نتفلیکس و آمازون پرایم تصمیم به پخش جهانی سریال ترکی آتاتورک گرفتند!

در پی تصمیم دیزنی پلاس برای لغو پخش آتاتورک، خبر پخش جهانی سریال ترکی آتاتورک توسط نتفلیکس و آمازون پرایم منتشر شد؛ گویا حق پخش سریال را خریداری کرده‌اند.

پیشتر اعلام شده بود که پخش سریال آتاتورک (شش قسمتی) از پلتفرم دیزنی پلاس لغو شده است. این اتفاق نیز با واکنش تند مردم ترکیه و افراد معروف مواجه شد. به همین دلیل ترکیه تصمیم به پخش این سریال در قالب فیلم گرفت. از زمان پخش فیلم آتاتورک نیز در مفاله لینک شده می‌توانید مطلع شوید.

پخش جهانی سریال ترکی آتاتورک توسط نتفلیکس و آمازون پرایم

پلتفرم‌های نتفلیکس و آمازون پرایم در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که حقوق پخش سریال آتاتورک را خریداری کرده‌اند و این سریال به صورت جهانی پخش خواهد شد.

تیزر فیلم ترکی آتاتورک آراس


آراس بولوت اینملی بازیگر سریال‌هایی چون روزی روزگاری، مارال، نفوذی و گودال، در سریال دیزنی پلاس آتاتورک، نقش جوانی آتاتورک را بازی کرده است. این بازیگر بعد از قرار لغو پخش سریال از طرف پلتفرم هیچ واکنشی نشان نداده بود. این درحالیست که بسیاری از مردم ترکیه واکنش تندی نشان دادند، برخی از بازیگران از بزرگی آتاتورک و اینکه این مسئله نیاز به اثبات ندارد گفتند.

واکنش آراس بولوت اینملی به لغو پخش سریال آتاتورک

بالاخره در مصاحبه‌ای، این بازیگر درباره لغو پخش این سریال صحبت کرد. ویدیوی اولین مصاحبه وی را در ادامه تماشا کنید:


ترجمه اولین مصاحبه واکنش آراس بولوت اینملی به لغو پخش سریال آتاتورک :

به عنوان فردی که مسئولیت ایفای نقش جوانی آتاتورک را برعهده داشتم، برای خودم وظیفه می‌دونم که سعی کنم این فیلم در سطح جهان دیده بشه! شرکت تهیه کننده و پلتفرم دیزنی پلاس تصمیم گرفتند که این سریال پخش نشه، خودشان بهتر می‌دونن، اما برای من کیفیت پخش این سریال اهمیت داره.
آتاتورک یکی از بهترین و بزرگترین رهبران جهانه و این نیاز به اثبات نداره!

اولین مصاحبه آراس بولوت اینملی درباره لغو پخش سریال آتاتورک
پخش جهانی سریال ترکی آتاتورک توسط نتفلیکس و آمازون

در ادامه مصاحبه آراس بولوت اینملی درباره لغو پخش سریال آتاتورک از دیزنی، خبرنگار درباره پروژه جدید آراس می‌پرسد:

در حال خوندن سناریو های جدید هستم ولی هنوز تصمیم قطعی نگرفتم!

کاهش مشترک های دیزنی پلاس ترکیه

پس از لغو پخش سریال آتاتورک از دیزنی پلاس، این پلتفرم یازده میلیون و هفت صد هزار کاربر از دست داد. هرچند کاهش مشترک های دیزنی پلاس ترکیه در تصمیم این پلتفرم فعلا تاثیری نداشته است، اما بسیاری از مردم ترکیه معترض این تصمیم شدند.

واکنش مردم ترکیه به لغو پخش سریال آتاتورک از دیزنی پلاس

شرکت دیزنی پلاس ترکیه اعلام کرد که مجموعه مستند خود درباره مصطفی کمال آتاتورک بنیانگذار ترکیه را از شبکه اینترتی دیزنی پلاس پخش نخواهد کرد. اعلام این خبر موجب خشم ترکیه شد و سازمان دیده‌بان پخش برنامه‌های تلویزیونی این کشور گفت که درباره دلایل اقدام دیزنی تحقیق خواهد کرد.

رسانه‌های محلی ترکیه و برخی منابع ارمنی مدعی هستند که لغو این مجموعه تلویزیونی به دلیل فشار ارامنه آمریکایی و لابی آن‌ها با دیزنی صورت گرفته است که مصطفی کمال آتاتورک را عامل کشتار گروهی ارمنی‌ها می‌دانند. مصطفی کمال آتاتورک در آن زمان به عنوان افسر ارتش عثمانی خدمت می‌کرد و به عقیده برخی در کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ نقش داشته است.

واکنش مردم ترکیه به لغو پخش سریال آتاتورک از دیزنی
پخش جهانی سریال ترکی آتاتورک توسط نتفلیکس و آمازون

ابوبکر شاهین رئیس هیئت مدیره سازمان دیده‌بان پخش برنامه‌های تلویزیونی ترکیه سه‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی گفت:

هیئت عالی رادیو و تلویزیون می‌خواهد تحقیقاتی را بر اساس اطلاعات عمومی مبنی بر این که دیزنی پلاس تصمیم گرفته است این مجموعه پخش نشود آغاز کند.

آتاتورک که مبارزات استقلال ترکیه را در سال‌های پس از جنگ جهانی اول رهبری کرد و نخستین رئیس جمهوری این کشور شد. او در ترکیه بسیار مورد احترام است و حتی بی‌احترامی یا توهین به این شخصیت تاریخی جرم محسوب می‌شود.

پخش جهانی سریال ترکی آتاتورک توسط نتفلیکس و آمازون پرایم
پخش جهانی سریال ترکی آتاتورک توسط نتفلیکس و آمازون پرایم

دیزنی ترکیه ماه گذشته اعلام کرده بود که مجموعه آتاتورک در صدمین سالگرد جمهوری ترکیه در ۲۹ اکتبر از دیزنی پلاس پخش خواهد شد. کمیته ملی ارامنه آمریکا دوشنبه از حامیان کمپین خود علیه دیزنی پلاس قدردانی کرد و گفت که مجموعه آتاتورک از این شبکه اینترنتی پخش نخواهد شد.

در بیانیه‌ای که چهارشنبه از شبکه خبری فاکس متعلق به دیزنی پخش شد، این شرکت گفت که آتاتورک به عنوان دو فیلم برای تلویزیون و سینما به ترتیب در ۲۹ اکتبر و ۲۲ دسامبر اکران خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

واکنش هنرمندان ترکیه به لغو پخش سریال آتاتورک

واکنش هنرمندان ترکیه به لغو پخش سریال آتاتورک
واکنش هنرمندان ترکیه به لغو پخش سریال آتاتورک

ادا اجه، دمت آکالین و برخی دیگر از هنرمندان ترکیه با اشاره به اینکه آتاتورک یکی از چهره‌های محبوب در بین همه اهالی ترکیه است، اعتراض خود را به لغو پخش این سریال نشان دادند. ادا اجه از چهره های تبلیغاتی دیزنی پلاس در ترکیه نیز است.

زمانی که کاربران در فضای مجازی اعتراض کردند که چرا هنرمندان هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند، دمت آکالین خواننده ترک نوشت:

من اعتراض کردم، از دمت اوزدمیر و بقیه بپرسید که چرا کاری نکردند!

واکنش مری آپیک به لغو پخش سریال آتاتورک

واکنش مری آپیک به لغو پخش سریال آتاتورک
واکنش مری آپیک به لغو پخش سریال آتاتورک

تصمیم شرکت دیزنی ترکیه برای عدم پخش مجموعه مستند خود درباره مصطفی کمال آتاتورک بنیانگذار ترکیه از شبکه اینترنتی دیزنی پلاس با واکنش‌های متفاوتی همراه بود. اعلام این خبر موجب خشم ترکیه شد و سازمان دیده بان پخش برنامه‌های تلویزیونی این کشور گفت که درباره دلایل اقدام دیزنی تحقیق خواهد کرد.

رسانه‌های محلی ترکیه و برخی منابع ارمنی مدعی هستند که لغو این مجموعه تلویزیونی به دلیل فشار ارامنه آمریکایی و لابی آن‌ها با دیزنی صورت گرفته است که مصطفی کمال آتاتورک را از عوامل کشتار گروهی ارمنی‌ها در سال ۱۹۱۵ می‌دانند. کمیته ملی ارامنه آمریکا دوشنبه از حامیان کارزار خود علیه دیزنی پلاس قدردانی کرد و گفت که مجموعه آتاتورک از این شبکه اینترنتی پخش نخواهد شد.

مری آپیک هنرمند سرشناس سینما و تلویزیون در لس آنجلس که از ایرانیان ارمنی تبار است یکی از چهره‌هایی بود که به عدم پخش این مجموعه واکنش نشان داد. خانم آپیک به صدای آمریکا می‌گوید:

من این مجموعه را ندیدم بنابراین اظهار نظر درباره آن دشوار است تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که اگر تهیه کنندگان تحقیقات گسترده‌ای درباره حقیقت انجام داده باشند و آن را به شیوه مناسبی ارائه دهند می‌تواند بخشی از تاریخ باشد، اما در هر صورت پخش این مجموعه جنجالی خواهد بود و خشم ارامنه در سراسر جهان را بر می‌انگیزد.

او در ادامه می‌افزاید:

من در چهار دهه گذشته عضو هیئت مدیره بنیاد فیلم ارمنی بوده‌ام این سازمان غیرانتفاعی در طول دهه‌ها تلاش کرده است تا مستندات و مدارک نسل کشی ارامنه را برای بازماندگان گردآوری کند و این اسناد به‌صورت فیلم و ویدئو آرشیو شده است.

این هنرمند می‌گوید صدای شاهدان این نسل کشی ضبط شده است. افرادی که شاهد این رویداد وحشتناک بودند و امروز در قید نیستند، این اظهارات سند و مدرکی واقعی است از نسل کشی که در آن دوره زمانی خاص در ترکیه اتفاق افتاده است. به گفته مری آپیک بنیاد فیلم ارمنی حدود چهارصد مصاحبه صوتی و تصویری از شاهدانی دارد که در زمان حیات خود مشاهداتشان را بیان می‌کنند و ابعاد مختلفی از رویدادهای آن دوران را شرح می‌دهند.

نقش کودکی آتاتورک

تماشای اولین تیزر سریال آتاتورک که یک سریال ترکی با بازی آراس بولوت اینملی است و از دیزنی پلاس منتشر خواهد شد رکورد زد. این سریال به تهیه کنندگی جنک سونر و  مهمت ایچاسی‌اوغلو ساخته شده است. نقش کودکی آتاتورک را چه کسی ایفا خواهد کرد؟

سریال ترکی دیزنی پلاس

پخش جهانی سریال ترکی آتاتورک توسط نتفلیکس و آمازون پرایم
پخش جهانی سریال ترکی آتاتورک توسط نتفلیکس و آمازون پرایم

مخاطب که مدت‌هاست آراس بولوت اینملی را در هیچ پروژه‌ای نمی‌بیند، بی‌صبرانه منتظر انتشار سریال آتاتورک است. اولین تیزر این سریال که به کارگردانی “مهمت آدا اوزتکین” یکی از بهترین و موفق‌ترین کارگردان‌های ترکیه ساخته می‌شود، رکود زد و حدود 15 میلیون باز در شبکه‌های اجتماعی بازدید داشت.

از جمله فیلم‌های اوزتکین می‌توان به “معجزه در سلول شماره هفت” و “تمام هستیم؟” اشاره کرد. تغییر چهره آراس بولوت اینملی، یکی از چهره‌های موفق در سینما و تلویزیون ترکیه، بعد از مدت‌ها در این تیزر نمایان شد. او سبیل گذاشته و رنگ موهایش را تغییر داده است.

دانلود سریال گودال با بازی آراس بولوت اینملی (دوبله فارسی)

تصویربرداری این سریال شش قسمتی اواخر آبان ماه به پایان رسید و حدودا آبان سال آینده منتشر خواهد شد. تصویربرداری این سریال در مقدونیه خاتمه یافت و عوامل سریال به استانبول بازگشتند.

آراس بولوت اینملی نقش جوانی آتاتورک را ایفا خواهد کرد. آتاتورک یکی از تاثیرگذارترین رهبران ترکیه است؛ که در این سریال دوره تصمیم او برای رفتن به سامسون پوشش داده می‌شود. در این سریال که قرار است در 29 اکتبر 2023 با مخاطب دیدار کند، نقش دوران کودکی مصطفی کمال را امره مته سونمز بازی می‌کند.

نقد سریال گودال (Cukur)

در سریال ترکی آتاتورک دیزنی پلاس چه کسی نقش کودکی آتاتورک را بازی می‌کند؟
واکنش مردم ترکیه به لغو پخش سریال آتاتورک از دیزنی

امره مته سونمز (Emre Mete Sönmez) در سال 2014 متولد شد و اولین تجربه بازیگری خود را در سریال تلویزیونی “پرنده‌های زخمی” تجربه کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما به پخش جهانی سریال ترکی آتاتورک توسط نتفلیکس و آمازون چیست؟


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *