شوخی وزارت ارشاد با آخرین اثر شفیعی کدکنی خبرساز شد

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک توئیت اظهار کرده که استاد شفیعی کدکنی از مفاخر ادبی ایران، هیچ محدودیتی برای انتشار آثارش وجود ندارد.

دفتر پرحاشیه توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این روزها به شدت مورد توجه اهالی ادبیات قرار گرفته است. پس از تصمیمات اخیر این دفتر در خصوص اعلام سامانه مردمی اعلام تخلفات در زمینه کتاب و انتشار نامه‌ای که از درد «سیدمهدی شجاعی»، نویسنده و شاعر، نقل شده، در حرکتی جدید، یک شوخی تلخ از سوی مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد درباره اعطای مجوز به مجموعه شعر جدید «محمدرضا شفیعی کدکنی» منتشر شد که بازتاب فراوانی را کسب کرد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


شوخی وزارت ارشاد با آخرین اثر شفیعی کدکنی خبرساز شد

صبح روز گذشته، «محمدعلی مرادیان»، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مورد وضعیت صدور مجوز برای مجموعه شعر جدید «محمدرضا شفیعی کدکنی» با عنوان نامه‌ای به آسمان، به خبرگزاری ایسنا گفت:

نکته‌ای راجع به کتاب نداریم؛ منتها کتاب دارد خوانده می‌شود. به چند نفر از اهالی شعر نیز کتاب را داده‌ایم تا بخوانند و نظرشان را بگویند. ان‌شاءالله درباره کتاب تصمیم‌گیری شود. به صورت کلی کتاب در فرایند صدور مجوز است. ما تغییراتی در گروه شعر داشتیم و به همین دلیل فرایند صدور مجوز زمان‌بر شده است.

شفیعی کدکنی

یاسر احمدوند در توئیتی اظهار کرد:

اصولاً ارشاد هیچ‌گونه ارزیابی کیفی و علمی درباره این آثار ندارد. در هیچ حوزه‌ای، نه در حوزه ادبیات و نه حوزه‌های دیگر و مسئولیت محتوایی و کیفی آثار بر عهده نویسنده است. ارشاد به مصوبه 660 شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان دبیرخانه هیئت نظارت عمل می‌کند، و اگر مواردی مغایر با آن مصوبه وجود داشته باشد، آن را تذکر می‌دهد که اصلاح شود؛ اما کیفیت آثار در هیچ زمینه‌ای مربوط به ارشاد نمی‌شود و نویسندگان خودشان مسئولیت کیفیت و ادعاها و مطالبی را که ارائه می‌کنند بر عهده دارند.

بعد از انتشار اظهارنظر مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد، این خبر با واکنش‌های مختلفی روبرو شد. در همین زمینه، «علی ربیعی»، وزیر پیشین وزارت کار، در یادداشتی با عنوان «کدکنی هم ممیزی می‌شود؟» در کانال تلگرامی خود نوشت:

خبر ناباوارانه بود. «نامه‌ای به آسمان» کدکنی به داوری ارشادی‌ سپرده شد! می‌اندیشم اگر حافظ، سعدی، خیام و مولانا امروز می‌خواستند مجوز بگیرند چه می‌شد؟

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی این اظهار نظر جنجالی وزارت ارشاد چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *