیمه دوم فیلم است، خوب پرداخته نمی‌شود و دلایل اعمال او خیلی برای مخاطب روشن نیست و یک علامت سوال بزرگ را در ذهن ایجاد می‌کند و به همین دلیل سطح بازی “کیت بلانشت” در این فیلم از معمولی بالاتر نمی رود.

پایان بندی دقیق و حساب شده

پایان فیلم Nightmare Alley
نقد و بررسی فیلم Nightmare Alley, پایان فیلم Nightmare Alley

همانطور که از شروع نیمه دوم فیلم انتظار می‌رفت، شاهد نیم ساعت پایانی طوفانی و جذاب هستیم که مخاطب را سرپا و سرحال می‌کند و او را کنجکاو برای دنبال کردن وقایع نگه می‌دارد و در انتها “دل تورو” توانسته بهترین پایان بندی ممکن را برای فیلمش بسازد.

پایان بندی مناسب که هم در اجرا، هم در بازی ها و هم در فیلمنامه موفق عمل می‌کند که پایان فیلم Nightmare Alley، فیلم را چند سر و گردن بالا می‌کشد.

کوچه کابوس فیلمی عبرت آموز با نیمه اولی کند و نیمه دومی پرکشش است که با بازی های بسیار خوب که گل سر سبد آن “بردلی کوپر” است همراه شده و می‌تواند مخاطب را سرگرم کند.

علی رغم تمام ضعف هایی که دارد پر از نقاط قوت نیز است و هرجا ضعفی وجود دارد در مقابلش می‌توان نقطه قوتی دید که شما را به ادامه تماشای فیلم امیدوار می کند و آن را تبدیل به یکی از بهترین فیلم های 2021 می کند.

در انتها اگر بپرسید که آیا “کوچه کابوس” فیلمی ماندگار است که مدت ها در ذهن شما باقی بماند و شما را درگیر کند؟ پاسخ خواهم داد: خیر!

اما آیا “کوچه کابوس” اثری است که می‌تواند قصه بگوید، مخاطب را با خود همراه کند ، او را به خوبی در فضا قرار دهد و ارزش یک بار دیدن را داشته باشد؟ قطعا بله!

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی فیلم Nightmare Alley سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *