معرفی برگزیدگان شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت و حواشی آن!

اختتامیه شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی برگزار و برگزیدگان شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت معرفی شدند.

 برگزیدگان شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت

آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شامگاه جمعه ۲۵ آذر ماه در تالار وحدت با پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم در تالار وحدت آغاز شد و پدرام کریمی اجرای این مراسم را برعهده گرفت.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش، سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی، داوران بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره و جمعی از مدیران سینمایی و مستندسازان و اصحاب رسانه از جمله حاضران این مراسم بودند.

۵۷ مستند در بخش مسابقه، ۳۲ فیلم در بخش بین الملل، ۵ مستند خارجی در بخش نمایش‌های ویژه، ۱۲مستند در جایزه شهید آوینی و ۱۰ اثر خارج از مسابقه در این جشنواره حضور داشتند.

بیشتر بخوانید:

جدول نامزدهای گلدن گلوب 2023 مشخص شد!

جوایز مسابقه ملی جشنواره سینما حقیقت

 برگزیدگان شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت
برگزیدگان شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت
  • جایزه بهترین نویسنده گفتار متن یا گوینده به مستند «پاییز پنجاه سالگی» به نویسندگی محمد نصرت خوارزمی اهدا شد.

محمد نصرت خوارزمی پس از دریافت جایزه‌اش تاکید کرد:

مام میهن دلش از ما خون است. این دوپارگی و کینه و نفرت به ما کمک نمی‌کند. باید با هم گفتگو کنیم و تحمل شنیدن نظر مخالف را داشته باشیم.

  • جایزه بهترین موسیقی متن ضمن تقدیر از صبا ندایی برای مستند «کشیم عاشق» به مستند «کوهستان بی‌صدا» با آهنگسازی احسان عبدی‌پور اهدا شد.
  • جایزه بهترین صدا به مستند «خونه مامان شکوه» با صداگذاری محمدحسین ابراهیمی اهدا شد.
  • جایزه بهترین پژوهش به مستند «پیله ابریشم» و امید رحمانی نسب اهدا شد.
  • محمدحسین ابراهیمی برنده جایزه بهترین صداگذاری

وی گفت:

متاسفم که تدوین و کارگردانی خونه مامان شکوه دیده نشد و حتی کاندید هم نشد. از اعتماد تهیه‌کننده این مستند بسیار ممنونم.

  • جایزه بهترین تصویربرداری ضمن تقدیر از تصویربرداران مستند «اسپانک» به مستند «دنیای وحشی زاگرس» به تصویربرداری فرشاد افشین‌پور اهدا شد.
  • جایزه بهترین تدوین ضمن تقدیر از تدوینگر مستند «اسپانک» به مستند «کشیم عاشق» با تدوین آرش زاهدی اهدا شد.

امیر آقاعبداللهی کارگردان این مستند به نمایندگی از تدوینگر این مستند جایزه را دریافت و از زحمات او تشکر کرد.

  • جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه به امیر آقا عبدالهی برای مستند «کشیم عاشق» اهدا شد.
  • جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند به محمدرضا خوش فرمان برای مستند «اسپانک» اهدا شد.
  • جایزه ویژه هیات داوران در بخش مستندهای نیمه بلند مسابقه ملی به مهدی شامحمدی و مهدی بخشی مقدم برای مستند «خونه مامان شکوه» اهدا شد.
  • لوح تقدیر سرباز وطن «یادبود شهید حاج قاسم سلیمانی» توسط محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره «سینماحقیقت» و مجید زین‌العابدین مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی به مستند «بنده نیکوکار» به کارگردانی ایکناسیو زوالوس اهدا شد.
  • تندیس جایزه سرباز وطن «یادبود شهید حاج قاسم سلیمانی» توسط محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره «سینماحقیقت» و مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی به محسن اسلام زاده برای مستند «پاییز پنجاه سالگی» اهدا شد.

بیشتر بخوانید:

ادعای جدید قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی درباره ثبات اقتصاد ایران

حواشی جشنواره سینما حقیقت

 برگزیدگان شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت
برگزیدگان شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت

در ابتدای این مراسم محمد حمیدی‌مقدم مدیرعامل مرکز گسترش، سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و دبیر شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به عنوان نخستین سخران روی سن آمد و گفت:

به نام خداوند هنرآفرین.خانم‌ها، آقایان حضار محترم، مستندسازان عزیز سلام. خیر مقدم عرض می‌کنم، خدمت جناب آقای دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس محترم سازمان سینمایی، جناب آقای دکتر خزاعی، همچنین معاونین محترم و مدیران موسسات تابعه.
سپاس خدای را که امشب و در کنار شما، سینماگران و همراهانِ محترمِ «سینماحقیقت»، به پایان مسیری رسیدیم که از آغاز آن، می‌دانستیم چقدر دشوار و چالش برانگیز است. تماشای این تصاویر رنگارنگ، این ایران زیبا و باشکوه، خستگی را از ما دور می‌کند. اجازه بدهید کمی به عقب باز گردم و برای شما از این مسیر بگویم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت:

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، رنگ و بوی ایران بزرگ را داشت. این، شعار نیست. دغدغه خروج از پایتخت، تمرکززدایی و تحقق عدالت فرهنگی برای همه ایران، در این دوره تجلی یافت. «سینماحقیقت» برای آینده، پیشنهادی تازه دارد.
سینمای مستند از محفل‌های کوچک و جشنواره‌ها می‌گذرد تا به مخاطبان بیشتری برسد و تصویرگر ایرانی وسیع باشد، ایرانی که نماد همدلی و یکپارچگی است، ایرانی که در قلب همه ما زنده است و نامش، پیوند دهنده همه سلایق، قومیت‌ها و فرهنگ‌هاست. مادری مهربان که ما را در آغوش خود گرفته و به همراهی فرا می‌خواند.

بیشتر بخوانید:

خطبه دوم امام جمعه موقت تهران درباره تمامیت ارضی ایران اسلامی

دبیر شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت:

پیش از شروع جشنواره، گروهی از انکار حقیقت گفتند، اما حقیقت انکار شدنی نیست، «سینماحقیقت» تنها یک جشنواره نیست، محلی برای گفتگوست. فضایی برای تبادل نظر و شنیدن صداهای مختلف. جهانی رنگارنگ و پرشور که از «زندگی و هنر» سخن می‌گوید و مگر می‌شود این دو را تحریم و انکار کرد؟

همراهی سینماگران داخلی و چهره‌های فرهنگی و هنری بین‌المللی با «سینماحقیقت» یکی دیگر از امتیازهای این دوره است. سینمای ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حرف‌های بسیاری برای مخاطبان خارج از مرزها داشته و در منطقه، ممتاز و درخشان بوده است.

وی بعد از ایراد چند کلام به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پایان گفت:

دوستان و همراهان گرامی، از شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به فردا سلام می‌کنیم. امید که همراهی و نگاه مهربانتان را برای برگزاری هفدهمین جشنواره، در کنارمان داشته باشیم. قصه حقیقت، تمام نشدنی است.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی سخنران بعدی مراسم، در واکنش به پست‌های اعتراضی احیر حمید فرخ‌نژاد گفت:

اینجا هنوز جمهوری اسلامی است، چیزی عوض نشده و کسی حق ندارد به رهبر و پیر و مراد ما توهین کند. این کشور تقدیم کسی نمی‌شود. تحت تاثیر رسانه‌های معاند نباشید.
این وقایع تمام می‌شود. کشور ما به سمت پیشرفت حرکت می‌کند. بیانیه نوشتن درمان درد سینمای ایران نیست. مشکلات معیشت و اقتصادی عده بسیاری از سینماگران نباید دستاویز بازی‌های سیاسی شود.

رییس سازمان سینمایی گفت:

من مدتی سکوت کردم اما دیشب دلم به درد آمد. نمی‌دانستم به خانواده شهدا چه بگویم، در این کشور خون‌ها ریخته شده و تا زمانی که من در سازمان سینمایی باشم، فیلمی بدون حجاب ساخته و اکران نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

 برگزیدگان شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *