روز ملی دماوند کوه ؛ 13 تیر روز ملی دماوند و جشن تیرگان

روز ملی دماوند کوه. روز ۱۳ تیرماه، روز ملی دماوند زیبا و عزیز یکی از مشهورترین نمادهای طبیعت ایران است. در ادامه مطلب دماوند کوه روز ملی همراه فیگار باشید.

کوه دماوند، دیو سپید پای دربندی که برای ما ایرانیان سمبل استواری و مقاومت است در بخش شمالی ایران با 5671 متر ارتفاع غرور و صلابت خود را به رخ همگان می‌کشد.

روز ملی دماوند کوه

13 تیر روز ملی دماوند و جشن تیرگان

دماوند کوه روز ملی, کوه دماوند روز ملی
دماوند کوه روز ملی, کوه دماوند روز ملی

استفاده‌ی هماهنگ با طبیعت از منابع آب، برای ایران موضوع مرگ و زندگی است. ضعف چنددهه‌ای در مدیریت آب‌ها و آبخیزهای کشور و شیوه‌های تاراجگرانه‌ی استفاده از این منابع می‌رود که پایه‌های تمدنی ما را تخریب کند. شکی نیست که زیست در پهنه‌ی سرزمین ایران و شکل‌گیری تمدن ایرانی مرهون آب‌هایی بوده که از کوهستان‌های منطقه سرچشمه می‌گیرند. و بدیهی است که پایداری و شکوفایی زیست ایرانی در گرو حفظ و استفاده‌ی خردمندانه از منابع آب است و در این راه باید کوهستان‌ها را که بسترهای آبخیز هستند، حفظ کرد.

در سال‌هایی که روز ملی دماوند بهانه‌ی به میان کشیدن معضل‌هایی شده که کوهستان‌های کشور درگیر آن است، کم‌کم این مجموعه مشکلات از وضعیت کلاف سردرگم بدل به یک «نظام مسایل» شده است. به عبارت دیگر، اکنون فقط از آسیب‌هایی که متوجه کوه‌ها است سخن نمی‌گوییم، بلکه می‌توانیم از مسایلی بگوییم که یک‌به‌یک شناخته شده، راه‌حل‌هایی برایشان اندیشیده شده، و اگر به‌صورت مشخص به هر یک پرداخته شود، می‌توان آن مشکل را حل کرد یا از اثرهای منفی آن کاست.

بیشتر بخوانید:

روز ملی دماوند کوه

دماوند کوه روز ملی, کوه دماوند روز ملی
دماوند کوه روز ملی, کوه دماوند روز ملی

نمی‌توان از دماوند بلندترین نقطه ایران نام برد اما به حقایق جالبی که پیرامون این کوه عظیم وجود دارد اشاره نکرد: بر طبق آن چیزی که در فرهنگ معین نوشته شده، کلمه دماوند از دو بخش «دم» و «اوند» تشکیل شده است. دم که «دمه و بخار» معنی می‌دهد و در کنار اوند، به کوهی دارای دمه و دود و بخار (آتشفشان) اشاره می‌کند. اگر هوای ایران و تهران صاف و آفتابی باشد و آلودگی‌های شهری، هوای شهرها را تیره نکرده باشد، می‌توان دماوند را از شهرهای تهران، ورامین و قم و برخی شهرهای جنوبی دریای خزر مانند جویبار مشاهده کرد.

روز ملی دماوند کوه

دماوند کوه روز ملی, کوه دماوند روز ملی
دماوند کوه روز ملی, کوه دماوند روز ملی

کوه دماوند نخستین اثر طبیعی ایران است که در تاریخ سیزدهم سال ۱۳۸۷ وارد فهرست آثار ملی ایران شد. دماوند همچنین از سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از «۴ مناطق ارزشمند از نظر حفاظت محیط زیست» شناخته شد. دمای قله دماوند در تابستان‌ها صفر درجه است و در زمستآن‌ها آن به ۶۰ درجه زیر صفر می‌رسد. تصویر کوه دماوند در صد سال گذشته بارها رو یا پشت اسکانس‌های رسمی ایران چاپ شده است. امروزه عکس دماوند را می‌توانید پشت اسکناس‌های هزار تومانی و تروال‌های پنجاه هزار تومانی ببینید.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار روز ملی دماوند کوه سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *