بررسی بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ یکی از بهترین ها در نوع خود

[yasr_overall_rating]در این نوشتار به بررسی بازی Monster Hunter Stories 2 که بسیاری منتظرش بودند، می‌پردازیم. در ادامه این بررسی با فیگار همراه باشید.

بررسی بازی Monster Hunter Stories 2 : سال 2016، capcom یک عنوان اسپین آف غیر منتظره در ادامه مجموعه طولانی Monster Hunter خود به نام Monster Hunter Stories منتشر کرد. این بازی یک JRPG (سبک بازی نقش آفرینی ژاپنی) بود که ژانر فرعی JRPG هیولایی را با گیم پلی اکشن شکار Monster Hunter ادغام کرد. Monster Hunter Stories برداشتی منحصر به فرد و دست‌کم گرفته شده از سری Monster Hunter بود و بسیاری از طرفداران آرزوی دنباله ای از این بازی را داشتند که داستان این بازی گسترش یابد.

پنج سال گذشته و کپکام سرانجام دنباله بازی اول یعنی Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin که بسیاری از طرفداران منتظرش بودند، را منتشر می‌کند. هنگامی که این شرکت تاریخ انتشار بازی را در سپتامبر سال 2020 اعلام کرد، بسیاری هیجان زده شدند. و خوشبختانه باید گفت که این بازی ارزش صبر کردن را داشت چرا که نه تنها محتوای عنوان اول را حفظ کرده، بلکه از آن پیشی گرفته و به جرأت می‌توان گفت که یکی از بهترین RPG ها برای پلتفرم رایانه‌های شخصی است.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin تجربه جدیدی منحصر به فرد با خط داستانی غنی از شخصیت‌های جذاب، جستجوی چالش برانگیز و برخوردهای دوستانه با هیولاهای آشنا از سری Monster Hunter را به طرفداران RPG و Monster Hunter ارائه می‌دهد. با به عهده گرفتن نقش یک هیولا سوار جوان که می‌تواند با استفاده از Kinship Stone پیوندهای محکمی با هیولاها ایجاد کند، بازیکنان می‌توانند با کسب تجربه و مهارت، ارتباطات عمیق تری با این موجودات خارق العاده ایجاد کنند. در صورت آماده بودن، بازیکنان می‌توانند با گسترش داستانی حماسی،  ماجراهایی به یادماندنی پر از حوادث چشمگیر و دوستی‌های دلچسب را آغاز کنند.

بررسی بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ دید کلی

یکی از بهترین ها در نوع خود

فهرست مطالبی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • دید کلی
  • داستان
  • گیم‌پلی
  • سیستم موردنیاز

نقاط قوت:

  • ارتقاء گرافیکی چشمگیر 
  • داستان مستقل جذاب
  • وجود تعداد بیشماری از هیولاها برای به کارگیری 
  • سیستم نبرد بهبود یافته 
  • به کار بردن شیوه‌ای عمیق و اعتیادآور در به کارگیری Monstie ها

نقاط ضعف:

  • عدم وجود زبان Monster Hunter در منوی صدا
  • قابل پیش‌بینی بودن داستان در بعضی جاها
  • عدم توانایی کنترل مستقیم یاران شما در نبرد
بررسی بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ نقد و بررسی بازی Monster Hunter Stories 2
بررسی بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ نقد و بررسی بازی Monster Hunter Stories 2

بیایید سفر خود را با تصاویر این بازی آغاز کنیم. بازی Monster Hunter Stories 2 دارای سبک هنری انیمه ای مانند نسخه اول است، با این تفاوت که اکنون بسیار بهتر شده است. شخصیت‌هایی که روزگاری طراحی های تقریباً به سبک Chibi داشتند، برای رسیدن به لحن جدی تر داستان، پخته تر و بزرگتر به نظر می‌رسند، اما سبک زیبا و رنگارنگ آنها دست نخورده باقی مانده است.

همین مسئله را می‌توان در مورد هیولاها گفت، که مسلماً جذابیت اصلی هر بازی Monster Hunter هستند. وقتی این بازی را برای اولین بار دیدم، به این فکر کردم که هیولاهای Munster Hunter World: Iceborne که با جزئیات دقیق ساخته شده بودند، در سبک انیمه این بازی چگونه به نظر می‌رسند. خوشبختانه هیولاها عالی به نظر می‌رسند. این بازی جزئیات گرافیکی واقع بینانه Monster Hunter World: Iceborne فدای بهبود طرح رنگ بصری هیولا می‌کند. هیولاهایی که قبلا در نسخه اول رنگ‌های بی روحی داشتند، اکنون رنگارنگ تر، سرزنده تر هستند و دارای جزئیات ظریفی هستند که قبلاً هرگز متوجه آنها نشده‌ایم.

از کنار محیط‌های بازی نیز نباید به سادگی عبور کرد چرا که به زیبایی اجرا شده‌اند. سفر شما در سراسر جهان بازی شامل انواع مکان‌ها با جزئیات دقیق مانند جنگل‌ها، بیابان‌ها و مکان‌های دیگر است. این محیط ها به ویژه هنگام غروب خورشید از جزئیات خوبی برخوردار هستند و جلوه‌های نوری شگفت انگیزی دارند. مبارزه با یک هیولا در هنگام غروب فضای سینمایی بسیار رضایت بخشی ایجاد می‌کند که شاید باعث شود بخواهید که به کل بازی را در بعدازظهر(بازی) بازی کنید، که این به لطف چرخه شبانه روز قابل تنظیم این بازی امکان پذیر است.

این کیفیت بصری در نسخه رایانه شخصی (از طریق Steam) به حد اعلی رسیده چرا که می‌تواند بازی را با سرعت 60 فریم در ثانیه یا بالاتر اجرا کند. با استفاده از پردازنده مرکزی Intel Core i5-9400 و پردازنده گرافیکی NVIDIA GeForce RTX 2060 می‌توان این بازی را با سرعت 120FPS اجرا کرد و نتایجش حیرت انگیز است، به ویژه هنگام اجرا Kinship بر روی Monstie (هیولاهایی که می‌توان با آن‌ها ایجاد پیوند کرد)ها که مقداری نور ایجاد می‌شود. بنابراین، شما نگرانی ایی در مورد تهیه سخت افزار پیشرفته نخواهید داشت تا قدرت بصری این بازی را در بهترین حالت تجربه کنید.

با این حال، چند نکته منفی کوچک در مورد نحوه اجرای این بازی وجود دارد. اولین مورد کمبود موسیقی در هنگام کاوش است. این بازی دارای موسیقی متن گسترده ای است که پر از آهنگ های جذاب برای شهرها و مضامین شدید برای نبردها و صحنه‌های cutscene است، اما هنگام جستجوی مناطق باز یا سیاه چال ها، موسیقی ایی در کار نیست. یک آهنگ مقدماتی کوچک هنگام ورود به یک منطقه جدید پخش می‌شود، اما کوتاه است و پس از آن سر و صداهای محیط تا زمان شروع نبرد غالب هستند. اما باید گفته که این بازی وفادار به نحوه موسیقی بازی‌های اصلی Monster Hunter است. با این حال، در بازی‌های اصلی، بیشتر وقت خود را صرف مبارزه با هیولا می‌کنید، و وقت آزاد کمی وجود داشت. اما از آنجا که این یک JRPG است که در آن زمان زیادی را خارج از خط اصلی داستان خواهید گذراند، کمبود موسیقی می‌تواند این لحظات را کسل کننده کند.

مسئله دوم نبود زبان Monster Hunter در گزینه‌های صوتی است. سری Monster Hunter دارای زبانی مخصوص است که جذابیت بسیاری به آن افزوده. متأسفانه، این زبان در Monster Hunter Stories 2 وجود ندارد. شما فقط دوبله انگلیسی یا ژاپنی را برای انتخاب دارید

داستان

بررسی بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ نقد و بررسی بازی Monster Hunter Stories 2
بررسی بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ نقد و بررسی بازی Monster Hunter Stories 2

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruins در جهانی پر از هیولا اتفاق می‌افتد. بشریت برای زنده ماندن شکارچیان هیولا را به کار می‌گیرد تا با آنها مبارزه کند، اعضای بدن آنها را جمع آوری کرده و از آنها برای جعل وسایل جدید استفاده کند. از طرف دیگر، شما یک شکارچی هیولا نیستید بلکه یک هیولا سوار هستید، که هیولاها را اهلی می‌کند و با استفاده از Kinship Stones با آنها دوست می‌شود. این هیولاهای رام شده و اکنون دوستانه، توسط سوارکاران با عنوان Monsties نامیده می‌شوند.

داستان بازی از یک شب در روستای ماهونا آغاز می‌شود. در طول یک جشنواره، چراغ قرمز شومی در آن طرف اقیانوس ظاهر می‌شود و ناگهان دسته ای عظیم از wyvern ها (اژدهای دو پای افسانه‌ای که معمولا انتهای دم آن‌ها به شکل الماس و یا پیکان است) به نام Rathalos شروع به پرواز به سمت افق می‌کنند. این دسته شامل محافظ هاکولو و Monstie پدر بزرگ شما، نگهبان راتا است. شما به عنوان یک سوار تازه فارغ التحصیل (که ظاهر و جنسیت او را می‌توان توسط تنظیم کرد) داوطلبانه کمک می‌کنید تا پیدا کنید که چرا Guardian Ratha جزیره را ترک کرده است.

در طول جستجوی خود، با یک دختر جوان ویورایی به نام آنا روبرو می‌شوید که زمانی پدربزرگ شما را می‌شناخت. او می‌گوید که راتالوس در سراسر جهان در حال ناپدید شدن است و این چراغ‌های قرمز از چاله‌های غول پیکر منشأ می‌گیرند که هیولاها را با عصبانیتی غیرقابل کنترل پر می‌کند. در ادامه با آنا از جزیره خارج می‌شوید و برای نجات جهان از این فاجعه غیر طبیعی راهی سفر می‌شوید.

داستان بازی، یک طرح ماجرای استاندارد شکارچی هیولاست – یک اتفاق ناگهانی و ناشناخته تعادل طبیعت را برهم می‌زند، و شما برای جلوگیری از آن دست به کار می‌شوید- به جز این که یکی در مقیاس بسیار بزرگتری است، که اتفاقی مثل این در این وسعت آخرین بار در Monster Hunter 4 اتفاق افتاد. بیشتر از این توضیح نمی‌دهیم، اما سفر شما را در برابر انواع موانع و هیولاها قرار می‌دهد، هر کدام کشنده تر و عصبانی تر از دیگری.

داستان بازی به هیچوجه صد در صد اورجینال نیست و اگر تجربه کافی در زمینه تم‌های انیمه داشته باشید، برخی از پیچ و تاب های داستان کاملا قابل پیش بینی هستند. حتی با این وجود، باز هم داستان سرگرم کننده ای است. این داستان کمک کرد تا مجموعه‌های خوبی برای مبارزات سرگرم کننده رئیس با به کارگیری برخی از محبوب ترین هیولاهای سری فراهم شود. و گاهی اوقات به طرز حیرت انگیزی ریتم داستان شدت می‌گرفت و باعث ایجاد ترس درباره امنیت شخصیت‌ها می شد. بعلاوه، به خوبی باعث برانگیختگی حس کنجکاوی شما برای ادامه داستان می‌شود.

اگر تازه وارد این مجموعه هستید، برای درک داستان نیازی به انجام اولین بازی نیست. با این که شخصیت‌های اولین Monster Hunter Stories نشان داده می‌شوند، این بازی به اندازه کافی پیش زمینه در باره این شخصیت‌ها ارائه می‌دهد تا بازیکنان جدید با اسن شخصیت‌ها به خوبی آشنا شوند. یکی از ویژگی‌های این بازی که بسیار جالب است این است که شما می‌توانید cutscene های سینمایی را دوباره پخش کنید تا حافظه خود را تازه کنید. این یک ویژگی باورنکردنی است که ای کاش JRPG های بیشتری شامل آن می شدند.

گیم‌پلی

بررسی بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ نقد بازی Monster Hunter Stories 2
بررسی بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ نقد بازی Monster Hunter Stories 2

در بازی Monster Hunter Stories 2، مأموریت‌های جانبی ایی  وجود دارد که در آن‌ها هیولاهایی که مردم محلی را اذیت می‌کنند می‌کشید تا با کمک غنائم حاصل از این مأموریت‌ها داستان اصلی را کامل کنید. بدین صورت که پس از شکار هیولای مزاحم، اعضای بدن او را به شهر می‌برید و از آنها برای ساخت تجهیزات جدید برای خود استفاده می‌کنید. در همین حال، شما در جستجوی Monster Dens هستید تا با پیدا کردن تخم‌های هیولاها بتوانید Monsties بیشتری به جمع خود اضافه کنید.

بر خلاف بازی‌های اصلی Monster Hunter که در جنگهای واقعی به شکار هیولاها می‌پردازید، شکارهای Monster Hunter Stories مبتنی بر نوبت است. شما به نوبت با استفاده از شمشیر بزرگ خود به هیولاها حمله می‌کنید و سپس از Monstie خود برای حمله به آن‌ها استفاده می‌کنید. شما می‌توانید تا حداکثر ۶ Monstie در گروه خود به کار گیرید، اما فقط در هر بار یکی از آن‌ها را می‌توانید کنار نگه دارید. شما Rider را کنترل می‌کنید در حالی که Monstie شما توسط AI کنترل می‌شود. با این حال، می‌توانید از انرژی حاصل از Kinship Stone خود (که توسط Kinship Gauge نشان داده می‌شود) استفاده کنید تا به Monstie خود دستور دهید حملات خاصی را که می‌خواهید انجام دهد. اما برای تولید انرژی مورد نیاز، شما باید از موارد شفابخشی استفاده کنید و یا هیولاها را در Head-to-Heads درگیر کنید، که شبیه سنگ کاغذ قیچی است، جایی که شما به دشمنی واحد که شما را هدف قرار می‌دهد حمله می‌کنید و هر دو حمله شما با هم به دشمن برخورد می‌کنند

در بیشتر موارد، ساختار گیم پلی Monster Hunter Stories 2 شبیه آنچه در نسخه اصلی داشتیم، است. با این حال، پیشرفت‌های چشمگیری که در جهت بهبود سیستم جنگ، داشته است، این بازی را برای تازه واردان راحت‌تر می‌کند، در حالی که چندین مشکل موجود پابرجا از بازی اول را نیز در این بازی برطرف شده‌اند.

اولین تغییر عمده در رفتار هیولاها است. در اصل، هیولاها به طور مداوم نوع حمله را در جنگ تغییر می‌دادند و پیش بینی الگوهای آنها دشوار بود. در Stories 2، هیولاها فقط از یک نوع حمله استفاده می‌کنند و هنگام خشمگین شدن یا تغییر شکل، نوع حمله را تغییر می‌دهند. در ابتدا بیم آن می‌رفت که این کار باعث آسان تر شدن بیش از حد بازی شود زیرا که در این سیستم جدید می‌توان از Double Attacks سو استفاده کرد تا هر گونه حمله را دفع کرد. که خوشبختانه خلاف این ثابت شد.

به سرعت می‌توان فهمید که هیولاها در این بازی به طور قابل توجهی خطرناک تر شده‌اند تا الگوی حمله قابل پیش بینی خود را جبران کنند. برخی از هیولاها می‌توانند در یک دور دو بار حمله کنند، برخی می‌توانند در زمینه‌های مختلف خود را تقویت کنند، دیگران حتی می‌توانند تقاضای تقویت کنند. وقتی به نیمه راه داستان برسید، هیولاها حتی شروع به مخلوط کردن حملات غیر معمول در بین حملات منظم خواهند کرد، و شما را مجبور به تغییر گیم پلی خود و استفاده از مواردی مانند تله و مهارت‌های Kinship می‌کنند. این سیستم جدید، یادگیری را برای تازه واردان آسان تر می‌کند، اما هنوز تسلط بر آنها زمان‌بر است.

بررسی بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ نقد بازی Monster Hunter Stories 2
بررسی بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ نقد بازی Monster Hunter Stories 2

بزرگترین تغییر، در توانایی‌های جنگی سوارکار شما است. سوارکار در اولین بازی یک مبارز ضعیف بود. هدف اصلی آنها حمایت از Monstie و بهبودی آنها بود. اما در Monster Hunter Stories 2، نه تنها Rider شما به همان اندازه قدرتمند است (که حتی گاهی اوقات بیشتر از Monsties شما قدرتمند است)، بلکه زرادخانه اسلحه‌های آن‌ها نیز به روزرسانی های فوق العاده ای دریافت کرده است. علاوه بر بازگشت اسلحه ها، رایدر هم اکنون می‌تواند از کمان و Gunlance در جنگ استفاده کند. همه این سلاح ها در سه نوع آسیب دسته بندی شده اند که می‌توانند بسته به نوع هیولایی که در برابر هر یک از این سه نوع آسیب نقطه ضعف دارند، آسیب بیشتری وارد کنند. نه تنها این بلکه به رایدرها حرکات جدید و مکانیک گیم پلی شبیه حرکتهایی که در بازیهای اصلی Monster Hunter دارند نیز داده شده است.

پیشرفتهای انجام شده در جعبه ابزار سوارکار در Monster Hunter Stories 2 چشمگیر هستند. دیگر لازم نیست برای وارد کردن آسیب لازم منتظر توانایی Kinship بمانید.اکنون می‌توان از طریق قدرت شخصیت خود به همان میزان آسیب برسانید و مهارتهای Kinship خود را برای لغو حمله دشمن ذخیره کنید در صورتی که حمله دشمن باعث فعال شدن Head-to-Heads نشود.

بررسی بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ نقد بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ نقد و بررسی بازی Monster Hunter Stories 2
بررسی بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ نقد بازی Monster Hunter Stories ؛ نقد و بررسی بازی Monster Hunter Stories 2

یکی دیگر از تغییراتی که برای مبارزه انجام شده، تأکید بیشتر بر شکستن اعضای بدن هیولا است. در Monster Hunter Stories 1 می‌توانستید اعضای بدن یک هیولا را هدف بگیرید اما این مورد فقط در مورد هیولاهای رئیس اعمال می‌شد. در بازی Monster Hunter Stories 2، نه تنها قادر به شکستن اعضای بدن هیولاهای رئیس که قادر به شکستن اعضای سایر هیولاها نیز هستید. شکستن اعضای بدن به شما پاداش اضافی می‌دهد، توانایی‌های آنها را از کار می‌اندازد و گاهی اوقات آنها را از پا در می‌آورد. از بین بردن سلاح ها و زره های طبیعی یک هیولا بسیار رضایت بخش است.

تنها جنبه نبردی که جالب نیست این است که نمی‌توان یاران تازه اضافه شده به نبرد را کنترل کرد. اینها همراهانی کاملاً مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که در حالت تک نفره یا مأموریت‌های co-op در صورت پیدا نکردن همراه آنلاین به شما ملحق می‌شوند. هر کدام با توانایی ها و ماهیت های منحصر به فرد خود همراه هستند. در بیشتر موارد، Battle Buddies (یاران شما) متحدان شایسته ای در طول خط اصلی داستان هستند. با این حال، بیشتر اوقات، آنها از حمله ای استفاده می‌کنند که به طور قطعی آن را در Head-to-Heads واگذار می‌کنند. بهتر بود که بازیکنان کنترل کامل بر این متحدان می‌داشتند مخصوصا در بعضی مراحل فرعی که هر حرکت شما سرنوشت نبرد را تعیین می‌کند.

بررسی بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ نقد بازی Monster Hunter Stories ؛ نقد و بررسی بازی Monster Hunter Stories 2
بررسی بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ نقد بازی Monster Hunter Stories ؛ نقد و بررسی بازی Monster Hunter Stories 2

تا صحبت از Monsties است، بیایید دقیقا در مورد چگونگی به کارگیری Monsties جدید و ارتقا آنها، به طور عمیق تری صحبت کنیم. شما با کاوش در Monster Dens یا سیستم های غاری اختیاری که باید تا زمان رسیدن به لانه هیولا (که ممکن است هیولایی از آن محافظت کند یا نه) Monsties جدید بدست آورید. سپس، شما به دنبال لانه ای هستید که تخم مرغ مورد نظر شما بسته به الگوی رنگ آن، میزان بوی آن و وزن آن است. پس از بازگرداندن آن به شهر و بیرون آوردن آن تخم، می‌توانید آن را در گروه فعال خود قرار دهید، آن را برای اعزامها بفرستید یا با استفاده از Rite of Channeling توانایی‌های آن را به Monsties مورد نظر خود منتقل کنید. این ویژگی گیم پلی در داستان‌های اصلی Monster Hunter Stook همیشه جالب بوده و در اینجا به همان اندازه خوب و اعتیاد آور است.

با استفاده از Rite of Channeling شما می‌توانید هیولاهای مختلفی را ترکیب کنید و یک هیولای کاملا جدید بنا به نیاز خود بسازید. مثلا هیولایی که در همه‌ی زمینه‌ها متعادل است و هر Head-to-Heads ای را می‌برد. بی شمار احتمال ساخت هیولا موجود است

سیستم به کارگیری Monsties مقایسه با سیستم رایدر و جنگ هیچ تغییر عمده ای دریافت نکرده است. اما Monster Hunter Stories 2 شامل چند بهبود جزئی  است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. برای مبتدیان، Monsties به جای 5 الگو، اکنون فقط یک الگوی تخم مرغی با آنها در ارتباط است، که باعث می‌شود تشخیص اینکه کدام Monstie را دریافت می‌کنید، بسیار آسان تر باشد. همچنین در نمودار Gene Bingo تغییرات جزئی ایجاد شده است که به Monstie بهبودی جزئی در امارهایشان می‌دهد.

سیستم موردنیاز

بررسی بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ نقد بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ بازی Monster Hunter Stories 2
بررسی بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ نقد بازی Monster Hunter Stories 2 ؛ بازی Monster Hunter Stories 2
  • Minimum RequirementsWindows 10 64-bit
  • Intel Core i5-3470 3.20GHz / AMD FX-6300
  • 4GB RAM
  • NVIDIA GeForce GTX 960 / AMD Radeon RX 560
  • Game Size 28GB
  • Play Time 60+ hours
  • Players Single, two-player Co-Op, four-player PVP
  • Platforms Nintendo Switch, PC

بیشتر بخوانید:

خط داستانی طولانی در کنار مأموریت‌های جانبی زیاد، همراه با قابلیت Rite of Channeling، فقط در مود سینگل پلیر، به تنهایی می‌توانند تا ماه ها شما را سرگرم کنند، بخش آنلاین در کنار محتوا و مراحل بیشتر که با آپدیتها به بازی اضافه می‌شوند، بازی را بیش از پیش سرگرم‌کننده و جذاب می‌کنند. اگر که طرفدار قدیمی، و یا یک نازه وارد به فرنچایز و یا در کل کسی هستید که به دنبال یک JTPG نوبتی خوب است، این بازی شدیدا توصیه می‌شود.

در انتها مثل همیشه منتظر دریافت نظرات شما در فیگار هستیم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *