نقد قسمت دوم سریال خاتون ؛ حضور تاثیر گذار زنان تاریخ

در نوشتار نقد قسمت دوم سریال خاتون به کارگردانی تینا پاکروان که داستان روزگاری پر فراز و نشیب در دل تاریخ ایران است خواهیم پرداخت. با فیگار بمانید.

در نقد قسمت اول سریال خاتون یکسری شخصیت های اصلی را بررسی کردیم و کلا شروع سریال را باهم بررسی کردیم در این قسمت هم می‌خواهیم یکسری دیگر از شخصیت ها و روند شکل گیریشان را در راستای ساختار روایی سریال بررسی کنیم. با فیگار همراه باشید.

نقد قسمت دوم سریال خاتون

حضور تاثیر گذار زنان تاریخ

نقد قسمت دوم سریال خاتون , نقد سریال خاتون , بررسی قسمت دوم سریال خاتون , بررسی سریال خاتون
نقد قسمت دوم سریال خاتون , نقد سریال خاتون , بررسی قسمت دوم سریال خاتون , بررسی سریال خاتون

اول از همه برگردیم به شخصیت اول، شیرزاد ملک یک فرد عاشق است و ما نمی‌توانیم بزور جدی بودن بیش از حدی را در سریال‌ از شیرزاد انتظار داشته باشیم. شیرزاد شخصیت عاشق این سریال است که عاشق زن و زندگی اش میباشد. مهدی قربانی نقشش را بسیار خوب درک کرده است موقعیت یک سرباز در آن برهه ی زمانی که عملکرد خوبی هم دارد.

و اما در قسمت دوم سریال خاتون شاهد حملات هوایی نیروهای روسیه در ایران هستیم و انفجاری که در پایان قسمت اول دیدیم نشان از شروع این اتفاق بود. حالا در این قسمت برای مخاطب روشن است که وقایع زندگی شخصیت‌هایی که به او معرفی شده‌اند در چه برهه‌ای از تاریخ روایت می‌شود.

زمانی که دنیا درگیر جنگ جهانی است و در این میان ایران اعلام بی‌طرفی کرده‌ است. اما روسیه این را نادیده گرفته و نیروهای خود را بسمت ایران می‌فرستد و بر سر مردم بمب می‌اندازد.


بیشتر بخوانید:


شاید اتفاقاتی که در این سریال درحال وقوع است چندان برای ما تازگی نداشته باشد، چرا که در دنیای مدرن بنوعی با شرایط اجتماعی و سیاسی مشابهی دست و پنجه نرم می‌کنیم و به همین خاطر است که احتمالا بتوانیم بگوییم این سریال از جنبه روایت تاریخی تکراری است و بعد تازه‌ای از تاریخ را بر ما آشکار نمی‌کند.

نقد قسمت دوم سریال خاتون , نقد سریال خاتون , بررسی قسمت دوم سریال خاتون , بررسی سریال خاتون
نقد قسمت دوم سریال خاتون , نقد سریال خاتون , بررسی قسمت دوم سریال خاتون , بررسی سریال خاتون

صحنه‌ای که شاید باعث ایجاد اذیت بیننده می‌شد، صحنه های ازدحام هنرور ها بود که انگار آن‌ها توجیه نبودند. پژمان بازغی یا سرهنگ همانطور که در نقد سریال خاتون قسمت اول هم گفته شد شخصیت بسیار مرموزی دارد که احساس می‌شود ریگی به کفش دارد و در ادامه سریال در قسمت های بعد حتما پی خواهیم برد.

نقد قسمت دوم سریال خاتون

کم‌کم روایت داستان به سمت پختگی می‌رود. جزئیات تازه‌ای از زندگی گذشته شخصیت‌ها برایمان روشن می‌شود و آنطور که معلوم است رفته رفته شناختمان از آنها کامل‌تر می‌شود. برای مثال می‌فهمیم پدر خاتون در شهر بندرلنگه در تبعید به سر می‌برد، و همچنین هویت شخصیت رعنا (بهناز جعفری) که در قسمت اول نیز او را دیدیم برایمان آشکار می‌شود.


بیشتر بخوانید:


حضور پر رنگ و فعال خانم ها

خانم پاکروان دید بسیار عالی داشتند. از نظر حضور پر رنگ و فعال خانم ها در آن زمان‌. در قسمت اول ما با شخصیت و نگرش‌های فردی بنام پروین (ستاره پسیانی) که دوست صمیمی خاتون است آشنا شدیم. در قسمت دوم نیز شاهد حضور پررنگ او در فضاهای اعتراضی و کمک‌رسانی مردمی نیز هستیم. نمایش این ایده از یک زن اصیل و روشن‌فکر ایرانی در آن زمان بسیار نو و تازه است. درحالی که چنین حضور فعال و پرشور یک زن در رویدادهای اجتماعی و سیاسی جامعه در آن زمانه چندان مرسوم نبوده است. اما در اینجا ما شاهد یک نماینده‌ از جامعه کوچک اینگونه زنان هستیم.

شخصیت تازه‌ای بنام ماری وارد داستان می‌شود که دختردایی شیرزاد است و از قضا مادر شیرزاد به‌شدت تمایل داشته‌است که بجای خاتون او با پسرش ازدواج کند. با اینکه ماری به‌تازگی وارد قصه شده‌است اما درباره او و مادرش که اهل آلمان است نیز سرنخ‌هایی نیز وجود دارد.

در این قسمت با شخصیتی نظامی بنام بهرام نامجو که از زیردستان شیرزاد است آشنا می‌شویم. شخصیت نامجو را می‌توانیم الگویی کامل از یک سرباز وطن‌دوست و فداکار بدانیم که معمولا در تمام فیلم‌های جنگی وجود دارند.

نقد قسمت دوم سریال خاتون , نقد سریال خاتون , بررسی قسمت دوم سریال خاتون , بررسی سریال خاتون
نقد قسمت دوم سریال خاتون , نقد سریال خاتون , بررسی قسمت دوم سریال خاتون , بررسی سریال خاتون

اغراق درباره اینگونه شخصیت‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که همسرانشان باردارند و یا فرزندانی دارند. ایده‌ی کلیشه‌ای که می‌تواند وجود داشته باشد این است که انتخاب چنین شخصیت‌هایی برای حضور در روایتی به وسعت این سریال یا سریال‌های مشابه تنها برای برانگیختن احساسات مخاطب است و بنظر می‌آید این انتخاب دیگر ایده هوشمندانه‌ای برای داستان‌هایی با این ژانر نیست؛ به‌عبارتی دیگر دوره‌ی اینگونه شخصیت‌پردازی‌ها بسر رسیده است. چراکه مخاطب امروزی دست فیلمساز را خوانده است و این ایده به‌ندرت تاثیر اولیه خود را بر مخاطب خواهد داشت.

مشخصات

  • ژانر: درام،تاریخی،عاشقانه
  • نویسنده: تینا پاکروان
  • کارگردان: تینا پاکروان
  • بازیگران: نگار جواهریان,اشکان خطیبی,میرسعید مولویان,شبنم مقدمی,بابک حمیدیان،رضا بهبودی,ستاره پسیانی,شاهرخ فروتنیان,بهناز جعفری,فرخ نعمتی،مهران مدیری،مهران غفوریان،پیام دهکردی،مهتاب ثروتی،مهدی قربانی،عاطفه رضوی،پژمان بازغی،غزل شاکری،محمد شیری،قربان نجفی،سروش صحت،بهنام شرفی،علی فروتن،داریوش موفق،آیدا ماهیانی
  • موسیقی از: کیهان کلهر
  • کشور سازنده: ایران
  • زبان اصلی: فارسی، گیلکی (محدود)
  • شمار فصل‌ها: ۱
  • شمار قسمت‌ها: ۱۶
  • تهیه‌کننده: علی اسدزاده
  • مکان تولید: ایران
  • فیلم‌برداری: هومن بهمنش
  • تدوین‌گر: محمد نجاریان
  • مدت: ۵۰ دقیقه
  • توزیع‌کننده: نماوا (ایران)
  • پخش: شبکهٔ اصلی

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد قسمت دوم سریال خاتون سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *