ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت در ماه رمضان و عید 1402

برای آشنایی با ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت در ماه رمضان و نوروز 1402 همراه ما باشید. بهترین مناطق شمال برای مسافرت در نوروز 1402 کدام مناطق هستند؟

ماه رمضان امسال با سال نو شمسی همزمان شد. بسیاری از مردم ایران هم قصد سفر دارند و هم نیت ده روز سفر را می‌کنند که بتوانند روزه بگیرند. برای اقامت ده روزه بهتر است که با مناطق گردشگری که هزینه کمتری دارند آشنا شویم. در این نوشتار بهترین جای شمال برای مسافرت در ماه رمضان که اسکان و هزینه‌های گردشی در آن مناسب‌تر می‌باشد، معرفی شده است.

تعطیلات عید یکی از بهترین مواقع برای گشت و گذار و تفریح برای شاغلان است. آشنایی با بهترین جاهای دیدنی شمال در عید نوروز می‌تواند در برنامه ریزی دقیق‌تر کمک بسیاری کند. از نظر شما بهترین مناطق شمال ایران برای مسافرت در عید 1402 کدام شهرها هستند؟ در انتخاب بهترین جای شمال در ماه رمضان باید به آب و هوا نیز توجه کرد. آب و هوای خنک و بارانی، برای فرد روزه می‌تواند از این جهت مناسب باشد که کمتر احساس تشنگی و گرما کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین مناطق گردشگری بهاری در سال 1402

ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت

بهترین مناطق شمال برای مسافرت در نوروز 1402
بهترین مناطق شمال برای مسافرت در نوروز 1402

از جاذبه های شمال ایران برای مسافرت نوروزی می‌توان به جنگل‌های سرسبز و دلبار، دریا و هوای مرطوب، جاده‌هایی مملو از مه و زیبایی طبیعت همچون جواهر ده، جاده دو هزار و سه هزار، بندر و تالاب انزلی، آبشارهای بکر، مناطق تفریحی رامسر و متل قو و بسیاری دیگر اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین مناطق گردشگری در فصل تابستان 1402

استان مازندران – ساری

ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت
ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت

از جمله جاهای دیدنی شمال در ماه رمضان استان مازندران، شهر سازی (مرکز استان) است. ساری، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای مازندران محسوب می‌شود و زیباترین جاذبه‌های گردشگری را در دل خود جای داده است. قدمت تاریخی شهر ساری به حدود شش هزار سال پیش باز می‌گردد. وقتی به شهر ساری سفر می‌کنید، شرایط آب و هوایی مطبوع با رطوبت نسبی، شما را به ذوق می‌آورد.

گشت و گذار در شهر ساری، خرید کردن از بزرگترین مراکز خرید ساری در مازندران دقیقاً همان چیزی است که اکثر مسافران به دنبال آن هستند. سوغاتی‌های محبوب شهر ساری، خوراکی‌های خوشمزه، تماشای جاذبه‌های تاریخی و طبیعت اطراف، هر ساله گردشگران زیادی را به این شهر می‌کشاند.

وقتی به ساری سفر، می‌کنید، می‌توانید در ساحل زیبای دریای خزر قدم بزنید. همچنین تماشای زیباترین دریاچه‌های مازندران در ساری، جاذبه گردشگری دیگری است که نظر شما را به خود جلب می‌کند. در اطراف شهر ساری، پارک جنگلی، پناهگاه حیات وحش، دریاچه، آبشار، کوهستان پوشیده شده با پوشش گیاهی سرسبز، مناظر بکر و توصیف‌ناپذیری هستند. گشت و گذار در ساری، به این دلیل که نیاز به کوه‌نوردی، پیاده روی طولانی و … ندارد، بهترین جای شمال برای مسافرت در ماه رمضان است.

استان مازندران – نوشهر

ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت
ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت

یکی دیگر از جاهای دیدنی شمال در عید نوروز 1402 نوشهر است. شهر نوشهر، طبیعت زیبای ساحل را در کنار جنگل‌های بی‌نظیر و سرسبز شمالی تجربه می‌کنید. از یک طرف ساحل دریا شما را مجذوب می‌کند و از طرف دیگر، با نگاه کردن به کوهستان پوشیده شده از درختان انبوه، روح و ذهن شما صیقل داده می‌شود. تمامی این نکات، نوشهر را به بهترین جای شمال در ماه رمضان بدل می‌کند.

نوشهر یکی از جاهای دیدنی مازندران است که حتماً برای یکبار هم که شده باید آن را از نزدیک تماشا کنید. نه تنها یکی از بهترین شهرهای مازندران برای سفر است، بلکه بهترین گزینه‌های خرید ویلا در شمال را هم می‌توانید در آنجا پیدا کنید. خرید و فروش ویلاهای ساحلی در نوشهر بسیار رونق دارد. اکثر گردشگران ترجیح می‌دهند یک ویلای دنج در زیباترین منطقه نوشهر خریداری کنند. بهترین زمان سفر به نوشهر، فصل بهار تابستان و اوایل پاییز است.

وقتی وارد نوشهر می‌شوید نسیم خنک از سمت دریا شما را به ذوق می‌آورد. زیبایی‌های زیادی را می‌توانید در نوشهر از نزدیک تماشا کنید. دریاچه و سد آویدر، معروف‌ترین جاذبه گردشگری نوشهر است. پارک جنگلی سی سنگان، روستای کندلوس، بازار محلی نوشهر، ساحل دریای خزر، معروف‌ترین جاهای دیدنی در این شهر هستند.

استان مازندران – چمستان

ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت
ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت

همانطور که زیبایی‌های نوشهر نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند، جاهای دیدنی چمستان هم زیبا و چشم‌نواز هستند. چمستان در یک منطقه جنگلی قرار گرفته است. شهر محمودآباد در نزدیکی چمستان قرار دارد و می‌توانید برای لذت بردن از مناظر ساحل دریا به آنجا سفر کنید.

بهترین و زیباترین مناظر طبیعت را در چمستان می‌توانید از نزدیک تماشا کنید. برای سفر به زیباترین شهرهای مازندران معمولاً اکثر گردشگران از شهر تهران وارد می‌شوند. با عبور از جاده هراز می‌توانید وارد شهر آمل شوید و از آنجا به چمستان حرکت کنید. فاصله  چمستان تا شهر نور چندان زیاد نیست؛ بنابراین با کمتر از ۳۰ دقیقه به آنجا می‌رسید.

یکی از زیباترین جاهای دیدنی چمستان، روستای لاویج نام دارد که یکی از روستاهای ییلاقی محسوب شده و منظره آن توصیف‌ناپذیر است. در کنار دهکده لاویج می‌توانید از پارک جنگلی کشپل دیدن کنید. گذر کردن از لا به لای درختان انبوه در حالی که رطوبت هوا، شرایط آب و هوایی این منطقه را مساعد ساخته است، خود به تنهایی، یک جاذبه گردشگری به شمار می‌رود.

استان گیلان – قلعه رودخان

ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت
ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت

بسیاری از ما گیلان را با جنگل‌های زیبا و طبیعت بی‌نظیرش می‌شناسیم ولی باید یادآور شویم جاهای دیدنی گیلان فقط محدود به این نیست و جاذبه‌های تاریخی آن نیز کم‌نظیر است، از جمله این مکان‌ها باید به قلعه رودخان اشاره کنیم.

قلعه رودخان قطعا یکی از از بهترین جاهای دیدنی شمال در عید نوروز است. این قلعه تاریخی در جنوب غرب فومن قرار گرفته است، قدمت این قلعه به دوران ساسانیان باز می‌گردد و بزرگترین قلعه آجری ایران می‌باشد. مساحت این دژ تاریخی ۲/۶ هکتار است که حدود ۱۰۰۰ پله دارد، بهترین فصل سفر به این مکان دیدنی فصل بهار است. البته برای روزه‌داران این مسیر توصیه نمی‌شود.

استان گیلان – ماسوله

ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت
ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت

استان گیلان به طور کل از بهترین مناطق شمال ایران برای مسافرت در عید 1402 است. طبیعت و جنگل سرسبز این استان، هوای گرم و مرطوب، همه و همه شرایط را برای سفر مهیا می‌کنند. ماسوله از دیگر جاهای دیدنی گیلان است که در جنوب غرب آن واقع شده است.

معماری این شهر به صورت پلکانی است که مربوط به دوران زندیه می‌باشد. از این رو وسیله نقلیه‌ای در آن تردد نمی‌کند. بهار ماسوله را از دست ندهید، آب و هوای کوهستانی و مه‌آلود آن تجربه‌ای دلنشین برایتان رقم خواهد زد.

از جاذبه های شمال ایران برای مسافرت نوروزی در این استان می‌توان به آبشار کوشم، رودخانه و آبشار ماسوله رودخان، آبشار خرم بو، پارک جنگلی ماسوله، قله شاه معلم (ماسوله داغی) و ییلاق کوربار ماسوله اشاره کرد.

استان گیلان – گردنه حیران

ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت
ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت

تا این قسمت فهرستی از جاهای دیدنی شمال در ماه رمضان و نوروز 1402 معرفی شد. حالا نوبت رسیده است به معرفی یکی از زیباترین و خطرناک‌ترین گردنه‌های ایران، با نام گردنه حیران که بین جاده آستارا به اردبیل قرار دارد.

در یک طرف این گردنه شگفت انگیز دره‌ای عمیق و در طرف دیگر آن انبوه جنگل را مشاهده می‌کنید. گردنه حیران از زیباترین جاهای دیدنی گیلان است، جالب است بدانید در این منطقه روستاهای ییلاقی حیران علیا، حیران وسطی و حیران سفلی قرار دارد. گردنه حیران پوشیده از مه در بهار هوایی بسیار دلنشین دارد و گردشگران زیادی به جذب خود می‌کند.

استان گیلان – جنگل گیسوم

ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت
ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت

از دیگر جاهای دیدنی شمال در عید نوروز 1402 که هزینه کمی هم خواهد برداشت، می‌توان به جنگل گیسوم که از زیباترین جنگل‌های ایران و جاهای دیدنی گیلان است اشاره کرد. با گذر از این جنگل زیبا از دالانی سرسبز از درختان انبوه و طبیعت بی‌نظیر آن بهره‌‍مند می‌گردید و سفری نوروزی بی‌نظیری را تجربه خواهید کرد.

علاوه بر آن تفریح‌گاه ساحلی نیز در کنار آن وجود دارد و می‌توانید از ساحل و دریا نیز لذت ببرید. امکانات تفریحی و رفاهی نیز در این مکان وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده نمایید.

استان گلستان – پارک ملی گلستان

ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت
ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت

پارک ملی گلستان معروف به جنگل گلستان در فاصله ۴۵ کیلومتری شرق مینودشت و ۱۵۰ کیلومتری شرق گرگان در استان گلستان واقع شده است. سیمای کلی این پارک کوهستانی بوده، مساحت آن ۹۱۸۹۵ هکتار می‌باشد. این پارک در محدوده استان گلستان، خراسان و سمنان واقع شده است.

پارک ملی گلستان موزه زنده‌ای است که مجموعه غنی و متنوعی از جوامع گیاهی و جانوری را در خود جای داده است. به عقیده برخی از محققین، ویژگی‌های این پارک در زمینه داشتن مناطق زیست متنوع جنگلی و استپی، متشکل از کلیه گیاهان و حیوانات وحشی منحصر به فرد است که تا حدی دست نخورده در یک محدوده نه چندان وسیع قرار گرفته است.

به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، شرایط اقلیمی، چشم اندازها و مناظر طبیعی متنوع، جاذبه توریستی و تفرجگاهی فوق العاده داشته و همه ساله مورد بازدید و استفاده تعداد زیادی از مردم شهرها و روستاهای استان هم جوار و مسافرین و بازدیدکنندگان از نقاط دور دست کشور و حتی خارج از کشور قرار می‌گیرد. وجود آبشار پارک و چشمه‌هایی که در مراکز تفرجی واقع شده‌اند، جلوه خاصی به این منطقه بخشیده و محل تجمع توریست می‌اشند.

استان گلستان – غار و آبشارهای شیرآباد

ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت
ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت

غار و آبشارهای شیرآباد در جنوب روستای (شیرآباد) از توابع شهر خان ببین از توابع شهرستان رامیان واقع شده است. این غار در ارتفاع حدود ۳۴۵ متری از سطح دریا قرار دارد و طول آن حدود ۲۳۵ متر و قطر دهانه آن حدود ۹-۱۵ متر می‌باشد. از کف غار آب سردی جاری است و به رودخانه شیرآباد وارد می‌شود و چندین آبشار بسیار زیبا در محیط جنگلی تشکیل داده است.

محیط بیرونی غار را کوهستان و جنگل تشکیل می‌دهد. همچنین در اطراف این مجموعه جذاب و دیدنی زیستگاه مرال، شوکا، خرس، پلنگ، خوک وحشی، گربه جنگلی و رودک می‌باشد. در درون غار نیز به دلیل داشتن شرایط مطلوب و وجود آب گونه‌هایی از مهره‌داران و بی‌مهره‌گان نظیر گاماروس، کرم، عنکبوت، خرچنگ آب شیرین، سوسک، خفاش، قورباغه جنگلی و سمندر زیست می‌کنند.

استان گلستان – گنبد قابوس

ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت
ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت

یکی از بی نظیرترین یادمان‌های برجسته معماری ایران در دوره اسلامی برج قابوس بن وشمگیر آل زیار است که در شمال شهرگنبد و در ۳ کیلومتری بازمانده شهر قدیم جرجان، استان گلستان مرکز حکومت آل زیار قرار دارد. از نظر هنر معماری و تاریخی، یادگاری بس ارزنده از دوران آبادی و شوکت سرزمین جرجان و دودمان آل زیار است.

این بنای باشکوه در میان پارکی بزرگ و زیبا نظر هر بیننده را به خود جلب می‌کند. آرامگاه شمس المعالی بر روی تپه‌ای به بلندی ۱۵ متر ساخته شده است. ارتفاع برج ۵۵ متر است که با احتساب بلندی تپه، در مجموع ۷۰ متر از سطح زمین بلندی دارد. این بنا به صورت برج با نقشه ستاره‌ای شکل و گنبد مخروطی به ارتفاع ۱۸ متر است که بر روی بدنه ۱۰ ترک دارد.

در بدنه شرقی روزنه‌ای تعبیه شده که ارتفاع آن ۹۰/۱ متر است و همان روزنه‌ای است که می‌گویند پیکر بیجان قابوس به جهت وداع در تابوتی بلورین آویزان شده بود. این برج در یک نظر سنجی بین المللی از سوی شماری از مشهورترین معماران جهان به عنوان بهترین اثر مهندسی تاریخ بشر انتخاب شده است.

استان گلستان – آبشار کبودوال

ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت
ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت

این مجموعه آبشار که از چشمه‌های جنوبی تشکیل شده، در دره‌ای نسبتا عمیق و بسیار زیبا و در جنگل انبوه و دیدنی کبودوال واقع شده است. آبشار کبودوال در ۵ کیلومتری جنوب علی آباد کتول قرار داردو همواره توجه گردشگران را به خود جلب کرده است.

آب آن زلال و شفاف بوده ،زمزمه حرکت آب در فضای آرام و سکوت جنگل، بهترین وسیله تسکین و آرامش انسان است. آب این رودخانه و آبشار قابلیت شرب دارد و در مسیر آبشار، سکوها و چادرهای انفرادی و گروهی به تعداد کافی و مناسب نصب شده است. آبشار کبودوال با داشتن امکاناتی برای جلب توریست از نقاط مهم تفریحی استان گلستان بشمار می‌رود.

استان گلستان – خلیج گرگان و تالاب میانکاله

ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت
ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت

شبه جزیره میانکاله در منتهی الیه جنوب شرقی دریای خزر استان گلستان قرار گرفته است. این شبه جزیره از شمال به دریای خزر و از جنوب به خلیج گرگان و از شرق به آشوراده و بندر ترکمن و از غرب به مرداب لپو محدود می‌شود. شبه جزیره میانکاله و خلیج گرگان در حدود ۶۹۰۰۰ هکتار وسعت دارد.

این شبه جزیره با تپه‌های شنی ساحلی به طول ۶/۵ کیلومتر از دریا جدا می‌گردد. فضای شبه جزیره مرغزار و نیمه مشجر بوده که عمده‌ترین درختچه‌های آنرا انار و تمشک وحشی تشکیل می‌دهد. همه ساله ده‌ها هزار از انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی وارد این منطقه می‌شوند. در این منطقه همانند سایر مناطق حفاظت شده هر نوع شکار و تخریب زیستگاه ممنوع می‌باشد.

مجموعه شبه جزیره میانکاله و جزایر آشوراده و خلیج گرگان دارای جاذبه های شگفت انگیز طبیعی و زیست محیطی است که پوشش گیاهی ویژه، حیات وحش منحصر بفرد و چشم اندازهای ساحلی خلیج گرگان، این محدوده را به یکی از جالب‌ترین نقاط توریستی تبدیل کرده است.

استان گلستان – جنگل نهارخوران

ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت
ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت

نهارخوران منطقه‌ای جنگلی در حدود ۴ کیلومتری جنوب شهر گرگان دارای شهرتی ملی است. به طوری که برای بسیاری نام گرگان، نهارخوران را در ذهن تداعی می‌کند. درختان سر به فلک کشیده جنگل باستانی همراه با امکانات گردشگری ناهاخوران، تفرجگاهی زیبا با چشم اندازی دیدنی را در منطقه ایجاد کرده که نه تنها مردم استان بلکه گردشگران بی‌شماری در تمام ایام سال و به خصوص تعطیلات نوروز و تابستان به آن روی می‌آورند.

به همین سبب کمتر گردشگر و مسافری است که به شهر گرگان سفر کرده و یکبار به ناهارخوران نرفته باشد. منابع آبی موجود در ناهارخوران شامل چندین چشمه در محدوده این منطقه است که معروف‌ترین آن سفید چشمه واقع در ارتفاعات اطراف استان گلستان آن است.

استان گلستان – تالاب بین المللی آلاگل

ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت
ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت

در دشت هموار ترکمن صحرا و در مرز شمالی با کشور ترکمنستان و تقریبا از غرب روستای داشلی برون به سمت دریای خزر استان گلستان، به لحاظ وضعیت زمین ساختی و وجود شاخآبهای رودخانه اترک در این منطقه، مجموعه تالابی شگفت انگیزی به وجود آمده است. این تالاب‌ها شامل آلماگل _ آلاگل _ اینچه_ دانشمند _ بی بی شیروان _ آجی گل _ شور و … هستند.

مجموع مساحت آن‌ها بر حسب سال‌های پرآبی و یا خشک سالی متغیر است و تا ۳۰۰۰ هکتار نیز تخمین زده شده است. گرچه برخی اوقات از این تالاب‌ها در نقشه‌های جغرافیایی به عنوان دریاچه ذکر می‌شود، اما همه آنها در قالب تعاریف تالاب گنجانده می‌شوند. مسیر دسترسی به این تالاب‌ها از شهرستان گرگان (مرکز استان) به سمت آق قلا و اینچه برون می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار ارزان ترین جاهای شمال برای مسافرت سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *