نقد فیلم بعد از یانگ ؛ یک لیوان چای مصنوعی با طعمِ طبیعی

همان‌طور پیشتر در فیلم هوش‌مصنوعیِ اسپیلبرگ دیده بودیم، عشق مرز و رنگ و جنس و نوع نمی‌شناسد. یک ربات که به خودآگاهی رسیده می‌تواند بیشتر از خیلی از انسان‌های دنیا عشق را بفهمد و ابرازش کند. در نقد فیلم بعد از یانگ به کنج‌کاوی در امر عشق و نسبتش با هوش‌مصنوعی خواهیم پرداخت.

یک لیوان چای می‌تواند فقط یک لیوان چای باشد. همچنین می‌تواند استعاره‌ای از زندگی، عشق و محبتِ گمشده‌ی این‌ روزهای بشریت باشد. ذرات معلق در آن می‌تواند به مثابه انسان و جنسِ سوم (ربات) باشد.

ذراتی که برای هدف مشترک بروی چای می‌آیند، رنگ می‌دهند و ته‌نشین می‌شوند. هدفی که چیزی بجز خانواده و هر نوع از اجتماعِ واحدی نیست.

نقد فیلم بعد از یانگ

تمام دنیا میتونه توی یه فنجان چای جا بشه

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم بعد از یانگ خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فیلم After Yanng
نقد فیلم After Yanng, تحلیل بعد از یانگ, نقد فیلم بعد از یانگ

پلان اول و کنتراست لباس‌ها و نورپردازی سکانس دوم و پلان بسته دمنوش و موسیقی امبیانسِ دراماتیک‌ساز و… همه و همه نویدبخشِ فیلمی زیبایی‌شناسانه و عمیق را به ما می‌داد.

خوشبختانه این انتظارات در این فیلم برآورده شد. در ادامه نقد فیلم After Yang به جزئیات و ادله بیشتری برای خوب بودنِ این فیلم خواهیم پرداخت و نگاه تحلیلی انتقادی به فیلم خواهیم انداخت.

هوش مصنوعی به مثابه انسان

تحلیل بعد از یانگ
تحلیل بعد از یانگ, نقد فیلم بعد از یانگ

شخصیتی در پس از یانگ می پرسد: “انسان بودن چه چیز خوبی دارد؟” سوال منصفانه‌ای است! اما پیش از آن که به این سوال بپردازم به نکته‌ای که در کلمه اول این پاراگراف نحفته‌ست می‌پردازم. من نوشتم: شخصیتی در پس از یانگ… چرا که مهم نیست کدام شخصیت. دلیلش نیز واضح است در پس از یانگ همه یکی می‌شوند و جنسِ سوم (هوش مصنوعی) و انسانِ خردمند دچار درهمآمیختگی احساسات می‌شوند.

در دنیای فیلم مردم دردسر دارند هرچند نه به اندازه معمول. در داستان فیلم بعد از یانگ این دردسر خاموش و مالیخولیایی است و درباره بودن و تعلق. این فیلم در آینده‌ای است که در عین حال مقداری معمایی است. این فیلم دنیایی را به‌ شکل ظاهری صلح‌آمیز تصور می‌کند که باورش سخت است که روی زمین اتفاق بی‌افتد. اشک و غم وجود دارد بله، اما تقریبا همه به طرز جالبی خوب هستند.

نقد فیلم بعد از یانگ

نقد فیلم After Yanng
نقد فیلم After Yanng, نقد فیلم بعد از یانگ

در تحلیل بعد از یانگ یانگ (جاستین اچ. مین) به دنبال یک مسابقه رقص خانوادگی سرگرم‌کننده و صحنه‌سازی شده از کار می‌افتد. یانگ به‌ اصطلاح تکنوساپین است و با قیافه‌ای انسانی توسط جیک (کالین فارل) و کایرا (جودی ترنر اسمیت) خریداری شد، برای مراقبت از دختر کوچکشان، میکا (مالئا اما تیجاندراویجاجا). یانگ به میکا، که از چین به به فرزند خواندگی گرفته شده بود، در مورد میراث خود آموزش می‌دهد و “حقایق سرگرم کننده چینی” را به او می‌گوید.

تعمیر یانگ به طور عجیبی چالش برانگیزتر از خوابیدن زیر کاپوت ماشین است. یانگ یک مدل دست دوم است اما با این وجود به خوبی کار می‌کند و در حالی که گارانتی او هنوز معتبر است فروشگاهی که او از آنجا تهیه شده است، Second Siblings، از کار افتاده است.

زوال

بررسی بعد از یانگ
بررسی بعد از یانگ, نقد فیلم بعد از یانگ

جیک و کایرا با دختر و پسرخوانده‌شان میکا و یانگ زندگی می‌کنند. یانگ یک کودک روباتیک است. همانطور که پیشتر اشاره کردم، اولین پیچ و خم دراماتیک خیلی زود رخ می‌دهد. یانگ از کار می‌افتد.

جیک برای تعمیر او دست به عمل می‌شود اما گویا شرکت سازنده دیگر این مدل را تعمیر نمی‌کنند و در راستای سرمایه‌داری به جیک توصیه می‌شود یانگ را با مدل بهتری جایگزین کند. این بدان معناست که بدن یانگ قرار است تجزیه شود. گویا ما انسان‌ها به ربات‌های دست‌ساز خودمان هم رحم نمی‌کنیم.

جیک که در ابتدا نمی‌خواهد میکا را ناراحت کند (سپس و با دیدن خاطراتِ یانگ، زنده ماندن یانگ مسئله اصلی خودش هم می‌شود)، مصمم می‌شود تا فرزند رباتیک خود را نجات دهد. همچنین در یک فلش‌بک، یانگ به میکای کنجکاو اطمینان می‌دهد که علی‌رغم همه چیز، همچنان بخشی از خانواده باقی بماند.

داستان بعد از یانگ

داستان بعد از یانگ
داستان بعد از یانگ, نقد فیلم بعد از یانگ

جیک، یانگ را نزد یک تعمیرکارِ زیرزمینی به نام راس می‌برد، او متوجه می‌شود که دوربینی مخفی داخل یانگ است که به حافظه او متصل است. جیک دوربین را نزد یک متخصص موزه به نام کلیو می‌برد و او می‌گوید که این در واقع بانک حافظه یانگ است.

جیک به خانه می‌رود و خاطرات یانگ را تماشا می‌کند. در روند مشاهده خاطرات یانگ، جیک متوجه عشقی الهام‌بخش از جانب یانگ به خانواده می‌شود. عشقی که جیک را تکان می‌دهد و تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تصاویر شامل کلیپ‌های کوتاهی از هر روز زندگی یانگ، از جمله ملاقات او با زنی به نام آدا هستند. روز بعد، جیک، یانگ را نزد کلیو می‌برد. در یک‌ فلش‌بک، یانگ از ناتوانی خود در زندگی واقعی اظهار عجز می‌کند.

مرگ در رگ

نقد فیلم After Yanng
نقد فیلم After Yanng, نقد فیلم بعد از یانگ

جیک به دنبال آدا می‌رود. او شکِ جیک را در رابطه با یانگ تایید می‌کند. درین بین جیک و کایرا تصمیم مهمی می‌گیرند. آنها اجازه می‌دهند یانگ تجزیه شود و خاطراتش را به موزه اهدا می‌کنند. لازم به ذکر است در یک فلش‌بک، یانگ و کایرا درباره نامحتمل بودن یک زندگی پس از مرگ بحث می‌کنند.

جیک با مالک قبلی یانگ، نانسی، صحبت می‌کند و او به این نکته اشاره می‌کند که یانگ محصول جدیدی نیست. جیک تنظیماتی را در بانک حافظه کشف می‌کند که بیشتر خاطرات یانگ را باز می‌کند.

آن‌ها فاش می‌کنند که یانگ قبل از اینکه جیک یا نانسی مالک او شوند، یک زندگی کامل را زندگی کرده است، زندگی‌ای که در آن او با زنی به نام آدا رابطه‌ای عاشقانه داشته است.

در بررسی بعد از یانگ معلوم می‌شود که آدا پیشتر در یک تصادف رانندگی مرده است و پس از آن یانگ از مادرش مراقبت می‌کرده تا اینکه او در سنین پیری درگذشته است. آدای کوچک، به جیک می‌گوید که شخصی که در خاطرات یانگ است عمه بزرگ او بوده است.

شب میکا به جیک می‌گوید که نمی‌خواهد با یانگ خداحافظی کند. جیک موافقت می‌کند و میکا شروع به خواندن آهنگی می‌کند که قبلا در یکی از خاطرات یانگ شنیده شده بود.

اطلاعات فیلم

نقد فیلم After Yanng
نقد فیلم After Yanng, نقد فیلم بعد از یانگ

پس از یانگ یک فیلم درام علمی تخیلی آمریکایی محصول سال ۲۰۲۱ به نویسندگی، کارگردانی و تدوین کوگونادا است. در این فیلم کالین فارل، جودی ترنر اسمیت، جاستین اچ مین، مالئا اما تیجاندراویجاجا و هیلی لو ریچاردسون به ایفای نقش پرداخته‌اند.

داستان به دنبال تلاش‌های یک خانواده برای تعمیر کودک روباتیک خود است. این فیلم اولین نمایش جهانی خود را در جشنواره فیلم کن در 8 جولای 2021 انجام داد و در 4 مارس 2022 توسط A24 و Showtime اکران شد. فیلم به طور کلی نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد. نقد فیلم After Yanng با ذکر اسامی بازیگران به پایان می‌رسانیم.

بازیگران

  • کالین فارل در نقش جیک
  • جودی ترنر اسمیت در نقش کایرا
  • جاستین اچ مین در نقش یانگ
  • Malea Emma Tjandrawidjaja در نقش میکا
  • هیلی لو ریچاردسون در نقش آدا
  • ریچی کاستر در نقش راس
  • ساریتا چودوری در نقش کلیو
  • کلیفتون کالینز جونیور در نقش جورج
  • دبورا هدوال در نقش نانسی

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم بعد از یانگ سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *