نقد و بررسی فیلم معصوم (Immaculate) ؛ ایده‌ای تکراری و خسته‌کننده

هالیوود بار دیگر نشان داد در ژانری که تبحر دارد نیز نمی‌تواند فیلم خوبی بسازد و ما در این نوشتار، با نقد فیلم معصوم (Immaculate)، این مسئله را بررسی خواهیم کرد.

فیلم Immaculate یک اثر ترسناک و روانشناختی آمریکایی محصول سال 2024 به کارگردانی «مایکل موهان»، نویسندگی «اندرو لوبل» و تهیه‌کنندگی مشترک «سیدنی سوینی» است که در کنار «آلوارو مورته»، «بندتا پورکارولی»، «دورا رومانو»، «جورجیو کولانگلی» و «سیمونا تاباسکو» نیز در این فیلم بازی می‌کند.

داستان این فیلم روی یک زن جوان با ایمان مذهبی متمرکز است که از او دعوت می‌شود تا در یک صومعه زیبای ایتالیایی اقامت کند؛ اما به آرامی به اسرار وحشتناکی که در آن نهفته است پی می‌برد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


فیلم Immaculate در 12 مارس 2024 (22 اسفند 1402) در South by Southwest اکران و در 22 مارس 2024 (3 فروردین 1403) توسط Neon در ایالات متحده منتشر شد. این فیلم نقدهای متفاوتی دریافت کرد و در مقابل بودجه 9 میلیون دلاری، 21 میلیون دلار فروخت.

نقد فیلم معصوم (Immaculate)

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر نقد فیلم معصوم خود مراجعه کنید:

نقد فیلم معصوم
نقد فیلم معصوم

چندین منتقد، در نقد فیلم Immaculate را به احیای مدرن زیر ژانر nunsploitation (رابطه جنسی شبیه‌سازی شده) تشبیه کردند. دیگران، از جمله کارگردانانی همچون «داریو آرجنتو»، «ماریو باوا»، «لوسیو فولچی» و «رومن پولانسکی» به تأثیرات زیبایی‌شناختی و موضوعی سینمای وحشت اروپا در دهه 1970 اشاره کردند.

درباره فیلم

نقد فیلم معصوم

توسعه فیلم Immaculate در اوایل سال 2014، زمانی که «سیدنی سوینی»، اولین‌بار برای ایفای نقش در این فیلم از روی فیلمنامه‌ای که توسط «اندرو لوبل» نوشته شده بود تست داد، آغاز شد. «سوئینی» پس از نقش‌آفرینی خود در سریال تلویزیونی سرخوشی (Euphoria)، حق پخش فیلمنامه را خریداری کرد و برای کارگردانی به «مایکل موهان» نزدیک شد.

در فوریه 2023، «آلوارو مورته»، «بندتا پورکارولی»، «دورا رومانو»، «جورجیو کولانگلی» و «سیمونا تاباسکو» به بازیگران فیلم پیوستند. فیلمبرداری اصلی این فیلم در رم انجام شد و تا فوریه 2023 به پایان رسید.

تحلیل و بررسی داستان فیلم

نقد فیلم معصوم
نقد فیلم معصوم

در تحلیل فیلم Immaculate باید داستان این فیلم را بررسی خواهیم کرد. دز ابتدای داستان فیلم، خواهر «مری» شبانه به اتاق خواب یکی از مافوق‌ها می‌رود و یک حلقه کلید می‌دزدد تا از دروازه‌های قفل شده صومعه کاتولیک روم فرار کند. در همین ابتدای فیلم، کاملاً مشخص است که ما با چه اثری طرف هستیم. این اثر سینمایی، نشان می‌دهد که باز هم یک کلیشه مذهبی در راه است.

او توسط چهار چهره سرپوش گرفته شده و بیهوش شده و بعداً در یک تابوت از خواب بیدار می‌شود. در گور، یک اتفاق عجیب رخ می‌دهد و او با یک کبریت که مشخص نیست از کجا آمده، آنجا را روشن می‌کند.

پس از یک این سکانس که بخش ابتدایی فیلم را مشخص می‌کند، ما با خواهر «سیسیلیا» روبه‌رو می‌شویم. او که در جوانی پس از غرق شدن در دریاچه‌ای یخ زده و به مدت هفت دقیقه می‌میرد و از مرگ بازمی‌گردد، به مسیحیت روی می‌آورد و متقاعد شده که خدا او را برای هدفی نجات داده است. همین هدف او در این نقطه فیلم نیز مشخص می‌‎کند که این اثر تا چه اندازه از آثار دیگر این ژانر کپی‌برداری کرده است.

او از پدر «سال تدسکی» دعوتی دریافت می‌کند تا به صومعه‌ای در ایتالیا بپیوندد. در آنجا، «سیسیلیا» سوگند می‌خورد که به توصیه‌های انجیل پایبند باشد. پس از اینکه او به آنجا می‌رود، متوجه می‌شود که دختران لذتی از حضور خود در صومعه نمی‌برند و گویا به اجبار در آن محل حضور دارند.

یکی از بزرگ‌ترین نقص‌های این فیلم که در نقد Immaculate آن را بررسی می‌کنیم، در همین جا آشکار می‌شود. برای بیننده‌ای که به دنبال وحشت است، اینکه در ابتدا متوجه شده که در آنجا اتفاقاتی صورت می‌گیرد، شاید وحشتناک به نظر نرسد. در آثار ترسناک، مبهم و مجهول بودن یک داستان می‌تواند به جذابیت فیلم کمک کند که این اثر، از این قاعده مستثنی بود.

نقد فیلم معصوم

او در ابتدا با خواهر «گوئن» دوست می‌شود و چیزهای عجیب و غریبی می‌بیند. پس پیشروی داستان، «سیسیلیا» متوجه می‌شود با اینکه هرگز با مردی رابطه نداشته، باردار است. ساکنان صومعه شروع به رفتار با او به عنوان مریم مقدس بعدی می‌کنند و بسیاری از آن‌ها می‌گویند که این کودک یک برکت از سمت خدا است. شاید اگر این ایده در طرح داستانی یک فیلم مذهبی، برای نخستین‌بار شکل می‌گرفت، بیننده با یک اثر فاخر و جذاب طرف بود، اما این طرح قدیمی، خسته‌گننده شده است.

راهبه دیگر، خواهر «ایزابل»، سعی می‌‎کند «سسیلیا» را از روی حسادت غرق کند و می‌گوید که او باید به عنوان مریم مقدس انتخاب می‌شد. پس از آن، بدون اینکه توضیحی داده شود، «ایزابل» پس از سقوط از سقف صومعه در حالی که «سیسیلیا» در حال قدم زدن در حیاط آنجا است می‌میرد. این عدم تمرکز و توضیح کارگردان، در این نقطه نیز باعث ضعف فیلمنامه می‌شود و گویا همه می‌خواهند که تمرکز اصلی، فقط روی شخصیت «سیسیلیا» باشد.

پس از آن، «سیسیلیا» متوجه می‌شود که در پشت نقاشی مریم باکره در اتاقش، راهبه دیگری، 2 قرنتیان 11:14 را به روی دیوار حک کرده است. «سیسیلیا» برای خواندن پرونده‌اش یک کشو را باز می‌کند و از پیدا کردن اطلاعاتی در مورد تصادف در دوران کودکی خود، شوکه می‌شود. با شنیدن فریاد یک زن، به سمت آن صدا می‌رود و می‌بیند که گوئن در حال تنبیه شدن است.

شاید تنها نبوغ فیلمنامه اینجا رخ می‌دهد. او با دیدن این صحنه‌ها، سعی می‌کند تا با جعل سقط جنین و با استفاده از یک مرغ مرده، از صومعه فرار کند. او پیش از اینکه توسط «تدسکی» و «انزو»، بازگردانده شود، سعی می‌کند به سمت یک جنگل بدود؛ اما نهایتاً گرفته می‌شود.

در ایم قسمت، یک اتفاقی که کاملاً از ابتدای فیلم هم مشخص بود رخ می‌دهد. «تدسکی» می‌گوید که او پیش از کشیش شدن، یک متخصص ژنتیک بوده و از نمونه‌های DNA گرفته شده از یادگار ناخن مقدس برای باردار کردن راهبه‌ها، به امید ایجاد یک مسیح جدید استفاده می‌کرد. تا پیش از موفقیت او با «سیسیلیا»، تلاش‌های متعدد «تدسکی» با شکست مواجه شد.

یکی دیگر از اتفاقات جالبی که در فیلمنامه به آن اشاره شد و در تحلیل فیلم معصوم می‌توان به آن پرداخت، همین بیان روایت جذاب از انسان‌هایی است که با تعصب‌های بی‌جا، کارهای عجیب و غریبی انجام می‌دهند.

در ادامه ماجرا، «تدسکی» یک صلیب به پای «سسیلیا» می‌زند که نماد بسیاری از راهبه‌های دیگر است. او تلاش دیگری برای فرار انجام می‌دهد. در روند این تعقیب و گریز، اتفاقات وحشتناک محدودی رخ می‌دهد که مقداری به جذابیت فیلم می‌افزاید.

پس از این درگیری‌ها، سیسیلیا موفق به فرار می‌شود سپس با ناراحتی زایمان می‌کند. او به وضوح از دیدن بچه که صدای غرغر عجیبی دارد، وحشت زده می‌شود. «سیسیلیا» با تلو تلو خوردن از این کودک دور شده و در نهایت او را با سنگ می‌کشد. پایان‌بندی این اثر نیز راضی‌کننده نبود و صرفاً نویسنده برای پایان دادن به یک داستان آبکی، این سناریو را نوشت.

بررسی ساختاری فیلم

نقد فیلم معصوم

نخستین چیزی که باید در بحث ساختاری نقد فیلم معصوم به آن بپردازیم، کارگردانی آن است. «مایکل موهان» که پیش از این فیلم The Voyeurs را کارگردانی کرده بود، وظیفه ساخت این اثر را بر عهده داشت. او با ساخت این اثر، نخستین فیلم وحشتناک خود را خلق کرد. در Immaculate، ما کپی‌برداری‌های ناشیانه زیادی می‌بینیم که ما را از فیلمسازی این مرد دلسرد می‌کند.

او با الهام‌برداری از آثاری مانند دروازه نهم (The Ninth Gate)، طالع نحس (The Omen) و بچه رزماری (Rosemary’s Baby)، اثری را خلق می‌کند که کاملاً بیهوده است.

بازیگری‌ها و شخیصت‌پردازی‌ها نیز به شدت ضعیف هستند و شما را دلسرد می‌کنند. «سیدنی سوئینی»، به‌طور کلی بازیگر خوبی محسوب نمی‌شود و اگر هم بتواند خوب نقش خود را بازی کند، آن شخصیت قطعاً یک فرد مذهبی نیست. دیگر بازیگران، از جمله «بندتا پورکارولی»، «آلوارو مورته»، «سیمونا تاباسکو» و «دورا رومانو» نیز نتوانستند نقش خود را به خوبی ایفا کنند و صرفاً هنرمندانی بودند که در جای بدی استفاده شدند.

نقد و نمرات فیلم Immaculate

نقد فیلم معصوم

در وب‌سایت جمع‌آوری نقد «راتن تومتوز» (Rotten Tomatoes) این فیلم 70 درصد از بررسی‌های 162 منتقد، با میانگین امتیاز 6.3/10 مثبت را به دست آورد. اجماع این وب‌سایت گفتند:

این سفر ترسناک با مضمون مذهبی، اگر همیشه اجرا نشود، با اجرای الهی از «سیدنی سوینی» نجات می‌یابد.

در بخش نقد فیلم معصوم ، در وب‌سایت متاکریتیک که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس 39 منتقد، فیلم معصوم امتیاز 57 از 100 را دریافت کرد که نشان‌دهنده نقد متوسط است. تماشاگران مورد بررسی CinemaScore به فیلم نمره متوسط ​”C را در مقیاس A+ تا F دادند.

«تیم رابی»، منتقد نشریه تلگراف، سه ستاره از پنج ستاره را به این فیلم اهدا کرد و گفت:

Immaculate تنها در پایان مرا ترساند.

«مانوهلا دارگیس» از روزنامه نیویورک تایمز این فیلم را منتخب منتقدان نامید و نوشت که این اثر جشن ترسناکی است با یک قهرمان پر زرق و برق، یک پیچ و تاب غیرقابل احترام و ابهام روایی کافی را منتقل کرد.

جمع‌بندی

نقد فیلم معصوم

این فیلم، به موضوعات اصلاح ژنتیکی و بحث‌های مربوط به سقط جنین و کودک‌کشی در صومعه می‌پردازد و داستان ضعیفی دارد. کارگردانی و فیلمنامه جذابیت وحشتناکی ندارند و بازیگری‌ها نیز ضعیف هستند. وب‌سایت فیگار امتیاز 4 از 10 را به فیلم Immaculate می‌دهد.

سوالات متداول

آیا کیفیت خوب این فیلم منتشر شده است؟

بله. کیفیت بلوری این اثر در تاریخ 28 فروردین 1403 به انتشار رسید.

فیلم Immaculate محصول مشترک کدام کشور‌ها است؟

این فیلم را آمریکا به همراه ایتالیا ساخته است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم معصوم چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *