تبلیغات در فیگار

نقد و بررسی فیلم هیئت منصفه شماره 2 (Juror #2) ؛ مرثیه‌ای برای عدالت در دنیای پساحقیقت

در نقد فیلم هیئت منصفه شماره 2 بررسی می‌کنیم که چگونه «کلینت ایستوود» با روایت پیچیده و بازی‌های قدرتمند، اثری مهیج خلق کرده که مخاطب را مسحور می‌کند.

فیلم Juror #2، محصول سال 2024، یک اثر مهیج و حقوقی آمریکایی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مشترک «کلینت ایستوود» و نویسندگی «جاناتان آبرامز» است. این فیلم با بازی «نیکلاس هولت»، «تونی کولت»، «جی. کی. سیمونز» و «کیفر ساترلند»، داستان مردی را روایت می‌کند که در جریان محاکمه‌ای پرمخاطب به عنوان یکی از اعضای هیئت منصفه متوجه می‌شود ممکن است خودش مسئول مرگ قربانی باشد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و برای دانلود فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا به کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


نقد فیلم هیئت منصفه شماره 2

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

نقد فیلم هیئت منصفه شماره 2
نقد فیلم هیئت منصفه شماره 2

Juror #2 نخستین‌بار در تاریخ 27 اکتبر 2024 (6 آبان 1403) در جشنواره AFI Fest به نمایش درآمد و توسط کمپانی برادران وارنر در تاریخ 1 نوامبر 2024 (11 آبان 1403) در ایالات متحده اکران شد. این فیلم با استقبال مثبت منتقدان مواجه شد و تحسین‌های زیادی را برانگیخت. حال بیاید بررسی فیلم Juror #2 توسط منتقدان را بررسی کنیم و ببینیم که این اثر در وب‌سایت‌های رسمی چه نمراتی دریافت کرده است.

نقد و بررسی منتقدان

نقد فیلم هیئت منصفه شماره 2

در وب‌سایت نقد و بررسی راتن تومیتور، 93 درصد از 128 نقد ثبت‌شده در نقد فیلم جدید کلینت ایستوود مثبت بوده و میانگین امتیاز آن 7.3 از 10 است. اجماع منتقدان در این وب‌سایت می‌گویند:

این فیلم یک اثر جنایی حقوقی با وجدانی سنگین است که کمتر به عنوان خلاصه‌ای از کارنامه پرافتخار کارگردانی «کلینت ایستوود» مطرح می‌شود و بیشتر به عنوان یادآوری عالی دیگری از توانایی او در خلق درام‌های صریح و بی‌پیرایه عمل می‌کند.

وب‌سایت متاکریتیک که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، به این فیلم امتیاز 73 از 100 داده که بر اساس 36 نقد به دست آمده و نشان‌دهنده «نقدهای عمدتاً مثبت» است.

«بیلگه ابیری» از نشریه Vulture اظهار داشت که هیئت منصفه شماره 2 بسیاری از کلیشه‌های ژانر درام دادگاهی را وارونه می‌کند. او نوشت که در یک فیلم با موضوعات حقوقی معمولی، «سیستم معمولاً پیروز می‌شود» و «عدالت، حتی اگر به چند تلاش اضافی نیاز داشته باشد، اجرا می‌شود»؛ اما درام «ایستوود» فیلمی است «درباره چگونگی شکست سیستم، حتی وقتی همه نهایت تلاش خود را می‌کنند». او افزود که دیدگاه «ایستوود» بازتابی از «بدبینی فزاینده او نسبت به اثربخشی نهادهای دولتی و حقوقی» است.

این اثر نقدهای زیادی هم دریافت مرد و چندین منتقد در نقد فیلم Juror #2 اشاره کردند که این اثر با یک روایت سیاسی سنتی همخوانی ندارد؛ اما «کریستین زیلکو» از مجله IndieWire این فیلم را «یکی از بهترین فیلم‌های استودیویی سال 2024» خواند و نوشت که در حالی که فیلم «احترامی برای قانون، نظم و روند دادرسی نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد مناسب یک محافظه‌کار قدیمی است، در نهایت یک میهن‌پرستی غیرسیاسی را ارائه می‌کند که به‌طور منحصربه‌فردی ایستوودی است».

«ریچارد برودی» از The New Yorker گفت که «ایستوود» یکی از متمایزترین و اصیل‌ترین فیلمسازان سیاسی است… سیاستی که فیلم به تصویر می‌کشد، اساساً و به‌طور قاطع، ضدسیاسی است. او شهرت را به‌عنوان ابزاری شیطانی می‌بیند و فاصله بین تبلیغات و واقعیت را به‌عنوان دریچه‌ای به جهنم معرفی می‌کند.

حال که نظر منتقدان را خواندیم، بیاید به تحلیل فیلم Juror #2 بپردازیم تا ببینیم این اثر واقعا خوب بوده یا اینکه تحت تأثیر سیاست‌های منتقدان قرار گرفته است.

تحلیل روایی

نقد فیلم هیئت منصفه شماره 2
نقد فیلم هیئت منصفه شماره 2

هیئت منصفه شماره 2 اثری جاه‌طلبانه و حماسی مانند فیلم مگالوپلیس اثر «فرانسیس فورد کاپولا» (که اکران گسترده‌ای داشت) یا پروژه‌ای پرهزینه و پرشور مانند قاتلان ماه گل اثر «مارتین اسکورسیزی» (که آن هم اکران گسترده‌ای را تجربه کرد) نیست.

این فیلم یک اثر مهیج با عناصر حقوقی و دادگاهی است که بودجه کمی داشت. این فیلم دقیقاً از همان دست آثاری است که در دهه 90 و اوایل 2000 به طور منظم در سینماها اکران می‌شد.

اما بگذارید از بحث فروش گیشه و بودجه فیلم بگذریم، چون هیئت منصفه شماره 2 ارزش بسیار بیشتری از این‌ها دارد. این فیلم شاید قوی‌ترین اثر «ایستوود» در سال‌های اخیر باشد که این خودش نکته‌ای قابل توجه به‌شمار می‌رود. فیلم هیئت منصفه شماره 2 با انرژی آرامی همراه است که نشان می‌دهد این فیلمساز کهنه‌کار هنوز حرف‌های مهمی برای گفتن دارد.

این اثر داستان «جاستین کمپ» (با بازی نیکلاس هولت)، یک پدر جوان در آستانه تولد اولین فرزندش را روایت می‌کند که به هیئت منصفه یک محاکمه قتل فراخوانده می‌شود. این محاکمه درست در زمانی اتفاق می‌افتد که همسر او در سه‌ماهه سوم بارداری پرخطر خود قرار دارد. «جاستین» امیدوار است که به دلیل شرایط خاص همسرش از این مسئولیت معاف شود؛ اما برخلاف انتظار به عنوان یکی از اعضای هیئت منصفه انتخاب می‌شود.

محاکمه درباره مردی است که متهم به قتل دوست‌دخترش و پرتاب جسد او از روی پل پس از یک مشاجره در یک بار شده است؛ اما به زودی مشخص می‌شود که این حادثه در همان شبی رخ داده که «جاستین» همان بار را ترک کرده و روی همان پل چیزی را زیر گرفته است که تصور می‌کرد یک گوزن بوده است. با گذشت زمان و با وحشتی فزاینده، «جاستین» شک می‌کند که آنچه زیر گرفته شاید گوزن نبوده و امکان دارد او ناخواسته باعث مرگ زن جوان شده باشد.

حالا «جاستین» با یک دوراهی هولناک روبه‌رو است: آیا می‌تواند بدون فاش کردن گناه خود، اعضای هیئت منصفه را متقاعد کند که متهم بی‌گناه است یا برای محافظت از خود و خانواده‌اش باید زندگی مردی بی‌گناه را نابود کند؟

همین داستان پرتنش، بیننده را به تأمل درباره مفاهیمی مانند وجدان، اخلاق و مسئولیت شخصی وادار می‌کند و یکی از پیچیده‌ترین درام‌های حقوقی سال‌های اخیر را رقم می‌زند.

«کلینت ایستوود» در این فیلم به صورت استادانه‌ای می‌خواهد بگوید که گاهی اوقات حقیقت به معنای عدالت نیست. هیئت منصفه شماره 2 نسخه‌ای به‌روز و گسترش‌یافته از فیلم کلاسیک 12 مرد خشمگین است. اگرچه ریتم آن به اندازه شاهکار دهه 1950 تند و فشرده نیست، اما این فیلم به دوران طلایی سینمای دادگاهی تعلق دارد و عاشقان این ژانر را راضی نگه‌می‌دارد.

نقد فیلم هیئت منصفه شماره 2

نقد فیلم هیئت منصفه شماره 2

این فیلم از آن دست آثاری است که دیگر ساخته نمی‌شوند. «ایستوود» در اینجا به پرسش‌های اخلاقی پیچیده‌ای می‌پردازد که هم درباره دوراهی اخلاقی شخصیت اصلی است و هم درباره خود سیستم قضایی کشور آمریکا.

شخصیت دادستان (با بازی تونی کولت) ابتدا به نظر می‌رسد یک سیاستمدار جاه‌طلب باشد که برای تقویت محبوبیتش، پرونده‌ای ضعیف را پیش می‌برد؛ اما در نهایت، وقتی پی می‌برد که پرونده‌ای که روی آن اصرار دارد، بر شواهد نادرست و تحقیقات سهل‌انگارانه استوار است، به قطب‌نمای اخلاقی فیلم تبدیل می‌شود.

«ایستوود» با سبک ساده و بی‌تکلفی که امضای اوست، فیلم را کارگردانی می‌کند؛ اما این سادگی ظاهری فریبنده است. شیوه‌ی صحنه‌پردازی او، نشان از تجربه‌ای عمیق در روایت‌گری دارد.

در هیئت منصفه شماره 2، او احساسات متناقض را به شکلی جذاب هدایت می‌کند و شخصیت اصلی و مخاطب را در دریای خاکستری از اخلاقیات قرار می‌دهد. او مرزهای عدالت و حقیقت را به چالش می‌کشد. این فیلم نه فقط سیستم قضایی آمریکا، بلکه خود مفهوم عدالت را به آزمایش می‌گذارد.

«ایستوود» گاه به‌خاطر دیدگاه‌های محافظه‌کارانه‌اش مورد انتقاد قرار می‌گیرد؛ اما به‌نظر من، او یکی از تأثیرگذارترین فیلمسازان آمریکایی در 30 سال گذشته است. محافظه‌کاری او، بررسی اسطوره‌های آمریکایی را در آثارش جذاب‌تر می‌کند.

فیلم‌های «ایستوود» بر خلاف «جان فورد»، صرفاً درباره عظمت آمریکا نیست. در آن‌ها نوعی اندوه از مواجهه با شکست‌های این کشور وجود دارد. آثار او بیشتر تأمل‌برانگیز هستند تا آموزنده. او با گذشته روبه‌رو می‌شود و تضاد آن با روایت‌های ما را به چالش می‌کشد.

هیئت منصفه شماره 2 به مفهوم عدالت در سیستمی می‌پردازد که در آن، عدالت لزوماً با حقیقت برابر نیست. در واقع، این سیستم گاه طوری طراحی شده که صرفاً حس بهتری به ما بدهد، بدون آنکه مشکلات واقعی را حل کند. پس این سیستم به چه کسی خدمت می‌کند؟ در جهانی که عدالت دیگر نابینا به نظر نمی‌رسد، مرثیه شفاف «ایستوود» تصویری ضروری از جستجوی حقیقت در دنیای پساحقیقت ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی و امتیازدهی

نقد فیلم هیئت منصفه شماره 2
نقد فیلم هیئت منصفه شماره 2

فیلم هیئت منصفه شماره 2 به کارگردانی «کلینت ایستوود»، اثری درخشان و تأمل‌برانگیز است که با سبک ساده و بی‌تکلف خود، پرسش‌های پیچیده‌ای درباره عدالت و حقیقت مطرح می‌کند.

این درام حقوقی که به نوعی نسخه مدرن 12 مرد خشمگین محسوب می‌شود، بیننده را در دریایی از اخلاقیات خاکستری غرق می‌کند. داستان پرتنش و شخصیت‌پردازی‌های دقیق، به‌ویژه «تونی کولت» در نقش دادستان، فیلم را به اثری ارزشمند تبدیل کرده است. «ایستوود» با مهارت خاص خود، مرزهای عدالت را به چالش می‌کشد و تصویری بی‌نظیر از جستجوی حقیقت در دنیای پساحقیقت ارائه می‌دهد.

وب‌سایت فیگار به این فیلم نمره 9 از 10 را می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم هیئت منصفه شماره 2 چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *