نقد فیلم کره‌ای My Name Is Loh Kiwan (اسم من لوه کیوان است) ؛ طعم تلخ مهاجر بودن

آثار کره‌ای که هر ساله توسط سرویس استریم «نتفلیکس» به صورت جهانی پخش می‌شوند، بازخورد متفاوتی را دریافت می‌کنند. در ادامه به نقد فیلم My Name Is Loh Kiwan که جدیدترین اثر کره‌ای نتفلیکس است خواهیم پرداخت.

فیلم My Name Is Loh Kiwan، یک اثر درام و عاشقانه محصول سال 2024 کره‌جنوبی به نویسندگی و کارگردانی «کیم هی جین» با بازی «سونگ جونگ کی» و «چوی سونگ یون» است که چندی پیش منتشر شئ توانست بازتاب فوق‌العاده‌ای را کسب کند.

این فیلم، بر اساس رمان I Met Loh Kiwan اثر «چو هائه جین» که در سال 2019 این اثر را منتشر کرد، ساخته شده است. این اثر مهیج و عاشقانه، در تاریخ 1 مارس 2024 (11 اسفند 1402) در سراسر جهان، از طریق سرویس استریم «نتفلیکس» به انتشار رسید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


نقد فیلم My Name Is Loh Kiwan ، به بیننده می‌فهماند که این اثر به بررسی موضوع گسترده‌تر انسانیت می‌پردازد و نشان می‌دهد که مرزها چگونه به مانعی تهدیدآمیز در برابر محبت جمعی ما تبدیل شده‌اند.

نقد فیلم My Name Is Loh Kiwan

نقد فیلم My Name Is Loh Kiwan
نقد فیلم My Name Is Loh Kiwan

آخرین فیلم کره‌ای نتفلیکس، مخاطب را متهم به دیدن یک اثر تماشایی می‌کند که در تمام مراحل آن، اشک بیننده سرازیر می‌شود؛ اما در نهایت با پایانی که خودش دلش می‌خواهد، به بیننده یک اثر غمگین و با پایانی شاید ضعیف ارائه می‌دهد.

درباره فیلم

نقد فیلم My Name Is Loh Kiwan

در تاریخ 8 فوریه 2023 (19 بهمن 1401)، نتفلیکس ساخت این فیلم را با بازیگرانی همچون «سونگ جونگ کی»، «چوی سونگ یون»، «جو هان چول»، «کیم سونگ ریونگ»، «لی ایل-هوا»، «لی سانگ هی»، «سئو هیون وو» را تایید کرد. در تاریخ 24 فوریه 2023 (5 اسفند 1402)، «سونگ جونگ کی» عکسی را منتشر کرد که شروع فیلمبرداری در مجارستان را نشان می‌داد.

فیلمبرداری این اثر، تا پایان ماه مارس ادامه یافت و پس از تقریباً یک سال، منتشر شد و توانست نقدهای جالبی دریافت کند که در ادامه مطلب تحلیل فیلم کره ای My Name Is Loh Kiwan به نقد آن خواهیم پرداخت.

نقد و نمرات منتقدین

نقد فیلم My Name Is Loh Kiwan
نقد فیلم My Name Is Loh Kiwan

در بخش بررسی فیلم اسم من لوه کیوان است در وب‌سایت جمع‌آوری نقد «راتن تومتوز» (Rotten Tomatoes)، اثر جدید آقای «کیم هی جین»، دارای رتبه تأیید 91% از 50 بررسی، با میانگین امتیاز 8.9/10 است. در وب‌سایت IMDb نیز، این اثر توانست نمره 7.0 از 10 را بر اساس نقد 1 هزار و 300 مخاطب و کاربر را به دست آورد که نشان می‌دهد این اثر، تحسین جهانی را به همراه داشت.

منتقد برتر سایت «راتن تومتوز»، درباره این فیلم نوشت:

یکی از بهترین فیلم‌هایی بود که تا الان دیده‌ام. خوشحالم که آن را به انگلیسی هم ترجمه کردند. منتقدان را نادیده بگیرید. نمی‌دانم چگونه این فیلم را ارزیابی کنم.

کاربر برتر این سایت، در نقد فیلم نام من لوه کیوان است نوشت:

به نظر من بازیگری‌ها و داستان بسیار جذاب بودند. فکر می‌کنم بازیگران زن و مرد برجسته هنرنمایی کردند.

دیگر کاربر این سایت گفت:

بهترین فیلم تاریخ! من هیچ وقت، موقع تماشای یک فیلم گریه نکردم؛ اما با دیدن این اثر، به گریه افتادم. بهترین تم عشق و بقا به تصویر کشیده شد و در نهایت با یک پایان خوش به پایان رسید.

نقد فیلم My Name Is Loh Kiwan

نقد فیلم My Name Is Loh Kiwan

در نقد فیلم My Name Is Loh Kiwan ، ابتدا باید داستان و روایتی که برای ما بیان می‌شد را بررسی کنیم. داستان این فیلم، حول محور داستان یک فرد به نام «لوه کیوان» (سونگ جونگ کی)، یک فراری از کره‌شمالی را روایت می‌کند که به شدت در تلاش است تا به عنوان پناهنده در بلژیک تایید شود. او در طول مسیر خود، با «ماری» (چوی سونگ یون)، یک دورگه کره‌ای بلژیکی که یک ورزشکار سابق تیراندازی است، برخورد می‌کند.

فیلم با صحنه ای دلخراش آغاز می‌شود که در آن قهرمان داستان، در حالی که اشک روی صورتش جاری است، لکه‌های خون را از جاده پاک می‌کند. آنچه در ادامه می‌آید داستانی است که نشان می‌دهد چگونه همان لکه‌های خون، هزینه سفر او به خارج از کشور را تأمین کردند که نمادی از فداکاری‌هایی است که برای شانس زندگی بهتر انجام می‌شود.

این فیلم نشان می دهد که برای مردمی که در کره‌شمالی زندگی می‌کنند و سعی در فرار از کشورشان دارند، رسیدن به چین تنها آغاز یک سفر دشوار به سوی آزادی است.

داستان فیلم، ابتدا با یک تعلیق عجیب از مهاجرت آغاز می‌شود و همین عنصر می‌تواند ذهن مخاطب غمگین را درگیر کند. «لوه کیوان» که حالا به یک کشور غریبه انتقال پیدا کرده، عمگین است و می‌خواهد به دنبال راهی برای بقا خود باشد. اتمسفری که در این اثر وجود دارد، بیننده را با آماده یک داستان غمگین می‌کند.

او پس از اینکه از اتاق مهاجرتی خود طرد می‌شود، سعی دارد تا در یک توالت عمومی، زندگی خود را سپری کند. او حالا تنها است و باید زندگی خود را با افراد زورگو در خیابان پیش ببرد. با تحمل شرایط سخت، در حالی که دولت بلژیک باید سرنوشت او را تعیین کند، با «ماری»، یک معتاد به مواد مخدر که کیف پول او را می‌دزدد آشنا می‌شود. بقای آن‌ها در میان شانس، به عنوان پیش فرض اصلی فیلم پیش می‌رود و همه‌چیز بر پایه شانس، بخت یا اقبال است.

در این فیلم، لحظات خاصی بر قلب شما چنگ می‌زنند و «سونگ جونگ کی» به عنوان بازیگر ایده‌آلی که از طریق آن احساسات منتقل می‌شود، حضور پیدا می‌کند.

«کین هی جین»، کارگردان این اثر، در یک سوم ابتدایی فیلم، به واقعیت و سختی‌های زندگی، به ویژه برای کسانی که به دلیل مرزها، حق زندگی را از دست داده‌اند اشاره می‌کند. کارگردان با ساختن سکانس‌هایی که نشان می‌دهد مهاجران در حال خوردن غذاهای باقی مانده هستند، واقعیت این سختی مردم کره‌شمالی را به تصویر می‌کشد.

کارگردان در نشان ندادن این واقعیت که ملت هر کشوری نمی‌توانند شیطان باشند موفق است و شما را به تماشای یک نگاه سوم شخص دعوت می‌کند. یک عنصر مهم در فیلم که مخاطب را به فکر وادار می‌کند، عادت به زندگی بدی است که «کیوان» در مواجهه با هر کدام از آن مهاجران، به آن برمی‌خورد.

در نیمه دوم فیلم، کارگردان سعی دارد تا در بیشتر قسمت‌های روایت، نگاهی بی‌قرار با زخم‌هایی به «ماریا» داشته باشد. تمرکز فیلم حالا به دو سمت کشیده شده و علاوه بر بقا، یک علاقه کوچک نیز بین دو شخصیت اصلی شکل می‌گیرد.

آسیب پذیری، ناامیدی برای زنده ماندن و لحظات کوتاه خشم و اندوه، به خوبی در این قسمت روایت به تصویر کشیده شده‌اند. نمی‌توان انکار کرد که داستان عاشقانه بین «کیوان» و «ماری» بسیار زیبا بودند و داستان را جالب‌تر جلوه داده‌اند. چیزی که فیلم به خوبی توانست آن را رعایت کند، این است که سعی نداشت تا با یک اتفاق عاشقانه، روند داستان را در هیچ نقطه‌ای از مبارزات، کم جلوه دهد.

سرعت روایت به موقع است و برخوردهای کوتاه «کیوان» با مردم بلژیک، به ما کمک می‌کند تا وضعیت اسفبار او را به خوبی درک کنیم؛ اما برای برخی، ممکن است بسیار سنگین و کند به نظر برسد.

در یک سوم پایانی فیلم، عشق بین «کیوان» و «ماریا» شدت گرفت و حالا عشق روی داستان چیره شد. علیرغم اینکه فیلم در پس‌زمینه‌ای واقع‌گرایانه می‌گذرد، داستان یافتن امید و انعطاف‌پذیری داستان، فوق‌العاده هستند. فقدان هر گونه بدلکاری و جلوه‌های ویژه، یک امتیاز مثبت برای کسانی است که عاشق این نوع سینما هستند.

پس از رنج از دست دادن عزیزان، فرار از وطن، چندین شب سرد بیرون و شب‌های گرسنه بی‌شمار، تصمیم «لوه کیوان» در پایان ممکن است برای برخی از مخاطبان، بی‌احتیاطی و احمقانه به نظر برسد؛ اما جملات او در انتهای فیلم، نشان می‌دهد که عشق می‌تواند چگونه روی سرنوشت حتی یک مهاجر تأثیر بگذارد. او در سکانس پایانی فیلم گفت:

در آخر فهمیدم که که آرزوم زندگی کردن در یک کشور نبود؛ بلکه حق رفتن هر موقع که می‌خواستم بود. این هنوز آرزوی منه.

بررسی ساختاری منتقدین

نقد فیلم My Name Is Loh Kiwan
نقد فیلم My Name Is Loh Kiwan

در این فیلم، روایت تمام چیزی است که بیننده را میخکوب می‌کند؛ اما استفاده از زوایای دوربین به سبک کارگردانی «بونگ جون هو» (بونگ جو هو) در فیلم «انگل» (Parasite) و موسیقی مالیخولیایی، به طور موثری همدلی با وضعیت «کیوان» را برمی‌انگیزد. مدت زمان فیلم، به شدت خوب است و بیننده را خسته نمی‌کند و هر فردی می‌تواند آن را تماشا کند.

جمع‌بندی

نقد فیلم My Name Is Loh Kiwan

این فیلم، جدا از بررسی مضامین عشق و غم، نگاهی به زندگی پناهندگان دیگر نیز دارد. موضوع گسترده‌تر انسانیت را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه مرزها به مانعی تهدیدآمیز در برابر محبت ما تبدیل شده‌اند. این اثر از طریق این روایات، مبارزات جهانی را که افراد آواره با آن روبرو هستند را روشن می‌کند.

My Name Is Loh Kiwan، یک اثر به شدت غمگین است که می‌تواند اشک هر بیننده‌ای را در بیاورد. شاید پایان این اثر برای همه مخاطبان جذاب نباشد؛ اما اگر از دیدگاه مختلفی به آن تماشا شود، می‌تواند آن را قابل تحمل کند. وب‌سایت فیگار، به این اثر نمره 10 می‌دهد.

پرسش های متداول

آیا کیفیت دیجیتال این فیلم کره‌ای عرضه شده است؟

بله. کیفیت خوب و دیجیتالی این فیلم جدید، در تاریخ 1 مارس 2024 (11 اسفند 1402) از طریق سرویس استریم «نتفلیکس» منتشر شد.

فیلم My Name Is Loh Kiwan با اقتباس از چه رمانی ساخته شده است؟

این فیلم، بر اساس رمان I Met Loh Kiwan اثر «چو هائه جین» که در سال 2019 این اثر را منتشر کرد، ساخته شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم My Name Is Loh Kiwan چه بود؟ آیا شما این فیلم را تماشا کرده‌اید؟ لطفا نظرات خود را از تجربه تماشای فیلم‌های او با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *