کامل ترین معرفی انواع گلیم فرش ؛ انواع گلیم فرش‌ها را بشناسید

گلیم فرش ها ، از مهم‌ترین آثار هنری ایرانی می‌باشند که جدیداً توجه زیادی به آن‌ها می‌شود. در ادامه به کامل ترین معرفی انواع گلیم فرش خواهیم پرداخت.

گلیم ها نوعی فرش بدون پرز می‌باشند که با دست ساخته می‌شوند و با درگیری چند نخ به یکدیگر، ساخته می‌شوند. معمولاً تار آن‌ها از پشم، پنبه و گاهی اوقات از نخ ابریشم می‌باشد و پود آن را نخهای پشمی، کرک و ابریشم که هرکدام آن‌ها به صورت رنگی استفاده می‌شوند، به کار میاید.

گلیم فرش ها در زبان پارسی، با نام‌های مختلفی شناخته می‌شوند. برخی از گلیم‌ها نیز مهد کشور‌های دیگر هستند که برخی از آن‌ها از افغانستان، گیلیم در اوکراین، بداس در قفقاز، لیاط در سوریه و لبنان، چیلیم در رومانی و همچنین کیلیم در ترکیه و لهستان و مجارستان و عربستان از جمله نام‌های متفاوتش است.

انسان دقیقاً از زمانی که به فکر آسایش و راحت زندگی کردن بوده، دست به ساخت گلیم زده و هر قوم قبیله‌ای در ایران، نوعی از آن‌ها را می‌بافد که انواع گلیم دستباف نام دارند.

هر چند که کاملاً مشخص نیست، که چه قومی در ابتدا دست به این کار زیبا زده، اما کاوش‌ها نشان می‌دهد که ابتدای امر، این گلیم فرش ها در استان‌های شمالی و مخصوصاً گیلان و مازندران سر نهاده است.

کامل ترین معرفی انواع گلیم فرش

  • انواع گلیم فرش‌ها را بشناسید

شما می‌توانید فهرست کامل ترین معرفی انواع گلیم فرش را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

کامل ترین معرفی انواع گلیم فرش
معرفی انواع گلیم

انوع دستگاه‌های بافت گلیم

گلیم ساده باف

کامل ترین معرفی انواع گلیم فرش
کامل ترین معرفی انواع گلیم فرش

دستگاه گلیم ساده باف، از یک کجو و چوب کمکی شکل گرفته و درست شده است و گلیم به طور یکنواخت روی آن بافته می‌شود. همچنین جلو و پشت این نوع گلیم به صورت یکسان بوده و هر دو آن قابل استفاده می‌باشند.

بیشتر بخوانید:

جدیدترین و بهترین دکوراسیون پذیرایی ۲۰۲۳ + [دکورهای ترند سال جدید]

گلیم چرخی باف

کامل ترین معرفی انواع گلیم فرش
انواع گلیم فرش دستباف

دستگاه گلیم چرخی باف دارای چهار کجو می‌باشد. هر کجو به وسیله‌ی کمان‌هایی که در آن قرار دارد، تکان می‌خورد. در این نوع بافت گلیم، پود از لابه‌لای تمامی تارها رد شده و صورت یکسانی پیش می‌رود.

در پشت گلیم، پودهایی که اضافی مانده‌اند، روی یکدیگر قرار گرفته و به این علت، کاری که انجام می‌شود، گلیمی محکم و ضخیم با پشت و روی متفاوت خواهد بود که فقط یک طرف آن قابل استفاده می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

جدیدترین و بهترین فرش پذیرایی سال جدید [فرش های پذیرایی ترند سال 1402]

جاجیم باف

کامل ترین معرفی انواع گلیم فرش
انواع گلیم فرش دستباف

دستگاه جاجیم باف، دارای چهار کجو و چند کمان می‌باشد. تفاوت بزرگی که بین جاجیم و سایر انواع گلیم می‌باشد، رنگی بودن تارهای آن است. ای تارها، مانند پود در ظهور نقش ها مؤثرند. پشت و روی جاجیم هم مانند گلیم ساده بافت یکسان است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فرش فانتزی پذیرایی سال جدید [فرش های پذیرایی ترند سال 1402]

انواع گلیم دستباف

طرح شاملو

کامل ترین معرفی انواع گلیم فرش

این گلیم‌های ورنی، طرح شاملو نام دارند یک رو بافته می‌شود چله کتان و زمینه تمام پشم می‌باشد و جزو انواع گلیم فرش برای آشپزخانه هستند.

طرح شیرکی پیچ

کامل ترین معرفی انواع گلیم فرش
کامل ترین معرفی انواع گلیم فرش

این نوع گلیم‌ها، تقریباً بدون پُرز هستند و رنگ‌های گلیم شیرکی پیچ معمولا پخته و متمایل به تیره می‌باشند. در این نوع گلیم، از رنگ‌های قرمز لاکی، رنگ آبی، رنگ زرد، رنگ نارنجی، رنگ سبز تیره، رنگ قهوه‌ای و رنگ مشکی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

چگونگی ساخت ترمز فرش را کامل یاد بگیرید

طرح سفره کردی

کامل ترین معرفی انواع گلیم فرش
انواع گلیم دستباف

گلیم سفره کردی، جزو انواع گلیم دستباف است که به دست زنان عشایر کرد خراسان شمالی و خراسان رضوی بافته می‌شود و تولید آن در شهرستان‌های شیروان، بجنورد، قوچان فاروج، اسفراین و دیگر شهر های کرد نشین استان خراسان بزرگ رواج دارد.

این گلیم، روزگاری به دلیل نقوش ویژه به‌کار رفته در آن وسیله‌ای مقدس تلقی می‌شد اما امروزه به دلیل گرانی و وضعیت دشوار معیشتی افراد، به عنوان زیرانداز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طرح خشتی

کامل ترین معرفی انواع گلیم فرش
کامل ترین معرفی انواع گلیم فرش

فرش‌های قدیمی و با توجه به تکنولوژی کمی که داشتند، از این رو ظرافت چشمگیری در آن‌ها دیده نمی‌شد. نقشه خشتی بافته شده در سال‌های گذشته نیز الگوهای خیلی پیچیده‌ای نداشت و این نقشه در فرش‌های گلیمی نیز بسیار استفاده می‌شده است و همچنان طرفداران بسیار زیادی دارد.

طرح راه راه

انواع گلیم دستباف

در این این نوع گلیم‌های دست‌باف، بافنده از الیاف رنگی در ردیف‌های افقی استفاده می‌کند و قسمت روشن زمینه را گلیم بافی انجام می‌دهد که با قرار گرفتن رنگ‌های شاد در کنار یکدیگر زیبایی قابل توجهی به دست بافته بخشیده است.

طرح خطی

کامل ترین معرفی انواع گلیم فرش
کامل ترین معرفی انواع گلیم فرش

گلیم خطی به لحاظ بافت، تفاوت زیادی با سایر انواع این اثر هنری نداشته و تقریبا یکسان بافته می‌شود و فقط وجه تمایز آن در طرح و نقش خطی بکار رفته در آن است.

طرح کف ساده

کامل ترین معرفی انواع گلیم فرش
کامل ترین معرفی انواع گلیم فرش

این نوع طرح ساده، اصولا با رنگ‌های قرمز و نارنجی استفاده بیشتری دارد و عموماً وسط آن قرمز و دور و اطراف آن به شکل‌های مختلف در میاید.

انواع گلیم فرش ماشینی

کامل ترین معرفی انواع گلیم فرش
انواع گلیم فرش برای آشپزخانه

تفاوت عمده‌ی گلیم فرش‌های ماشینی و دستباف، در شیوه‌ی بافت آن‌ها می‌باشد. در گلیم ماشینی، تمامی فرآیند بافت، به وسیله‌ی ماشین‌های تمام اتوماتیک صورت می‌گیرد و دست در آن هیچ دخالتی ندارد و همین امر، باعث می‌شود تا درصد خطا در تولید این فرش‌ها کمتر بشود.

دومین تفاوت گلیم دستباف و ماشینی در الیافی است که در آن‌ها استفاده می‌شود. الیاف مصرفی در گلیم دستباف همانطور که به آن اشاره شد، الیاف طبیعی مثل پشم و کرک است که از حیوانات بدست می‌آید و اما ماشین‌های بافندگی این توانایی را ندارند که برای بافت فرش و قالی از الیاف طبیعی استفاده نمایند؛ بنابراین الیاف صنعتی و یا مصنوعی جایگزین آنها می‌شوند.

الیاف صنعتی یا مصنوعی با استفاده از فرآیند‌های شیمیایی به وجود می آیند و در انواع پلی‌استر، اکریلیک، بی سی اف موجود می‌باشند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار کامل ترین معرفی انواع گلیم فرش سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *