پشت پرده مرگ “پیروز” یوزپلنگ ایرانی چیست؟

پیروز، توله یوز ایرانی و تنها بازمانده از توله‌ی مادر “ایران” بود، که صبح امروز درگذشت و برخی نظریه‌ها است که علت زنده ماندن پیروز را مشخص می‌کند.

پیروز، یوز ایرانی، سه‌شنبه نهم اسفند ماه، تلف شد. او تنها بازمانده زایمان یوزپلنگ آسیایی به نام «ایران» بود و به یکی از نمادهای ایران نیز تبدیل شد. برخی از دامپزشکان بر این نظر هستند که اگر یک واکسن اشتباه، به پیروز زده نمی‌شد، او زنده می‌ماند و نارسایی کلیوی پیدا نمی‌کرد.

بیوگرافی پیروز یوزپلنگ ایرانی [+جزئیات]

آخرین لحظات پیروز در بقل علیرضا شهرداری [+ویدیو]

علت احتمال زنده ماندن پیروز

پیروز، اردیبهشت امسال به همراه دو توله یوز دیگر از ماده یوزپلنگی به نام «ایران» به روش سزارین متولد شد اما برادرانش زنده نماندند. همین موضوع نگرانی شهروندان و به ویژه دوستداران محیط زیست درباره سلامت او را افزایش داده بود.

در ادامه می‌توانید تصویری از پیروز را ببینید:

علت زنده ماندن پیروز
احتمال زنده ماندن پیروز

به گفته‌ی بسیاری از دامپزشکان، پیروز بر اساس یک واکسن اشتباه، به نارسایی کلیوی دچار شد و اگر این واکسن زده نمی‌شد، احتمال زنده ماندن پیروز ، زیاد بود.

علت زنده ماندن پیروز
احتمال زنده ماندن پیروز

آیا پیروز میتوانست زنده بماند ؟

پیروز، ۱۱ اردیبهشت در پارک ملی توران واقع در استان سمنان به همراه ۲ توله دیگر متولد شدند. دو توله اول در روزهای اول تلف شدند و پیروز با تلاش متخصصین زنده ماند. چهار روز پس از تولد توله اول تلف شد، نگهداری توله دوم و سوم نیز از روز چهارم به مدت شش روز به علیرضا شهرداری سپرده شد.

دلیل اصلی تلف شدن توله اول طبق گفته رئیس دامپزشکی کشور نقص ژنتیکی و چسبندگی ریه و دلیل تلف شدن توله دوم استفاده از شیر بی کیفیت بود. پیروز برای تکثیر در اسارت متولد شده است. پیروز در ده ماهگی در ۹ اسفند ۱۴۰۱ پس از اعلام نارسایی کلیه، مشکلات گوارشی و انجام دیالیز و یک عمل جراحی تلف شد.

بدبختانه اوضاع ما این است. تلف شدن پیروز برای خیلی‌ها خوشحالی به همراه دارد. همچنان که اوضاع اسفناک یک خرس در باغ وحشی در یکی از شهرهای شمالی، برای‌شان هیچ اهمیتی ندارد. حسی وجود ندارد. هر چه هست لذت بردن از «مرگ» است. پیروز تلف شد چون مرگ در این سرزمین انگار نهادینه شده است.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *