نقد و بررسی فیلم Barbarian 2022 ؛ یک روانشناختی کلیشه‌ای

در نوشتار نقد و بررسی فیلم Barbarian 2022 ، به تمامی نکات راز آلود و فضای ساختار ترسناک این فیلم، می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

فیلم Barbarians، محصول سال 2022، یک فیلم ترسناک در سبک روانشناختی است که سعی دارد در فضای جامپ اسکیری روایت شود و ترس‌های پرشی را برای شما به ارمغان بیاورد. نویسنده و کارگردانی این فیلم، آقای زک کرگر است که می‌توان گفت این اولین فیلم جدی او می‌باشد.

این فیلم، داستان زنی را روایت می‌کند که از یک وبسایت اجاره‌ی اقامتگاه، خانه‌ای را برای مدت کوتاهی کرایه می‌کند و پس از رسیدن به آنجا، می‌بیند که خانه، به صورت تصادفی، توسط مرد دیگری هم رزرو شده است. او طی اتفاقات عجیبی که برایش رخ می‌دهد، کنجاو به گشتن خانه می‌شود و می‌بیند که این خانه، راز مخوفی را درون خودش پنهان کرده است.

از بازیگران مطرح این فیلم، می‌توان به جورجینا کمپبل بازیگر سریال Black Mirror، جاستین لانگ، ریچارد بریک، و بیل ازکارسگارد که نقش پنی وایز در فیلم It را بازی کرده، اشاره نمود.

نقد و بررسی فیلم Barbarian 2022

  • یک روانشناختی کلیشه‌ای

شما می‌توانید فهرست نقد و بررسی فیلم Barbarian 2022 را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

نقد و بررسی فیلم Barbarian 2022
نقد و بررسی فیلم Barbarian 2022

این فیلم، در دوم سپتامبر، در تمامی سینماهای جهان اکران شد و توانست فروش 26 میلیون دلاری را کسب کند که با توجه با بودجه‌ی 4 میلیون دلاری‌اش، یک موفقیت بزرگ به محسوب می‌شود.

این فیلم، در زمان اکران با نمرات خوبی از سمت منتقدان روبرو شد و توانست در سایت راتن تومتوز، نمره‌ی  ۷٫۵ از ۱۰، وبسایت متاکریتیک، 71، و سایت IMDB ، نمره‌ی قابل قبول 7.5 را کسب کند. با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی فیلم Barbarian 2022 بپردازیم.

بررسی روایی

نقد و بررسی فیلم Barbarian 2022
نقد و بررسی فیلم Barbarian 2022

کارگردان این فیلم، آقای زک کرگر ایده‌ی اولیه‌ی این فیلم را از کتاب غیر داستانی The Gift of Fear الهام گرفت و سعی داشت اقتباسی وفادار را نشان بدهد. به گفته‌ی خودش، اولین ایده‌ای که پس از خواندن آن به ذهنش خطور کرده را تبدیل به یک فیلمنامه کرده و سعی داشته چیزی را خلق کند که صرفاً جهت سرگرمی باشد.

فیلمنامه‌‌ای که او تهیه کرد و آن را نوشت، یک ایده‌ای عالی بود که به خوبی پخته شده بود. اما طبق گفته‌های خود کارگردان، از آنجایی که فیلم صرفاً برای سرگرمی بود و اعتقاد داشت که تمام کلیشه‌ها صرفاً برای ترساندن بیشتر مخاطب می‌باشد، می‌توان از تمامی ضعف‌های داستانی چشم پوشی کرد.

کارگردان، با سرایش داستان به این شکل، سعی بر برهم زدن مرزهای دیدگاهی مخاطب است و سعی دارد بدون شلوغ‌کاری، سکانس‌های ترسناک و جامپ اسکیری خلق کند. کرگر، سکانس‌های وحشتناکی را طراحی می‌کند که بهره از شخصیتی نفرت انگیز و به یاد ماندنی، یعنی آقای بیل ازگاسکارد را در بر می‌گیرند و سعی دارد که او را به گونه‌ای نشان دهد که مخاطب به آن، به عنوان یک شخصیت شرور شک کند.

فیلم تقریباً به سه بخش تقسیم می‌شود. قسمت ابتدایی، تقریباً 40 دقیقه‌ی ابتدایی است که به همین شکل پیش می‌رود و بیشتر نقش یک آغاز‌کننده‌ای دارد و می‌خواهد به بیننده یک سری سکانس وحستناک را نشان دهد شخصیت بیل را، شرور نشان بدهد. اما قسمت دوم از جایی آغاز می‌شود که متوجه می‌شویم بیل ازگاسکارد نیز یک قربانی است و حالا بخش جدیدی از داستان روایت خواهد شد.

در بخش دوم، همه‌چیز به‌گونه‌ای است که انگار فیلم از ابتدا شروع می‌شود و ما شاهد کسی هستیم که در آن خانه‌ای که به بث اجاره داده شده بود، زندگی می‌کند. شخصیت ای جی، یک فیلمساز می‌باشد که جدیداً ببه یک تجاوز جنسی متهم شده و پس از 2 هفته، به خانه‌ی خود باز می‌گردد.

تا زمانی که یک فلش بک از شروران داستان می‌بینیم نیز در بخش دوم هستیم که صرفاً سعی بر نشان دادن معما در ذهن مخاطب را دارد و از آنجا است که اهداف شروران را متوجه خواهیم شد. بخش سوم، هیجانی بی حد و حصر دارد که سعی بر نشان دادن یک روانشناختی و آنتولوژی است. اما در مقابل آثار برجسته‌تر سینما، این فیلم، یک تقلید ناشیانه‌ی ضعیف به‌شمار می‌آید که با کمترین درخواست از شرور و تقاضا از قربانی، نا امدیتان خواهد کرد.

تنش جنسیتی ثابت شده در فیلم، به قدری کم می‌باشد که بیننده را صرفاً با دو شرور عجیب جلب می‌کند. اما تکامل داستان کرگر به‌ گونه‌ای خوب پیش می‌رود که شما از دیدن فیلم پشیمان نشوید و صرفاً این هیجان تنش پایانی که صرفاً قهرمان باید پیروز شود، کار را خراب می‌کند. در نوشتار تحلیل فیلم Barbarian 2022 ، با ساختار درونی و سوتی‌های این فیلم همراه شما هستیم.

ساختار درونی و سوتی‌ها

نقد و بررسی فیلم Barbarian 2022
نقد فیلم Barbarian, تحلیل فیلم Barbarian 2022, بررسی و موشکافی فیلم Barbarian

بزرگترین نقطه‌ی مثبت فیلم، ساختار درون‌مایه‌ی داستان، و همچنان فیلمسازی بود. فیلم در ابتدای مسیر خود، به آرامی پیش می‌رود و سعی می‌کند که بیننده را بهترین نحو، با ترس پنهانی درون زیرزمین نشان دهد.

در همان سکانس ابتدایی، موسیقی‌های حولناکی که پخش می‌شود، نوید از اثری جامپ اسکیر را برای مخاطب می‌دهد. می‌توانیم در جایجای این مسیر، با تاب و تب‌های فراوان و تنش‌های فیلم، پیش برویم و خودمان را ببینیم که شیفته‌ی روند فیلم شده‌ایم.

فیلمبرداری‌ها و نحوه‌ی برداشت پلان‌ها، یکی از عناصر موجود در فیلمسازی است که می‌تواند مخاطب را خسته کند، اما آقای کرگر، نمره‌ی قابل قبولی را در این روند طی می‌کند و سعی می‌کند با کوچکترین کارها هم، تنش را بر روی ذهن مخاطب بنشاند.

فیلمسازی آقای کرگر، همانقدر که جذاب و پر تنش بود، سوتی‌های زیادی هم داشت که در نقد فیلم Barbarian به آن‌ها خواهیم پرداخت. چیزی که این کارگردان هم نتوانست از آن فرار کند، کلیشه بود. کلیشه‌ای که اگر صدایی را شنیده‌اید، به سمتش نروید. در ابتدا که شخصیت تس، تونل را در زیرزمین پیدا می‌کند، با خود می‌گوید که به آنجا نمی‌رود و به 20 ثانیه نمی‌کشد که پشیمان می‌شود و همان سناریوی قدیمی، تکرار می‌شود.

یا در سکانس پایانی فیلم، تس پیش از زن برهنه به پایین سقوط می‌کند، اما در پلان بعد، می‌بینیم که کمترین و کوچکترین آسیب را دیده و این پیرزن برهنه است که زیر او قرار دارد تا جلوی ضربه‌ی وارد شده را بگیرد.

شخصیت پردازی‌ها بازیگری‌ها

نقد و بررسی فیلم Barbarian 2022
نقد و بررسی فیلم Barbarian 2022

چیزی که آقای کرگر، سعی داشت به آن‌ها بپردازد و تقریباً کاری عجیب را انجام بدهد، شخصیت‌پردازی کارکترهایی بود بود که هیچ نقشی در پایا نداشتند. او به درستی از شخصیت ای جی حمایت نمی‌کند و از او صرفاً یک قربانی نشان می‌دهد که صرفاً قهرمان داستان، سعی بر نجات او دارد. بیان انتقادات به این شخصیت، او را سرافکنده می‌کند و از او یک آدم بی خاصیت می‌سازد.

ای جی، به‌گونه‌ای پیش می‌رود که در نهایت به منفورترین شخصیت فیلم تبدیل شود و با کارهایی بی هدف و بدون فکر، آثاری را باقی بگذارد که در نهایت به ساده‌ترین شکل ممکن هم به قتل رسید.

در طرف مقابل، در ابتدای فیلم مردی را داشتیم که کارگردان سعی داشت از او نیز یک بُت بسازد. اما چیزی که در نهایت از او دیدیم، مرگ زودهنگامش بود که به شکلی سریع اتفاق افتاد. آقای کرگر، به جای اینکه تمرکز را بر روی این شخصیت‌های فرعی که در نهایت قرار است بمیرند بگذارد، می‌توانست نقش پر رنگ‌تری از گدشته‌ی پیرمرد برای ما به تصویر بکشد که حداقل ارتباط خوبی برقرار کنیم.

بیشتر بخوانید:

نتیجه و جمع‌بندی

نقد و بررسی فیلم Barbarian 2022
نقد و بررسی فیلم Barbarian 2022

در بررسی و موشکافی فیلم Barbarian ، اگر بخواهیم نتیجه بگیریم، این فیلم به عنوان اولین فیلم بلند جدی آقای کرگر اگر بخواهیم به این اثر نگاه بیاندازیم، فیلمی قابل قبول را خواهیم دید که با تمام ضعف‌ها و سوتی‌هایش، می‌تواند 100 دقیقه شما را سرگرم کند.

اگر به دنبال تنش‌های نه‌چندان زیاد و اگزجره، با داستانی مدرن از تحولی روانشناختی هستید، این فیلم می‌تواند تا حدی شما را راضی نگه‌دارد و نمره‌ی 7.5، نمره‌ی مناسبی برای این اثر می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی فیلم Barbarian 2022 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


4 thoughts on “نقد و بررسی فیلم Barbarian 2022 ؛ یک روانشناختی کلیشه‌ای

  1. فیلم را که اگر بیننده عادی نگاه کند که انقدر درگیر جذابیت فیلمنامه و حرکات قشنگ دوربین و بازی قشنگ تس می شود که متوجه کدگذاری ها و پیام های فراماسونری و شیطانی نشود که بماند کلا چون عصر تسخیر است و بازی در زمین بازی شیطان و همچنین ابوابی که باز شده است و ……دیگه شاهد فیلم هایی از این دسته با موضوعیت عادی سازی همجنس بازی و عشق به جنیان و هم عهد شدن با جنیان و شیاطن و …….در سطح مدرنش خواهیم بود……خوب طالبان خودش را خواهد داشت 🙂 بازی قشنگیه

  2. سلام، واقعا یه فیلم سرگرم کننده و پر از هیجان، یه جاهایی اگر همزاد پنداری با تس داشته باشی باید تو بعضی سکانسها چشمهاتو ببندی و بلند بگی دیگه بسه انقد جلوتر نرو و فرار کن، همین حس نشون میده که تو ترسیدی😏 داستان کلیشه ای ولی هیجان های باور پذیر این امتیاز خوب رو میشه بهش داد، فقط قراره پفک بخوری و بترسی، پس باورش میکنی، من این فیلم رو دوس داشتم ولی برلی همین یه بار دیدن

  3. به نظرم این فیلم واقعا صحنه های ترسناکی داشت ، ولی من اصن متوجه این نشدم که شخصیت زن برای چی به تس علاقه داشت و اون و از بین نبرد، یا برای چی علاقه به شیر دادن داشت؟ یا اینکه چرا این شکلی شده بود و کلا موضوع فیلم چی بود و چی و میخواست نشون بده؟!

  4. فیلم خوبی بود مخاطب رو وادار می‌کرد به همه چی شک بکنه اما تس نقش بچه رو بازی می‌کرد و درک کرد بود باید فکر کنه که بچست اما توی اون سکانس که مرد سیاه پوست حرف می‌زد این چرخه ادامه داره باید بچه ها بچه بدنیا بیارن که فکر میکنم بر میگرده به تجاوز های اون پیر مرد که خودش رو هم کشت.. قطعا طعمه باید زن می‌بود. اینجا به خودخواهی م و تنفر نسبت مردا رو نشون میداد که همین هم نشون داد اخر چرخست. خب البته این دیدگاه و ادراک من از فیلم بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *