دیوید لیلند کارگردان فیلم Wish You Were Here درگذشت

دیوید لیلند ، نویسنده و کارگردان اهل بریتانیا که برجسته‌ترین آثارش در عرصه فیلم‌سازی در آغاز دهه 80 شناخته شد، در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت.

دیوید لیلند (David leland) از سال‌های اولیه خود کارگردانی را با تئاتر شروع کرد و با به اجرای پیرس برازنان به شهرت رسید. «لیلند» تجربه نویسندگی و کارگردانی در چندین فیلم و سریال برجسته از جمله ساخت بریتانیا به کارگردانی «آلن کلارک»، تولد یک ملت به کارگردانی «مایکل نیو‌ل»، و مونا لیزا به کارگردانی «نیل جردن» که برای جایزه‌های گلدن گلوب و اسکار نامزد شده بودند، را داشت.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


دگذشت دیوید لیلند

وی توانست با فیلم کاش اینجا بودی به عنوان اولین فیلم بلند خود به عنوان کارگردان، جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدین را در جشنواره فیلم کن سال 1987 به دست آورد و فیلمنامه این اثر نیز جایزه بفتا را دریافت کرد. «امیلی لوید» نیز در همان سال برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن از سوی مجمع ملی منتقدین فیلم را از آن خود کرد.

دیوید لیلند

«لیلند» با ساخت فیلم‌هایی چون مرد بزرگ با بازی «لیام نیسون» و دختران زمینی با بازی «ریچل وایس»، مشهور شد. او همچنین موفق به کارگردانی موزیک ویدیو تسلیم نمی‌شوم برای «تام پتی» شد و یکی از دوستان نزدیک «جرج هریسون» بود. پس از درگذشت «هریسون»، لیلند مستند کنسرت برای جرج را در سال 2003 منتشر کرد.

او نیز به عنوان یکی از نویسندگان و تهیه‌کنندگان سریال تاریخی «بوجاها» مشغول به فعالیت بود و 9 اپیزود این سریال را کارگردانی کرد. همچنین «پیرس برازنان»، «لیام نیسون» و «تری گیلیام» با انتشار پیام‌هایی، یاد او را گرامی داشتند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی درگذشت این کارگردان چیست؟ آیا آثار او را تماشا کرده‌اید؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *