نقد و بررسی فیلم ایده تو (The Idea of You) ؛ سناریوی احمقانه یک عشق

جدیدترین فیلم «آن هاتاوی»، یک فیلم ضعیف است که در ادامه این نوشتار، به بررسی و نقد فیلم ایده تو که نمرات خوبی نیز دریافت نکرده، خواهیم پرداخت.

ایده تو یا همان تصور با تو بودن، یک فیلم کمدی رمانتیک آمریکایی محصول سال 2024 است. کارگردانی این فیلم برعهده‌ی «مایکل شوالتر» بوده و او فیلمنامه را با همکاری «جنیفر وستفیلت» نوشت و مردم منتظر بودن تا یکی از بهترین فیلم‌های عاشقانه سال 2024 را ببینند.

این فیلم بر اساس رمانی به همین نام نوشته‌ی «رابین لی» ساخته شد و داستان رابطه‌ی عاشقانه‌ی یک مادر مجرد و خواننده‌ی اصلی یک گروه پسرانه‌ی محبوب را روایت می‌کند. اقتباس سینمایی از این رمان، در اواخر سال 2018 توسط تهیه‌کنندگان، «کیتی شولمن» و «گبریل یونیون»، اعلام شد؛ اما تا اواسط سال 2021 هیچ پیشرفت دیگری در ساخت فیلم صورت نگرفت تا اینکه حضور «شوالترم و «گالیتزین» در پروژه اعلام شد و این فیلم، استارت خورد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون و کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


فیلمبرداری این اثر با فیلمبرداری «جیم فراهنا»، عمدتاً در ایالت جورجیا و در اواخر سال 2022 انجام و در مرحله‌ی پس از تولید، تدوین فیلم برعهده‌ی «پیتر تشنر» و موسیقی متن اوریجینال آن توسط «سیدارتا خسلا» ساخته شد.

نقد و بررسی فیلم ایده تو (The Idea of You)

با استفاده از لیست زیر می‌توانید به بخش مورد نظر خود مراجعه کنید:

نقد فیلم ایده تو
نقد فیلم ایده تو

ایده‌ی تو برای اولین‌بار در 16 مارس 2024 (26 اسفند 1402) در جشنواره South by Southwest به نمایش درآمد و در نهایت در دوم ماه مه 2024 (13 اردیبهشت 1403) توسط استودیو آمازون ام‌جی‌ام به عنوان یک اثر اورجینال برای سرویس استریم «پرایم ویدیو» منتشر شد. این فیلم نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد؛ اما ما در این متن، هم به نظر برخی از منتقدان جهانی خواهیم پرداخت و هم در نقد فیلم The Idea of You این اثر را تحلیل خواهیم کرد.

نقد و بررسی منتقدان

نقد فیلم ایده تو

در وبسایت نقد راتن تومیتوز (Rotten Tomatoes)، 83 درصد از 138 نقد منتقدان، مثبت بود و امتیاز متوسط آن 6.5 از 10 برای این فیلم، در بخش تحلیل فیلم The Idea of You صورت گرفت.

جمع‌بندی نظرات این وبسایت اینگونه گفته‌اند:

ایده‌ی تو یادآوری خوشایندی است که «آن هاتاوی» همچنان یک بازیگر فوق‌العاده جذاب در ژانر کمدی و رمانتیک محسوب می‌شود.

وبسایت متاکریتیک که از میانگین وزنی نمره دهی استفاده می‌کند، بر اساس نظرات 36 منتقد، نمره امتیاز 67 از 100 را به این فیلم اختصاص داده است که نشان‌دهنده‌ی نقدهای عموما مثبت است.

«بنجامین لی» از روزنامه‌ی گاردین در بررسی فیلم The Idea of You نوشت:

«شوالتر» موفق شده تا فیلم را از لحاظ تصویری و فضاسازی شبیه آثار بزرگ‌تری کند که بعد از آن قرار است ساخته شوند.

«پیتر دبروژ» از نشریه‌ی ورایتی نوشت:

نسخه‌ی سینمایی فیلم، راه‌حلی پیدا کرده که هم به نیت «رابین لی» احترام بگذارد و هم حس رضایت‌بخش‌تری از پایان رابطه پر فراز و نشیب آن‌ها ارائه بدهد.

«آلیسا ویلکینسون» از روزنامه نیویورک تایمز نوشت:

ایده‌ی تو بیشتر به خاطر عملکرد «آن هاتاوی» موفق می‌شود. اگرچه او و «گالیتزین» به‌طور دلپذیری با همدیگر ارتباط می‌گیرند، اما بدون حضور «آن هاتاوی» فیلم هیچ بود.

حالا در ادامه مطلب، نقد فیلم ایده تو را از دیدگاه خودمان شرح می‌دهیم.

نقد روایی

نقد فیلم ایده تو
نقد فیلم ایده تو

«مایکل شوالتر»، تا پیش از ساخت این فیلم، آثاری همچون Wet Hot American Summer، Wet Hot American Summer: First Day of Camp، The Big Sick و Spoiler Alert را کارگردانی کرده بود. او در فیلم‌های قبلی خود، خوب ظاهر شد و توانست سبک و خود را به هالیوود و مخاطبش بفهماند.

در همان ابتدای فیلم، کارگردان مشخص می‌کند که بیننده با یک فیلم کمدی، عاشقانه و درام هالیوودی سروکار دارد که رگه‌های فمنیستی نیز در آن موج می‌زند. در The Idea of You، «آن هاتاوی» که در فیلم، «سولن» نام دارد، زنی 40 ساله است که قرار است عاشق یک پسر 24 ساله شود.

این سناریو که از ابتدای فیلم در ذهن مخاطب نقش می‌بندد، کاملاً پایان فیلم را برایش عیان می‌کند و بیننده مطمئن است که تا آخر اثر، حوصله‌اش سر می‌رود. در این فیلم، «سولن مارچند» که صاحب گالری هنری است، با نزدیک شدن به چهل سالگی، قصد دارد به یک سفر کمپینگ انفرادی برود به همین خاطر، پیش همسر سابقش «دنیل» می‌رود تا دختر نوجوانشان «ایزی» و دوستانش را به یک جشنواره هنری (کوآچلا) ببرد؛ اما در آخرین لحظه، «دنیل» به دلیل کار فراخوانده می‌شود و «سولن» با اکراه موافقت می‌کند که از کمپینگ صرف نظر کرده و نوجوانان را تا جشنواره خواهد برد.

پس از اینکه «سولن» دختر و دوستانش را به جشنواره می‌برد، برای رفتن به سرویس بهداشتی به یک کانکس منتقل می‌شود که برای یکی از خوانندگان جوان بریتانیایی است که آن‌ها بخاطر کنسرت این چند نفر به آنجا رفته بودند. «سولن» با این خواننده مواجه می‌شود و اینجاست که نگاه‌های کاملاً متفاوت آن‌ها، به سمت یکدیگر می‌رود.

اگر بخواهیم به صورت منطقی نگاه کنیم، این کلیشه خسته‌کننده، در فیلم‌ها هم دیگر اتفاق نمی‌افتد و جدا از سن، چگونه می‌توان تحمل کرد که دو نگاه از دو نسل متفاوت، عاشق یکدیگر شوند.

کلی‌ات داستان را اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم، می‌توانیم به اوج و رابطه آن‌ها و کش و قوس کاملاً مضخرف اشاره کنیم. این سناریوی مسخره و به اصطلاح فمنیستی روایت، کاملاً غیر مستقیم درباره سیاست‌های استودیوها نیز مشخص است و ما را با بی برنامگی مواجه می‌کند.

در اواسط فیلم، «ایزی» خبردار می‌شود که مادرش با یک پسر 24 ساله در ارتباط است و ناگهان فیلم موضع خود را نسبت به موضوع اصلی که دارد تغییر می‌دهد. ناگهان همه به او توهین‌های جنسیتی می‌کنند و اینجاست که دوباره کارگردان سعی بر تعادل موضوع فمنیستی خود می‌گیرد.

تعویض شخصیت کارکتر دختر، «ایزی»، به بدترین شکل ممکن رقم می‌خورد. او پس از اینکه پشت مادرش قرار می‌گیرد، پس از اینکه در مدرسه مورد تمسخر قرار می‌گیرد، به مادرش می‌گوید که می‌خواد از او جدا شود و با پدرش زندگی کند. این تغییر ناگهانی «ایزی»، در فرهنگ کشور آمریکا و در سال 2024، کاملاً احمقانه پیش می‌رود و گویا کارگردان مخاطب خودش را بی‌سواد تصور کرده است.

هالیوود، حاشیه‌های زیادی را برای این فیلم ایجاد کرد و انگار دقیقاً می‌دانست که این اثر قرار است که خوب نباشد. همین اتفاق نیز افتاد. استودیوی MGM شماری از منتقدان را از نشریه‌های معتبر استخدام کرد تا به فیلم نمرات بالایی بدهند و نهایتاً ایده تو، با تمام بدی‌هایی که داشت، بفروشد. پایان این اثر نیز مانند تمام آثار معمولی هالیوودی است، با این تفاوت که در این فیلم بازیگران بزرگی از جمله «آن هاتاوی» بازی می‌کنند.

جمع‌بندی

نقد فیلم ایده تو
نقد فیلم ایده تو

به طور کلی، این فیلم شاید از لحاظ منتقدان هالیوودی یک اثر برجسته به شمار بیاید، اما در حقیقت می‌توان در نقد فیلم ایده تو ، این اثر را به یک زباله عاشقانه و فمنیستی تشبیه کرد که اگر «آن هاتاوی» در آن حضور نداشت، نمی‌توانست فروش خوبی را کسب کند.

فیلم تماماً کلیشه است. استودیوی MGM با یک پس‌زمینه اروتیک محور پیش می‌رود و با یک پایان خوش، خودش را به اتمام می‌رساند. هر اتفاقی که در میان ماجرا رخ می‌دهد، در بطن داستان تشکیل نمی‌شود و ما با یک اثر تماماً بی سر و ته طرف هستیم که نمی‌تواند حتی مخاطب نوجوان را سرگرم کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی مطلب نقد فیلم ایده تو چه بود؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *