نقد و بررسی فیلم Infinity Pool ؛ تکبر، غفلت و پکادیلوهای فوق ثروتمند

نقد و بررسی فیلم Infinity Pool اثری جدید در ژانر ترسناک علمی تخیلی در سال 2023 به شدت طرفداران این ژانر و کراننبرگ را هیجان زده می‌کند.

استخر بی‌انتها یا اینفینیتی پول فیلم دلهره‌آور علمی تخیلی به نویسندگی و کارگردانی برندون کراننبرگ است. این یک محصول مشترک بین‌المللی با بازی الکساندر اسکاشگورد، میا گاث و کلوپاترا کولمن است. داستان از این قرار است که یک زوج ثروتمند در تعطیلات خود در «لی تولکا»، یک تفرجگاه جزیره‌ای مجلل، به سر می‌برند، اما بیرون دروازه‌های هتل چیزی خطرناک‌تر در حال وقوع است.

نقد و بررسی فیلم Infinity Pool

نقد فیلم Infinity Pool, تحلیل فیلم Infinity Pool
تحلیل فیلم Infinity Pool

این فیلم نخستین نمایش جهانی خود را در جشنواره فیلم ساندنس در ۲۲ ژانویه ۲۰۲۳ داشت و در ۲۷ ژانویه در ایالات متحده اکران شد. این فیلم عموماً نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد و از فضاسازی و کارگردانی کراننبرگ تمجید شد.

واضح است که براندون کراننبرگ، نویسنده/کارگردان، شیفته آنچه که هویت را تشکیل می‌دهد، است. این سوال که از لحاظ وجودی و بدون دخالت دین یا معنویت مطرح شده است، در هسته هر دو فیلم هیجان‌انگیز کراننبرگ در سال 2020، مالک و آخرین ساخته او، استخر بی‌نهایت، نهفته است.

شباهت‌های زیر متنی فراوان است – کراننبرگ، مانند پدرش دیوید، سبک منحصر به فردی دارد که به آن «تکن نوآر» می‌گویند. Infinity Pool سوالاتی می‌پرسد که نمی‌تواند پاسخ دهد. و اگرچه روایت دارای پیچش‌ها و چرخش‌های عجیبی است، اما ممکن می‌باشد در میان سه فیلم بلند این کارگردان قابل دسترس‌ترین باشد (ضد ویروس 2012).

نقد فیلم Infinity Pool, تحلیل فیلم Infinity Pool
نقد فیلم Infinity Pool

تکبر، غفلت و پکادیلوهای فوق ثروتمند

منو، مثلث غم و نیلوفر سفید HBO همگی در ارتباط با Infinity Pool ذکر شده‌اند. رابطه صریح است: همه این تولیدات بر روی نگرش‌ها، تکبر، غفلت و پکادیلوهای فوق ثروتمند تمرکز دارند. تا حدی، این مسئله در مورد Infinity Pool صدق می‌کند، اما فقط به عنوان یک نقطه عطف. (من فرض می‌کنم که فیلم کم دیده شده رالف فاینس/جسیکا چستین در سال 2021، The Forgiven، شباهت نزدیک‌تری دارد.)

شکی وجود ندارد که کراننبرگ نسبت به افرادی که ثروتشان اخلاقیات آنها را فرسوده کرده است، به عبارتی، کینه دارد. در نهایت کارگردان این سوال قدیمی را مطرح می‌کند که چه چیزی آگاهی را تشکیل می‌دهد. چه زمانی انسان یک انسان است؟ آیا فردیت بیش از مجموعه‌ای از خاطرات در یک بدن وجود دارد؟

یک نویسنده ناموفق، جیمز فاستر (الکساندر اسکارسگارد)، و همسر ثروتمندش، ام (کلئوپاترا کلمن)، برای رفرش شدن به یک استراحتگاه خاص رفته‌اند. شکاف‌ها در رابطه آنها از همان ابتدا آشکار می‌شود و زمانی که یک جوان ، گابی (میا گوت)، به جیمز می‌چسبد، آشکارتر می‌شود.

نقد فیلم Infinity Pool, تحلیل فیلم Infinity Pool
نقد فیلم Infinity Pool

روز بعد، سه نفر از آنها، به علاوه همسر گابی، آلبان (جلیل لسپرت)، یک ماشین از محلی اجاره می‌کنند و به سرزمین‌های ممنوعه فراتر از محدوده استراحتگاه می‌روند. پس از یک روز، در راه خانه تصادفی رخ می‌دهد. در حالی که جیمز پشت فرمان است، ماشین به یک عابر پیاده برخورد می‌کند و طرف کشته می‌شود.

روز بعد پلیس برای دستگیری جیمز از راه می‌رسد. مجازات کشتن یک نفر، حتی به طور تصادفی، اعدام است. اما برای ثروتمندان، راهی برای تبرعه وجود دارد.همه چیز در فیلم پیامدهای اخلاقی خلقت و احساساتی که بدنبال آن بوجود می‌آید را زیر سوال می‌برد. احساسی که تنها هدفش مردن است. داستان‌های علمی تخیلی مملو از نمونه‌هایی از این نوع است، از جمله کلون‌ها و مخازنی که برای آگاهی دیگران ساخته شده‌اند.

زیبایی شناسی کراننبرگ منحصر به فرد است. رنگ ها پریده هستند. هیچ یک از کروننبرگ‌ها به خویشتنداری معروف نیستند. و، بله، اعتراف می‌کنم که در این باره چند بار به کوبریک فکر کرده‌ام. (به ویژه به پرتقال کوکی و چشمان کاملاً بسته.) استخر بی انتها مانند Possessor چالش برانگیز و التقاطی است، اما از آن دسته فیلم‌های پرمدعا نیست که به خاطر عجیب بودن، عجیب باشد. این فیلم عقل را تحریک می‌کند و به بلوغ می‌پردازد.

منتقدان

نقد فیلم Infinity Pool, تحلیل فیلم Infinity Pool
تحلیل فیلم Infinity Pool

در وبسایت بازبینی‌خوانی راتن تومیتوز، ٪۸۷ از ۱۳۲ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۷٫۲/۱۰ را در اختیار دارد. اجماع این وب‌سایت چنین می‌نویسد: «آب‌های متلاطم حتی برای شناگران قوی، استخر بی‌انتها خلوتگاهی فراگیر از انحرافات کروننبرگی را برای اشخاصی که می‌خواهند از چیزهای مختلف تجاری فرار کنند، فراهم می‌کند.»

این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۳۵ منتقد امتیاز ۷۲ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر «نقدهای عموماً مطلوب» است. تماشاگران شرکت‌کننده در نظرسنجی سینماسکور به فیلم نمره متوسط «C–» را در مقیاس «A+» تا «F» دادند، در حالی که آن‌هایی که در نظرسنجی پست‌ترک شرکت کردند ۵۲٪ نمره مثبت به آن دادند و ۲۸٪ گفتند که قطعاً آن را توصیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بررسی فیلم Infinity Pool سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *