نقد قسمت اول سریال خاتون ؛ روزی روزگاری در ایران

در نوشتار نقد قسمت اول سریال خاتون به سریالی با بازی اشکان خطیبی خواهیم پرداخت. داستان روزگاری پر فراز و نشیب در دل تاریخ ایران است. با فیگار باشید.

خاتون، نام چهل و هشتمین و جدیدترین سریال نمایش خانگی است که از روز 18 مرداد 1400 آغاز به پخش کرده است. یک سریال تاریخی فانتزی که از شهریور 1320 و مشخصا اتفاقاتی که در روز 20 شهریور رخ میدهد، آغاز میشود و سپس به وقایعی که منجر به اشغال ایران به وسیله متفقین و تبعید رضاشاه و آغاز سلطنت محمدرضاشاه شد، می پردازد.

سریال خاتون داستان روزگاری پرفراز و نشیب در دل تاریخ ایران است که توسط تینا پاکروان نوشته و کارگردانی شده و نگار جواهریان و اشکان خطیبی بازیگران اصلی آن هستند.

نقد قسمت اول سریال خاتون

روزی روزگاری در ایران

نقد قسمت یک سریال خاتون
نقد قسمت یک سریال خاتون

قصه سریال خاتون از سال 1320 شروع می‌شود و داستان حول محور شخصیتی به نام خاتون با بازی نگار جواهریان می‌چرخد. همسر این کاراکتر «شیرزاد ملک» با بازی اشکان خطیبی شخصیتی نظامی است و «خاتون» از عملکرد ارتش در مقابل اشغال ایران توسط متفقین در جنگ جهانی دوم ناراحت است. در ادامه سریال، اتفاقاتی رخ می‌دهد و وضعیت خانواده اصلی قصه در این دوران تغییراتی می‌کند. داستان اصلی سریال درباره زنی از زنان این سرزمین است که روزی روزگاری در ایران برای زندگی جنگیده‌ است.

در سریال خاتون که حالا یکی از مورد توجه‌ترین و شاید پرخرج‌ترین سریال‌های سال‌های اخیر است، مشکل پایلوت سازی هنوز هم ادامه دارد. تینا پاکروان در قسمت اول خاتون یک مقدمه نوشته و تمرکزش بیشتر روی معرفی شخصیت‌ها و موقعیت است به جای طرح و پرداخت نقاط چالش برانگیز، گره‌افکنی و گره‌گشایی. این به تعویق انداختن درام و موکول کردن آن‌ها به قسمت‌های آینده قاعده‌ی ترویج یافته‌ی این روزهای سریال‌های تولید داخل است و خاتون نیز مستثنا نیست.

نقد قسمت اول سریال خاتون

براساس گفته‌های عوامل مجموعه خاتون، بخشی از داستان این مجموعه در مناطق شمالی کشور و در بستر جنگ جهانی دوم می‌گذرد. خاتون مضمونی تاریخی دارد و محوریت کلی داستان «سریال خاتون» قرار است روایت اتفاقات دهه سی و چهل باشد.

قسمت اول خاتون با یک بازی با اسلحه‌ی سر پر شروع می‌شود؛ تفنگی به سمت ملک شیرزاد. وسیله‌ای که از تاثیر گفتمان عاشقانه‌ی پس از خودش می‌کاهد و رودستی است که نشان می‌دهد درام چقدر برای پاکروان مهم است.

تکنیک

نقد قسمت یک سریال خاتون
نقد قسمت یک سریال خاتون

حالا اما، پس از بررسی داستان و فیلمنامه‌ی قسمت اول، به مورد توجه‌ترین بخش خاتون می‌رسیم؛ موارد فنی. خاتون سریال مهمی است به خاطر عواملی که پشت دوربین آن فعالیت می‌کنند.

التهابی که ضمیمه‌ی دکوپاژ سکانس اول شده احتمالا قرار است یکی از تم‌های پیش‌برنده‌ی داستان باشد. این التهاب کمی جلوتر باز خودش را نشان می‌دهد. جایی که ملک شیرزاد با خشمی غیرعادی شروع به کتک زدن سربازی می‌کند که از دستورش سرپیچی کرده. پرچم‌های قرمز روی کنسولگری و حتی اشاره به توقف ضبط رادیو بی‌بی‌سی همگی نشانگانی هستند و شروع جنگ را پیش‌بینی می‌کنند.

بازیگران

در ادامه نوشتار نقد قسمت اول سریال خاتون به معرفی بازیگر ها و نقش هایی که در سریال دارند میپردازیم. نگار جواهریان بازیگر سریال خاتون است و ایفای نقش خاتون را برعهده دارد. اشکان خطیبی نقش «شیرزاد ملک» را ایفا می‌کند. او معاون رکن دو ارتش، نظامی سخت گیر و همسر خاتون است. شیرزاد ملک مردی عاشق است، اما…

مهران مدیری ایفاگری نقش «جهانگیر روزبه»، را برعهده دارد. او مردی زیرک، پرنفوذ، طناز و فرصت طلب و انگلوفیل است که گمان دارد دنیا بر کاکل انگلیسی‌ها می‌چرخد. جهانگیر روزبه دایی جون انگلیسی خاتون است.

شبنم مقدمی ایفای نقش «فخرالنسا» را برعهده دارد. او زنی قدیمی، قجری است که با ناصرخان ملک لاهیجی ازدواج کرده و از تهران به شمال آمده است. فخرالنسا مادر شیرزاد ملک و مادرشوهر خاتون است.

آیدا ماهیانی نقش «باربارا کُوالسکا» را برعهده دارد. در بهار سال ۱۳۲۱ تعداد بسیاری از زنان، دختران، کودکان و کمتر مردان مسن و بیمار لهستانی از اردوگاه‌های سیبری بنا به توافقی به ایران در حال اشغال متفقین منتقل شده بودند که. «باربارا کوالسکا» یکی از این زنان بوده است.

پیام دهکردی بازیگر نقش «نظربیگ»، تاجر و رفیق دایی‌جون انگلیسی است. مهران غفوریان بازیگر نقش «موسیو»، در هتل پرشیا مسئولیت پذیرش این هتل را برعهده دارد که در این میان شاهد حوادث بیشمار سیاسی، عاطفی و … است.

رضا بهبودی نقش «دکتر بوکوفسکی» را ایفا می‌کند. او پزشکی لهستانی است که در بندر پهلوی مشغول ساخت بیمارستان است. ستاره پسیانی نقش «پروین» قصه را ایفا می‌کند. او تنها دوست خاتون و دختری مبارز است که برای خاک این سرزمین و مردمش می‌جنگد.

شاهرخ فروتنیان بازیگر نقش «فریدون خان»، برادر فخرالنسا و دایی شیرزاد قصه، مهندسی راه آهن از آلمان دارد. او با همسر و تنها دخترش ماری در رشت زندگی می‌کند. مهدی قربانی بازیگر نقش «فرهاد»، سرباز ارتش و گماشته مخصوصِ خانواده شیرزاد ملک است.

مهتاب ثروتی نقش «ماری»، دخترِ فریدون خان و دختر داییِ شیرزاد قصه را ایفا می‌کند. او دختری دورگه از مادری آلمانی و پدری ایرانی است. بهناز جعفری نقش «رعنا»، هووی فخرالنسا قصه را ایفا می‌کند. او همسر دوم ناصرخان ملک لاهیجی، زنی روستایی، ساده و مهربان است

بابک حمیدیان ایفای نقش «کمیسر رجب اف»، را برعهده دارد. او فردی پر از کینه است که وطن برایش معنایی ندارد. به طور کلی کمیسر رجب اف کاراکتری ترسناک است که چیزی برای باختن ندارد.

فرخ نعمتی ایفای نقش «سرتیپ آریا»، فرمانده نظامی گیلان را برعهده دارد. سرتیپ آریا مافوق شیرزاد ملک است. عاطفه رضوی بازیگر نقش «قدرت» است. میرسعید مولویان بازیگر نقش «رضا فخار»، مردی میهن پرست است که اشغال ایران توسط متفقین را تاب نمی‌آورد و برای آزادی مردم و سرزمینش می‌جنگد.

نقد قسمت اول سریال خاتون
نقد قسمت اول سریال خاتون

بیشتر بخوانید:

لینک دانلود قسمت اول سریال خاتون همه کیفیت ها

امید است، از نوشتار نقد قسمت اول سریال خاتون کاری لذت کافی را برده باشید. شما می‌توانید با دانلود قسمت اول سریال خاتون از سایت‌ها ، کانال‌های تلگرامی و یا حتی کانال های تلگرامی دانلود سریال های ایرانی مناسب دانلود (که در مقاله لینک شده معرفی نموده‌ایم)، به تماشای آن بنشینید.

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد قسمت اول سریال خاتون سپاس‌گزار هستیم. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *