ویدئو: علت مرگ خودخواسته کیومرث پوراحمد بهمراه واکنش هنرمندان به خودکشی وی

علت خودکشی کیومرث پوراحمد را می‌توان افسردگی و ناامیدی از آینده دانست. اما تصمیم کیومرث پور احمد به پایان دادن به زندگیش چگونه بود؟

علت خودکشی تکان دهنده کارگردان «قصه های مجید» را می‌توانید در ادامه مفصل بخوانید. اما روایت تلخ هوشنگ گلمکانی از مرگ کیومرث پوراحمد هم جالب است که می‌گوید:

کیومرث از سر افسردگی و ناامیدی بی‌آیندگی و بیهودگی خودکشی کرده و به زندگی خود پایان داده است؛ علت خودکشی کیومرث پوراحمد همین قدر وحشتناک و تکان‌دهنده!

علت خودکشی کیومرث پوراحمد

علت مرگ خودخواسته پور احمد
علت مرگ خودخواسته پور احمد

این نوشتار به سوال اساسی ماجرای خودکشی کیومرث پوراحمد چیست؟ می‌پردازد. دادستان گیلان گفت:

بررسی‌های اولیه بازپرس حکایت از خودکشی کیومرث پوراحمد دارد.

دادستان گیلان خبر خودکشی کیومرث پوراحمد، کارگردان سرشناس ایرانی را تایید کرد و گفت:

مرگ او ساعت یک بامداد روز چهارشنبه ۱۶ فروردین اتفاق افتاده است.

پیش از این اطلاعیه رسمی، مجله سینمایی فیلم امروز گفته بود این فیلمساز از سر «افسردگی، ناامیدی و بی‌آیندگی» به زندگی خود پایان داد. کیومرث پوراحمد متولد سال ۱۳۲۸ در اصفهان بود که در کارنامه حرفه‌ای خود آثار ماندگاری همچون سریال‌های «قصه‌های مجید» و «سرنخ» و فیلم‌های سینمایی همچون «به‌خاطر هانیه»، «خواهران غریب»، «شب یلدا» و «اتوبوس شب» را داشت.

بیشتر بخوانید:

ویدیو: واکنش رضا کیانیان به درگذشت کیومرث پوراحمد

مرگ کیومرث پوراحمد

دلیل مرگ خودخواسته پوراحمد
دلیل مرگ خودخواسته پوراحمد

خبر خودکشی کیومرث پوراحمد، مانند پتکی بر سر هر سینما دوستی فرود می‌آید. ناگهان پرت می‌شوی به کودکی‌ها. به زمان «قصه‌های مجید»، به زمان «سرنخ» و بازپرس امیرحسین اوصیا. به آن سکانس ترکیدن بغض محمدرضا فروتن در «شب‌ یلدا» که هنوز هم به نظرم یکی از بهترین تیتراژهای سینمای ایران است.

به «خواهران غریب» و «مادر من، مادر من». به «بی‌بی چلچله» و خودِ بی بیِ پوراحمد، که مادربزرگ مجید بود و مادربزرگ همه‌ی ما شد. خبر را که می‌شنوی، ناخودآگاه به تمام این صحنه‌ها فکر می‌کنی. باورتان نمی‌شود که در یک لحظه احساس می‌کنی تمام کودکی‌هات از دست رفته است و این صرفاً به خاطر مرگ پوراحمد نبود، به خاطر مرگِ دردناکش بود. همه‌ می‌میرند، اما او انگار زندگی را کشت.

ماریو مونیچلی، کارگردان نامدار ایتالیایی، در سن ۹۵ سالگی، زمانی که در بیمارستان بستری بود، از طبقه‌ی پنجم آنجا خودش را پایین پرت کرد و کشت. این مرگ، طنزی تلخ به همراه داشت، درست مانند فیلم‌هایش که کمدی‌های تلخ و حتی غمگینانه‌ای بودند.

انگار با انتخاب این مرگ عجیب، آن هم در نودوپنج سالگی و در حالی که بیمار هم بود، داستان‌های مورد علاقه‌اش را پی گرفت تا فیلم‌هایش به زندگی واقعی‌اش رسوخ کند و ما را بین خنده و گریه باقی بگذارد. مرگ خودخواسته‌ی پوراحمد، ما را یاد مرگ مونیچلی می‌اندازد، اما در جهت عکس؛ در یکی زندگی جریان دارد ولی در دیگری مرگ و نیستی.

سازنده‌ی «قصه‌های مجید»، خودش هم به قصه‌ها پیوست. قصه‌های تلخ، قصه‌های یاس‌آلود، قصه‌های حزن‌انگیز، درست در جهت عکس آن چیزهایی که ساخت.

کیومرث پوراحمد در ویدئویی من باب خودکشی امروز خود گفته:

کار نکنم که می‌میرم، یعنی روحم زودتر از جسمم می‌میره…

دسیکا فیلمساز بزرگ ایتالیایی بعد از ساختن شاهکارش اومبرتو_دی در مصاحبه‌ای می‌گوید:

تراژدی غالبا با تسلیم و سکوت توام است ولی گاه به خودکشی می انجامد. خودکشی یک جوان تاثربرانگیز است ولی خودکشی یک پیرمرد که در آستانه مرگ قرار دارد امر بسیار وحشتناکی است. جامعه‌ای که این اتفاق در آن بیفتد بی شک یک جامعه از دست رفته است.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *