نقد فیلم Deep Water ؛ سرکوب لازمه‌ی حیات یک عشق

مردم از بحث در مورد مسائل اروتیک یا خشن بسیار لذت خواهند برد. با نوشتار نقد فیلم Deep Water همراه با فیگار بمانید تا شما را برای دیدن یک فیلم روانشناختی و پر از سرکوب آماده کنیم.

این فیلم نشان دهنده بازگشت آدریان لاین، کارگردان فیلم های 9 ½ Weeks، Fatal Attraction و Indecent Proposal است. بیست سال می‌باشد که از فیلمسازی او خبری نیست. اکنون او با نوعی درام عاشقانه (بهترین فیلم های عاشقانه 2022) و اروتیک (بهترین فلیم های هیجان‌انگیز) بازگشته است.

نقد فیلم Deep Water

سرکوب لازمه‌ی حیات یک عشق

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم Deep Water خواهید خواند به شرح زیر است:

تحلیل فیلم Deep Water, داستان فیلم Deep Water
تحلیل فیلم Deep Water, داستان فیلم Deep Water

آب عمیق فیلمی در ژانر تریلر روان‌شناختی اروتیک به کارگردانی آدریان لین است که بر اساس رمانی به همین نام از پاتریشا های‌اسمیت ساخته شده‌است. فیلم‌نامه این فیلم توسط زک هلم و سام لوینسون به رشته تحریر درآمده.

بن افلک و آنا د آرماس بازیگران اصلی فیلم هستند و تریسی لتس، لیل رل هاوری، دش میهوک، فین ویتراک، کریستن کانلی، جیکوب الوردی و ریچل بلانچارد در نقش‌های مکمل حضور دارند.

بهترین فیلم های شبیه Deep Water (آب عمیق 2022)

دانلود فیلم آب عمیق 2022 از تلگرام فیگار

خلاصه داستان

بررسی فیلم Deep Water
نقد فیلم Deep Water

یک زوج متأهل که دیگر عاشق یکدیگر نیستند شروع به بازی‌های مرگبار ذهن در برابر یکدیگر می‌کنند.

اگر بخواهیم به شکلی دیگر ساختار روایی این فیلم را خلاصه کنیم، میشود گفت که… بن افلک و آنا د آرماس، یک زوج ثروتمند از نیواورلئان هستند که ازدواجشان زیر بار رنجش، حسادت و بی‌اعتمادی از هم می‌پاشد.

همانطور که طعنه‌های متقابل و بازی‌های ذهنی و پر از شهوت آنها شدت می‌گیرد، همه چیز به سرعت به یک بازی مرگبار موش و گربه‌طور تبدیل می‌شود؛ زیرا معاشقه‌های خارج از هنجارهای زناشویی ملیندا شروع به شکل دادن به یک مفهومی جدید از حسادت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

ساختار روایی – حسادت یا…

تحلیل روانشناختی فیلم Deep Water, نقد فیلم Deep Water
تحلیل روانشناختی فیلم Deep Water, نقد فیلم Deep Water

بن افلک در نقش ویک ون آلن، مردی را به تصویز میکشد که در منجلاب یک ازدواج بدون عشق با جوانتر ملیندا (آنا د آرماس) گیر کرده است.

این دو انسان به آرامش و سکوتی خشونت‌آلود اما سراسر اروتیک رسیده‌اند. از آنجایی که ویک به زور در حال و هوای یک زندگی مشترک باقی می‌ماند… باعث می‌شود که همسرش را با دوستان متعددش (مرد) ببیند که با آنها می‌خوابد.

هربار که یکی از دوستان ملیندا به طور مرموزی ناپدید می‌شود، وی با شخص دیگری (دوست صمیمی) همراه می‌شود. ویک در مقابل تمام این روابط سکوت را انتخاب می‌کند.

در ادامه ویک، جوئل (یکی از دوستان مرد میلندا) را می‌ترساند و ملیندا را به سمت مرد دیگری و سپس مردی دیگر سوق می‌دهد.

ویک به شوخی می‌گوید که مردی را که ناپدید شده، کشته است. هیچ کس او را جدی نمی‌گیرد.

Deep Water آنچه را که اتفاق می افتد به خوبی به تصویر می‌کشد… ویک را نشان می‌دهد که به طور فزاینده‌ای نسبت به هر معشوقه جدیدی که ملیندا می‌گیرد، حسادت می‌کند، و ما را به این فکر وامی‌دارد که آیا او واقعاً حاضر است برای حفظ بقاء حال و هوای زناشویی خودش، قاتل باشد یا خیر!

بیشتر بخوانید:

حسادت و کشتار

تحلیل فیلم Deep Water, داستان فیلم Deep Water
تحلیل فیلم Deep Water, داستان فیلم Deep Water

بخشی از لذت دیدن فیلم Deep Water در این است که ملیندا عمداً ویک را به لبه پرتگاه حسادت هل می‌دهد. درواقع آنها درگیر یک بازی هستند؛ به خوبی می‌بینیم که حسادت و کشتار معنای یگانه‌ای به خود می‌گیرند.

فیلمنامه زک هلم و سام لوینسون به طور موثری ساختار یافته است تا نشان دهد که چگونه هر ولگردی جدید قدرت مالکیت ویک را افزایش می‌دهد. اگرچه در این فیلم رابطه جنسی و برهنگی متناسبی وجود دارد، اما داستان دارای یک مؤلفه روانشناختی (بهترین فیلم ها و سریال های ذهنی 2021) برای مطابقت با اروتیسم است.

شاید این عبارت در برابر این فیلم مفهوم خاص خودش را ایجاد کند: “سکس یک سلاح است”. این ایده‌ای است که فیلم با دل و جون خودش به بیننده انتقال می‌دهد. در برخی از نقاط حیاتی ساختار روایی فیلم‌نامه، ملیندا از تمایلات جنسی خود برای تنبیه شوهری که خشونت را هم‌معنای حسادت می‌داند، استفاده می‌کند.

بازیگری

بررسی فیلم Deep Water, تحلیل فیلم Deep Water, داستان فیلم Deep Water
نقد فیلم Deep Water

Deep Water با بازی‌های درخشان و پیچیده‌ای از بن افلک و آنا د آرماس و کارگردانی یکی از مشهورترین فیلم‌سازان این ژانر، نشان‌دهنده بازگشت فیلم هیجان‌انگیز شهوانی درجه یک است و از همان ابتدا توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند.

افلک بی‌نظیر در این فیلم ظاهر می‌شود، و نشان می‌دهد که ویک چگونه می‌ترسد در حالی که از اتفاقات جلوی چشمش اجتناب می‌کند. به لطف تلاش‌های او می‌توانیم احساس خشم را درون شخصیت روشن‌تر حس کنیم. او صدها حالت مختلف صورت را به نمایش می‌گذارد که حاکی از عذاب درونی این مرد است.

آنا د آرماس تمام ویژگی‌هایی را که ملیندا را برای مردان اجتناب‌ناپذیر می‌کند به تصویر می‌کشد. او عشوه گر، تحریک آمیز، خشن و شهوانی است. در طول ساختار روایی فیلم، بازیگر نشان می‌دهد که ظلم زیربنای همه‌ی رفتارها و اتفاقات فیلم است. ملیندا دوست دارد ویک را با رفتارش تنبیه کند.

بیشتر بخوانید:

تحلیل روانشناختی فیلم Deep Water

تحلیل روانشناختی فیلم Deep Water, نقد فیلم Deep Water, بررسی فیلم Deep Water, تحلیل فیلم Deep Water, داستان فیلم Deep Water
تحلیل روانشناختی فیلم Deep Water, نقد فیلم Deep Water

در طول فیلم می‌بینیم این زوج در حال لذت بردن از مهمانی‌ها، رقص‌ها و ملاقات با دوستان هستند، می‌بینیم که حسادت و کینه چگونه روابط آنها را فرا می‌گیرد. لاین دو شخصیت پیچیده را به ما معرفی می‌کند که نامتعارف و از نظر روانی به شدت ناامن هستند. هیچکدام خوب یا بد نیستند، آنها شخصیت‌های خاکستری با سایه‌هایی هستند که مدام اشتباه می‌کنند و دروغ می‌گویند.

دو قهرمان داستان یکدیگر را شکنجه ذهنی می‌کنند و دائماً یکدیگر را به چالش می‌کشند. اگرچه این فیلم به عنوان یک تریلر اروتیک توصیف شده است، اما فضای زیادی از سینمای پلیسی (بهترین فیلم های جنایی و معمایی 2022) نیز دارد.

برای بیننده دشوار خواهد بود که بتواند با هر یک از آنها همدردی کند، زیرا هر دو اشتباهات زیادی مرتکب می‌شوند. به نظر می‌رسد این فیلم ترکیبی از عناصر متفاوت از دیگر آثار کارگردان مانند جاذبه مرگبار 1987 (نقد فیلم جاذبه مرگبار (Fatal Attraction 1987) ؛ تلاش وحشیانه علیه فمینیسم) یا Unfaithful (2002) باشد. این مدل فیلم‌ها که اصرار زیادی را در خود نگه می‌دارد و فضایی تاریک که بیننده را به بی اعتمادی به همه شخصیت‌ها و اتفاقات روی پرده سوق می‌دهد، به شدت مورد علاقه‌ی خود من است.

بازی خوب بن افلک و آنا دی آرماس باعث می‌شود که داستان و رابطه آنها برای بیننده باورپذیرتر شود. به نظر می‌رسد وقتی با هم در یک پلان به تصویر کشیده می‌شوند، نوعی دوئل فلسفی دارند که در شخصیت‌ها و شخصیت آنها نیز منعکس می‌شود.

در بسیاری از صحنه‌ها تنش و درام به لطف نگاه‌ها و ارتباط غیرکلامی بین دو بازیگر اصلی حفظ می‌شود. آنها بدون نیاز به دیالوگی که همه چیز را برای بیننده توضیح می‌دهد، موفق می‌شوند دنیای درونی پیچیده شخصیت‌هایشان را به خوبی منعکس کنند. در نهایت، هر دو هدف یکسانی دارند: حفظ خانواده خود در کنار هم و در امان ماندن از تهدیدات بیرونی.

بیشتر بخوانید:

سخن آخر

Deep Water داستان یک زوج متاهل را به ما ارائه می‌دهد که از حسادت و تحریک به عنوان راهی برای زنده نگه داشتن رابطه خود و اتحاد خانواده خود استفاده می‌کنند. فیلم آب عمیق دارای دو بازی عالی از بن افلک و آنا دی آرماس است که ارتباط بسیار خوبی را به نمایش می‌گذارند. کارگردان با تدوین هوشمندانه و فیلمنامه‌ای ظریف موفق می‌شود فضایی پر تنش ایجاد کند.

مشخصات فیلم آب عمیق

  • کارگردان آدریان لین
  • تهیه‌کننده آرنان میلشان، استیون زایلیان، گرت باش، گیمن کازادی، بن فورکنر، آنتونی کاتاگاس و فیلیپ کیل
  • فیلمنامه‌نویس زک هلم و سام لوینسون بر پایه ژرف‌آب اثر پاتریشا های‌اسمیت
  • موسیقی مارکو بلترامی
  • فیلم‌بردار آیگیل بریل
  • تدوین‌گر اندرو موندشاین و تیم اسکوایرز
  • مدت زمان ۱۱۵ دقیقه
  • کشور ایالات متحده و کانادا ؛ نقد فیلم دیپ واتر, نقد دیپ واتر
  • زبان انگلیسی ؛ نقد فیلم دیپ واتر, نقد دیپ واتر
  • هزینهٔ فیلم ۴۸٫۹ میلیون دلار
بازیگران
  • بن افلک در نقش ویک ون آلن
  • آنا د آرماس (ملیندا ون آلن)
  • کریستن کانولی (جکی)
  • تریسی لتس لایونل
  • جیکوب الوردی در نقش چارلی دلیزل
  • ریچل بلانچارد (مگی)
  • داش میهوک (آرتور)
  • لیل رل هاوری (نش)
  • فین ویتروک (تونی)
  • جید فرناندز (اولین کوان)
  • دوین ای تایلر (مری واشنگتن)
  • برندان میلر (جوئل نش)

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Deep Water سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی آنلاین مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید از طریق اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

نقد فیلم دیپ واتر, نقد دیپ واتر


10 thoughts on “نقد فیلم Deep Water ؛ سرکوب لازمه‌ی حیات یک عشق

  1. من چقد حرص خوردم سرش
    راستی همه این انیمه ها به خصوص اخریو نمیتونید از کانال تلگرام یائویی ورلد یا دانمی سکای با زیرنویس دانلود کنید و تا تهشو نبینید:)))

  2. فیلم جالبی بود بنظرم، و جایی که واقعا ازش لذت بردم اونجا بود که نمیتونستم تصمیم بگیرم از لحاظ ذهنی طرف کدوم شخصیت باید باشم بن افلک یا همسرش. این برقراری تعادل بین شخصیت های نه خوب و نه بد بلکه خاکستریِ هردو،کار خیلی خوبی از دو بازیگر فوق العاده ای بود که مخاطب یا حداقل منو تحت تاثیر قرار داد.

  3. این کارگردان اروتیک نویسه . نظریات فروید و میگه. ناخودآگاهی که زیر آب عمیق غرق میشه ولی انگشت ناخودآگاه بلاخره از زیر آب میزنه بیرون ‌. ولی نباید این فلسفه رو تصویر کرد و قبح خانواده تو جامعه شکسته بشه

    1. قبح خانواده!!! هنوز خیلیا ذهنشون سنتی و دیدن یا شنیدن بعضی چیزها براشون عجیبه
      تابوهای اخلاقی هزاران ساله که توسط بشر ساخته شدن و عینا هزاران ساله که توسط برخی افراد شکسته میشن.قصدم یا منظورم دفاع از شکستن مرزهای اخلاقی نیست منم پایبندم و معتقد به همین مرزبندی های اخلاقی و انسانی ولی صحبت نکردن ازش یا به تصویر نکشیدن این مسایل فقط پاک کردن صورت مسئله ایه که همیشه بوده، همیشه افرادی بودن که درخانواده خیانت کردن یا تابوها رو شکستن و پایبند اخلاق نبودن، فقط در ادوار گذشته علنی گفته نمیشد آدمها دوست نداشتن این مسائل گفته بشه تا نکنه بقول شما قبحش از بین بره.و زیرپوستی این مسائل ادامه پیدا میکرد ولی الان گفته میشه دلایلش ریشه یابی میشه و کسایی که اینکارو انجام میدن براحتی رسوا میشن و حتی مجازات قضایی میشن

  4. بنظرمن خیلی فیلم خوبی بود ونکات زیادی داشت اول اینکه فیلم درباره عشق شدید بین زوجینه حتی با وجود روابط جنسی خارج از ازدواج!! اینکه چطور با وجود رابطه غیر زناشویی میتونیم زندگی رو حفظ کنیم اینکه هرکسی حق داره زندگیشو انتخاب کنه ! بعد از ازدواج دوستی داشته باشه یا با کسی … بکنه(که تو ایران این مسئله هنجار شکنی هست و مرسوم نیستش گرچه خیلیا انجام میدن!) . ویک حاضر شد بخاطر حفظ زندگیش (همسر وفرزندش) دست به چه کارایی بزنه، ملیندا با وجود رابطه های زیادش عاشق شوهرش بود … و فرزندش دو عامل اصلی عشق ملیندا به ویک بود. دو تا نکته هم بنظرم جالب بود یکی اینکه جول تا دید تهدید شده فرار و برقرار ترجیح داد مثل مارتین و چارلی و تونی سرنوشتشون یکی نشد 😂 دوم اینکه تو صحنه ماشین ملیندا به ویک گفت میخوای با کلی … بکنی که ویک تلویحا گفت اره😆 من فک میکنم دلیل استخدام دان(بعد از قتل چارلی) توسط ملیندا همین بوده که ویک اونو از سر راه ورداره و یه … با کلی به ویک هدیه بده!! بالاخره این همه ملیندا یه بارم ویک😂حرفم اینه که نشونه عشق شدید ملیندا به ویک میتونه باشه کنار زدن دان و رسوندن کلی به ویک!!

  5. فیلم پتانسیل بالایی داشت،میتونست فیلم بهتری باشه ولی حفره توی فیلمنامه بیداد میکنه و بنظرم اونطوری که باید سوار داستان نمیشه…
    کارگردانی هم اشکالاتی داشت،با کاراکتر بی حس و بی روح بن افلک نتونستم ارتباط برقرار کنم.

  6. نمی‌دونم فرهنگ ما اجازه همچین رفتاری نمیده
    یعنی تو همچین فرهنگی بزرگ شدیم
    بماند که این نوع رفتار حتی در آمریکا هم زیاد عادی نیست و خانواده ها قبول نمی‌کنند راحت
    من نتونستم ارتباط برقرار کنم
    عشق اینا بیشتر اختلالات روانی هستش
    عشق واقعی اجازه عذاب به معشوق رو نمی‌ده چه برسه رفتار عذاب آور برای طرف که از تحمل خارجه و باعث قتل میشه

  7. چه اصراری داری که تو ایران خیلیا انجامش میدن ؟! تو کل دنیا این یه جور اختلال محسوب میشه مخصوصا تو امریکا. اگر فیلم رو نگاه کنید متوجه میشید که باعث نابودی خانواده میشه . اینگونه خوشحالی و ذوق زدگی غیرطبیعیه حتما مراجعه به روانپزشک رو مد نظر قرار بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *